این باورها درباره "آسم"، نادرست‌اند

گروه سلامت الف،   4010213082

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: وجود سابقه آسم، اگزما، آلرژی بینی و آلرژی غذایی در اعضای خانواده، احتمال بروز آسم در سایر افراد خانواده را افزایش می‌دهد.

دکتر سیما اورنگ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اولین سه‌شنبه ماه می و روز جهانی آسم اظهار کرد: آسم یک بیماری التهابی مزمن و غیرواگیر ریه است که بر اثر عوامل محیطی و ژنتیکی بروز پیدا می‌کند. در افراد مبتلا به آسم، حساس بودن راه‌های هوایی منجر به واکنش شدیدتر نسبت به محرک‌ها و عوامل حساسیت‌زا و بروز انسداد در راه‌های هوایی می‌شود.

وی افزود: شایع‌ترین علائم آسم سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، احساس فشار و گرفتگی در قفسه سینه هستند.

اورنگ عنوان کرد: علت اصلی این بیماری ناشناخته است اما تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز این بیماری نقش دارند؛ وجود سابقه آسم، اگزما، آلرژی بینی و آلرژی غذایی در اعضای خانواده، احتمال بروز آسم در سایر افراد خانواده را افزایش می‌دهد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: احتمال ابتلای افرادی که دارای سابقه انواع آلرژی‌ هستند، به آسم بیشتر است. مواجهه با برخی عوامل محیطی مانند دود سیگار، آلودگی هوا، آلرژن‌های استنشاقی‌ نظیر گرده گل‌ها، کپک‌ها و قارچ‌ها، گرد و خاک، عوامل حساسیت‌زای حیوانات (پر، مو یا پوست)، آلاینده‌های شیمیایی و یا تماس‌های شغلی مانند کارگران لاستیک‌سازی، رنگ‌سازی، چوب‌بری و نانوایی می‌تواند منجر به بروز آسم شود.

وی تصریح کرد: در مورد ماهیت این بیماری و روش‌های پیشگیری و کنترل آن، یک سری باورهای نادرست در جامعه رواج دارد که این باورهای نادرست نه تنها تأثیری در پیشگیری از ابتلا و یا درمان بیماری ندارد بلکه گاهی اوقات موجب تشدید علائم بیمار و از کنترل خارج شدن بیماری نیز می‌شود بنابراین تصحیح این باورهای غلط در جامعه به ویژه در افراد مبتلا به آسم و خانواده‌های‌شان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اورنگ با اشاره به باورهای نادرست در مورد بیماری آسم و پاسخ صحیح و علمی به این باورهای غلط گفت: یکی از باورهای نادرست این است که تصور می‌شود آسم بیماری دوران کودکی است و بزرگسالان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند اما در حقیقت بیماری آسم در هر سنی می‌تواند رخ دهد. برخی نیز آسم را یک بیماری عفونی می‌دانند در حالی که در حقیقت آسم یک بیماری عفونی و مسری نیست هر چند ابتلا به عفونت‌های ویروسی تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در فرد مبتلا به آسم می‌تواند موجب بدتر شدن بیماری یا بروز حمله شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان افزود: یکی دیگر از باورهای نادرست این است که افراد مبتلا به آسم نباید ورزش کنند اما باید این باور غلط تغییر کند زیرا توصیه می‌شود افراد مبتلا به آسم به جز در شرایط حاد بیماری، ورزش کنند.

وی بیان کرد: بیمار مبتلا به آسم قبل از ورزش باید چند دقیقه بدن خود را با نرمش گرم کند و در صورتی که هنگام ورزش دچار سرفه و تنگی نفس می‌شود باید نیم ساعت قبل از ورزش، از اسپری سالبوتامول استفاده کند.

اورنگ افزود: البته ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در افراد مبتلا به آسم، ارجح هستند و ورزش در هوای سرد و خشک مانند اسکی باید با احتیاط انجام شود زیرا می‌تواند موجب بروز حمله آسم شود.

وی عنوان کرد: برخی فکر می‌کنند آسم تنها با دوز بالای استروئید (کورتون) قابل درمان است در حالی که بیماری آسم اغلب با دوز پایین استروئیدهای استنشاقی قابل کنترل است و تنها موارد شدید این بیماری نیازمند مصرف دوز بالای استروئید است که در این موارد نیز پس از کنترل بیماری می‌توان دوز استروئید را کاهش داد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: این باور نادرست بین برخی افراد جامعه وجود دارد که مصرف کورتون در کودکان مبتلا به آسم، موجب تأخیر رشد و کوتاهی قد می‌شود اما این افراد باید بدانند در درمان آسم معمولاً از کورتون‌های استنشاقی استفاده می‌شود که دوز این داروها پایین است و تأثیری در رشد و یا قد کودکان ندارد.

وی افزود: مصرف کورتون خوراکی محدود به موارد شدید بیماری است که آن هم معمولاً به صورت کوتاه مدت استفاده می‌شود و سپس درمان با کورتون استنشاقی ادامه می‌یابد.

اورنگ گفت: یکی دیگر از باورهای نادرست این است که استفاده از درمان‌های خانگی مانند هومیوپاتی، طب سوزنی، حجامت، طب سنتی و داروهای گیاهی و استفاده از ترکیباتی نظیر عنبرنسارا در درمان آسم موثر هستند اما در حقیقت هیچ یک از این درمان‌ها تأثیر ثابت‌شده‌ای در درمان آسم ندارند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های استاندارد شوند و جایگاه این روش‌ها حتی به عنوان درمان مکمل در کنار درمان‌های معمول و استاندارد نیز مورد تردید است و در بعضی از موارد، این روش‌های درمانی می‌توانند مضر نیز باشند.

وی بیان کرد: برخی تصور می‌کنند استفاده از مکمل‌های غذایی نظیر ویتامین‌ها، امگا ۳ و پروبیوتیک‌ها در پیشگیری و کنترل آسم مؤثر هستند در حالی که هیچ شواهد قانع‌کننده‌ای مبنی بر مفید بودن مکمل‌ها نظیر ویتامین‌ها، فرآورده‌های حاوی الکترولیت‌ها (مانند منیزیوم)، آنتی‌اکسیدان‌ها (ویتامین‌های E، C، ...) و پروبیوتیک‌ها در درمان بیماری آسم وجود ندارد و به جای این‌ها توصیه می‌شود که افراد مبتلا به آسم، میوه و سبزی‌های تازه مصرف کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی دیگر از باورهای نادرست، تصور موثر بودن دود اسپند در پیشگیری از ابتلا به آسم است اما باور صحیح این است که دود اسپند نه تنها تأثیری در پیشگیری از ابتلا به آسم ندارد بلکه در فرد مبتلا به آسم می‌تواند موجب تشدید علائم بیماری و حتی بروز حمله شود.

وی افزود: برخی نیز تصور می‌کنند آسم با افزایش سن خوب می‌شود در حالی که علائم آسم در طول زمان متغیر بوده و گاهی اوقات به طور طولانی مدت به ویژه در کودکان ممکن است خاموش و فاقد علامت باشد اما با توجه به مزمن بودن بیماری، امکان بروز علائم در فرد مبتلا تا پایان عمر وجود دارد.

اورنگ گفت: برخی فکر می‌کنند آسم یک بیماری روحی و روانی است اما در حقیقت اگرچه اختلالات روحی روانی مانند اضطراب و افسردگی می‌توانند موجب تشدید آسم شوند اما آسم یک بیماری روحی روانی نیست.

وی بیان کرد: یکی دیگر از باورهای نادرست این است که داروهای درمان آسم به ویژه اسپری‌ها، وابستگی می‌دهند و اعتیادآور هستند در حالی که در حقیقت آسم یک بیماری مزمن است و بعضی از بیماران باید داروهای خود را طولانی مدت استفاده کنند. این موضوع به دلیل ماهیت بیماری است و ارتباطی به وابستگی و اعتیاد به داروها ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین