نقش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در تغییر معادلات جنگ

گروه جهان الف،   4010120076

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که در قالب ارتش رسمی دولت صنعا به دفاع از این کشور می‌پردازند نقش تعیین‌کننده‌ای در تغییر معادلات میدانی جنگ و ضربه زدن به ائتلاف سعودی-آمریکایی داشتند. 

به گزارش الف، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، ارتش رسمی دولت نجات ملی این کشور محسوب می‌شوند که از چهار بخش تشکیل شده است: نیروی زمینی، نیروی هوایی و پدافند هوایی، نیروی دریایی و پدافند ساحلی، گارد مرزی و نیروهای ذخیره استراتژیک که شامل عملیات ویژه، حفاظت اصلی و تیپ‌های موشکی می‌شود.

تعداد نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به ۸۰ هزار نفر می‌رسد.  در سال ۲۰۱۵ که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی و با چراغ سبز آمریکا  جنگ ویرانگر علیه یمن را آغاز کردند، ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور در کنار جنبش انصارالله در برابر متجاوزان ایستادند و نقش مهمی در تغییر معادلات میدانی به نفع یمنی‌ها داشتند. 

«محمد ناصر العاطفی»  وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن بالاترین مقام ارتش  این کشور محسوب می‌شود که در دانشکده افسری تحصیل کرده است.  در سال ۲۰۱۷ عربستان سعودی فهرستی متشکل از ۴۰ نفر را اعلام و آنها را متهم به انجام عملیات‌های تروریستی و حمایت از تروریسم کرد. عربستان با مطرح کردن این اتهامات ادعایی خود پاداش هنگفتی برای کسانی که هر گونه اطلاعاتی درباره این ۴۰ نفر ارائه دهند در نظر گرفت.

وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن یکی از افرادی بود که ۲۰ میلیون دلار برای ارائه اطلاعات درباره وی جایزه تعیین شده بود.  سید «عبدالملک بدرالدین الحوثی» و شهید «صالح الصماد» دیگر افراد مورد نظر عربستان سعودی در این لیست بودند که برای ارائه اطلاعات درباره هر یک به ترتیب 30 و 20 میلیون دلار جایزه تعیین شده بود.

نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی در سال ۲۰۱۹ به منزل ناصر العاطفی یورش برده و وی را مورد سوء قصد قرار دادند اما او توانست با وجود مجروحیت زیاد جان سالم به در ببرد. وزیر دفاع یمن با وجود خطرات متعدد همچنان به بازدیدهای خود از جبهه‌های جنگ و دیدار با اعضای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ادامه می‌دهد و بارها تاکید کرده که مبارزه تا آزادسازی همه اراضی یمن از اشغالگری عربستان سعودی و مزدوران وابسته به آن ادامه دارد.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین  بعد از آغاز  تجاوزات ائتلاف سعودی -آمریکایی علیه یمن با وجود محاصره شدید از جانب این ائتلاف، موفق شدند در زمینه ساخت و توسعه موشک‌ها به سطح بالایی از خودکفایی برسند.  حدود ۱۷۰۰ کارشناس و فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های یمن به این منظور در ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور به کار گرفته شده‌اند.

لازم به ذکر است که موشک‌هایی مانند «برکان 1»، «برکان 2 » و  «زلزال 2 » موشک‌هایی هستند که هیچ یک از آنها قبل از آغاز جنگ در یمن وجود نداشتند و آنگونه که منابع یمنی گزارش می‌دهند این موشک‌ها نوع توسعه یافته موشک‌های قدیمی ساخت روسیه و کره شمالی هستند.

تولید و توسعه موشک‌های یمنی  از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به شکل قابل توجهی ادامه داشت و یمنی‌ها موفق شدند علاوه بر توسعه نسخه‌های قدیمی موشک‌های روسی و کره‌ای، از نمونه‌های جدید موشک‌های بومی همچون «بدر» و «قاصم» رونمایی کنند.

علاوه بر ناوگان موشکی، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روی ساخت و توسعه پهپادها نیز سرمایه‌گذاری زیادی کرده است.  پهپادهای یمنی مانند قاصف و صامد و...  به دلیل کارایی بالای خود به شهرت جهانی رسیده‌اند.  بارزترین عملیات پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مه سال ۲۰۱۹ مربوط می‌شود که طی آن آن تاسیسات اقتصادی و نفتی عربستان سعودی مورد هدف قرار گرفت.  

این حمله سرآغاز عملیات‌های موازنه بازدارندگی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بود که  تاکنون 8 مرحله از این عملیات‌ها به انجام رسیده و هر بار مواضع مهم و حیاتی دشمن مورد هدف قرار گرفته است؛ تا جایی که حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی به عمق خاک عربستان و سایر کشورهای عضو ائتلاف متجاوز همچون امارات متحده عربی تبدیل به یک مسئله عادی شده است.  این در حالی است که سامانه‌های پیشرفته آمریکایی که در کشورهای متجاوز مستقر هستند همواره در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن  ناکام می‌مانند.

قابل توجه است که نیروهای ائتلاف عربی با وجود همه امکانات خود و تلاش‌هایی که انجام دادند نتوانستند کارخانه‌ها و انبارهای تولید موشک و تسلیحات نظامی یمن را کشف و منهدم کنند. 

علاوه بر قدرت نیروی زمینی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های مختلف جنگ و همچنین توان موشکی آن،  این ارتش موفق شده توانمندی‌های دریایی خود را نیز به گونه‌ای توسعه دهد که دوست و دشمن را غافلگیر می‌کند.

علاوه بر آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف متجاوز رژیم صهیونیستی نیز نگرانی زیادی درباره زرادخانه موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دارد؛ چرا که ارتش یمن همزمان با آغاز جنگ ۱۲ روزه غزه در فلسطین اشغالی اعلام کرد در صورت لزوم آمادگی ورود به جبهه‌های نبرد فلسطینیان با صهیونیست‌ها را دارد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین