پروژه جدید شیخ‌نشینان خلیج فارس برای لبنان در آستانه انتخابات

گروه جهان الف،   4010124085

تصمیم کشورهای حوزه خلیج فارس برای بازگرداندن سفرایشان به بیروت در بازه زمانی کنونی نمی‌تواند جدا از چارچوب کمپین‌های این کشورها در انتخابات پارلمانی لبنان باشد.

پروژه جدید شیخ‌نشینان خلیج فارس برای لبنان در آستانه انتخابات

به گزارش الف، بعد از گذشت حدود 6 ماه از کمپین هجومی کشورهای حوزه خلیج فارس علیه لبنان، این کشورها اعلام کرده‌اند که قصد دارند مناسبات خود با بیروت را از سر بگیرند. 

آبان ماه گذشته و در حالی که در یک اقدام مشکوک رسانه‌ای اظهارات «جورج قرداحی» وزیر رسانه سابق لبنان درباره جنگ یمن در مصاحبه با شبکه الجزیره منتشر شد آن هم در شرایطی که این کشور در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن قرار دارد، کشورهای عربی اقدام به تحریم آن کردند و با فراخواندن سفرای خود از بیروت، سفیران لبنان در این کشورها را نیز اخراج کردند.

جورج قرداحی که چند ماه قبل از انتصاب خود به پست وزارتی در لبنان طی مصاحبه‌ای با یکی از تریبون‌های شبکه الجزیره از جنگ یمن انتقاد کرده و آن را جنگی بیهوده خوانده بود که باید هرچه سریعتر متوقف شود، تبدیل به دستاویزی برای عربستان و متحدان آن شد تا مانور تازه‌ای برای اجرای پروژه‌هایشان در لبنان آغاز کنند.

درحالی که عربستان این اظهارات قرداحی را توهین به سعودی‌ها و هم‌پیمانانشان در جنگ توصیف می‌کرد، قرداحی علی رغم پافشاری بر اینکه هیچ حرف اشتباهی نزده تحت فشار طرف‌های داخلی و خارجی وابسته به ریاض از جمله شخص «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان ناچار به استعفا شد به امید اینکه کمپین خصمانه شیخ‌نشینان علیه لبنان متوقف شود.

با وجود چند ماه از گذشت زمان استعفای قرداحی و در حالی که اعضای جریان غرب‌گرای 14 مارس تکاپوی زیادی برای جلب نظر عربستان کردند اما تغییری در سیاست ریاض و متحدانش مقابل بیروت حاصل نشد. بعد از آن سعودی‌ها صراحتا اعلام کردند که دلیل تحریم لبنان اظهارات جورج قرداحی نبوده است و عربستان اساسا با حضور حزب‌الله در لبنان مشکل دارد. 

این رویکرد عربستان از زبان «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه این کشور بیان شد و او تاکید کرد تا زمانی که حزب‌الله در لبنان باشد درهای عربستان به روی لبنانی‌ها بسته است. اما حتی مهره‌های خود عربستان در داخل لبنان نیز می‌دانند که در سایه جایگاه بالای مردمی مقاومت در میان مردم لبنان، حذف حزب‌الله از عرصه این کشور غیرممکن است؛ همانطور که دو دهه تلاش‌های محور آمریکایی-صهیونیستی در این زمینه هیچ نتیجه‌ای نداشت.

در زمانی که محبوبیت و اعتبار حزب‌الله میان مردم بعد از واردات سوخت از ایران به لبنان و نجات ملت این کشور در فصل سرما، همچنان بالا می‌رفت، شیخ‌نشینان تصمیم گرفتند روش دیگری برای مقابله با مقاومت لبنان اتخاذ کنند. 

این روش جدید عربستان و متحدانش در قالب شروط 12 گانه‌ای بود که توسط وزیر خارجه کویت به مقامات لبنانی ارائه شد. شیخ‌نشینان سندی شامل 12 شرط برای لبنانی‌ها آماده کرده بودند که در صورت اجرای این شروط، بحران دیپلماتیک میان بیروت و شیخ نشینان به پایان می‌رسید. همانطور که انتظار می‌رفت مهمترین بند این سند مربوط به محدود کردن نقش نظامی حزب‌الله و کنار گذاشتن آن از عرصه سیاسی لبنان بود.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حتی صراحتا تاکید کردند که حزب‌الله باید خلع سلاح شود. اما «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان به نمایندگی از همه لبنانی‌ها اعلام کرد که حزب‌الله بخشی از عرصه سیاسی لبنان بوده و حذف آن ممکن نیست.

با این وجود چند روز قبل عربستان و کویت از بازگشت سفرایشان به لبنان طی روزهای آینده خبر دادند و انتظار می‌رود که سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز اقدام مشابهی انجام دهند، اما چرا؟

از چند ماه قبل و درحالی که به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان نزدیک می‌شویم کمپین‌های عربستان برای حمایت از مهره‌های مورد نظر خود و البته در وهله نخست با هدف مقابله با حزب‌الله شروع به کار کرده‌اند. هرچند سعودی‌ها هرگونه مداخله در روند انتخابات پارلمانی لبنان را انکار می‌کنند اما روزنامه الاخبار به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که عربستان 10 میلیون دلار برای مقابله با حزب‌الله در روند انتخابات لبنان هزینه کرده است.

بر اساس این گزارش دلارهای عربستان در قالب کمک‌های بشردوستانه از طریق انجمن‌ها و نهادهای غیردولتی به کمپین مخالفان حزب‌الله از جمله کمپین «فواد سنیوره» نخست‌وزیر اسبق لبنان می‌رسد. 

بر همین اساس نمی‌توان بازگشت سفرای عربستان و دیگر شیخ‌نشینان به لبنان را بی‌ارتباط با تحولات سیاسی و انتخابات پارلمانی لبنان دانست. «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت که گفته می‌شود چند روز دیگر به لبنان برمی‌گردد چند روز قبل با فواد سنیوره تماس گرفته است. او همچنین برنامه‌هایی برای دیدار با شخصیت‌ها و مقامات مختلف لبنانی تعیین کرده و به نظر می‌رسد که برای ورود مستقیم به خط انتخابات لبنان آماده می‌شود.

این فرضیه زمانی تقویت می‌شود که یک منبع دیپلماتیک کویتی فاش کرد، کشورهای حوزه خلیج فارس به این نتیجه رسیده‌اند که دوری آنها از عرصه لبنان برای منافعشان خطرناک است و در سایه تحولات مهم سیاسی لبنان به ویژه در آستانه انتخابات نباید عرصه این کشور را خالی گذاشت.

بنابراین بعد از بازگشت سفرای عربی به لبنان و فعال شدن مجدد سفارت عربستان در بیروت شاهد سناریوهای تازه‌ای برای ضربه زدن به مقاومت و متحدانش در انتخابات خواهیم بود.

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین