هزینه سفر یک خانواده ۴ نفره ۴۰ میلیون تومان!/ سفر به کربلا را لاکچری نکنید!

گروه فرهنگی الف،   4010202088

بعد از ۲ سال وقفه در اعزام زائران به عتبات عالیات به دلیل شیوع کرونا، زائران با چالش قیمت‌های نجومی مواجه شده‌اند و یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می دهد بسیاری از اقشار جامعه توان پرداخت هزینه های فعلی را ندارند.

 هزینه سفر یک خانواده ۴ نفره ۴۰ میلیون تومان!/ سفر به کربلا را لاکچری نکنید!

به گزارش تسنیم؛ بیش از دو سال از جولان کرونا در جهان می‌گذرد اما این ویروس هزارچهره، همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد؛ هرگاه آمارها حاکی از کاهش شیوع بوده مدتی بعد پرتوان و پرشتاب به کار خود ادامه داده است اما اکنون، مردم به زندگی با کرونا خو گرفته‌اند و دیگر انجام امور خود را به آینده موکول نمی‌کنند.

با گسترش واکسیناسیون نیز بسیاری از فعالیت‌ها و اموری که پیش از این، از رونق افتاده بود جان تازه‌ای گرفته و مردم را تا حد زیادی به زندگی عادی اما با سبکی آغشته به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگردانده است؛ بر همین اساس شاهد برقراری جشن‌ها، دورهمی‌های خانوادگی، مراسم‌های ملی و مذهبی و حتی سفرهای زیارتی هستیم.

اما در این بین سفر به عتبات عالیات که کرونا از اسفند سال 98 آن را به تعطیلی کشانده بود و بعد از حدود 2 سال در اواخر سال گذشته به راه افتاد، مشتاقان خود را با چالش قیمت‌های نجومی مواجه کرده است! و عده بسیاری همچنان چشم انتظار ایجاد شرایطی برای عزیمت به این سفر معنوی هستند.

اگر هزینه بلیت رفت و برگشت سفر به عتبات عالیات در سال های 98 و 99 را در ایام پرازدحامی مانند اربعین که حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان میشد، نادیده بگیریم و فقط روزهای کرونایی را در نظر بگیریم، یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می دهد بسیاری از اقشار جامعه توان پرداخت هزینه های فعلی را ندارند!

قیمت‌‌های سرسام آور بلیت سفر به عتبات عراق

در سال 1400 هزینه بلیت انفرادی سفر به عتبات عالیات در ایام عادی حدود 3 میلیون تومان و در مناسبتی مانند اربعین حسینی حدود 5 میلیون تومان بود اما از زمان آغاز اعزام کاروان‌های رسمی که زیر نظر سازمان حج و زیارت هستند، این هزینه افزایش قابل توجهی داشته است به طوری که حداقل قیمت بلیت رفت و برگشت برای تهران به نجف از 5 میلیون تومان آغاز می‌شود و به حدود 9 تا 10 میلیون تومان نیز می‌رسد.

به عبارت دیگر هزینه بلیت برای یک خانواده 4 نفره بین 20 تا 40 میلیون تومان آب میخورد! در حالی که با قیمت سال گذشته ( که البته آن هم نسبت به سال‌های 98 و 99 افزایش زیادی داشته)، هزینه تمام شده بلیت آن هم در مناسبت‌ها یا روزهای پرازدحام 20 میلیون تومان بود.

تشرف زائران به عتبات با کاروان‌های رسمی و قانونی نیز برای 7 شب و 8 روز از 7 میلیون تا  9 میلیون و 500 هزار تومان متغییر است که تفاوت آن در کیفیت هتل هاست بنابراین سفر به عتبات برای یک خانواده  4 نفره بین 28 تا 38 میلیون تومان هزینه در بر دارد اما آیا پرداخت این هزینه برای همه اقشار امکانپذیر است؟!

خانم جوانی که از این قیمت‌های سرسام‌آور گلایه دارد، می‌گوید: 5 سال است که مشتاق زیارت کربلا هستم؛ فکر می‌کردم با بهبود وضعیت کرونا می‌توانم با همسر و فرزندم به این سفر مشرف شوم اما با این قیمت‌ها باید به زیارت از راه دور بسنده کنم! یک کارمند ساده که ماهانه 5 میلیون حقوق دارد چطور می‌تواند از پس این هزینه برآید؟

سفر به عتبات عالیات را لاکچری نکنید!

فرد دیگری که مدت‌ها چشم انتظار ازسرگیری سفر به عتبات عالیات بوده است نیز به خبرنگار تسنیم، می‌گوید: من به شخصه توان پرداخت این هزینه‌ها را برای سفر به عتبات ندارم اما تقاضایم از مسئولان مربوطه این است که نگذارند این سفر با ارزش به یک سفر لاکچری تبدیل شود! با توجه به برکات و اثراتی که سفر به عتبات روی افراد و در نهایت روی جامعه دارد باید تدبیری اندیشیده شود که همه اقشار بتوانند از آن بهره مند شوند.

چندی پیش حجت‌الاسلام حسینی قمی نیز در جریان سخنرانی خود در کربلای معلی که به‌صورت زنده از شبکه قرآن پخش می‌شد، نسبت به هزینه بالای اعزام زائران به عتبات عالیات انتقاد کرد و گفت: ما دیگر از مسئولان رده‌پایین ناامید شده‌ایم؛ رئیس‌جمهوری کسی را بفرستد تا ببینند با زائران عتبات چه می‌کنند! چرا که جمع زیادی از مردم از شرکت‌های فراوانی فعال در این زمینه فعال، ناراضی هستند.

وی ادامه داد: باعث خجالت است که در کشور دینی و مذهبی ما، هزینه سفر از تهران به استانبول با بیش از 2 هزار کیلومتر مسافت، با هتل 5ستاره 3 تا 5 میلیون تومان است اما هزینه بلیت به نجف با یک‌سوم مسافت تهران ـ استانبول 10 تا 12 میلیون تومان است! چرا بی‌انصافی می‌کنید؟ اینها حق‌الناس است و مردم ناراضی هستند.

این انتقادات در حالی مطرح می شود که مسئولان سازمان حج و زیارت در سخنانی بر انجام سفرهای آسان و ارزان تأکید داشتند اما هنوز این سخنان نتیجه بخش نبوده است.

تأکیدات بی‌نتیجه مسئولان بر کاهش نرخ هزینه سفر به عتبات!

سید صادق حسینی در مراسم معارفه خود به‌ عنوان رئیس جدید سازمان حج و زیارت که در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه عتبات با توجه به اختیاراتی که داریم باید زمینه سفرهای ارزان و آسان را فراهم کنیم به‌عنوان مثال سفرهای زمینی را راه‌اندازی کنیم تا قیمت‌ها شکسته شود؛ این طرح را با سرعت پیگیری می‌کنیم و احتمالاً از ابتدای شعبان سفرهای زمینی انجام خواهد شد.

حجت الاسلامی عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در ماه گذشته بر لزوم کاهش هزینه ها در سفرهای زیارتی عتبات تاکید کرد و خواستار تشریک مساعی دست اندرکاران حوزه حج و زیارت دراین زمینه شد.

اما هنوز این تأکیدات نتیجه ای در بر نداشته است! هنوز خبری از کاهش قیمتها نیست و همچنان این پرسش برای مردم باقی است که چرا سفر به شهرهایی مانند استانبول که مسافت آن چند برابر مسافت بین تهران تا نجف است با نصف هزینه سفر به عتبات امکانپذیر است!

آیا قرار است بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات همچنان چشم انتظار عمل به وعده های مسئولان باشند؟

گلایه و نارضایتی مردم از این هزینه‌ها به گوش رئیس جمهور هم رسیده چرا که وی در نخستین جلسه شورای عالی حج و زیارت که 25 فروردین، پس از 8 سال برگزار شد، تسهیل سفرهای زیارتی را وظیفه ای مهم دانست و با اشاره به آثار و برکات این سفرهای معنوی گفت: لازم است سازمان حج و زیارت با همکاری وزارتخانه‌های مربوطه شرایط مناسبی را برای سفر آسان و ارزان زائران به اماکن زیارتی به ویژه عتبات عالیات و سوریه از مسیرهای هوایی و زمینی فراهم کند.

رئیس جمهور با اشاره به گلایه‌های به حق مردم از گرانی نامتعارف هزینه‌های سفر از طریق هوایی خصوصا در برخی مقاطع زمانی ویژه، به دستگاه‌های دولتی مربوطه گوشزد کرد: اجازه ندهید عده‌ای به نام سفرهای معنوی و زیارتی که مورد اشتیاق عموم مردم است به سوداگری و منفعت‌طلبی پرداخته و مردم را تحت فشار قرار دهند.

رئیسی همچنین انجام پیگیری‌های لازم برای بازگشایی مرزهای زمینی با عراق را مورد تاکید قرار داد.

رئیس‌جمهور همچنین با هدف کاهش قیمت‌ها و تسهیل‌گری سفر زائران دستور داد فرایند چارترینگ هواپیماهای سفر به عتبات توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری، به سازمان حج و زیارت نیز واگذار شود.

اگرچه هنوز مدت زیادی از تأکیدات رئیس جمهوری نگذشته و تلاش برای بازگشایی مرزهای زمینی برای شکسته شدن قیمت ها از سوی سازمان حج و زیارت ادامه دارد و طرف عراقی نیز وعده‌هایی برای تحقق آن داده است اما باید دید با تأکیدات رئیس جمهور و موج گسترده نارضایتی مردم از این قیمتهای سرام آور، مسئولان اقدام عاجلانه و گره گشایی برای این مسئله خواهند کرد یا خیر.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین