راز سلامتی با عرقیات گیاهی؛ از درمان نفخ معده تا اضافه وزن

گروه سلامت الف،   4010215003

عرقیات یکی از پر مصرف‌ترین شکل‌های استفاده از گیاهان است، از معمولی‌ترین خواص درمانی عرقیات می‌توان به خاصیت ضد درد، ضد میکروب، ضد انگل، ضد قارچ، ضد اسپاسم و آنتی‌اکسیدانی آن‌ها اشاره کرد.  

 

به گزارش فارس، امروزه انواع عرق‌های گیاهی، به یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی‌ها برای مصارف دارویی تبدیل شده‌اند؛ به طوری که امروزه بیش از پنجاه نوع گیاه وجود دارد که پس از عرق‌گیری، تبدیل به یک نوشیدنی با مصارف طبی و دارویی زیاد می‌شوند. عرقیات گیاهی در اصل خواص و رایحه گیاهانی هستند که پس از ترکیب شدن این دو مورد با آب، عرق گیاهی به وجود می‌آید، رایحه عرق‌های گیاهی در بعضی موارد با تحریک گیرنده‌های عصبی، باعث آرام شدن سیستم عصبی بدن می‌شود. از سوی دیگر مواد تشکیل دهنده عرق‌های گیاهی برای بسیاری از مشکلات گوارشی، چاره کار هستند. در این گزارش به معرفی کوتاه خواص بعضی از عرقیجات گیاهی می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

عرق برگ چنار،  یک تب‌بر طبیعی 

محمد کریمی‌، کارشناس گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به عرق برگ چنار اظهار داشت: این عرق مثل یک تب‌بر طبیعی عمل می‌کند و دارویی مؤثر برای درمان آسم و تنگی‌نفس به‌شمار می‌آید، اگر هم قرار است در یک جلسه مهم حاضر شوید، بهتر است کمی از این عرق را میل کنید تا صدای‌تان باز شود، چرا که عرق برگ چنار علاوه بر تنگی‌نفس، گرفتگی حنجره را هم برطرف می‌کند.

وی افزود: عرق برگ چنار را می‌توانید به‌عنوان یک محلول جلادهنده پوست هم استفاده کنید، برای براق شدن پوست کافی است یک پنبه را به این عرق آغشته کنید و با کمک آن صاحب پوستی درخشان و شفاف شوید.

درمان پوست‌های پر از جوش با عرق شاه‌تره

کریمی با بیان اینکه عرق شاه‌تره نه تنها به تسریع روند درمان پوست‌های پر از جوش کمک می‌کند، بلکه آرامش را به شما برمی‌گرداند و تپش شدید و آزاردهنده قلب‌تان را کم می‌کند، گفت: تأثیر شا‌ه‌تره در آرامش آنقدر زیاد است که می‌تواند بی‌اشتهایی مفرط که یکی از منشأهای آن ناآرامی روانی است را هم درمان کند و با ایجاد تعادل در ترشح آنزیم‌های گوارشی، اشتهای رو به کاهش شما را به وضعیت طبیعی برمی‌گرداند.

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه از نظر متخصصان طب سنتی، مخلوط کردن همه عرق‌ها با هم مجاز نیست، اما شما می‌توانید برخی از آن‌ها مانند عرق کاسنی و شاه‌تره را با هم مخلوط کنید، بیان کرد: تهیه شربتی که نصف لیوان آن را این دو عرق و نیمی از آن را آب پر کرده، هم می‌تواند حال‌تان را در گرما جا بیاورد و هم خواص گفته شده را به بدن‌تان برساند.

وی ادامه داد: اگر میلی به خوردن عرقیات ندارید و می‌خواهید از آفت‌های آزار دهنده دهانی خلاص شوید، توصیه می‌کنیم جوشانده شاه‌تره را غرغره کنید، با این کار می‌توانید زخم‌های دهانی و التهاب زبان‌تان را از بین ببرید، گذشته از این، اگر جوشانده شاه‌تره را به محل تبخال بمالید، سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند.

 

بهبود فعالیت کبد با عرق کاسنی

کریمی با بیان اینکه به کمک عرق کاسنی بدن را سم‌زدایی کنید، اضافه کرد: گرم مزاج‌ها در بهار و تابستان، مدام از حرارت و التهاب پوست شکایت می‌کنند، اما عرق کاسنی، به‌خاطر طبع سردی که دارد می‌تواند آتش درون این افراد را کمتر کند و احساس گر گرفتگی‌شان را از بین ببرد، افرادی که کبدشان خوب کار نمی‌کند، می‌توانند با خوردن این عرق فعالیت کبدشان را بهبود بخشند، بدن‌شان را پاک‌سازی و سموم انباشته را دفع کنند.

کارشناس گیاهان دارویی افزود: برای آنکه خواص کاسنی در بدن‌تان کارگر شود، باید قبل از هر وعده غذایی یک استکان از آن را مصرف کنید، اگر این عرق که طرفداران زیادی دارد با ذائقه شما سازگار نیست، می‌توانید آن را با یک استکان آب مخلوط کنید و آرام آرام سر بکشید.

 

درمان ترش کردن بعد از غذا با عرق آویشن

وی با بیان اینکه عرق آویشن برای آرام کردن معده مفید است، گفت: ترش کردن بعد از خوردن غذا و ماندن غذا در معده همراه با احساس نفخ یکی از مشکلات شایع معده است، اگر شما هم به خاطر این مشکلات بعد از خوردن غذا احساس ناخوشایندی پیدا می‌کنید، بهتر است عرق آویشن را امتحان کنید.

کریمی ادامه داد: عرق آویشن را بهتر است قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید تا با خوردن غذا به مشکلات گفته شده دچار نشوید، اگر یک فنجان از این عرق را در چنین زمانی مصرف کنید، بزاق دهان‌تان هم کاهش می‌یابد و احساس سنگینی معده‌تان به مرور کمتر می‌شود.

 

درد سینه و سرفه‌های مکرر را با عرق پونه درمان کنید

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه برای نشاط بیشتر عرق پونه مصرف کنید، خاطرنشان کرد: گرگرفتگی و تهوع ناشی از عادت ماهانه را با کمک پونه می‌توانید درمان کنید، اما این تنها خاصیتی نیست که گیاه پونه به بدن شما می‌رساند، پونه توانایی از بین بردن جوش و خشکی پوست را هم دارد و می‌تواند التهابات پوستی و زخم را نیز التیام دهد.

وی با بیان اینکه عرق دو آتشه و غلیظ پونه در رفع شب ادراری هم مؤثر است و سوزش و خارش و خراش و احساس زخم در سینه و سرفه را برطرف می‌کند، گفت: اگر درد سینه و سرفه‌های مکرر آزارتان می‌دهد، بهتر است قبل از هر وعده غذایی یک فنجان عرق پونه بنوشید؛ دم‌کرده پونه تقویت‌کننده خوبی برای معده به شمار می‌آید، پس اگر پس از صرف غذا در معده احساس سنگینی یا به اصطلاح ترش کردید، می‌توانید مثل آویشن آن را روی حرارت غیرمستقیم دم و مصرف کنید.

پوست ملتهب‌تان را با عرق گل ختمی آرام کنید

کریمی با بیان اینکه عرق گل ختمی برای پوست‌های حساس توصیه می‌شود، افزود: پوست ملتهب‌تان را می‌توانید با این عرق آرام کنید، اگر هم دچار زخم و سوختگی شده‌اید، کمپرسی از این عرق می‌تواند احساس درد و سوزش را در پوست شما کمتر کند؛ اما این عرق تنها مرحم پوست‌های آسیب دیده نیست، بلکه می‌تواند به داد دستگاه گوارش شما هم برسد و گذشته از کم کردن درد معده و روده، دل‌پیچه را هم تسکین دهد.

کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به اینکه به جای عرق ختمی می‌توانید از خود این گل هم استفاده کنید، گفت: گل‌های بنفش را از عطاری تهیه کنید و هر روز کمی از برگ‌های‌شان را در لیوانی از آب سرد بریزید، ختمی خیلی زود رنگ و خواصش را به آب می‌دهد و بعد از یک ساعت می‌توانید تفاله گل‌ها را دور بریزید و از این آب بنفش شربتی شیرین و خوش‌عطر بسازید.

چه زمانی باید عرقیات گیاهی را مصرف کرد

هر یک از عرقیات یک قانون و دستورالعملی برای مصرف دارند که رعایت نکردن آن برابر است با خنثی شدن خواص این دارو‌های طبیعی و خدادادی؛ پس آشنایی با دستورالعمل برخی از عرقیات، چندان هم بی فایده نیست.

بی‌خوابید۲ ساعت قبل از خواب عرق‌های گیاهی را بخورید

محمدرضا میرزایی، کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان گفت: اگر از مشکل افسردگی و ضعف اعصاب رنج می‌برید، خواب خوبی ندارید و حتی بی‌حوصله و بی‌طاقت هستید، می‌توانید ترکیب مساوی از عرقیات، بادرنجبویه، نسترن، گل‌گاو زبان یا بهارنارنج را ۲ ساعت قبل از خواب بنوشید.

زیاد نفخ می‌کنید، بعد از غذا گلاب داغ بخورید

وی با بیان اینکه در حال حاضر مرسوم شده که افراد بعد از مواجه شدن با مشکل نفخ، از عرق نعناع برای درمان استفاده می‌کنند در حالی‌که عرق نعناع باعث تشدید یبوست و ریفلاکس معده می‌شود، افزود: برای حل کردن مشکل نفخ باید مشکل ذاتی گوارش حل شود در حالی ‌که عرق نعناع ممکن است مشکل نفخ را در کوتاه‌مدت رفع کند، اما ریفلاکس معده را بیشتر خواهد کرد.

میرزایی ادامه داد: گلاب یا همان گل سرخ می‌تواند در درمان مشکل نفخ مؤثر واقع شود به این شرط که به صورت داغ مصرف شود؛ اگر با این روش مشکل نفخ حل نشد، می‌توان از ترکیب و مخلوط عرق نعناع و گلاب داغ‌شده استفاده کرد.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه برای مصرف این عرق پرفایده زمان خاصی اعلام نمی‌شود بلکه هر زمان که نفخ کلافه‌تان کرده، می‌توانید از این عرق داغ برای بهبود استفاده کنید، بیان کرد: اگر از مشکل نفخ خسته شده‌اید، موقع غذا خوردن از آب خوردن، حرف زدن، جروبحث و عصبانیت پرهیز کنید چرا که هر یک از این حالات هیجانی در زمان غذا خوردن می‌توانند ترشح اسیدی معده را افزایش و در مقابل میزان ترشح صفرا را به داخل روده کم کرده و نفخ را تشدید کنند.

احساس افسردگی می‌کنید، هر شب عرق کاهو بنوشید

وی بیان کرد: حکمای طب سنتی اعتقاد دارند که مشکلات روحی و روانی، افسردگی، کم طاقتی و عصبانیت افراد به دلیل خشکی مزاج مغز است به همین دلیل عرق کاهو به خاطر سردی و رطوبتی که دارد، می‌تواند از عصبانیت فرد کاسته، افسردگی را کاهش دهد و به تنظیم خواب فرد کمک کند؛ اگر فردی بیمار، خشک، گرم و فردی عصبی و کم‌تحمل است، می‌تواند ۲ ساعت قبل از خواب، یک لیوان از این عرق را بنوشد و این اطمینان را داشته باشد که خوابش تنظیم شده و آرام‌تر می‌شود.

اگر زیاد غذا می‌خورید همزمان با غذا عرق زیره بنوشید

میرزایی با بیان اینکه اگر از معضل اضافه وزن رنج می‌برید و نمی‌توانید اشتهای‌تان را کنترل کنید، بهتر است هر زمان که در حال صرف وعده‌های غذایی هستید، از عرق زیره نیز استفاده کنید، عنوان کرد: عرق زیره با کم کردن اشتها، سوخت و ساز چربی را افزایش می‌دهد و دراین فرآیند به کبد فشار زیادی وارد می‌کند، به همین دلیل زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند باعث زرد شدن رنگ پوست، لک آوردن، خشک شدن دهان و ترک برداشتن لب‌ها شود؛ پس برای اینکه از این عوارض دور بمانید، عرق زیره را همراه با عرق لیموترش مصرف کنید، لازم است بدانید که ترکیب این دو عرق با یکدیگر، در قالب دارو، افشره و حتی عرق ترکیبی موجود است.

می‌خواهید کبد‌تان سالم بماند نیم ساعت قبل از غذا عرق شاه‌تره بخورید

کارشناس طب سنتی ادامه داد: اگر می‌خواهید عملکرد کبدتان را تقویت کنید و با پاکسازی کبد به بهبود فرآیند آن کمک کنید، بهتر است عرق شاه‌تره بنوشید، عرق شاه‌تره برای تصفیه کبد مؤثر بوده و مکمل عرق کاسنی است؛ شاه‌تره معتدل است و سردی عرق کاسنی را خنثی می‌کند، به همین دلیل این دو عرق گیاهی همراه با یکدیگر تجویز و مصرف می‌شوند.

 وی با تأکید بر اینکه باید نیم ساعت قبل از صرف غذا، نوشیدن یک لیوان از این عرق را در برنامه روزانه خود قرار دهید، گفت: فراموش نکنید که مصرف این دارو در طولانی مدت مؤثر است و باید حداقل ۴۰ روز ترکیبی از این عرقیات را مصرف کنید.

نکات مهم درباره مصرف عرق‌های گیاهی

* خواص انواع عرقیات گیاهی هنگامی که در مکان های گرم و مرطوب نگهداری شوند، زودتر از بین می‌‌رود، بنابراین محیط‌های گرم به دلیل داشتن دمای زیاد و رطوبت، مکان مناسبی برای نگه‌داری از این عرقیات نخواهد بود، عرقیات را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا خواص آن‌ها به خوبی حفظ شود.

*  عرقیات گیاهی را باید در بطری شیشه‌‌ای تیره رنگ نگهداری کرد، این ظروف باید به گونه‌ای باشد، که عرقیات گیاهی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند .

* خوردن بعضی از عرقیات گیاهی ، برای کودکان زیر ۲ سال و افرادی که به بیماری های همچون آنفولانزا یا آبله ‌مرغان مبتلا هستند، بسیار مضر است و زنان باردار یا شیرده هم باید با احتیاط عرقیات گیاهی را مصرف کنند.

* بعضی عرقیات گیاهی طبیعت گرم و بعضی طبیعت سرد دارند، عرق‌های گرم را مانند نعنا، سنبل‌الطیب، آویشن باید نم‌نم و جرعه‌جرعه نوشید تا تأثیر داشته باشد و عرق‌های سرد مانند عرق بید، کاسنی را باید یکباره (یک لیوان در روز) خورد تا مؤثر شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین