واکنش قالیباف به گرانی کالاها/ توضیحات وحیدی درباره توقف پروژه پتروشیمی میانکاله/ سیاست کلی دولت رئیسی در اقتصاد مشخص نیست

گروه سیاسی الف،   4010128062 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش قالیباف به گرانی کالاها/ توضیحات وحیدی درباره توقف پروژه پتروشیمی میانکاله/ سیاست کلی دولت رئیسی در اقتصاد مشخص نیست

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۵۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۹۵۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۸۲۹ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۲۴۱ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۴۳۵ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۹۵۳ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۶۲۹ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۷۱ هزار و ۶۴۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

واکنش قالیباف به گرانی کالاها

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز در نطق پیش از دستور خود، با بیان اینکه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام، مجموعه ای از تذکرهای اخلاقی عمیق و توصیه های کاری دقیقی بود که راه عبور از مسیر پرپیچ و خم کارآمدی نظام را نشان می دهد، افزود: معظم انقلاب توصیه کاری مهمی نیز در این دیدار بیان کردند که بخش هایی که مربوط به مجلس است حتما مورد توجه همه نمایندگان قرار خواهد گرفت اما در این بین با توجه به اهمیت زیاد برنامه هفتم توسعه، ضروری است توضیح داده شود که مجلس یازدهم معتقد است با تعیین پیشران های اصلی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید مدل برنامه نویسی برنامه هفتم متحول شود تا به جای کلی گویی و تصویب مجموعه ای از احکام آرمانی غیرقابل دستیابی، برنامه ای عملیاتی را تصویب کنیم که همه ظرفیت های کشور را بر اولویت های مشخص، هماهنگ و هم افزا کند.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه در همین راستا از سال گذشته بحث های کارشناسی در کمیسیون های مجلس و مرکز پژوهش ها صورت گرفته و مجلس آماده است هماهنگ و هم افزا با دولت در اسرع وقت این برنامه را به تصویب برساند، اظهار داشت: ان شاءالله با عمل به توصیه های اخلاقی شخصی و اجتماعی رهبر معظم انقلاب و توصیه های کاری ایشان بتوانیم بیش از پیش در ایفای وظیفه مسئولیت خود در پیشگاه مردم سربلند باشیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان گفت: در ادامه، نکته بسیار مهم دیگری که لازم است مورد توجه مسئولان اجرایی قرار گیرد، وضعیت گرانی ها مخصوصا اقلام اصلی، معیشت و رفاه مردم است. درست است که ریشه گرانی ها در تورم ناشی از عملکرد دولت های پیشین بوده اما این مسأله وظیفه دستگاه های مربوطه را در کنترل قیمت ها نفی نمی کند و امیدوارم تلاش های شبانه روزی آنها در مهار زدن بر افسار گرانی ها هرچه زودتر به نتیجه برسد و نگرانی های مردم در تأمین معیشت برطرف شود.

***

ارزهای آزادشده قرار است چگونه خرج شود؟

به گزارش صدا و سیما، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزهای آزاد شده ایران در دیگر کشورها تا چه میزان می‌تواند به جبران کسری بودجه سال جاری کمک کند و در کدام بخش‌ها هزینه خواهد شد، گفت: ارزهای آزاد شده در سه بخش در اختیار بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و دولت قرار می‌گیرد تا بر اساس سیاست و برنامه مشخص هزینه شود.

وی در واکنش به انتظار افکار عمومی در خصوص اینکه با آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران اتفاقات مؤثری در کشور اتفاق بیافتد، بیان کرد: قطعاً همینطور است و اگر ارزی آزاد شود، برای کمک به پیشرفت پروژه‌های عمرانی، کارهای زیرساختی و رفع مشکلات مردم تزریق می‌شود و این موضوع کاملاً روشن است.

مشکل کمبود ارز حل شد/ دولت ارز ترجیحی را حذف نکند

روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران در گفتگو با مهر، درباره آخرین وضعیت تخصیص ارز ترجیحی در سال جاری، اظهار داشت: بنده از ابتدا با حذف ارز ترجیحی مخالف بودم. تحلیل بنده و نمایندگانی که مخالف حذف ارز ترجیحی هستیم، این است که حداقل تا پایان مذاکرات وین نباید ارز ترجیحی حذف شود.

وی متذکر شد: استدلال دولتمردان برای حذف ارز ترجیحی این بود که منابع ارزی کشور کم است. ما بررسی‌هایی با مسئولان دیوان محاسبات و دولت داشتیم و مشخص شد که کمبود ارز برای ادامه تخصیص ارز ترجیحی کمتر از ۴ میلیارد دلار است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر هم میزان فروش نفت و هم قیمت نفت افزایش پیدا کرده است. همچنین بخشی از دلارهای بلوکه شده ایران به زودی آزاد می‌شود و بنابراین مسئله کمبود ارز به کل منتفی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مشکل و دغدغه دولت در زمینه کمبود ارز حل شده است. بنابراین ما از دولت می‌خواهیم که ارز ترجیحی را حذف نکند چرا که حذف ارز ترجیحی تورم انتظاری ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما از دولت می‌خواهیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف نکند و در مقطع فعلی باید سامانه‌ها و سیستم‌های توزیع را اصلاح و مشکل فساد در تخصیص ارز دولتی را حل کند. همچنین لازم است دولت با افزایش نظارت‌های خود جلوی قاچاق و دلالی را بگیرد.

***

ماجرای نامه قالیباف به شورای عالی فضای مجازی درباره طرح صیانت

روز گذشته ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی از ارجاع طرح صیانت به این شورا خبر داد. فیروزآبادی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین خبر داد که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس شورای عالی فضای مجازی درخواست کرده که دولت و شورای عالی فضای مجازی سیاست‌های کلان مربوط به فضای مجازی را مشخص کنند.

فیروزآبادی درباره اهمیت این درخواست از شورای عالی فضای مجازی معتقد است: «مدت زیادی است که طرح مربوط به فضای مجازی در مجلس محل بحث و بررسی است و بین کمیسیون‌ مشترک و صحن در تردد است. هیئت رئیسه مجلس هم ورود کرده و جلسات زیادی تاکنون تشکیل شده که همه نشان می‌دهد مجلس به آرای عمومی جامعه اهمیت می‌دهد و به آن بی‌تفاوت نیست. برای همین به دنبال آن هستند که طرح مذکور علاوه بر مشروعیت قانونی، معقولیت اجتماعی هم داشته باشد. نامه و درخواست اخیر رئیس مجلس در راستای کسب معقولیت اجتماعی است و نظرشان این است که شورای عالی به عنوان شورای سیاستگذار کمک کند. ما هم امیدوار هستیم که خروجی مجموع این تلاش‌ها به مصلحت مملکت ختم شود و رضایت جامعه هم جلب شود.»

فیروزآبادی افزود: «بعد از بررسی سیاست‌های کلان، ما طرح را به مجلس برمی‌گردانیم و سرانجام خود مجلس تصمیم خواهد گرفت که سیاست‌ها را به چه نحوی اجرا کند.»

مجتبی توانگر، نماینده تهران در گفتگو با صدا و سیما در خصوص نامه آقای قالیباف به رئیس جمهور درباره فضای مجازی، افزود: اواخر سال گذشته آقای قالیباف نامه‌ای خطاب به آقای رئیسی به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی ارسال می‌کند.

 رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی افزود: در این نامه رییس مجلس تاکید می‌کند که طبق حکم رهبر معظم انقلاب در تشکیل شورای عالی فضای مجازی ، این شورا نقطه کانونی متمرکز برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در حوزه فضای مجازی است لذا چارچوب‌های هر اقدامی در حوزه فضای مجازی در کشور باید در آن شورا تدوین شود.

وی ادامه داد: ارکان مختلف حاکمیت اعم از قوای قانون‌گذاری، قضاییه و مجریه و یا سایر نهاد‌ها اگر بخواهند کاری در حوزه فضای مجازی انجام دهند، باید طبق حکم رهبر انقلاب از مجرای شورای عالی فضای مجازی باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت: نامه آقای قالیباف هم در همین راستا است؛ این اقدامی معمول است و مثلاً برای تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز، چارچوب‌های تدوین قانون در هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی تدوین شد.

***

موافقت مجلس با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 28 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها با 193 رأی موافق، 53 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 262 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

تسنیم در این باره نوشت: «تدوین‌کنندگان طرح «شفافیت قوای سه‌گانه» با این توجیه که شفافیت نباید صرفاً محدود به مجلس باشد و همه دستگاه‌ها باید به شفافیت تن دهند، اقدام به نگارش طرح جدیدی در حوزه شفافیت کرده‌اند.

با این حال اگرچه این مطالبه درست است، اما با توجه به اینکه منتخبان دوره یازدهم مجلس با شعار تحقق شفافیت آرای نمایندگان راهی ساختمان هرمی خیابان بهارستان شدند، بنابراین این مسئله، توجیه مناسبی برای رفع تکلیف از تحقق وعده اصلی آنها قلمداد نمی‌شود و نمایندگان مجلس یازدهم باید ابتدا این شعار را درون خود محقق کنند تا بتوانند مطالبه شفافیت را از سایر دستگاه‌ها مطرح کنند.

از سوی دیگر با توجه به ورود گاه‌وبیگاه ماه‌های اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح‌ها و لوایح تصویبی در مجلس و ممانعت از به سرانجام رسیدن این طرح‌ها، به‌نظر نمی‌رسد که طرح اخیر مجلس یازدهم برای شفافیت در تمامی قوا حتی در صورت تصویب در صحن مجلس و تأیید شورای نگهبان به سرانجام برسد.»

***

توضیحات وحیدی درباره توقف پروژه پتروشیمی میانکاله

وزیر کشور اعلام کرد که بر اساس دستور ریاست جمهوری اسلامی ایران تا بررسی مجدد ابهامات زیست محیطی، احداث پتروشیمی میانکاله متوقف خواهد ماند.

به گزارش ایرنا، احمد وحیدی افزود:  دو روز پیش هم استاندار مازنداران اعلام کرده بود که طبق دستور رئیس‌جمهور تا زمانی که محیط زیست نظر نهایی خود را اعلام نکند، عملیات اجرای این پروژه متوقف خواهد ماند.

براساس این گزارش، آیت‌الله رئیسی بیست و یکم فروردین دستور داد که موضوع احداث پتروشیمی میانکاله بررسی و با احصای موارد خلاف قانون و آسیب زا برای محیط زیست، سریعا از اجرای آن جلوگیری شود.

در پی این دستور رئیس‌جمهور، دادستان کل کشور هم از رئیس دادگستری کل استان مازندران خواست تا ساخت کارخانه پتروشیمی در مازندران متوقف شود.

***

سیاست کلی دولت رئیسی در اقتصاد مشخص نیست

ناصر ایمانی، فعال سیاسی درباره سخن رئیسی مبنی بر وجود پشت‌پرده‌ها به فردا گفت: «اینکه آقای رئیسی می‌گوید که دست‌های پشت‌پرده وجود دارد، چندان مورد قبول مردم نیست زیرا فرض کنید که چند نفر که اخلال اقتصادی می‌کنند، سر جایشان نشستند، آیا تورم 50درصدی پنج یا 10درصد می‌شود؟ هرگز چنین نمی‌شود. گفتن اینکه دست‌هایی پشت پرده وجود دارد، ناشی از ضعف دولت است و واقعیت این است که با گفتن وجود دست‌های پشت‌پرده‌ افکار عمومی قانع نمی‌شوند.  اکنون که قوای سه‌گانه هماهنگ عمل می‌کنند، سخن از دست‌های پشت‌پرده قابل قبول نیست؛ ضمن اینکه به فرض اگر این امر وجود هم داشته باشد، در کلیت اقتصادی تأثیر چندانی نمی‌گذارد».

ایمانی همچنین درباره سیاست‌های اقتصادی دولت هم تصریح کرد: «سیاست‌های عمده‌ای که دولت در زمینه کنترل تورم، رشد قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش نقدینگی در پیش گرفت، سیاست کنترل قیمت‌ها بود که اقتصاددان‌ها به آن می‌گویند سرکوب قیمت‌ها؛ به این شکل که تولیدکنندگان و واردکنندگان حق افزایش قیمت ندارد. این سیاست تقریبا در تمام دنیا شکست خورده است و با تورم 5 تا 50درصدی که اصلا این سیاست جواب نمی‌دهد و نتیجه‌اش این می‌شود که تولید متوقف شود زیرا تولیدکننده آسیب می‌بیند. دولت به او می‌گوید همه‌چیز گران شده اما تو نباید کالایت را گران کنی. خب در این شرایط تولیدکننده نمی‌تواند ادامه دهد. اتفاق دوم در پی این سیاست به‌وجود آمدن احتکار و انواع فساد اقتصادی است؛ از سوی دیگر قیمت‌ها مانند فنر نگه داشته می‌شوند و ناگهان رها می‌شوند و با افزایش قیمت ناگهانی مواجه می‌شویم. افزایش قیمت تدریجی هم خوب نیست اما باز بهتر از افزایش ناگهانی است و می‌بینیم که این سیاست دولت افزایش ناگهانی قیمت‌ها به بار آورده است».

او در ادامه خاطرنشان کرد: «دولت در تمام مدتی که روی کار است، هیچ‌وقت سیاست مشخص اقتصادی‌ ارائه نکرده است تا صاحب‌نظران به تحلیل آن بپردازند. سیاست کلی دولت در حوزه اقتصادی اصلا مشخص نیست».

***

ایران دارای یک «ناوگان ارواح» است

روزنامه ایران نوشت:  افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران و دو برابر شدن حمل نفت و فرآورده‌های نفتی کشور، موضوعی است که این روزها نه تنها مسئولان کشور بلکه فعالان بازار نفت و رسانه‌های بین‌المللی به آن اشاره می‌کنند. در این رابطه واشنگتن فری بیکن، نشریه امریکایی در روزهای اخیر با تیتر «ناوگان کشتی‌های ارواح» ایران، به خنثی‌سازی تحریم‌های امریکا در چند ماه اخیر واکنش نشان داد.

نفت ایران در بازار خاکستری به مقاصد صادراتی می‌رود و غیر قابل شناسایی بودن این کشتی‌ها باعث شده تا فعالان بازار نفت و شرکت‌های ردیاب نفتکش‌ها از اصطلاح «ناوگان کشتی‌های ارواح» برای حمل نفت ایران استفاده کنند. رسانه‌های خارجی از جمله رویترز، بلومبرگ، فایننشال تایمز و وال استریت ژورنال نیز با اشاره به اینکه بخشی از صادرات نفت ایران امکان شناسایی ندارد، از عبور صادرات نفت ایران به ارقامی فراتر از یک میلیون بشکه در روز گزارش می‌دهند و اعلام می‌کنند که «کشتی‌های ارواح» ایران،  تحریم‌های امریکا را دور می‌زند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۶۹۱۷۶۲۰:۴۹:۰۶ ۱۴۰۱/۱/۲۸
دولت اسب خود را پیتیکو پیتیکو میراند بازار خر خود را با جفتک می تازاند
ناشناس۲۴۶۹۲۵۸۲۲:۰۳:۴۷ ۱۴۰۱/۱/۲۸
بیسکویت ساقه طلایی 10 هزار تومان شد!!!!!!!!!
ناشناس۲۴۶۹۳۰۵۲۳:۰۶:۲۵ ۱۴۰۱/۱/۲۸
اقای قالیباف خودت هم بالاخره یک روز باید جوابگو باشی.مشکل فقط دولت های قبلی نیست بلکه کل سیستم تصمیم گیری کشور مقصرند.
ناشناس۲۴۶۹۳۱۸۲۳:۳۳:۲۲ ۱۴۰۱/۱/۲۸
آقای قالیباف اگر دولت پیشین مقصر هست چرا محاکمه اش نمی کنید دیگر این حرفها جواب نمیدهد هر روز تقصیر یکی به جزء شما
ناشناس۲۴۶۹۳۷۱۰۰:۴۳:۲۸ ۱۴۰۱/۱/۲۹
قالیباف چه نوع واکنشی نشان دادند برا گرانی ها؟
ناشناس۲۴۶۹۴۱۹۰۲:۰۹:۲۴ ۱۴۰۱/۱/۲۹
من که به گرانی ها خوش بینم و ازش حمایت می کنم شما چطور
ناشناس۲۴۶۹۴۲۳۰۲:۱۶:۴۷ ۱۴۰۱/۱/۲۹
جلوی بی ارزش شدن ریالو بگیرین و تقویتش کنین همه چیز حل میشه اون هم فقط با پشتوانه طلا و نقره و مس ممکنه
ناشناس۲۴۶۹۴۸۱۰۶:۳۹:۳۷ ۱۴۰۱/۱/۲۹
‌ اداره بهداشت و خدمات درمانی کابل درنامه‌ای از تمامی کارمندان دولتی این نهاد در پایتخت خواسته است تا کارکنان زن و مرد را جدا کنند و به مردان تا عید فطر فرصت داده تا ریش بگذارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین