در نشست خبری مشترک با رئیس مجلس عراق درخواست قالیباف از رئیس مجلس عراق برای بازگشایی راه‌های زمینی در ایام اربعین حسینی (ع)

گروه سیاسی الف،   4010207051 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مهمترین خواسته ملت ایران بحث زیارت به خصوص باز شدن راه‌های زمینی در ایام اربعین است که از مجلس و دولت عراق این درخواست را داریم.

درخواست قالیباف از رئیس مجلس عراق برای بازگشایی راه‌های زمینی در ایام اربعین حسینی (ع)

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف امروز (چهارشنبه) پس از در دیدار با محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از اینکه در روزهای اول تشکیل پارلمان و انتخاب رئیس پارلمان عراق میزبان رئیس و تعدادی از نمایندگان هستیم، خوشحالیم. سیاست جمهوری اسلامی ایران در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورها، با اولویت با کشورهای همسایه و منطقه است. به خصوص خواستار ارتباط عمیق اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و به ویژه همکاری در حوزه محیط زیست هستیم که از فرصت سفر و مذاکرات بین من و رئیس پارلمان عراق استفاده شد. 

وی ادامه داد: امید و آرزوی ملت ایران و مسئولین جمهوری اسلامی این است تا همان طور که پارلمان عراق کار خود را در سریع‌ترین زمان با توافق سیاسی بین همه گروه های سیاسی و آنچه خواست ملت عراق بوده تشکیل شده، در آینده دولت عراق نیز سرنوشت خود را مشخص کند. ملت، دولت و پارلمان ایران پشتیبانی لازم از دولت و پارلمان عراق خواهد داشت.

رئیس مجلس گفت: آرزو داریم همیشه ایران قوی و عراق قوی کنار هم باشند و همه دست به دست هم دهیم چرا که ایران و عراق نقش مهمی در مسائل منطقه‌ای، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و استحکام کشورهای اسلامی دارند. روابط دو جانبه و قوی ایران و عراق در سطح منطقه و جهان موثر است و باید در سطح پارلمانی دو کشور، سطح قاره آسیا و سطح پارلمان‌های جهانی گام برداریم.

محمد الحلبوسی: نباید اجازه دهیم که ملت‌ها مورد تحریم و ارعاب قرار گیرند 

محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق در این نشست خبری مطرح کرد: در ابتدا تشکر می‌کنم از استقبال گرم و دعوتی که برای سفر به ایران انجام داده‌اید، تأکید می‌کنم روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر پایدار بوده و خواهد بود.

وی تأکید کرد: امیدوارم با تقویت روابط بتوانیم موانع پیشِ روی توسعه و همکاری دولت‌ها را از پیشِ رو برداریم و توسعه روابط به نفع ملت دو کشور تمام شود. ثبات در ایران تأثیر مثبتی در عراق و منطقه دارد همان طور که ثبات در عراق بر ایران و منطقه تأثیرگذار است.

رئیس مجلس عراق بیان کرد: در عراق تلاش می‌کنیم مشکلات منطقه‌ای با دیپلماسی نیابتی حل شود و زمینه حل مشکلات بین همسایگان را نشست و مذاکره و تفاهم می‌دانیم، بخش زیادی از مشکلات نیازمند گفت‌وگو و رایزنی است، ملت‌ها دنبال روابط بهتر هستند و بهبود زندگی، آینده و شرایط اقتصادی را طلب می‌کنند و می‌خواهند مانع بازگشت سایه جنگ شوند.

الحلبوسی گفت: احترام به حاکمیت کشورها، حسن همجواری و پاسداشت حقوق شهروندان باید اصول روابط بین کشورها باشد و تلاش کنیم روابط بین کشورهای منطقه بهتر و توسعه یابد. در این زمینه لازم است بستر روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و پارلمانی کشورها فراهم شود.

وی اظهار داشت: باید در جوامع بین‌المللی جهانی، کشورهای منطقه مواضع مشترکی داشته باشد چرا که چالش‌های مشترکی نیز داریم و باید به منطقه آرامش و ثبات برگردد زیرا خداوند نعمت‌های مادی و معنوی بسیاری به منطقه ما عطا کرده است و باید رفتار ما متناسب با این ظرفیت‌ها باشد و تلاش کنیم به فتنه‌گران اجازه اقدام در منطقه را ندهیم.

رئیس مجلس عراق با اشاره به شرایط سخت اقتصادی سال‌های گذشته در کشورها بیان کرد: شاهد مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بودیم و سال‌های خوبی نبود، باید پرونده این سال‌ها بسته شود و به نقض حاکمیت ملت‌ها پایان داده شود و موانعی که باعث عدم توسعه روابط ملت‌ها است برداشته شود. نباید اجازه دهیم که ملت‌ها مورد تحریم و ارعاب قرار گیرند و نباید اجازه دهیم گروه‌های مسلح علیه کشورها دست به اقدام بزنند.

محمد الحلبوسی در پایان بیان کرد: باید موانع روابط اقتصادی و اجتماعی پارلمانی برداشته شود و هر آنچه لازم است از وضع قوانین تا اتخاذ تصمیم پارلمانی برای بهبود روابط انجام گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۸۰۸۷۱۱۲:۲۷:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۷
مهمترین خواسته ایرانیان مبارزه با فساد و محاکمه فاسدان است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین