آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن متقاضیان بلاتکلیف در انتظار پیامک

گروه اقتصادی الف،   4010217008

با اینکه مهلت ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن به پایان رسیده، بسیاری از متقاضیان شهرهای جدید عنوان می‌کنند هنوز پیامکی مبنی بر تایید، رد یا تعیین پروژه برای آنها ارسال نشده است؛ پیگیری از مسئولان مربوطه حاکی از آن است که وضعیت متقاضیان بلاتکلیف به زودی مشخص و به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.

متقاضیان بلاتکلیف در انتظار پیامک

به گزارش ایسنا، بسیاری از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که اغلب ثبت‌نامی‌های شهرهای جدید هستند عنوان می‌کنند هیچ پیامکی مبنی بر تایید، رد، میزان آورده یا مشخص شدن پروژه برای آنها ارسال نشده است. پیگیری‌ها در این زمینه بدانجا ختم شد که وضعیت متقاضیان بلاتکلیف به زودی مشخص و به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.

آخرین اخبار از وضعیت طرح نهضت ملی مسکن گویای آن است که در بخش خودمالکی طی حدود یک و نیم ماه گذشته تعداد افرادی که قرارداد پرداخت تسهیلات آنها در بانک منعقد شده به دو برابر رسیده اما تعدادشان چندان زیاد نیست؛ چرا که اولا بجز بانک مسکن، سایر بانکها هنوز به این پروژه ورود نکرده‌اند و دوما تقاضای چندانی در بخش خودمالکی وجود ندارد.

از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد متقاضیانی که در زمان ثبت‌نام در طرح‌های اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن، شهر محل درخواست و یا مشخصات و اطلاعات خود را در سامانه ثبت‌نام، اشتباه درج کرده‌اند می‌توانند از روز پنج‌شنبه اول اردیبهشت به مدت یک‌ماه با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس http://saman.mrud.ir   نسبت به اصلاح شهر محل درخواست مسکن و یا مشخصات و اطلاعات خود اقدام کنند. همچنین متقاضیان پیش از تغییر شهر محل درخواست خود به «اطلاعیه ثبت‌نام از متقاضیان نهضت ملی مسکن» مورخ ۲۰ دی ۱۴۰۰ مندرج در سامانه توجه کنند. در صورت عدم امکان تأمین زمین در شهر محل درخواست، در نزدیکترین شهر ممکن به شهر محل درخواست تأمین زمین انجام می‌شود.

پس از پایان مهلت فراخوان ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در پایان اسفندماه سال گذشته حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۰۸ هزار واحد خودمالکی است. بر اساس آخرین آمار ۹۹ هزار و ۵۴ واحد به بانک معرفی و قرارداد ۱۱ هزار و ۸۶۵ واحد منعقد شده است. این رقم در اوایل فروردین ماه سال جاری ۶۹۰۹ واحد بود.

تمامی آمار مذکور مربوط به بانک مسکن است و هنوز هیچ یک از ۲۶ بانک دیگر که متعهد به پرداخت تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن عملکردی در این زمینه ارائه نداده‌اند. ارائه تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن مرحله به مرحله و بر اساس پیشرفت فیزیکی به خودمالکان پرداخت می‌شود.

درخصوص سایر متقاضیان که در فراخوان ثبت نام وزارت راه و شهرسازی شرکت کرده‌اند فعلا آمار کلی از مشخص شدن پروژه افراد و میزان پیشرفت کارها ارایه نشده است. البته در بعضی استانها اخباری مبنی بر پیشرفت ۱۰ تا ۳۰ درصدی تعداد محدودی از پروژه‌ها شنیده می‌شود ولی آمار کلی در این زمینه فعلا در دسترس نیست.

آنچه تاکنون ارائه شده این است که از حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار متقاضی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بر اساس شروط سه گانه شامل تاهل، سابقه مالکیت و فرم «ج» به تایید رسیده و برای بررسی سایر شروط به استانها معرفی شده‌اند.

یکی از موانع موجود اختصاص زمین است. البته دولت اعلام کرده که برای ۹۶۰ هزار واحد زمین تامین شده اما بعضا تناسبی بین میزان ثبت نامها در مناطق جغرافیایی کشور با تعداد ثبت نامها وجود ندارد. بر این اساس دولت به دنبال راهکارهایی برای تامین زمین در مناطق پرتراکم است.

طبق آماری که اواخر فروردین ماه امسال توسط محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ارائه شد ۵۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن و ۱۰۸ هزار واحد طرح خودمالکی که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده، در حال اجرا است. دولت وظیفه‌ی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را دارد که در مسکن شهری معادل سالی ۸۰۰ هزار واحد می‌شود و ۲۰۰ هزار واحد دیگر ساخت مسکن روستایی است؛ اکنون از سقف ساخت‌وساز مسکن شهری هم جلوتر هستیم.

به گفته محمودزاده، در هفت ماه اخیر مهم‌ترین کار اجرایی در بخش مسکن که تامین زمین بوده، انجام شده است. تاییدیه طرح، اخذ پروانه ساختمان، تایید نقشه‌های فنی و فراخوان برای تعیین سازنده در مراحل بعدی است که انجام شده است و تا امروز (در هفت ماه اخیر) بیش از ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد مراحل اجرا شده که این تعداد واحد جدا از سایر طرح‌های حمایتی است که در دولت‌های قبل شروع شده بود. اکنون این واحدها مراحل خاکبرداری را طی می‌کنند و به مرحله تکمیل پی‌سازی و اجرای فیزیکی ساختمان رسیده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: علاوه بر ساخت ۳۲۱ هزار واحد، ۱۰۸ هزار واحد نیز در قالب پروژه‌های خودمالک اخذ تسهیلات شده و به بانک معرفی شده‌اند. جمع این ارقام ۴۳۰ هزار واحد مربوط به ساخت مسکن شهری است و آمار ساخت مسکن روستایی جدا است.

وی درباره وضعیت ساخت پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن گفت: در دولت قبل بیش از ۵۰۰ هزار واحد شروع به عملیات ساخت شد و هنگامی که قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شد، مزایایی در قانون دیده شد که متقاضیان اقدام ملی تمایل داشتند از آن استفاده کنند. این مزایا شامل افزایش سقف تسهیلات بانکی به ۴۵۰ میلیون تومان و تخفیفات در مالیات و انشعابات بود. دولت نیز برای اینکه با انصراف متقاضیان اقدام ملی مواجه نشود، اجازه داد افرادی که در طرح اقدام ملی ثبت نام کردند از مزایای طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند، در حالی‌که هر دو طرح حمایتی است و مصوبه‌ای اخذ شد که هر دو طرح ادغام شوند و اکنون در غالب یک طرح پیشرفت دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین