رئیس خانه اقتصاد ایران در گفتگو با الف: نیم قرن حمایت از خودروسازان بی نتیجه بود

گروه اقتصادی الف،   4010212045 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس خانه اقتصاد ایران می گوید بیش از ۵۰ سال است که از خودروسازی حمایت می کنیم. اگر با سایر کشورها مقایسه کنیم ما فقط توانستیم قیمت ها را بالا ببریم و کیفیت را پایین بیاوریم!

 نیم قرن حمایت از خودروسازان بی نتیجه بود

ابراهیم جمیلی به الف گفت: علیرغم همه حمایت هایی که از طریق دولت های مختلف و مجموعه نظام انجام گرفته است اما ارزش واقعی خودروی ما هیچ رقابتی نیست و باید یک تجدید نظر اساسی در  ارتباط با تولید خودرو شود.

 
رییس خانه اقتصاد ایران گفت: یکی از راهها این است که با کشوری دیگر مشارکت داشته باشیم. حتی اگر با چینی ها هم مشارکت کنیم وضع خودرو بهتر از وضعیت کنونی است. 

جمیلی گفت: دوم اینکه اصراری بر تولید خودروی بی کیفیت و گران نداشته باشیم. به سمت و سویی برویم که هم از نظر قیمت  و هم از نظر کیفیت با سایر کشور ها قابل رقابت  باشد، که اگر این تصمیم ما قطعی شد هم در نوع خودرو و هم در کیفیت آن می توانیم جهش خوبی داشته باشیم.

تولید خودرو به همین منوال بی حاصل است 
رییس خانه اقتصاد ایران گفت: اگر اصرار به تولید خودرو به همین روال داشته باشیم قطعاً بی حاصل خواهد بود و باز شاهد این خواهیم بود که در یک تصادف  ۵۰ خودرو بصورت زنجیره‌ای به هم میخورد و متاسفانه کیسه هوای هیچکدام از آنها باز نمی شود و باعث مصدومیت و مرگ و میر تعداد زیادی از هموطنان می شویم.

وی گفت: ما باید خودمان را یک روز از این بحران نجات دهیم و یک تصمیمی بگیریم بر تولید خودروهای با کیفیت و از نظر قیمت رقابتی باشد که اگر به این تصمیم رسیدیم قطعا موفق خواهیم شد.

دیدگاه کاربران

شهلا۲۴۸۷۶۰۳۱۵:۰۵:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۱۲
تا زمانی که رانت در این صنعت متاسفانه وجود دارد و همینطور فساد اساسا اتفاق خاصی نخواهد افتاد مخصوصا اگر قرار باشد مسئولین دولتی منافع داشته باشند هرگز اتفاق خوبی برای این صنعت نخواهد افتاد. این موضوع را با قاطعیت کامل بعنوان کسی که حدود بیست و خورده ای سال در صنعت خودروسازی بود عرض میکنم
ناشناس۲۴۸۷۶۷۱۱۶:۰۲:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۱۲
نماینده مجلس: واردات مشروط به صادرات خودرو جوک خنده‌دار است!
ناشناس۲۴۸۷۶۹۴۱۶:۲۱:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۱۲
آخرین بررسی‌های بنیاد «هریتیج» که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد ایران سال ۲۰۲۲ از نظر آزادی اقتصادی در میان ۱۷۷ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار گرفته است.⁠
ناشناس۲۴۸۷۶۱۰۱۵:۰۸:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۱۲
درست میگه خوب تکلیف چیه مردم با این خودروسازان بی کیفیت چه کنند حذف رقابت همیشه باعث انحصار و بی کیفیتی می شود باید تجربه شود دیگر انحصار در هیچ صنعتی ایجاد نشود
ناشناس۲۴۸۷۶۳۷۱۵:۲۷:۰۳ ۱۴۰۱/۲/۱۲
شاید هم آنها که نیت پاک داشتند و دانش و تخصص ناکافی، باز هم هزینه ای سهمگین بر ملت بابت آزمون و خطایشان وارد کردند زیرا اساسا دانش این را نداشتند که چگونه می توان حمایت کرد، و نتیجه عملکرد خودی های نا متخصص پرمدعا، علی رقم داشتن نیت پاک تبدیل شد به هزاران میلیارد ضرر و تولد مافیایی قدرتمند! وقتی خط تولید مدرک راه میاندازی تا بخشیدن جایگاه به خودی های حس تکلیف کرده را توجیه کنی، نتیجه همین خواهد بود!
ناشناس۲۴۸۷۶۶۱۱۵:۵۳:۵۲ ۱۴۰۱/۲/۱۲
مصادره ایران ناسیونال بی نتیجه بود.
ناشناس۲۴۸۷۶۸۳۱۶:۱۱:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۱۲
همین امروز مردم نگران بالا رفتن قیمت روغن و ماکارونی هستند. همانطور که نگران بالا رفتن قیمت برنج، گوشت و مرغ بودند. بهتر نیست دولت در گام اول، مشکلات دم دست مردم را حل کند و بعد از رسیدن به یک ثبات نسبی، وعده‌های بزرگ مثل ریشه کن کردن فقر را بدهد؟!!!
علیرضا۲۴۸۷۷۲۴۱۷:۳۰:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۱۲
تضاد منافع و رانت بلای صنعت خودروسازی ایرانه.انحصار هم که موتور محرکه اونه.تا این اضلاع حذف نشن هیچ امیدی به بهبود نیست و این وسط مصرف کننده ها متضرر واقعی هستن هم جانی و هم مالی.
ناشناس۲۴۸۷۷۴۱۱۷:۴۹:۳۱ ۱۴۰۱/۲/۱۲
وقتی هزاران نفر استخدام بی ضابطه داریم و برای سفارش شده ها پستهای مدیریتی می‌سازیم، وقتی خودرو سازی ما حیاط خلوت جا مانده های شغلی مراکز دیگر می‌شوند، وقتی نفوذ قطعه سازان رانت خوار و قدرتمند از هر سدی عبور می‌کنند، وقتی با توجیه بیکاری هزاران کارگر، هیچ مسئولی جرات برخورد با این حلبی سازها را ندارد و.... نتیجه آن است که می‌بینیم،
ناشناس۲۴۸۷۷۴۴۱۷:۵۴:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۱۲
دولت ها فقط به این صنعت به دیده یک بنگاه اقتصادی و نه صنعتی نگاه کرده اند، بنگاههایی گه بدلیل انحصار و طمع نمایندگان مجلس تبدیل به یک شرکت کلاهبرداری پولساز تبدیل شده اند.
مثبت نگر۲۴۸۷۷۵۳۱۸:۰۳:۱۹ ۱۴۰۱/۲/۱۲
با عرض پوزش تو سایر موارد هم نتیجه همین بوده
ناشناس۲۴۸۷۷۶۷۱۸:۱۸:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۱۲
دقیقا !! دلیلشم اینه که ما هرتی پرتی کاریم اگه بهترین تکنولوژی رو هم وارد کنیم موقع عمل سهل انگاریم‌ کلا ما کار رو جدی نمی گیریم .
ناشناس۲۴۸۷۸۲۴۲۰:۴۸:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۱۲
اگر به تجربه سایر کشورها نگاه میکردید نیازی نبود ۵۰ سال! صبر کنید تا بفهمید. حالاشم دارید سهامهای زیانده این صنایع را میاندازید به مردم. راستی چندتا اشتباه دیگه دارید که برای هر کدامشون ۵۰ سال وقت لازمه به نتیجه برسید؟!!!
ناشناس۲۴۸۷۸۶۶۲۱:۵۱:۵۱ ۱۴۰۱/۲/۱۲
نیم قرن حمایت از صنعت خودروسازی با حداقل بیست هزار کشته و هزاران معلول و نابودی هزاران خانواده در سال همراه بوده، کی جواب گوی این فاجعه خواهد بود که به مراتب از ۸ سال جنگ تحمیلی آسیب بیشتری به ملت ایران وارد کرده و این فاجعه استمرار خواهد یافت.
مهدی۲۴۸۷۹۶۱۰۰:۱۹:۰۳ ۱۴۰۱/۲/۱۳
مسلما بعد این هم اینطوری خواهد بود
هیچ۲۴۸۸۰۰۳۰۱:۳۰:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۱۳
یا کلا صنعت خودروسازی رو کاتش کنیم. یا همه خودروسازا برای مدت ۵۰ سال فقط یک مدل خودرو تولید کنن و بدون هیچ تغییر اساسی خرج تراش. هم کاملا ارزون در میاد هم هم هم... دزدی بسه.
ناشناس۲۴۸۸۰۲۵۰۲:۴۲:۰۳ ۱۴۰۱/۲/۱۳
تا زمانی که چنبره دولت وبانکها ربوی در اقتصاد وتولید نقش دستوری وذینفع باشند ودستهای مافیای رانت ودلالی هم به طبع آن منفعت داشته باشند در بر همین پاشنه می چرخد این که ۵۰سال صد سال دیگر هم چیزی عوض نمیشه،،،،،
ناشناس۲۴۸۸۰۳۹۰۴:۰۰:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۱۳
اقتصاد دولتی و نفتی بهتر از این نمی شود. بودجه را می توان همین الان بدون نفت تهیه کرد و اقتصاد را نیز آزادتر با موانع بسیار کمتر در جلوی پای بخش خصوصی اداره کرد. اما دانش و دقت بالایی می خواهد.
ناشناس۲۴۸۸۰۹۰۰۸:۲۶:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۱۳
دور باطل ساخت فرغون و زورگیری سردمداران از جیب ملت به بهانه های واهی پایانی ندارد
ناشناس۲۴۸۸۱۲۴۰۹:۱۳:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۱۳
یک.چوپان.بیسواد.خلاقیتش.از.رعیس.ایران.خودرو.بیشتر.است.
ناشناس۲۴۸۸۱۷۵۱۰:۳۲:۳۸ ۱۴۰۱/۲/۱۳
حمایت چی ازخودروساز ببین چه تعداد به خاطرلابی بازی باندبازی ورانت دارن توهزارتوی تاریخانه خودروسازی منفعت میبرن
ناشناس۲۴۸۸۳۱۳۱۲:۵۴:۲۶ ۱۴۰۱/۲/۱۳
جایی که پول مفت ریخته ، همه براش دندون تیز می کنند و هیچکس حاضر نیست از این سود کلان مفت بگذره.
رضا۲۴۸۸۳۷۱۱۴:۱۲:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۱۳
مگه نمیگین این صنعت زیان ده هست یکبار برای همیشه درشو گل بگیرین راحت کنید همه رو ،کیفت خودرو صفر قیمت خدا تومان
محمد۲۴۸۸۵۱۶۱۷:۲۶:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۱۳
دیگه وقت اون رسیده که این صنعت پاکسازی بشه و هرکسی که شهامت اینکارو داشته باشه نامش میره کنار امیرکبیر
سید حبیب۲۴۸۸۶۷۷۲۱:۴۲:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۳
تنها راه نجات کشور از شر ارابه های مرگ و تولید خودرو با کیفیت و ارزان ورود سپاه به عرصه خودرو سازی و استفاده از تمامی نخبه های که توی بحث خودرو سازی حرفی برای گفتن دارن هست
علی۲۴۸۸۸۲۲۰۲:۰۱:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۱۴
آقایان محترم شما خودتان ارزش پول ملی پایین آوردید آنهم با یک پراید 200 میلیونی آخه کجای دنیا اینو میگه که شب بخوابی صبح بیدار بشی هر ماشینی چند میلیون گران بشه مگه همون ماشین نیست تغییرات داشته باشن اضافه شده گران میکنی این همهبودجه مملکت در جایی دیگه یا صنعت دیگه خرج میشد تو دنیا اول بود
abbas۲۴۸۸۹۹۹۱۱:۰۰:۳۱ ۱۴۰۱/۲/۱۴
اینکه حداقل دو سوم پرسنل و 90 درصد مدیران شرکت های خودروسازی مازاد ظرفیت هستند تا وقتی این آدمای اضافه سرکار هستند ، خودروها بی کیفیت و گران تحویل مردم داده می شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین