واکنش جو بایدن به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر

گروه جهان الف،   4010119013

رئیس‌جمهور آمریکا از رأی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر استقبال کرد.

واکنش جو بایدن به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر

به گزارش فارس، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا با صدور بیانیه‌ای از رأی مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان مل استقبال کرد.

در بیانیه رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا آمده است: «من رأی قاطع امروز در مجمع عمومی سازمان ملل برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر را تحسین می‌کنم.»

وی همچنین مدعی شده این رأی گامی مهم از سوی جامعه بین‌المللی برای نشان دادن این است که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه چگونه روسیه را به یک «کشور مطرود» در سطح بین‌المللی تبدیل کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه (۱۸ فروردین/۷ آوریل) قطعنامه‌ای را که خواستار معلق شدن عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل است به تصویب رساند.

۹۳ کشور با این قطعنامه موافقت کردند، ۲۴ کشور به آن رأی منفی و ۵۴ کشور به آن رأی ممتنع دادند. ایران جزو کشورهایی بود که با قطعنامه مخالفت کرد. «مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل در جلسه سازمان ملل طرح این قطعنامه را «سیاسی» خوانده و گفته بود ایران به آن رأی مخالف خواهد داد.

ایالات متحده روز دوشنبه بعد از متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به کشتار صدها نفر از غیرنظامیان در شهر «بوچا» خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر شده بود.

تعلیق عضویت یک کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل منوط به حمایت حداقل دو سوم از اعضای مجمع عمومی از قطعنامه‌ای با همین موضوع است. شورای حقوق بشر در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و تا به امروز ۴۷ عضو داشت. پیشتر، در سال ۲۰۱۱ عضویت لیبی در این شورا معلق شده بود.

روسیه از اسفندماه گذشته دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

کشورهای غربی در روزهای گذشته مدعی شده‌اند روسیه در برخی مناطق اوکراین به ویژه در شهر «بوچا» شمار زیادی از غیرنظامیان را قتل عام کرده‌اند.  با اینحال مقام‌های روس می‌گویند که ادعاها درباره بوچا ساختگی است و تلاش غرب برای فضاسازی علیه روسیه است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه با اشاره به تصاویر منتشرشده از شهر بوچا تصریح کرد: «یک بار دیگر، یک حمله ساختگی دیگر در شهر بوچا منطقه کی‌یف پس از آن آغاز شد که نیروهای نظامی روس مطابق با برنامه و توافقات حاصله، این منطقه را ترک کرده بودند. چند روز بعد، صحنه‌سازی در آنجا ترتیب داده شد که توسط نمایندگان اوکراینی و حامیان غربی آنها از طریق تمام کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت».

لاوروف با بیان اینکه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) نظامیان روسیه به طور کامل شهر بوچا را ترک کرده بودند، افزود: «در ۳۱ مارس، شهردار [بوچا] رسماً گفت که همه چیز خوب است و دو روز بعد دیدیم که چه تولیداتی در همان‌ خیابان‌ها سازماندهی شد که اکنون سعی دارند از آن برای اهداف ضد روسی استفاده کنند».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین