نقد کیهان به مواضع اینروزهای روزنامه های مدعی اصلاحات 

گروه سیاسی الف،   4010118013 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش الف کیهان نوشت :روزنامه مدعی اصلاحات در‌ تفرقه‌افکنی پا جا پای دشمن گذاشت

روزنامه منتسب به جمهوری اسلامی در تحلیل حمله به سه روحانی در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم رضوی پا جا پای دشمن گذاشت.


این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: «ملت‌های منطقه، افغانستانی‌ امن، آباد و آزاد را می‌خواهند که بعد از رفتن آمریکا از این کشور، سرانگشتان آمریکا نیز بر آن سلطه نداشته باشند. گروه تروریستی طالبان، سرانگشتان آمریکا هستند که آنها را برای تحقق اهداف شوم شیطان بزرگ در منطقه بر افغانستان مسلط ساخته است. انکار این واقعیت بدیهی، نشانه عجز منکران آن از درک برنامه‌های بلندمدت جریان سلطه جهانی برای منطقه است. جنایت دیروز صحن حرم رضوی، گوشه‌ای از توطئه تدارک دیده شده علیه جمهوری اسلامی ایران است. توطئه‌های دیگری نیز کشف شده‌اند که هنوز رسانه‌ای نشده‌اند و در روزهای آینده ابعاد بیشتری از آنها آشکار خواهند شد.»
تحلیل مغرضانه مطابق خواست دشمن توسط روزنامه مدعی اصلاحات ـ اعتدال در حالی است که توطئه دشمن برای تفرقه‌افکنی و شکاف میان دو ملت ایران و افغانستان و خدشه‌دار ساختن وحدت اسلامی آشکار است. پس از جنایت حمله به سه روحانی در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم رضوی و شهادت یک نفر از آنان، شیعه و سنی ضمن درک ضرورت حفظ وحدت، این اقدام را محکوم کردند اما روزنامه مذکور در تفرقه‌افکنی پا جای پای دشمن گذاشته است.


شروط ایران عامل اصلی بلاتکلیفی برجام است!
روزنامه اعتماد روز گذشته گفت‌وگویی با احمد شیرزاد از محکومان امنیتی منتشر کرده که وی در این گفت‌وگو در ادامه خط تبلیغی طیف اصلاحات در مقصر‌نمایی از ایران در به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین مدعی شده است: «هر شرط تازه‌ای که برای توافق بگذاریم با شرط جدید طرف مقابل مواجه می‌شود...در یک توافق سیاسی نمی‌توان همه خواسته‌های خود را یکجا محقق کرد.. صحبت‌هایی که از سوی دیپلمات‌های ایرانی شنیده می‌شود، برای مثال صحبت‌هایی که سخنگوی وزارت خارجه بیان می‌کند و می‌گوید همه‌چیز منتظر تصمیم سیاسی آمریکاست، معنای دیگرش این است که ما شرط یا خواسته‌ای را مطرح کرده‌ایم که به طرف مقابل می‌گوییم که اگر این شرط را بپذیرید به توافق می‌رسیم، در این شرایط طرف مقابل شرط متقابلی می‌گذارد یا خواسته دیگری را مطرح می‌کند و می‌گوید اگر شما بپذیرید ما آماده توافقیم.»
گفتنی است هرگاه آمریکا در مخمصه قرار می‌گیرد، جریان اصلاح‌طلب به میدان می‌آید تا واشنگتن را از شرایط سخت نجات دهد. در حال حاضر آمریکا باید تضمین بدهد که تمامی تحریم‌ها را به‌صورت دائمی لغو کرده و ایران نیز می‌بایست در یک بازه زمانی، ادعاهای آمریکا مبنی بر لغو تحریم‌ها را راستی‌آزمایی کند. بااین‌وجود جریان اصلاح‌طلب یا در پی آن است ایران را مسبب وضع فعلی برجام معرفی کند.
نکته قابل‌تأمل آنکه احمد شیرزاد همان کسی است که در آغاز فضا‌سازی آمریکا و صهیونیست‌ها و سازمان منافقین علیه برنامه هسته‌ای ایران، ضمن نطقی خیانت‌آلود در مجلس ششم مدعی شد ۱۹ سال به دنیا دروغ گفته‌ایم و حالا دم خروس بیرون زده است. درواقع وی یکی از عوامل زمینه‌ساز برای سند‌سازی علیه پرونده هسته‌ای ایران و در پی آن تحمیل فشار و تحریم علیه ملت ایران در سال‌های اخیر بوده است.


اولویت ما باید دیپلماسی اقتصادی باشد
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی به نقل از کارشناس سیاسی نوشت: این روزها دیگر دوران اولویت‌بخشی به دیپلماسی سیاسی گذشته و همه به دنبال بسطِ دیپلماسیِ اقتصادی هستند
در ادامه این مطلب آمده است: دوره‌ این‌که هرچه ما می‌گوییم و هرچه ما می‌اندیشیم گذشته و صرفاً دستگاه دیپلماسی باید به دنبال خلق فرصت‌هایی باشد که دیگر کشورها در سایه‌ منافعی که برای آنها در نظر گرفته‌شده متقاعد شوند سازگاری با جمهوری اسلامی یعنی بهره بردن از فرصت‌های اقتصادی و این میسر نمی‌شود مگر با برنامه‌ریزی و بررسی و هدف‌گذاری.
آفتاب یزد نوشت: با توجه به فضای ایجادشده و فرصت‌های محتملی که پیش روی ما است چاره‌ای نداریم که تأکید خود را به سمتِ مسائل اقتصادی سوق بدهیم تا بتوانیم به‌موازات فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی، به اهداف سیاسیِ خود نیز دست پیدا کنیم!


نگاه مدعیان اصلاحات به مذاکرات وین؛
معلوم نیست توپ در زمین کیست!


روزنامه آفتاب یزد در مطلب دیگری نوشت: تداوم بلاتکلیفی در مورد مذاکرات وین به نظر خوب و مناسب نیست. آمریکا از یکسو و ایران از سوی دیگر در رسانه‌ها در حال متهم کردن یکدیگر هستند؛ از همین رو مشخص نیست به‌واقع و از منظر رسانه‌ای توپ در زمین کیست. هرچند در این میان یک نکته را نباید از ذهن دور نگه داشت که صرف‌نظر از اینکه در داخل آمریکا چه می‌گذرد این بلاتکلیفی به نفع تهران و علی‌الخصوص دولت سیزدهم نیست.

نمی‌خواهم عرض کنم حیات و ممات دولت به مذاکرات و احیای برجام وابسته است ولی اینکه فعالان اقتصادی و سرمایه‌داران و سایر بخش‌های مختلف و مرتبط در دوراهی قرار دارند و نمی‌دانند بالاخره تکلیف چیست آفت بزرگی به همراه دارد.


بازهم گره زدن اقتصاد به برجام
در ادامه این مطلب آمده است: به‌هرحال نشانه‌های سمی بودن این بلاتکلیفی کم‌کم در حال نمایان شدن در بازار است. دولت جهد فراوانی کرده که حداقل بازار ارز را ساکن و آرام نگه دارد اما به نظر می‌رسد کم‌کم این نوع مدیریت در حال رنگ باختن است و قیمت دلار افزایشی شده است.
بااینکه قطار دیپلماسی ایران در وین متوقف نیست و دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با همسایگان در دستور کار قرار گرفته و خود خارجی‌ها می‌گویند ایران خنثی‌‌سازی تحریم‌ها را در دستور کار قرار داده و در حال فاصله گرفتن از شرطی شدن اقتصاد هستند اما بازهم مدعیان اصلاحات پاس گل به خارج می‌دهند و سعی می‌کنند بازهم اقتصاد کشور را مانند 8 سال دولت روحانی به برجام گره بزنند. از سویی بااینکه مقامات دولت می‌گویند توپ در زمین آمریکایی‌هاست مدعیان اصلاحات می‌گویند معلوم نیست توپ در زمین ایران است یا آمریکا!


موفقیت دولت روحانی در تقابل برجامی با غرب!
روزنامه شرق در شماره دیروز خود و در یادداشتی نوشت: «کسانی که با اقتضائات روابط بین‌الملل آشنا هستند، به‌خوبی بر این واقعیت غیرقابل‌انکار واقف‌اند که اصل تعیین‌کننده در مناسبات جهانی، نه بر اساس حقوق بین‌الملل و چارچوب‌های موجود در آن بلکه متأثر از پارامتری به نام «قدرت سیاسی» است که می‌تواند به‌عنوان یگانه عامل در تعیین حدودوثغور روابط جهانی عمل کند.»
این نوشتار افزوده است: «ازاین‌جهت برجام باوجودآنکه توافق‌نامه‌ای ذیل یک چارچوب حقوقی برای تعریف تعهدات طرفین در حوزه پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود ولی به دلیل موفقیت تهران در تقابل دیپلماتیک با شش ابرقدرت جهانی در قالب اعضای ۱+۵ باید آن را دستاورد بی‌بدیلی در تاریخ دیپلماسی ایران دانست که مؤلفه قدرت‌زایی را برای جمهوری اسلامی و به نام دولت حسن روحانی رقم زد. در چنین فضایی مخالفان و منتقدان توافق هسته‌ای که اکنون به‌واسطه اجرای پروژه یکدست‌‌سازی قدرت ارکان مدیریت کلان کشور را به دست گرفته‌اند، از همان ابتدا از برجام توقعات فزاینده‌ای را در جامعه به وجود آوردند [!!] که نهایتاً سبب تأخیر و انسداد، هم در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم و هم در هفته‌های اخیر در وین شده است.»
توقعات فزاینده را اصلاح‌طلبان و دولت تدبیر و امید در مردم ایجاد کرد یا دیگر گروه‌های سیاسی؟! ارگان دولت تدبیر و امید تنها در فاصله گذشت کمتر از 3 ماه از اجرای برجام نوشت تحت تأثیر برجام عمر خلبان‌ها و خدمه پرواز افزایش یافته است. مقامات دولت تدبیر و امید (دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان) از وضعیت آلودگی هوا تا آب خوردن مردم را به برجام گره زدند و.... نویسنده یادداشت فوق اگر این‌قدر به خودش همت می‌داد که تیترهای روزنامه‌های اصلاح‌طلب ازجمله همین شرق را در ایام قبل و بعد از اجرایی شدن برجام مرور کند آن‌وقت چنین موضوع نادرستی را بیان نمی‌کرد که مخاطب بلافاصله پس از دیدن آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت متوجه بی‌اطلاعی عمیق نویسنده از بدیهیات رخ‌داده در سال‌های اخیر می‌شود.
نکته مهم‌تر اما این است که در این نوشتار برجام امضا شده در دوره روحانی که عملاً هیچ خاصیتی برای کشورمان نداشت (به اذعان مقامات دولت قبل) ازجمله افتخارات روحانی عنوان کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۵۹۲۳۰۱۲:۱۰:۵۵ ۱۴۰۱/۱/۱۸
مگر آمریکا برای افغانستان امنیت آورد؟؟!!
ناشناس۲۴۵۹۳۰۸۱۴:۰۶:۴۵ ۱۴۰۱/۱/۱۸
واقعا روزنامه جمهوری اسلامی مدعی اصلاحات هست؟
ناشناس۲۴۵۹۳۴۰۱۴:۵۹:۰۶ ۱۴۰۱/۱/۱۸
اصلاح طلبها در نظر کیهان کلا مرغ عذا و عروسی اند.
ناشناس۲۴۵۹۴۴۲۱۷:۲۸:۰۵ ۱۴۰۱/۱/۱۸
دیگه کسی به این بازی اصلاح طلب واصول گرا اهمیت نمیده .اگه صداقت و انصاف دارید درد های جامعه را پوشش بدید
آتنا۲۴۵۹۵۶۶۲۲:۳۴:۳۷ ۱۴۰۱/۱/۱۸
#افغانهارا خارج کنید مهمونی بسه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین