مصوبه‌سازی و نقض رأی دیوان عدالت اداری توسط وزارت بهداشت/ پای مجلس به آزمون دستیاری باز شد

گروه اجتماعی الف،   4010207002

خواسته داوطلبان آزمون دستیاری اجرایی شدن حکم دیوان عدالت اداری درباره‌ آزمون دستیاری ۴۸ و تغییر زمان آزمون دوره ۴۹ ام است.

مصوبه‌سازی و نقض رأی دیوان عدالت اداری توسط وزارت بهداشت/ پای مجلس به آزمون دستیاری باز شد
 

به گزارش فارس، دوره ۴۹ آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی مانند دوره قبل با چالش‌ها و حواشی برای برگزاری رو به رو بود، پیش از این تاریخ ۵ اسفندماه ۱۴۰۰ برای برگزاری آزمون دستیاری دوره چهل و نهم درنظر گرفته شده بود که لغو شد. متقاضیانی مجاز به شرکت در آزمون دستیاری پزشکی هستند که مدرک دکتری حرفه‌ای یا پزشکی عمومی خود را دریافت کرده یا دانشجوی سال آخر پزشکی عمومی باشند.

چندی پیش داوطلبین این آزمون نسبت به زمان تعیین شده برای برگزاری آزمون و عدم اجرای رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر بروزسانی منابع آزمون در مقابل دیوان عدالت اداری تجمع کردند. خواسته این گروه از پزشکان داوطلب آزمون دستیاری اجرایی شدن حکم این دیوان درباره‌ آزمون دستیاری ۴۸ و تغییر زمان آزمون دوره ۴۹ ام است.

چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی تاکنون حواشی زیادی داشته است. ابتدا قرار بود این آزمون در ۵ اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار شود اما پس از کش و قوس‌های زیاد، اعتراض داوطلبان و تغییرات آئین نامه، شورای آموزش پزشکی و تخصصی، تصمیم گرفت زمان ثابتی را برای برگزاری آزمون درنظر بگیرد. از این رو مقرر شد آزمون هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار شود.

پس از تعیین زمان برگزاری چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی در ۲۲ اردیبهشت ماه، همچنان اعتراض داوطلبان ادامه داشت تا اینکه دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به معترضان آزمون دستیاری گفت: برگزاری آزمون دستیاری مطابق آئین نامه جدید کاملاً قانونی است و آزمون دوره ۴۹ در موعد مقرر (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد. 

با این وجود همچنان داوطلبان معترض آزمون دستیاری معتقد هستند که بر اساس رای دیوان عدالت اداری آزمون باید در زمان دیگری برگزار شود و منابع آزمون نیز به روز رسانی شود.

از همین رو این متخصصان درحالی خواستار اعمال قانون در برگزاری این آزمون شدند اما وزارت بهداشت اعلام کرده است زمان این آزمون تغییر نخواهد کرد. در ادامه به مرور برخی اظهارات نمایندگان مجلس و داوطلبان در فضای مجازی می‌پردازیم.

 

هامون سبطی دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور نیز در این خصوص گفت: سال گذشته درباره منابع آزمون دستیاری ۴۸ و زمان آن، اختلافی میان داوطلبان و مسئولان آموزش و سنجش وزارت بهداشت بود. این موضوع بررسی شد و به نتیجه رسید و در شعبه بدوی و هم شعبه تجدیدنظر حکم قطعی صادر شد؛  مبنی بر این که برخی مسئولان وزارت بهداشت متخلف بودند و باید با آن‌ها با مُر قانون رفتار شود و دیگر نباید از رفرنس‌های تاریخ گذشته و منقضی استفاده شود و بیش از یکبار در سال نباید آزمون دستیاری برگزار شود.

وی افزود: متوجه شدیم چون با متخلفان سال گذشته برخورد قانونی نشده است، امسال دوباره همان تخلفات صورت گرفته و دو مورد از رفرنس‌هایی که در آزمون آمده، تاریخ گذشته است. به طوری که ۱۳ سال از عمر یکی از رفرنس‌ها می‌گذرد و این در حالی است که ۱۳ سال کهنگی در علم پزشکی اصلا معنی ندارد.

به گفته سبطی متنی که مربوط به ۱۳ سال پیش است، چگونه می‌تواند در کشور ما که قطب پزشکی خاورمیانه به شمار می‌آید، رفرنس نخبگان ایران باشد و اعتراض نخبگان پزشک کاملا به جا و به حق است و اصلا مشخص نیست که اصرار و پافشاری برخی مسئولان به چه دلیل است و حتما باید تغییر کند.

دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور تصریح کرد: از سوی دیگر برخی مسئولان گاهی در مصاحبه‌ها عبارات و اصطلاحات عجیبی استفاده می‌کنند مثلا «در حال حل و فصل قضیه با قضات دیوان هستیم» این‌ها شائبه‌های برای استقلال قوه قضائیه به وجود می‌آورد که اصلا واقعیت ندارد. یا مسئولی گفته است که «ما به احکام قضایی کاری نداریم. زمان آزمون را بر اساس مسائل داخلی خودمان تعیین می‌کنیم»؛ بعید می‌دانم که قصد آن‌ها واقعا توهین به قوه قضائیه باشد، ولی به نظر می‌رسد که نادانسته شأن قوه قضائیه را پایین می‌آورند و سریعا باید با این رویه‌های نوظهور برخورد شود.

حال با توجه به اعتراض این دسته از داوطلبان و رای دیوان عدالت اداری باید دید طی روزهای آینده وزارت بهداشت چه تصمیمی برای برگزاری این آزمون بکار خواهد گرفت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین