این ارابه‌های مرگ را بریزید دور!

گروه اقتصادی الف،   4010207042 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پلیس و استاندارد ضمن حمایت و نقد توأمان یکدیگر، حملات شدیدی به خودروسازان کردند.

این ارابه‌های مرگ را بریزید دور!

روزنامه جوان: یک خودروی باکیفیت و پیشرفته: ۱-به راکب آن هویت و اهمیت می‌دهد و شخصیت اجتماعی او را بالا می‌برد، چیزی که قیمتی روی آن نمی‌توان گذاشت؛ ۲- به راکب، امنیت از تصادفات و سوانح می‌دهد و جان او را می‌خرد که این دومی از اولی گران‌تر نباشد، ارزان‌تر نیست؛ ۳-مصرف سوخت را بسیار کاهش می‌دهد، چیزی که مهم‌ترین بحث اقتصاد جهان است؛ ۴-آلودگی هوا را کاهش می‌دهد؛ ۵- مصرف قطعات را کم می‌کند؛ ۶- سرمایه مردم را حفظ می‌کند؛ ۷-انگیزه سفر و سلامت روحی مردم را بالا می‌برد؛ ۸-امنیت روانی و امنیت مالی مردم را با کاهش آثار سوء درگیری‌های خیابانی تأمین می‌کند؛ ۹- به این فهرست هشت‌تایی می‌شود تا صد نکته باریک‌تر ز موی دیگر اضافه کرد، اما خودروساز ما کمر ملت را شکسته، چون دوست دارد در فساد مدیریتی و ساختاری دست‌و‌پنجه نرم کند.
براساس آمار بانک مرکزی، در ۱۱ ماه سال گذشته مجموع شرکت‌های بیمه بابت سوانح رانندگی ۲۴ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده‌اند. این آمار دو‌و‌نیم‌برابر درآمد‌های نفتی سال ۹۹ است. میزان تصادفات جاده‌ای ۲۰برابر استاندارد‌های جهانی است و میزان کشته‌های تصادفات جاده‌ای در روز به ۴۵ نفر رسیده است. این آمار تکان‌دهنده دل هر شهروند ایرانی را به درد می‌آورد، مسئولان را نمی‌دانیم! ارابه‌های مرگی که حدود پنج دهه است خیابان‌ها و جاده‌های کشور را تسخیر کرده، اکنون جز زیان‌های مالی و جانی آورده دیگری برای مردم ایران ندارند. جانشین رییس پلیس راهور معتقد است: «با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت حقوق تمام کارکنان آن‌ها را می‌دهیم.» این تازه یک اشاره است از سوی پلیس! اگر همه حرف‌ها زده شود، پرده‌های زیادی را کنار می‌زند!
در پی اتفاقات و حوادث رانندگی متعددی که در پایتخت و جاده‌های کشور در ماه‌های اخیر به وقوع پیوست پلیس راهور بیش از گذشته بر کیفیت خودرو‌های داخلی دقیق شده و با آسیب‌شناسی تصادفات رانندگی ایرادات متعددی را به صنعت خودروی کشور وارد کرده است. اخیراً سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور با محاسبه سود تعطیلی خودروسازان و واردات خودرو گفت: «با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، حقوق تمام کارکنان آن‌ها را می‌دهیم.»
وی با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان استاندارد در تأیید استاندارد خودرو‌های تولید داخل؛ این سازمان را به سپردن امور به بخش خصوصی زیر نظر وزارت صمت محکوم کرد و نظارت بیشتر این سازمان را خواستار شد. حسینی با انتقاد از امتیازاتی که در طول چهار دهه گذشته به شکل انحصار و رانت به خودروسازان داده شده است گفت: «نتیجه این امتیازات امروز با حیف و میل میلیارد‌ها ریال از سرمایه‌های کشور، افزایش جان باختگان تصادفات رانندگی و تحمیل هزینه هنگفت به کشور نمایان شده است.» وی تأکید کرد: «اگر همه خودرو‌هایی را که در کشور در حال تردد هستند دور بریزیم و خودرو‌هایی با مصرف سوخت پایین وارد کنیم از محل صرفه جویی در مصرف سوخت می‌توانیم حقوق همه کارگران بیکار شده ایران خودرو و سایپارا بپردازیم، چراکه هم مرگ و میر کاهش می‌یابد و هم اینکه هزینه‌های تحمیلی بر اقتصاد کشور کاهش می‌یابد.»
حسینی گفت: «به ازای واردات هر خودروی خارجی یک تا دو خودرو فرسوده از رده خارج می‌شود و همین اتفاق به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. در دولت قبل با ممنوعیت واردات اسقاط فرسوده‌ها نیز به صفر رسید که هم هزینه سوخت را بالا برد و هم منجر به آلودگی هوا شد.» وی تأکید کرد: «دیگر زمان آن گذشته که خودروساز با جابه‌جایی چراغ خطر یا کاپوت، خودروی جدیدی را به مردم غالب کند، چراکه باید پلتفرم‌ها تغییر کند و سیستم ایمنی خودرو‌ها ارتقا یابد.»

استاندارد باز نشدن ایربگ‌ها را محکوم کرد؛ صبر مردم تمام شده
در پی انتقادات پلیس راهور، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در یک برنامه تلویزیونی از عملکرد این سازمان دفاع کرد. مهدی اسلام‌پناه در چند ماهی که به این سازمان آمده هنوز عملکرد قابل توجهی در مواجهه با خودروسازان نداشته است. وی ضمن اعلام خبر توقف تولید خودرو‌هایی که با پلتفرم پراید تولید می‌شوند، باز نشدن ایربگ خودرو‌ها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان را محکوم کرد و گفت: «در بحث نظارت بر کیفیت خودرو، ورود جدی‌تری خواهیم داشت، چراکه می‌دانیم صبر مردم در این زمینه تمام شده است. بعید است بتوانیم در سال جاری، نه سوخت کاملاً استانداردی تولید کنیم نه خودرویی که بتواند در صد کیلومتر، چهار لیتر بنزین مصرف کند. دستور داده شده تست تصادف در سال جاری برای خودرو‌ها اجباری شود و از این مسئله کوتاه نمی‌آییم.»

خودروسازان باید حقوق حادثه دیدگان را ادا کنند
اسلام‌پناه با بیان اینکه با تولید فناورانه و قطع شدن دست مافیای پشت پرده، خودروسازی متحول خواهد شد، گفت: «اعتبار نشان استاندارد برای خودروسازان، دو ساله بود ولی الان زمان این اعتبار به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند. همچنین از خودروسازان تعهد گرفته شده اگر از بابت نبود کیفیت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالی‌رتبه خودروسازی ملزم هستند حقوق حادثه‌دیدگان را ادا کنند.»
این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد با واردات خودروی استاندارد موافق است تا فضایی رقابتی ایجاد شود، تصریح کرد: «دولت، مجلس، مردم و شورای نگهبان همه موافق واردات خودرو هستند، اما چند نفر مخالفند که نمی‌دانم از کجا هستند؟»

رابطه خودروسازان و ناظران، مفسده برانگیز است
اسلام‌پناه با تأیید نظر پلیس در خصوص لابی ناظران بر استاندارد‌های خودرو افزود: «در نخستین گام، سعی کرده‌ایم دستورالعمل‌ها را که در دست شرکت‌های نظارتی مافیایی بوده، به عدالت نزدیک‌تر کنیم؛ این‌ها شرکت‌ها و آزمایشگاه‌هایی هستند که کار نظارت به آن‌ها برون سپاری شده است، اما وجود رابطه میان خودروسازان و ناظران، مفسده برانگیز است.»

پلیس تا حالا کجا بوده؟!
رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه در واکنش به اظهارات پلیس راهور ناجا در بحث استاندارد‌های خودرویی، با بیان اینکه تمام مسائل مربوط به خودرو سال‌ها وجود داشته، اما چرا برخی طی همین چند ماه انتقادات خود را شروع کرده‌اند؟ تصریح کرد: «در حالی که این منتقدان وظایف هیجده گانه‌ای داشتند که باید انجام می‌دادند. پلیس اگر حرفی در بحث کیفیت خودرو‌ها دارد، چرا زمانی که ما به عنوان تنها سازمان فنی نظام، وارد میدان شده و عملیاتی را شروع کرده‌ایم، آدرس اشتباه می‌دهند؟ می‌گویند ما جلوی این خودرو‌ها را می‌گیریم، اگر می‌توانستند چرا تابه حال نگرفتند؟»
این اظهارات اسلام پناه در حالی است که سکوت پلیس درخصوص کیفیت خودرو در گذشته به دلیل رسانه‌ای نبودن راهور بوده و با حضور سردار هادیانفر به پلیس راهور عملکرد خودروسازان زیر ذره‌بین قرار گرفته است. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، خواستار حمایت خبرنگاران انقلابی برای مطالبه مردمی شد و گفت می‌دانیم که صبر مردم تمام شده و به همین دلیل در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد تا اعتماد از دست رفته را برگردانیم.»

نمی‌توان از خودروسازان دفاع کرد
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با اشاره به تصادف زنجیره‌ای بهبهان تصریح کرد: «باز نشدن ایربگ خودرو‌ها قطعاً محکوم است و از خودروسازان نمی‌شود هیچ دفاعی کرد. امکان ندارد که خودرویی ایربگ نداشته باشد و گفته شود دارد، اما تأخیر عملکرد آن محتمل است و این پذیرفتنی نیست.»

تولید کدام خودرو‌ها متوقف می‌شود؟
این مسئول همچنین با بیان اینکه برخی از خودرو‌ها که با پلتفرم پراید تولید می‌شوند و نمی‌توانند استاندارد‌های هشتادوپنج‌گانه را پاس کنند، از رده خارج می‌شوند، گفت: «تا پایان سال جاری بخش عمده‌ای از تولیدات فعلی از چرخه تولید حذف می‌شوند و باید خودرو‌های مطابق با استاندارد‌های روز دنیا جایگزین آن شوند. این خودرو‌ها شامل انواع سواری، اتوبوس درون شهری و برون شهری، کامیون، کامیونت و وانت است.» با توجه به زیر ذره‌بین بودن عملکرد خودروسازان از سوی پلیس راهور و سازمان‌های نظارتی دیگر و بدنه وزارت صمت امید می‌رود که خودروسازان با کوچک کردن بنگاه‌های تولیدشان به جای شعاردادن و خط و نشان کشیدن به سایر دستگا‌ه‌ها یک‌بار برای همیشه خودروی ارزان و با کیفیت و استاندارد تولید کنند و مصرف کننده را راضی نگه دارند. شاید این اتفاقات بسیار آرمانی باشد، اما قطعاً با نظارت دقیق دستگاه‌ها و همت دولت سیزدهم در ساماندهی این صنعت دور از دسترس نیست.

قرعه‌کشی فروش خودرو غیرشفاف و مورد انتقاد وزارت صمت است
سرپرست دفتر صنایع خودروی معاونت حمل و نقل وزارت صمت گفت: «شفافیت لازم در فرآیند جاری عرضه خودرو وجود ندارد و این موضوع مورد انتقاد جدی وزارت صمت است.»
عبدالله توکلی لاهیجانی در گفتگو با فارس ضمن انتقاد شدید نسبت به شکل برگزاری قرعه‌کشی خرید خودرو در شرکت‌های خودروسازی اظهار داشت: «هم اکنون با وجود تفاوت قیمت بین محصولات کارخانه و بازار، میزان عرضه از طریق سامانه‌های متعدد و البته غیریکپارچه، با آنچه توسط خودروسازان مختلف تولید می‌شود همخوانی ندارد. گرچه برنامه افزایش عرضه خودرو و رشد تولید پیش بینی شده در سال جاری می‌تواند به تدریج سبب برابری عرضه و تقاضا در محصولات مختلف شود و نهایتاً به حذف قرعه کشی منتهی گردد، اما تا آن زمان و مطابق فرمان‌های ریاست جمهوری لازم است تا فرآیند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه کشی) فوراً اصلاح شود و شفاف‌سازی لازم در آن انجام گیرد. متأسفانه اکنون شفافیت لازم در فرآیند جاری عرضه خودرو وجود ندارد و این موضوع مورد انتقاد جدی وزارت صمت است.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۸۰۸۲۵۱۱:۳۸:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۷
جان و مال مردم برای مسئولین کاسب بی ارزش است.
ناشناس۲۴۸۰۸۴۴۱۱:۵۹:۱۳ ۱۴۰۱/۲/۷
وزارت صمت که در جایگاه منتقد نیست بلکه باید مدیریت کنه و جوابگو وضعیت نابسامان بازار خودرو باشد
ناشناس۲۴۸۰۸۴۵۱۲:۰۰:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۷
فقط یک نکته رو فراموش نکنید.عامل اصلی در بالا رفتن میزان تصادفات مرگبار با اختلاف زیاد نسبت به دیگر عوامل، رانندگی بد برخی از رانندگان ایرانی است.این دسته از رانندگان اگه خودروی به روز دنیا هم زیر پاشون باشه چه بسا اعتماد به نفس بیشتری هم به دست بیاورند و بدتر در جاده ها جولان بدن.
صمصام۲۴۸۰۹۸۰۱۴:۰۸:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۷
خودتون هم که میگید برخی رانندگان یعنی تعداد اینها بسیار کم هستند دوست محترم موضوع صحبت وجود صدها هرار خودروی بی کیفیت است نه چند تا راننده!
ناشناس۲۴۸۱۰۱۸۱۴:۳۳:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۷
حق با شماست بنز و تویوتا و ولوو بیخود برای ایمنی هزینه میکنند باید رانندگی مردمشون را اصلاح کنند.
ناشناس۲۴۸۰۹۰۵۱۲:۵۸:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۷
امیدوارم سیاه نمایی نباشد و به یک نتیجه خوب برسند
ناشناس۲۴۸۰۹۳۶۱۳:۲۴:۲۱ ۱۴۰۱/۲/۷
وقتی باهم کنار میان دیگه کسی راجبش مطلب نمینویسه میره تا ماهها بعد که دوباره فصل حساب و کتاب جدید میرسه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین