توضیحات میرکاظمی درباره زمان حذف ارز ۴۲۰۰/ جزئیات جلسه با امیرعبداللهیان و باقری/ انتقاد روزنامه اصولگرا از قالیباف درباره طرح صیانت

گروه سیاسی الف،   4010124082

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیحات میرکاظمی درباره زمان حذف ارز ۴۲۰۰/ جزئیات جلسه با امیرعبداللهیان و باقری/ انتقاد روزنامه اصولگرا از قالیباف درباره طرح صیانت

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲هزار و ۳۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۱۱ نفر از آنها بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۸۶۱ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۷۱۱ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۲۴ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۸۵۸ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۵۳۵ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۲۱۷ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۵۷ هزار و ۲۷۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

انتقاد روزنامه اصولگرا از قالیباف: مجلس خلأ قاطعیت دارد

فرهیختگان درباره ماجرای اخیر طرح صیانت نوشت: « 185 نفر از نمایندگان برای رفع بلاتکلیفی موجود طی نامه‌ای به هیات‌رئیسه مجلس تقاضا بازگرداندن طرح از کمیسیون مشترک به صحن علنی را مطرح کردند... علی‌رغم این درخواست اما هیات‌رئیسه مجلس راه دیگری را در پیش گرفت و با برگزاری یک رای‌گیری استمزاجی بازگشت طرح به کمیسیون مشترک را منتفی دانست. اتخاذ این شیوه بستر را برای تفسیرهای چندگانه نمایندگان مخالف و موافق با بررسی طرح در کمیسیون باز گذاشت.

شیوه اتخاذی توسط هیات‌رئیسه چندین ابهام را به‌وجود آورده است، ازجمله اینکه آیا رای‌گیری استمزاجی فصل‌الخطاب بوده و طرح به روند عادی بازگشته است یا اینکه برای ارجاع طرح به صحن علنی یا کمیسیون مشترک مطابق ماده 167 رای‌گیری دیگری انجام خواهد شد.

البته این موارد تنها ابهام در آینده بررسی طرح صیانت نیست. تاکنون بسیاری از موافقان و طراحان طرح صیانت به‌نحوه رای‌گیری غیرعلنی طرح صیانت ایراد گرفته و این نوع رای‌گیری را قبول نداشته و صرفا ظاهری می‌دانند...

مشخص نشدن اینکه درنهایت چه تصمیمی برای طرح صیانت گرفته شده است، نشان می‌دهد سازوکارهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز در مجلس تا حد زیادی غیرشفاف و قابل تفسیر به رای است.

از سوی دیگر واکنش‌های متناقض نسبت به رای‌گیری و عدم ورود رئیس مجلس به‌عنوان کسی که باید فصل‌الخطاب تفاسیر مختلف را اعلام کند این تصویر را متبادر می‌کند که مجلس دچار خلأ قاطعیت در تصمیم‌گیری است. ورود صریح رئیس مجلس به ماجرای صیانت باعث می‌شود که از طرفی نظر موافق یا مخالف او برای مردم روشن شود و هزینه سیاسی و اجتماعی هر تصمیمی درمورد صیانت دامن او را نیز خواهد گرفت.

از سوی دیگر اعلام نظر رئیس مجلس باعث می‌شود تا نتیجه نهایی ماجرای صیانت عیار سیاسی او را نیز مشخص کند و روشن شود محمدباقر قالیباف که با رای 230 نماینده بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زده آیا توان سیاسی برای مدیریت مجلس و اعمال‌نظر خود را دارد؟ سوالی که تاکنون رئیس مجلس به قیمت ایجاد حواشی گوناگون برای بهارستان از پاسخ به آن فرار کرده و ترجیح داده وجهه خود را قربانی وجهه خانه ملت نکند.»

***

توضیحات میرکاظمی درباره زمان حذف ارز 4200

به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه دولت از چه زمانی اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد کرد، گفت: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اختیار حذف و یا عدم حذف ارز ترجیحی برعهده دولت قرار داده شده است و از سوی دیگر حجم ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور به میزانی نیست که بتوان تا پایان سال از آن استفاده کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: هر زمان شرایط و فضای اقتصادی کشور مساعد باشد، می‌توان بتدریج این موضوع را عملیاتی کرد و در حال حاضر برای حذف ارز ترجیحی زمان و تاریخ مشخصی را نمی‌توان تعیین کرد.

میرکاظمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا با توجه به اینکه هنوز ارز ترجیحی حذف نشده است، شاهد افزایش قیمت کالاها بویژه در مورد گوشت قرمز و مرغ در کشور هستیم، اظهار کرد: قیمت‌ها روی نرخ گوشت قرمز و مرغ تغییری نکرده است، برخی هزینه ها و قیمت تمام شده مواد غذایی به نرخ مواد اولیه بستگی ندارد و عوامل دیگری نیز در این میان موثر هستند و برای این تاثیرات باید یارانه پرداخت شود و یا اجازه داد، قیمت ها اصلاح شود.

***

جزئیات جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با امیرعبداللهیان و باقری

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با ایرنا درباره نشست وزیر امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه‌ای با حضور امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و معاونان وی و همچنین علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین انجام شد.

وی درباره رویکرد وزیر امورخارجه و رییس تیم مذاکره کننده مبنی بر اینکه چه میزان به توافق نزدیک شدیم، گفت: بر اساس آنچه که وزیر امور خارجه و معاونان ایشان و آقای باقری گفتند، ایران همه تلاش خود را صادقانه برای حل این پرونده انجام می‌دهد و در مذاکرات با نیت رسیدن به توافق حضور دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دیگر دیدگاه‌های بیان شده در این نشست گفت: ایران پس از خروج آمریکا از برجام با اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها در تولید سانتریفیوژها، غنی‌سازی اورانیوم و درصد غنی سازی به موفقیت هایی دست یافت و با دست پُر پای میز مذاکره نشست. همین امر سبب شد آمریکایی‌ها که پاسخی برای خروج از برجام ندارشتند، دچار مشکل شوند.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای جلسه در مورد بررسی رعایت خط قرمزهای نظام توسط تیم مذاکره کننده در مذاکرات هسته‌ای بود، تاکید کرد:  که بر اساس گزارش‌های که آقای عبداللهیان و آقای باقری ارائه دادند،در مذاکرات وین از خطوط قرمز نظام به هیچ وجه عدول نشده است.

رحیمی جهان آبادی در مورد بررسی ادعاها مبنی بر وجود پیش نویس برای توافق هسته‌ای عنوان کرد: این موضوع در نشست مطرح شد و مفاد و نکاتی که برخی از نمایندگان مجلس مدعی بودند در این نشست بحث شد.به گفته وزیر امورخارجه هنوز هیچ متن نهایی به توافق دو طرف نرسیده است. البته یادداشت‌هایی بین طرفین رد و بدل شده و حتی این یادداشت‌ها ممکن است دیدگاه مشترک طرفین هم باشد. اما برخی از نمایندگان این یادداشت‌ها را به عنوان پیش‌ نویس تلقی کردند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: تا زمانی که متن پیش نویسی که مورد توافق همه طرفین باشد شکل نگیرد، در حقیقت هیچ متن پیش نویسی وجود ندارد و هرگونه صحبت و قضاوت درباره یادداشت‌ها و متنی که وجود ندارد، سبب ایجاد چالش خواهدشد.

واکنش رسانه اصولگرا به انتقادها از باقری و امیرعبداللهیان

جهان نیوز نوشت: «از چند هفته قبل روند برخی انتقادات عملا محل چالش شده بود. ماحصل کلی نقدها البته فواید خوبی به همراه دارد و یک ضرورت عاقلانه برای کاهش اشتباه در توافق آتی با غرب است، ولی برخی نقدهای هفته های گذشته بدون عوارض جانبی نبود و افرادی همانند علی باقری و امیر عبداللهیان در بخشی از بدنه انقلابی کشور به نوعی تخریب شدند و حتی در مواردی بدتر از ظریف و روحانی، تصویر سازی شدند!...

در ایام مذاکرات یک اصل عقلایی این است که باید تمرکز بیشتر بدنه کارشنانی و یا حتی منتقد که به خصوص جلوه رسانه ای دارند، باید به سمت تیم مذاکره کننده آمریکایی و زیادی خواهی ها آنها باشد ولی برخی نه تنها تیم حیله گر دولت بایدن را در این هفته ها رها کرده بودند بلکه بیشتر یقه مذاکره کنندگان داخلی را چسبیدند...

بخشی از منتقدین با عدم رعایت برخی اصول مثل لزوم خوشبینی و اعتماد به تیم مذاکره کننده، ملاحظه ناامید نشدن مردم و یا رعایت حال سربازان دیپلماسی در خط مقدم ، دچار اشتباه شدند، اما یک واقعیت تلخ نیز این است که بخشی از منتقدین اساسا با پوشش انتقادات کارشناسی در واقع اهداف سیاسی خود را دنبال کردند و نقد کردن فقط بهانه ای بود که سرمایه سیاسی خود و دوستانشان را از دست ندهند. از این نوع منتقدان از جناح غرب گرا و اصلاح طلب تا برخی افراد داخل جریان انقلابی نیز متاسفانه دیده شد.»

***

یارانه رمضان با دستور رئیسی پرداخت می شود

به دستور رئیس‌جمهور و در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، یارانه کمک حمایت معیشتی ماه مبارک رمضان به مبلغ یک‌میلیون و پانصدهزار ریال به ازای هر یک از اعضای خانواده به‌حساب سرپرستان ۱۱ میلیون و ۳۸هزار و ۵۲۰ سرپرست خانوار واریز می‌شود.

 بر اساس این گزارش ساعت ۲۴ جمعه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ یارانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ریالی کمک‌معیشت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان خانوارهای شناسایی‌شده واریز می‌شود.

این مبلغ به مناسبت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان شناسایی‌شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که غالباً از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور هستند و به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده‌اند، واریز خواهد شد.

***

ایران ۲۲ میلیارد دلار نفت به چین صادر کرده است
 
تارنمای راستگرای واشنگتن فری بیکن خبر داد که ایران از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۲۲ میلیارد دلار نفت به چین صادر کرده است.

به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری آمریکایی نوشت که ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ به طور میانگین روزانه ۸۲۹ هزار و ۲۶۰ بشکه نفت به چین صادر کرده است.

این تارنمای جمهوریخواه افزود که از زمان کنار رفتن دولت ترامپ تاکنون در کل ۳۳۷ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۵۲۰ بشکه نفت ایران به ارزش تقریبی ۲۲ میلیارد دلار به غول اقتصادی شرق آسیا صادر شده است.

این تارنما همچنین مدعی شد که این صادرات نفت با استفاده از ۱۸۲ فروند نفتکش تحت مالکیت و پرچم کشورهای دیگر انجام شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با وجود عدم تغییر در شرایط تحریمی ایران، صادرات نفت بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 ***

طرح شفافیت آرا بدون اولویت‌دار شدن به عمر مجلس یازدهم قد نمی‌دهد

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت:‌ پس از رد طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی و درخواست مجدد تعدادی از نمایندگان برای بررسی دوباره این طرح بر اساس ماده 130 آیین نامه داخلی، کمیسیون آیین نامه داخلی بلافاصله با تشکیلات جلسات متعدد طرح قبلی را اصلاح کرد  و به هیئت رئیسه مجلس ارجاع داد، با این حال در شرایطی که مدتی است این طرح در دستور کار هفتگی صحن علنی قرار دارد ولی  تاکنون جزو دستور کارهای روزانه مجلس قرار نگرفته است.

وی افزود: البته در روزهای اخیر جمعی از نمایندگان با جمع‌آوری امضا در حال ارائه طرح جدیدی در رابطه با شفافیت آرا هستند که علاوه بر مجلس دیگر دستگاه‌ها را نیز شامل می‌شود و گویا این طرح تقدیم هیئت رئیسه نیز شده است.

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: با این اوصاف باید دید تصمیم هیئت رئیسه مجلس این است که همان طرح شفافیت آرای نمایندگان که هم‌اکنون به شکل عادی در نوبت بررسی صحن قرار دارد را دنبال می‌کند یا اینکه طرح جدید را در دستور کار جلسات صحن علنی قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وعده هفته گذشته رئیس مجلس مبنی بر بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی تا پایان ماه رمضان، آیا پیش بینی می‌کنید که این وعده محقق می‌شود؟، گفت: اگر طرح شفافیت آرای نمایندگان همچنان به عنوان یک طرح عادی در دستور کار جلسات صحن قرار داشته باشد، با توجه به تعداد بالای طرح‌های عادی که پیش از طرح شفافیت در نوبت بررسی هستند، به احتمال زیاد بررسی طرح شفافیت آرا حتی به عمر مجلس یازدهم قد نخواهد داد. 

محمودی تصریح کرد: بنابراین وعده رئیس مجلس تنها در صورتی محقق خواهد شد که با درخواست نمایندگان طرح شفافیت به شکل اولویت دار در دستور کار جلسات صحن علنی قرار گیرد. 

 

 
 
  
  
 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

      2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

      3. این صدای اقتدار ایران است ...

      4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

      5. وحدت ملی با وعده صادق

      6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

      7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

      8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

      9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

      10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

      11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

      12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

      13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

      14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

      15. اسراییل چه باید بکند؟ 

      16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

      17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

      18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

      19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

      20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

      21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

      22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

      23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

      24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

      25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

      آخرین عناوین