واکنش سخنگوی دولت به احتمال تغییر وزرا / راه خروج برجام از بن بست از نظر صالحی/ انتقاد مرعشی از اصلاح‌طلبان

گروه سیاسی الف،   4010207082

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش سخنگوی دولت به احتمال تغییر وزرا / راه خروج برجام از بن بست از نظر صالحی/ انتقاد مرعشی از اصلاح‌طلبان

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۵۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۳۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۴۱ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت،‌ تا کنون ۶۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۴۶۸ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۱۵۹ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۹۸۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۶۱۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵۳ هزار و ۸۰۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

انتقاد مرعشی از تحریم انتخابات توسط برخی اصلاح‌طلبان

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفتگویی با اعتماد داشته که بخش هایی از آن را می خوانید: «اگر در انتخابات مجلس يازدهم آقاي شكوري‌راد و خانم منصوري تاييد صلاحيت شده بودند، اتحاد در انتخابات شركت نمي‌كرد؟ چرا مي‌كرد. در همين انتخابات 1400 در شوراي شهر اگر دوستان اتحاد ملت تاييد صلاحيت شده بودند، در انتخابات شركت نمي‌كردند؟ چرا شركت كردند.

تنها موضوعي كه ممكن است محل اختلاف باشد [اينكه] هم آنها نسبي نگاه مي‌كنند و هم ما نسبي نگاه مي‌كنيم... تنها يك نكته مي‌ماند و آن اينكه آن دوستان مي‌گويند كه اگر مردم آمادگي نداشته باشند در انتخابات شركت كنند، ما هم نبايد شركت كنيم.

اين را من نمي‌فهمم كه بالاخره يعني چه؟ تا انتخاباتي برگزار نشود كه ما نمي‌توانيم بفهميم مردم مي‌آيند يا نمي‌آيند. سياسيون بايد دست روي دست بگذارند و بگويند چون مردم آمادگي ندارند ما هم نمي‌آييم و مردم هم بگويند چون سياسيون نمي‌آيند ما هم نمي‌آييم.

اينكه داستان مرغ و تخم‌مرغ است و معلوم نيست كدامش اول بوده است. من فكر مي‌كنم كه ما متناسب با واقع‌بيني بايد بدانيم حتي يك كرسي مجلس هم مهم است و صحنه را بتوانيم حفظ كنيم...

از نظر من آقاي همتي از آقاي روحاني به اصلاح‌طلبان نزديك‌تر بود و حتي از آقاي روحاني هم براي اداره كشور مناسب‌تر بود. ردصلاحيت آقاي جهانگيري و آقاي پزشكيان و آقاي شريعتمداري باز از ردصلاحيت آقاي هاشمي در 92 قابل تحمل‌تر بود.

نمي‌خواهم بگويم خوب بود اما به هر حال تحمل كردن آن راحت‌تر بود. ما و مردم حامي ما در 92 تصميم گرفته بوديم از هر روزنه‌اي استفاده كنيم وگرنه نوع اخلاقي كه بعدها از آقاي روحاني در سياست از ايشان شاهد بوديم كه گرم نبود و روابط عمومي ضعيفي داشت و همه اينها را از قبل مي‌دانستيم.

من بارها در جلسات خصوصي گفته‌ام و به شما هم مي‌گويم، ما در مجلس پنجم رقيب آقاي ناطق بوديم... در همان مجلس ما هر سال از آقاي روحاني حمايت مي‌كرديم و ايشان بالاي 200 راي مي‌آورد ولي روابط من و ساير دوستان‌مان با آقاي ناطق به مراتب گرم‌تر از آقاي روحاني بود. به خاطر روحيه و روابط عمومي ضعيف ايشان. اينها همه را در 92 مي‌دانستيم. ولي تصميم راهبردي گرفته بوديم كه از يك روزنه‌اي كه فراهم شده بود، يعني جناب آقاي حسن روحاني، از اين روزنه وارد شويم و نگذاريم جليلي رييس‌جمهور ايران شود...

در 98 هم دو، سه کار با هم همزمان اتفاق افتاد. اول اینکه آقای ترامپ آمد و ضربه‌ای سنگین به جریان نوگرای دموکراسی‌خواه متعادل ایران زد. یعنی در اوج و درست زمانی که ما باید از مواهب برجام استفاده می‌کردیم هم در دولت آقای اوباما کم‌لطفی شد؛ یعنی آن دورانی که آقای اوباما بود و برجام هم بود امریکایی‌ها خیلی از جاها کمک نکردند که اقتصاد ایران بتواند رشد بالا و دستاورد داشته باشد و یک ثبات اقتصادی به وجود بیاید.

آقای اوباما مساله بانک‌ها را حل نکرد و در ادامه هم که آقای ترامپ آن اشتباه تاریخی را مرتکب شد و در درون خودمان هم خیلی همدیگر را تضعیف کردیم و مردم خسته از سیاست و فشارهای اقتصادی صحنه سیاسی کشور را مناسب برای حضور خودشان ندیدند. »

***

راه خروج برجام از بن بست از نظر صالحی

علی‌اکبر صالحی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان در سخنرانی در یک کنرانس بین المللی موضوع "کنترل تسلیحات و مخاطرات هسته‌­ای" گفت: «خروج دولت قبلی آمریکا از برجام، این توافق را در آستانه فروپاشی قرار داد. اگر واکنش معقول و موضع منطقی ایران نبود، این توافق تاکنون فسخ شده بود. با این حال، جهت یادآوری اعلام می­‌دارم که ایران، در هیچ شرایطی هرگز دست از حقوق تعیین شده خود برنمی‌دارد.

مجدداً تاکید می‌کنم که کشور من هرگز تصمیم نداشته است که این معامله از بین برود. با این حال، در صورت انحلال توافق، منافع جامعه بین‌المللی بیش از منافع ملی ایران – امری که آمریکا می‌خواهد به آن آسیب برساند - در خطر بود و اگر چنین می­‌شد به طور یقین رویکرد سیاسی دولت ایران در این ارتباط تغییر می‌­کرد و اعتبار سیاسی آمریکا و جایگاه بین­‌المللی آن نیز بیش از پیش تضعیف می­‌شد.

اگر برجام بخواهد از بن بست فعلی جان سالم به در ببرد، باید اعتماد متقابل بازسازی شود. اگر چنین شود، راه برای حل سایر مسائل جدی باقی مانده هموار خواهد شد. امیدواریم تحت این شرایط، عقل سلیم و بصیرت لازم حاکم باشد.»

***

واکنش سخنگوی دولت به احتمال تغییر وزرا

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد: برخی نمایندگان به صورت فردی مسائلی را مطرح می‌کنند، اما هیچ استیضاحی در صحن مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. اما وقتی نماینده‌ای نظر شخصی خود را بیان می‌کند این شایعه دامن زده می‌شود که تغییری در حال انجام است اما دولت و مجلس تغییری در دستور کار ندارند.

وی تاکید کرد: البته نظارت بر عملکردها وجود دارد، اما تغییر اعضای کابینه شایعاتی است که در فضای مجازی و رسانه‌ها وجود دارد.

بهادری جهرمی درادامه درباره تغییر ترکیب کمیسیون اقتصادی  دولت گفت: تغییر در ترکیب کمیسیون های دولت یک مساله طبیعی و منظم و مستمر است و به واسطه مشغله یا اولویت وزرا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سه ماه پیش هم ترکیب کمیسیون های دولت تغییر کرده بود که این هم به پیشنهاد خود وزراست، زیرا آنها به خاطر حجم زیاد کار خود این درخواست را دارند که در کمیسیون های کمتری حضور داشته باشند.

سخنگوی دولت افزود: اعضای هیات دولت حق شرکت در همه جلسات کمیسیون ها را دارند، اما جلسات کمیسیون ها با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمیت می‌یابد. در اینجا هم مساله تکلیف مطرح است هم حق حضور. یعنی وقتی وزیری عضو کمیسیون باشد، تکلیف حضور دارد، اما اگر عضو نباشد، حق حضور در کمیسیون را دارد. و وزرا بیشتر مایلند حق حضور در کمیسیون ها را داشته باشند. زیرا برخی اعضاء فرصت حضور در جلسات کمیسیون ها را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: مثلا معاون اجرایی یا معاون اقتصادی تقریبا در هیچ جلسه کمیسیون اقتصادی شرکت نکردند و نماینده اعزام کردند. معاون اقتصادی دبیر شورای عالی اقتصادی دولت و دبیر شورای هماهنگی سران قوا هم  هست و همه مسائل اقتصادی را در آنجا  بحث می‌کند و شاید دیگر این مساله برای او تکراری باشد و فرصت نکند در جلسه کمیسیون اقتصادی دولت شرکت کند. بنابراین پیشنهاد دادند از ترکیب کمیسیون حذف شوند تا تکلیفی برای حضور در جلسات کمیسیون نداشته باشند.

***

قالیباف از نماینده سابق مجلس شکایت می‌کند

به گزارش اداره کل اخبار و رسانه های گروهی مجلس، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی ادعای دروغ یک فرد خارج نشین درباره خرید ملک در ترکیه توسط خانواده محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی را در قالب یک مصاحبه تکرار کرده، و با توجه به اینکه ادعای مطرح شده از پایه و اساس کذب است، در این خصوص شکایتی تنظیم شده که در اسرع وقت در اختیار مراجع قضایی قرار خواهد گرفت.

نماینده سابق مجلس به ادعای فردی معلوم الحال و خارج نشین استناد کرده که سابقه توهین به مقدسات و تأمین خوراک برای رسانه‌های معاند را دارد و این ادعای جعلی پیش از این بارها تکذیب شده بود و طرح مجدد آن مصداق صریح نشر اکاذیب است.

***

واکنش وزیر ارتباطات به گرانی بسته‌های اینترنت

به گزارش فارس، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره افزایش بهای اینترنت، اظهار داشت:‌ اپراتورها از دولت خواستند با توجه به تورمی که در این چند سال بوده بسته‌های جدید با قیمت‌های جدید معرفی کنند که ما مخالفت کردیم و گفتیم که اگر برنامه‌ای برای توسعه دارید و نیاز به منابع دارید، حتما باید بیایید این برنامه را ارائه دهید تا ما ارزیابی کنیم،‌ آن را تبدیل به تعهد کنیم در چهارچوب الحاقیه که قابل پیگری باشد و بعد می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم.

وی افزود: مخالف هرگونه افزایش قیمت و معرفی بسته‌های جدید با قیمت‌های جدید هستیم مگر اینکه تضمین دهند کیفیت شبکه را طی یک برنامه‌ زمان‌بندی مشخص افزایش می‌دهند.

***

تکذیب انتصاب وحیدی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی

«احمد وحیدی» وزیر کشور در گفت‌وگو با تسنیم، درخصوص برخی اخبار مبنی بر درگیری بین نیروهای ایرانی و طالبان در مرزهای کشور گفت: درگیری رخ نداده است. آن‌چه که رخ داده بر اساس سوءتفاهم بوده است.

وی افزود: طالبان تصور می‌کند برخی نقاط مرزی باید در اختیارشان باشد و اشتباه می‌کنند لذا مرزبانان ما آن‌جا هستند و توجیهشان کردند که اشتباه تصور می‌کنند.

وزیر کشور بیان کرد: حضور مسلح طالبان باعث‌شده نیروهای ما هم هوشمندانه در‌ مرز حاضر شوند اما درگیری رخ نداده است.

وی هم‌چنین  شایعه انتصاب خود به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی را تکذیب کرد.

***

خبر اعلام نهایی توافق احیای برجام کذب است

شبکه خبری العربیه در خبری مدعی شد که نشست وزرای امور خارجه‌ی کشور‌های عضو توافق هسته‌ای در وین برگزار خواهد شد و اعلام نهایی توافق احیای برجام اعلام می‌شود؛ خبری که کاملا غیرواقعی است.

به گزارش تسنیم، یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: «رفتن وزرا در صورت توافق به وین، از چند ماه پیش مطرح بوده، ولی تاکنون زمان آن نامشخص است و تا زمانی که آمریکا خطوط قرمز ایران را نپذیرد، چنین اتفاقی نمی‌افتد.»

به نظر می‌رسد افزایش فشار کشور‌های اروپایی به آمریکا برای پذیرش شروط ایران و انجام تعهدات برجامی‌اش، باعث شده تا رسانه‌ی سعودی برای کاهش این فشار وارد عملیات روانی شود.

***

  شفافیت داوطلبانه؛ اقدامی مثبت اما ناامیدکننده

فرهیختگان نوشت: «بعد از گذشت بیش از دوسال از آغاز به کار مجلس بررسی تاریخچه پرداختن به طرح شفافیت آرا به‌عنوان مهم‌ترین وعده قشر عظیمی از نمایندگان هیچ‌روزنه امیدی برای تحقق این وعده دیده نمی‌شود. اعلام وصول نشدن طرح اصلاح‌شده شفافیت آرای نمایندگان و همزمان تصویب طرحی کلی با پوشش شفافیت در بهارستان اتفاقاتی است که اندک امید باقی‌مانده برای تحقق وعده شفافیت آرا را کم‌رنگ می‌کند، در نتیجه عدم تحقق این وعده برخی نمایندگان به‌صورت خودجوش تصمیم به اجرای داوطلبانه شفافیت آرا نمایندگان گرفته تا علی‌رغم رای نیاوردن این طرح در مجلس به‌زعم خود به وعده‌ای که داده‌اند، عمل کنند.

در همین رابطه شنبه ‌هفته‌جاری مالک شریعتی در صفحه شخصی خود در توئیتر خبر از اجرای داوطلبانه شفافیت آرا داد و نوشت: «با پیگیری نامه ۱۶۲ نفره از رئیس مجلس و مساعدت ایشان، تاکنون حدود ۳۰نماینده آرای مستند خود را از IT مجلس دریافت کرده‌ایم و این آمار به‌تدریج درحال افزایش است. به همت دکتر بحرینی، سامانه «پارلمان مجازی» برای انتشار عمومی آرا آماده شده است.»

شفافیت داوطلبانه آرا درخواستی است که بهمن سال‌جاری جمعی از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس آن را مطرح کرده بودند.  اعلام داوطلبانه آرا البته اقدام جدیدی نبوده و پیش از این برخی نمایندگان با ایجاد سامانه‌هایی شخصی آرا خود را به مردم اعلام می‌کرده‌اند اما آن‌طور که مالک شریعتی در صفحه توئیتر خود نوشته قرار است نمایندگان در اقدامی هماهنگ -که از هفته آتی آغاز می‌شود- شفافیت داوطلبانه را جلو ببرند. اقدام هماهنگی که مطابق گفته این نماینده شهر تهران احتمالا استفاده از بستر «پارلمان مجازی» است...

شهریور سال 98 و بعد از رد طرح شفافیت آرا در مجلس وعده شفافیت آرا به یکی از مهم‌ترین اهرم‌های تبلیغاتی بسیاری از کاندیداهای انتخابات مجلس تبدیل شد. این وعده اگرچه به‌مرور شفافیت را در بین مردم به مطالبه‌ای از همه نهادها تبدیل کرد اما مجلس را در کانون این مطالبات قرار داد.

حال با گذشت دوسال از زمان آغاز به کار مجلس این وعده که قرار بود بار آن را بهارستان به‌دوش بکشد روی زمین مانده و موجی از نامیدی مردم را نسبت به کارآمدی خانه ملت به‌وجود آورده است. در چنین شرایطی اگرچه شفافیت داوطلبانه آرا منجر به ایجاد امیدواری در بین مردم می‌شود اما با مقایسه این اقدام نسبت به اقداماتی نظیر تصویب طرح غیرکارشناسی شفافیت قوای سه‌گانه و همزمان عدم اعلام وصول طرح اصلاح‌شده شفافیت آرا نمایندگان این تلقی به‌وجود می‌آید که مجلس با نادیده گرفتن مساله شفافیت آرا مسیر خلف وعده و دامن زدن به ناامیدی اجتماعی را درپیش گرفته است.»

***

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین