توضیح سازمان غذا و دارو درباره علت کمبود شیرخشک‌های رژیمی

گروه اجتماعی الف،   4010129066

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره علت کمبود برخی اقلام شیرخشک‌های رژیمی، متابولیک و غذاهای ویژه توضیح داد و اقدامات انجام شده در جهت تامین و توزیع این اقلام را تشریح کرد.

توضیح سازمان غذا و دارو درباره علت کمبود شیرخشک‌های رژیمی

مهندس محمد هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره برخی گزارش‌های مردمی مبنی بر کمبود برخی اقلام شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک، گفت: شیرخشک‌های رژیمی، متابولیک و غذاهای ویژه مشمول دریافت ارز دولتی هستند که بخشی از آن‌ها بصورت یارانه‌ای و بخشی نیز غیر یارانه‌ای هستند.

وی در این باره ادامه داد: آن دسته از شیرخشک‌هایی که با یارانه دولتی تامین می‌شوند در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو ثبت و با نظارت دقیق این سازمان به صورت پستی درب منزل بیمار ارسال می‌شوند. دسته دیگر هم شیرخشک‌های رژیمی هستند که مشمول دریافت یارانه نمی‌شوند، این فراورده‌ها از ابتدای زنجیره تا داروخانه قابلیت رصد دارند اما اطلاعات آن‌ها توسط برخی داروخانه‌ها در سامانه ثبت آن، ثبت نمی‌شود و همین موضوع احتمال قاچاق فرآورده مذکور را افزایش داده است.

هاشمی به ایسنا ادامه داد: هم‌اکنون سازمان غذا و دارو توزیع این فرآورده‌های غیر یارانه‌ای را به‌صورت محدود و سهمیه‌ای انجام می‌دهد تا از قاچاق معکوس آنها جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: کمبود مقطعی برخی فرآورده‌های سلامت‌محور در کشور به‌دلیل تأخیر در تامین ارز مورد نیاز یا نبود مرغوبیت ارز تامین شده، بوده است؛ اما با ساماندهی تامین ارز ترجیحی و افزایش بهره‌وری در تخصیص آن در سال جاری، امیدواریم چالش‌های موجود به حداقل برسد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین افزود: تحریم‌ها، مشکل انتقال ارز و شیوع بیماری کرونا این روند را با سختی‌ مواجه کرده است. البته تمام تلاش‌های سازمان غذا و دارو، تامین شیرخشک‌های متابولیک، رژیمی و مواد اولیه تولید آن‌ها از طریق حمل‌ونقل زمینی و دریایی با همکاری گمرک، بانک مرکزی و تمامی شرکت‌های تامین‌کننده شیرخشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه با هدف جلوگیری از کمبود فرآورده‌های فوق در سطح عرضه در حال انجام است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص توزیع شیرخشک‌های رژیمی از ابتدای اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون اعلام کرد: تعداد ۵۳,۰۷۶ قوطی شیرخشک رژیمی مختص نوزادان مبتلا به بازگشت محتویات معده به دهان، تعداد ۱۰۰,۸۷۵ قوطی شیرخشک رژیمی مختص نوزادان در ریسک آلرژی، تعداد ۱۷,۲۵۹ قوطی شیرخشک رژیمی مختص نوزادان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز (دارای پروتئین هیدرولیز شده)، تعداد ۴۴,۹۰۴ قوطی شیرخشک رژیمی مختص نوزادان نارس، تعداد ۱۲۸,۹۷۱ قوطی شیرخشک رژیمی مختص نوزادان مبتلا به آلرژی به شیر گاو، تعداد ۲,۸۴۲ قوطی شیرخشک رژیمی مختص نوزادان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، در سطح کشور توزیع شده است.

وی همچنین افزود: اداره کل طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو طی جلساتی با شرکت‌های تامین کننده (وارد کننده و تولید کننده) شیرخشک‌های رژیمی اقدامات لازم برای تولید و واردات هرچه سریع‌تر این فرآورده‌ها را به شرکت‌های مربوطه اعلام کرده است و بزودی شاهد تزریق میزان بیشتری از این فرآورده‌ها به بازار خواهیم بود تا مصرف کنندگان این فرآورده‌ها مشکلی نداشته باشند.

هاشمی خاطرنشان کرد: فرآورده‌های مختص بیماران متابولیک نیز به روال سابق و مطابق نسخ الکترونیک ثبت شده در سامانه حامی به درب منزل بیماران ارسال می‌شود و برنامه تامین شش ماهه اول سال جاری به شرکت‌های تامین کننده اعلام شده و بزودی اولین محموله‌های این فرآورده‌ها به کشور وارد خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین