چرا برنده جنگ روسیه و اوکراین در صحنه نظامی اتفاق نخواهد افتاد؟ جنگ روایت‌ها نه جنگ تانک‌ها

گروه سیاسی الف،   4010205061
جنگ روایت‌ها نه جنگ تانک‌ها

عباس رضایی ثمرین /

چند وقت پیش کتابی ترجمه می‌کردم به نام «دستکاری در رسانه‌های اجتماعی» که انتشارات همشهری آن را در پایان سال گذشته منتشر کرده است. تحقیقی است از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد كه در آن از مفهومی به نام «پروپاگاندای رایانشی» صحبت مي‌شود. از اسمش نترسید؛ یعنی استفاده هدفمند از پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي براي انتشار اخبار جعلي يا برجسته‌سازي يا سركوب محتواي خاص با هدف تاثيرگذاري در تحولات سياسي. 

بر اساس آنچه در این کتاب آمده، اوکراین کشوری است طي سالهاي گذشته مستمرا با بحران جدی اطلاعات غلط و دستكاري واقعيت روبرو بوده است. اين كشور در سالهاي اخير با درگیری‌هاي مسلحانه با جدايي‌طلبان استان‌های شرقی، بحران شدید اقتصادی، آشفتگی سیاسی، انتقال مداوم قدرت و اصلاحات ساختاری مواجه بوده است. همه این چالش‌ها با توسعه سریع فناوری‌های اطلاعاتی و استفاده روزافزون از اینترنت همراه بوده است، چيزي كه به شکل چشمگیری در روند تحولات کشور نقش داشته است.

كشور رقيب اوكراين، يعني روسيه از كشورهاي پيشرو در پروپاگانداي رايانشي است. یک نمونه قابل توجه از عملیات پروپاگاندای رایانشی بین روسیه و و اوکراین ، مورد مشهور فاجعه MH17 است.

در 17 ژوئیه 2014 ، یک هواپیمای بوئینگ 777 شرکت هواپیمایی مالزی در مزارع دونباس در منطقه‌ای تحت کنترل جدايي‌طلبان سقوط کرد و همه 298 سرنشین آن كشته شدند. 

در سپتامبر 2016 ، تیم تحقیق بين‌المللي اولین نتایج خود را ارائه داد و نتیجه گرفت که هواپيما توسط يك موشک زمین به هوا ساقط و اين موشك از مناطق تحت كنترل جدايي‌طلبان تحت حمايت روسيه شليك شده است. پیش از انتشار نسخه رسمی گزارش پرونده اما تئوري‌ها و فرضيات مختلفي پيرامون اين واقعه در فضاي رسانه‌هاي مطرح شد. معروف‌ترينِ اين فرضيه‌ها، ادعا مي‌كرد كه يك جت نظامي متعلق به اوكراين هواپيماي مسافربري مالزي را سرنگون كرده است.

این نظریه اولين بار در توییت‌های یک كارمند اسپانيايي بخش مراقبت پرواز فرودگاه كيف به نام كارلوس مطرح شد. كارلوس در حساب كاربري توييتر خود ادعا كرده بود كه در زمان هدف قرار گرفتن هواپيماي مالزي، يك جت نظامي را در آن حوالي روي صفحه رادار ديده است. 

بعد از توييت‌هاي كارلوس، ماجرا به سرعت و با گستردگي توسط رسانه‌هاي جريان اصلي روسيه از قبيل راشاتودي، ريانووستي و تاس منشتر شد. وزارت دفاع روسيه قطعات بعدي پازل را چيد و با انتشار يك تصوير ماهواره‌اي-كه بعدا معلوم شد جعلي بوده- وجود يك جت در نزديكي هواپيماي ساقط شده را در جريان يك كنفرانس مطبوعاتي تاييد كرد.

بعدها یک تحقیق که توسط يك سایت واقعيت‌سنجي به نام استاپ‌فيك انجام شده بود، اثبات کرد، حساب کاربری کارلوس در توييتر جعلی است. از آنجا كه در بررسي‌ها معلوم شد سيستم مراقبت پرواز در اوكراين كارمند غيراوكرايني ندارد، حساب كاربري كارلوس مسدود شد. بعدها تحقيقات دولتي در اوكراين نشان داد كه حساب موسوم به كارلوس اولين بار در زمان انقلاب «يوروميدان» (موج اعتراضات و ناآرامي‌هاي طرفداران غرب در اوكراين در سال 2014 براي پيوستن به اتحاديه اروپا) ثبت شده و وظيفه آن در زمان مذكور ريتوييت پيام‌هاي طرفداران روسيه بوده است. اين فعاليت تا دو ماه پيش از حادثه سقوط هواپيما هم ادامه داشته اما در دو ماه منتهي به سقوط، حساب كاربري مورد نظر فعاليت غيرفعال بوده است. تا اينكه در ژوئیه 2014 اكانت دوباره فعال شده تا یکی از قوی‌ترین نظریه‌های جعلی در تاريخ پروپاگانداي رايانشي را در خصوص هواپيماي مالزي تولید کند. 

به همین خاطر است که در میانه جنگ روسیه علیه اوکراین، این روایت‌هاي رسانه‌اي و كنشگري‌هاي نسل جديد پروپاگانديست‌ها، يعني ربات‌ها و ترول‌هاي اينترنتي است كه از اهمیت بیشتری نسبت به خود جنگ و واقعیت آن برخوردارند. مثلا در صورت وقوع رويداد شگفت‌انگيزي در جريان جنگ، از قبيل فاجعه اتمي يا جنايت جنگي در مقياس بزرگ، بيشتر از واقعيت اتفاق، اين روايت‌ها هستند كه تعيين مي‌كنند، كدام طرف برنده استفاده از امتيازات سياسي خواهد بود. 

تصور عمومی از تجاوز روسیه به اوکراین، جنگ در صحنه واقعی با انگیزه‌ها و اهداف نظامی است. اما واقعيت اين است كه براي همه كساني كه در جايي خارج از ميدان، تحولات جنگ را پيگيري مي‌كنند، تصوير جنگ، با روايت‌هاي رسانه‌اي رسمي و غيررسمي ساخته مي‌شود. بر همين اساس، همزمان با جنگ در فضای واقعی، جنگی برای غلبه روایت روسیه یا اوکراین از جنگ نيز در جریان است. 

منبع: هفت صبح

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین