وثیقه های بانکی، سنگ بزرگ پیش پای دانش بنیان ها

گروه اقتصادی الف،   4010207068 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس ارشد بانکی می گوید: برای من جای سوال است که چرا با توجه به توان و نیاز کشور به شرکت های دانش بنیان برای جلوگیری از واردات و خروج ارز و کاهش اثر تحریم ها از شرکت های دانش بنیان به درستی حمایت نمی شود!

وثیقه های بانکی، سنگ بزرگ پیش پای دانش بنیان ها

به گزارش الف برای راه اندازی هر کسب و کاری سرمایه ی اولیه ای اعم از نیروی انسانی ماهر و یک سرمایه مادی باید فراهم باشد که این سرمایه مادی یا به صورت آورده توسط موسس یا موسسان تامین و یا باید در قالب تسهیلات از بانک ها تامین شود.

شرکت های دانش بنیان مدلی از کسب و کار هستند که در صورت تاسیس به دلیل وجود چند گزینه قابل توجه چون تولید و تربیت نیروی انسانی متخصص، رشد و توسعه اقتصادی، صادرات، کاهش واردات و عدم وابستگی صنایع به خارج از کشور و البته کم رنگ شدن اثر تحریم ها در همه بخش ها به خصوص صنایع، به مراتب توجه و حمایت بیشتری را می طلبند.

این شرکت ها غالبا در ابتدا کار خود را با تحقیق آغاز می کنند. تولید مرحله بعدی کار این شرکت هاست. در عین حال، غالبا نیز موسسان این شرکت ها جوان و نخبگانی هستند که به جای مهاجرت، ماندن و ساختن را ترجیح داده اند. 

تاسیس یک شرکت دانش بنیان در ابتدا با دفتر و میز و صندلی شروع  و وقتی نوبت ساخت محصولی می شود که مدت ها روی آن تحقیق و مطالعه شده و صنایع و یا بخش های دیگر به آن نیاز دارند، سخت ترین بخش کار شرکت های دانش بنیان آغاز می شود.

قطعا ساخت این محصول نیازمند سرمایه انسانی و مادی است که سرمایه انسانی همان نخبگانی هستند که ماندن را به رفتن ترجیح دادند و سرمایه مادی باید یا همان آورده و یا تسهیلات بانکی باشد که قطعا آورده این شرکت ها کفاف تولید را نمی دهد و تسهیلات نقطه امید این شرکت ها می شود اما تسهیلات با وثایقی که تهیه آن برای این شرکت ها امکان پذیر نیست و سود 18 درصدی هم می شود سنگ بزرگی که عملا پای این شرکت ها را زخمی کرده و انگیزه برای ادامه راه را از آنها سلب می کند.

یک کارشناس ارشد بانکی در این باره به «الف» می گوید: اگر قرار باشد درباره شرکت های دانش بنیان و مشکلاتشان صحبت کنیم، باید در جایگاه این شرکت ها باشیم. مشکلاتشان را بشنویم و برای حل آنها راه حل ارائه دهیم. این شرکت ها برای کشور در همه بخش ها سبب توسعه می شوند و کشور به آنها نیاز دارد. از این جهت باید همه مسئولین در همه بخش ها اعم از دولت و مجلس و سایر بخش ها برای مشکلات دانش بنیان ها دست به کار شوند و راه ادامه فعالیت و حیات را برای آنها هموار نمایند.

محمدرضا زرگران در ادامه تاکید کرد که حل مشکلات این شرکت ها یعنی حل مشکلات کشور و رشد اقتصادی و توسعه، پس باید بیش از پیش به این شرکت ها رسیدگی شود.

وی در خصوص مشکلاتی که شرکت های دانش بنیان در بخش بانکی با آن دست به گریبان هستند نیز گفت:  به طور کلی نظام بانکی باید برای گرفتن وثایق بانکی جهت ارائه تسهیلات به این شرکت ها بازنگری کند. وقتی یکی از این شرکت ها تاسیس و مورد حمایت یک ارگان، وزارتخانه و یا سازمانی قرار می گیرد، این بخش ها می توانند با معرفی این شرکت ها برای دریافت تسهیلات چنانچه شرکت نتوانست وثائق مورد نظر بانک را تهیه کند، خود اقدام به ضمانت شرکت دانش بنیان فوق کند و یا خود وثایق مورد نیاز را تامین کند.

این کارشناس ارشد بانکی در ادامه در خصوص اینکه تسهیلات 18درصدی یکی از گلایه های دانش بنیان ها از بانک ها نیز بیان کرد: به طور کلی بانک ها بر اساس مصوبات بانک مرکزی سود تسهیلات از همه مشتری ها دریافت می کنند، یعنی هیچ بانکی نمی تواند سرخود سود دریافت کند. در خصوص شرکت های دانش بنیان نیز نظام بانکی، دولت و مجلس می توانند با مصوبه مانند سایر تسهیلات این مشکل را حل کنند. یعنی همانطور که برای وام ازدواج وام چهار درصدی می دهند برای شرکت های دانش بنیان نیز یک سود مشخص برای تسهیلات مصوب کنند و بانک ها هم ملزم به  پرداخت هستند.  یعنی در این میان بانک ها بی تقصیرند.

زرگران در ادامه با ذکر مثالی از تاثیر این شرکت ها در رشد صنایع و جلوگیری از خروج ارز و مهاجرت نخبگان نیز اظهار داشت: من به شخصه برای بازدید به شرکت دانش بنیانی رفته بودم که درخواست تسهیلات داشتند، چند مهندس نخبه دفتری را تاسیس کرده و در حال ساخت یک قطعه برقی برای سمند بودند که پیش از این از چین وارد می شد اما این نمونه ایرانی نه تنها از نظر کیفیت مانند همان نمونه چینی بود، بلکه می توان ادعا کرد به مراتب با کیفیت تر بود اما برای سرمایه نیاز به وام داشتند که دریافت وام 18 درصد به صرفه برای این شرکت نبود. 


دیدگاه کاربران

تجربه دانش بنیان در ایران۲۴۸۵۳۲۳۱۴:۰۹:۳۱ ۱۴۰۱/۲/۱۰
هفت تا شرکت در ایران واکسن کرونا ساختند. به همین دلیل واکسن خارجی با تاخیر وارد شد . چند صد میلیون دلار هم پول دربافت کردند. اکنون نیز میلیونها دز واکسن ساخت آنها که مجوز سازمان بهداشت جهانی هم ندارند در انبارها بدون مصرف نگهداری شده و زمان استفاده از آنها در حال منقضی شدن است!
ناشناس۲۴۸۵۳۲۸۱۴:۱۱:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۱۰
به جای استفاده از دانش در یک کارگاه برای تولید یک محصول کوچک، بهتر است از دانش برای اداره کشور در سطح کلان استفاده شود.
ناشناس۲۴۸۵۳۲۹۱۴:۱۲:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۱۰
خدا به دادشون برسه
ناشناس۲۴۸۵۳۳۰۱۴:۱۳:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۱۰
مملکت تا به حال از وجود دانشگاهها با این همه متخصص چه بهره ای برده است که از جمع چند نفر در قالب یک شرکت دانش بنیان ببرد؟!!
ناشناس۲۴۸۵۳۳۲۱۴:۱۵:۱۶ ۱۴۰۱/۲/۱۰
حاصل کار چند ده ساله صدها نفر در واحدهای R&D سایپا و ایران خودرو تولید همین فرقونهایی است که همه از آن گله و شکایت دارند.
ناشناس۲۴۸۵۴۲۹۱۵:۱۶:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۱۰
حالا نوبت عده ای دیگر است که به عنوان دانش بنیان بقیه سرمایه بانکها را به اسم وام بگیرند و بالا بکشند.
ناشناس۲۴۸۶۴۹۹۱۴:۰۶:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۱۱
دقیقا بعدش هم بانکها بر شکست شده بانک مرکزی اسکناس چاپ کنه پول مردم رو با تورم بده
ناشناس۲۴۸۵۵۳۳۱۶:۳۹:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۰
فاطمه محمد بیگی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهور گفت: گرانی افسار گسیخته این ملت نجیب را چنان درگیر نموده است که صدای خرد شدن استخوان‌های آبرو و عزت برخی پدران و زنان سرپرست خانوار گوش هر مسئول آزاده‌ای را کر می‌کند.
ناشناس۲۴۸۵۵۳۸۱۶:۴۵:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۱۰
رقمي از وام هاي وصول نشده ي تعاوني ها بي سالهاي ٧٠ تا ٨٠ را داريد؟ اكثراً از ٥ مليون تومان تا ٦٠ مليون تومان بودند. اين توجيهات، همان حرفهاي دهه هفتاد است. طرح اگر اقتصادي است، اين همه سرمايه گذار و دفاتر شتاب ، مراجعه كنند.
ناشناس۲۴۸۵۵۶۳۱۷:۱۳:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۱۰
اصلا چرا وام بگیرن، دولت باید لیستی از نیازها خدمات و محصولات دانش بنیان را تهیه کند و شرکت‌ها نسبت به تولید آن اقدام کنند سپس از فرایند خرید تضمینی محصولات و خدمات استفاده شود.
ناشناس۲۴۸۶۲۴۷۰۹:۵۴:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۱۱
مهمترین مشکل در کسب و کارهای دانش بنیان جذب نیروی متخصص هست, چون اکثر افراد دارای تخصص سربازی نرفتند و کارت پایان خدمت ندارند مشکلات گسترده ای برای شرکت های دانش بنیان ایجاد کردند. در شرکت ما, از هر 20 نفر نیروی متخصصی که برای مصاحبه شرکت میکنند فقط 1 نفر سربازی رفته.
نجیب۲۴۸۶۳۹۶۱۲:۱۶:۳۰ ۱۴۰۱/۲/۱۱
واقعا برای انسان های افسرده و بدبین که در بالا نظر داده اند متاسفم. خدا کند که شما در این مملکت هیچ مسئولیتی نداشته باشید. ما نیاز به امید و پشتیبانی داریم.
ناشناس۲۴۸۶۴۰۱۱۲:۲۸:۱۶ ۱۴۰۱/۲/۱۱
باید به شرکت های دانش بنیان آموزش دهیم که چگونه از بخش خصوصی، جذب سرمایه کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین