روایت کیهان از پشت پرده حمله به سه روحانی / وزیر نفت: چند برابر توتال، قرارداد سرمایه‌گذاری بستیم

گروه سیاسی الف،   4010117054 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 روایت کیهان از پشت پرده حمله به سه روحانی / وزیر نفت: چند برابر توتال، قرارداد سرمایه‌گذاری بستیم

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۲۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۹۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۴۵۱ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۵ هزار و ۹۸ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۲۷ هزار و ۳۴۱ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۱۳۵ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۵۷۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۸۱ هزار و ۸۹۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

هنوز 60 درصد  دُز سوم واکسن کرونا را نزده‌اند

«کمال حیدری» معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ایرنا گفت: برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور در روزهای تعطیل نوروزی دریافت واکسن در نوع یادآور آن به عنوان مهمترین موضوع است زیرا هنوز موج ششم با سویه امیکرون تمام نشده و تنها رو به افول و نزول است.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور پیش از نوروز، برای مشاهده روند کاهشی موج ششم کرونا همه تدارکات برای تزریق واکسن دز سوم فراهم شد زیرا تاثیر واکسن سوم با سویه امیکرون به خوبی در کشور مشاهده شده و نشان داده که تزریق واکسن به خوبی در روند کاهش این ویروس خودنمایی می‌کند و کاهش عوارض را به همراه داشته است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اما متاسفانه استقبال خوبی از سوی مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا نشده است و طبق آمارها، بیش از ۴۰ درصد مردم نوبت سوم این واکسن را دریافت کرده‌اند که این آمار روند مطلوبی ندارد و باید برای ترغیب بیشتر مردم به تزریق دز یادآور تلاش بیشتری شود و مردم نیز به این موضوع بیشتر اهمیت دهند.

صادرات 4 میلیون دز واکسن ایرانی کرونا

به گزارش فارس، بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران با اعلام این خبر که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند در ماه حداقل ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا تولید کنند اظهار داشت: تعدادی از تولیدکنندگان مشتریانی در خارج از کشور دارند و حدود ۴ میلیون دُز واکسن کرونای داخلی هم به خارج از کشور صادر شده است. ان شاء الله در آینده نزدیک تاییده مصرف واکسن‌های MRNA داخلی هم دریافت خواهد شد. 

وی افزود: واکسن کوو ایران برکت مراحل نهایی تاییده سازمان بهداشت جهانی را طی می‌کند. چند دوره مذاکرات انجام و مستندات آن ارائه شده است. علیرغم محدودیت‌های سازمان بهداشت جهانی تولیدات ایرانی در نوبت بررسی قرار گرفته‌اند و برکت از همه آنها جلوتر است.

***

روایت کیهان از پشت پرده حمله به سه روحانی در حرم رضوی

کیهان درباره حمله دیروز به 3 روحانی در حرم امام رضا ( علیه السلام) نوشت: «چند روز پیش (سیزدهم فروردین جاری) نیز دو طلبه اهل سنت در محله چای‌بوئین شهرستان گنبدکاووس به قتل رسیدند.

گرچه معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به بررسی‌های همه‌جانبه پلیسی و اطلاعاتی در پرونده قتل این دو شهروند گنبدی، هرگونه شائبه قومی و مذهبی در این ماجرا را رد کردند و از سویی هنوز هم ابعاد دقیقی از ماجرای حمله به 3 طلبه در حرم رضوی روشن نیست اما گویا بوی یک توطئه با چاشنی تفرقه‌افکنی و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی به مشام می‌رسد.

گفتنی است با افزایش هجمه‌های رسانه‌ای به سیل مهاجرت برخی اتباع خارجی به ایران و تمرکز برخی رسانه‌های ضد انقلاب و برجسته‌‌سازی تجمع ضد مهاجران در چند نقطه از کشور، به نظر می‌رسد حادثه دیروز مشهد بخشی از یک پازل امنیتی طراحی شده از سوی توطئه‌گران باشد تا از رهگذر انشقاق بین ملت ایران و اتباع خارجی و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی، در حوزه امنیت ملی، فتنه و بحران‌‌سازی شود.»

تحلیل ازغدی از جنایت دیروز در حرم امام رضا (ع)

حسن رحیم‌پور ازغدی در توییتی نوشت: «طرح قتل طلبه سنی در گلستان و طلبه شیعه در مشهد، به احتمال قوی از اتاق فرمان واحد هدایت شده، حتی اگر با واسطه و بدست عواملی دیگر.»

قالیباف: اتفاق حرم رضوی با جدیت بیشتری ریشه‌یابی شود

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به حمله اخیر به ۳  طلبه در حرم امام رضا(ع) اظهار کرد: جنایت رخ داده را در حرم مطهر رضوی محکوم می کنم. این حادثه ناگوار و درگذشت طلبه فعال در مناطق محروم مشهد را به مردم خراسان و خانواده محترم حجت الاسلام و المسلمین اصلانی تسلیت عرض می کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی برای دو طلبه دیگر مجروح شده در حرم رضوی آرزوی سلامتی کرد و گفت: مسئولین باید چنین اتفاقاتی را به جد پیگیری و آن را ریشه یابی کنند. پیگیری جدی آغاز شده و امیدوارم که با جدیت بیشتری پیش رود.

قالیباف خطاب به مردم ایران گفت: همه ماباید هوشیار باشیم چرا که فرصت طلبان نباید بتوانند از چنین اتفاقاتی برای بر هم زدن برادری بین ملت ها استفاده کنند. بسیاری از برادران افغان ما در راه دفاع از ایران در میدان های جنگ حضور داشتند و به شهادت رسیدند. ملت ما هوشیار بوده و هوشیار خواهد بود و چنین شیطنت هایی هرگز به وحدت و یکپارچگی امت اسلامی خدشه وارد نخواهد کرد.

جزییاتی از هویت ضارب سه روحانی در حرم رضوی(ع)

روز گذشته فردی مسلح به سلاح سرد (چاقو) با حمله به سه روحانی در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی(ع) یکی از آنها را به شهادت رساند و دو روحانی دیگر را زخمی کرد که حال یکی از آنها تا کنون وخیم است.

خبرنگار تسنیم کسب اطلاع کرد که ضارب، فردی 21 ساله، به نام عبداللطیف مرادی، ازبک تبار است که یکسال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است.

او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشته‌اند.

عبداللطیف مرادی برخلاف مسلمانان اهل سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود.

وی ساعت 13 روز گذشته (سه شنبه 16 فروردین) با همراه داشتن یک چاقوی نسبتاً بزرگ وارد حرم رضوی(ع) می شود و در صحن پیامبر اعظم(ص) منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند. بدین ترتیب او ساعت 14 و 16 دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرده و با ضربات چاقو آنها را مورد ضربه قرار می‌دهد. خبرنگار تسنیم کسب اطلاع کرد که او فقط به یکی از این روحانیون 20 ضربه چاقو زده است که احتمالاً  همان طلبه ای است که به شهادت نائل شد.

شنیده شده که او در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحّد نیز فعالیت داشته و به دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است.

6 متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

***

توضیحات اسلامی درباره اجرای قانون مجلس

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در بخشی از گفتگو با العالم درباره قانون اقدام راهبردی گفت: «این هم موردی است که در مذاکره مورد توجه بوده است و گزارشی که وزارت امور خارجه از مذاکرات باید به مجلس ارائه کند و مجلس هم در خصوص نحوه اجرای قانون ترتیبات اجرایی که مورد نظر مجلس است را اعلام کند، ما در سازمان انرژی اتمی تمامی الزامات قانون اقدام راهبردی را انجام دادیم، همین قانون اقدام راهبردی موجب شد که آمریکا و غرب تقاضا بازگشت به برجام را مطرح کنند و همین امر نشان می دهد که این قانون موثر واقع شده است. الان موثر واقع شدن قانون اقدام راهبردی مستلزم گزارش وزارت امور خارجه است، این گزارش باید به صحن مجلس برود و مجلس نسبت به آن اظهار نظر کند.»

اسلامی درباره غنی سازی 60 درصد گفت: «با توجه به نیازهای کشور ظرفیت‌های غنی سازی مشخص می‌شود و خط تولید ما با همان میزانی که آژانس هم از آن مطلع است و تحت نظرات و طبق موازین آنهاست در حال انجام است.

آنها حساسیت‌های زیادی را روی غنی سازی ۶۰ درصد دارند و نسبت به آن بلوا راه می اندازند، در صورتی که ما برای ۶۰ درصد، مصارف گوناگونی داریم. در برجام به صراحت آمده است که نباید ایران را تحریم می کردند، برهمین اساس و براساس آنچه در توافق مطرح می‌شود برای اینکه آنها تعهدات خود را انجام دهند و تحریم ها را آنطور که توافق شده است، لغو کنند؛ به همان ترتیب برداشته شدن موانع درصد غنی سازی خود را کاهش‌می دهیم.»

***

انتقاد شدید راغفر از اظهارات وزیر بهداشت درباره حذف ارز 4200 دارو

حسین راغفر، اقتصاددان در اعتماد نوشت: «پيش از اين، آنچه از اجراي سياست تخصيص ارز 4200 توماني باقي مانده بود، مربوط به تخصيص ارز به تعداد محدودي از اقلام مصرفي و داروهاي حياتي مورد نياز مردم بود.

به‌رغم اينكه مجلس به خاطر مهار انتظارات تورمي برآمده از حذف ارز 4200توماني اعلام كرد، اجرا يا عدم اجراي قانون حذف يا تداوم تخصيص ارز ترجيحي در اختيار دولت است، ناگهان وزيري كه از بخش خصوصي آمده و تعارض منافع جدي با مطالبات عمومي جامعه دارد، اظهاراتي را مطرح مي‌كند كه بيشتر از اينكه منافع طبقات محروم جامعه را مدنظر داشته باشد در راستاي منافع شخصي برخي كارتل‌هاي دارويي است.

بر اين اساس است كه ناگهان وزير بهداشت وارد عمل مي‌شود و با صداي بلند اعلام مي‌كند كه « ارز 4200 توماني قطعا حذف مي‌شود.» بدون اينكه متوجه باشد اين اظهارات تا چه اندازه زندگي معيشتي مردم را متاثر مي‌كند. بي‌شك، پيامدهاي  چنين تصميمات و اظهاراتي براي معيشت مردم و جامعه ناگوار است.

ضمن اينكه 2خط قرمز ترسيم شده توسط شخص رييس‌جمهوري را نيز نقض مي‌كند. فراموش نكنيد، تاثير افزايش قيمت دارو بر زندگي خانوارها، شديدتر از افزايش قيمت بسياري از اقلام مصرفي ديگر است. دارو ويژگي‌هايي دارد كه به لحاظ قيمتي، تقاضاي آن كشش‌ناپذير است.

يعني اگر قيمت دارو در كشور، 10برابر هم گران شود، تقاضا براي مصرف آن كاهش معناداري پيدا نمي‌كند (شايد كمتر از 5درصد كاهش پيدا كند)، چراكه مردم و خانوارها ناگزير از استفاده از داروها هستند و تحت هر شرايطي مجبورند كه قيمت داروهايي را بپردازند كه با جان و سلامتي عزيزان‌شان ارتباط دارد.

بنابراين، افزايش قيمت دارو، سهم قابل توجهي از بودجه‌ها خانوارها را مي‌بلعد. به خصوص خانواده‌هاي طبقات مياني و متوسط كه امكان جابه‌جايي مخارج خود را ندارند، عملا فقيرتر مي‌شوند. روشن است كه بر اثر اين نوع تصميمات، زندگي طبقات متوسط و محروم جامعه به ‌شدت آسيب خواهد ديد.»

***

وزیر نفت: چند برابر توتال، قرارداد سرمایه‌گذاری بستیم

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در انعقاد قراردادهای نفتی و جذب سرمایه گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کردیم، ۱۶.۵ میلیارد دلار با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده که هم در بحث توسعه میدان‌ها نفتی و گازی مشترک، هم بحث جمع‌آوری گازهای مشعل بوده است.

وزیر نفت گفت: عمده تأمین مالی قراردادهای توسعه میدان‌ها از محل عایدات همان میدان خواهد بود و هلدینگ‌های بزرگ، میدان‌ها نفتی و گازی را توسعه می‌دهند و سرمایه‌گذاری که انجام دادند، از محل تولید نفت، میعانات گازی و گاز مستهلک خواهد شد. بخش دیگری از تأمین مالی نیز توسط کنسرسیوم‌های بانکی به صورت فاینانس و تسهیلات است و بخشی نیز از منابع داخلی پروژه‌ها تأمین خواهد شد.

وی گفت: بخشی از قراردادهایی که تاکنون در دولت سیزدهم امضا شده مربوط به توسعه میدان‌ها مشترک است. برای توسعه فاز ۲ میدان مشترک آزادگان، شرکت‌های مختلفی آمده‌اند و تکمیل و توسعه این میدان در حال بررسی است تا زمینه همکاری با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ فراهم شود که تکمیل و توسعه این میدان‌ها توسط شرکت‌های بزرگ داخلی انجام خواهد شد.

اوجی گفت: در شرایط تحریمی طبیعی است اسامی شرکت‌ها اعلام نشود. تنها برای اینکه عده‌ای دست از انتقاد بردارند، هرگز این رویه را تغییر نخواهیم داد و اسامی شرکت‌ها و جزئیات قراردادها را افشا نخواهیم کرد.

وزیر نفت گفت: شاید آنها ناراضی هستند که هشت سال کشور را معطل امثال شرکت فرانسوی توتال کردند، اما اکنون می‌بینند شرکت‌های بزرگ دیگری آمده‌اند و در مجموع چند برابر وعده بی‌عمل توتال، حاضر به سرمایه‌گذاری شده‌اند و قرارداد هم امضا کرده‌اند.

وی در پایان گفت: بی‌شک از این پس هم در همه قراردادهای نفتی، همین رویه ما خواهد بود و به هیچ عنوان انتظار انتشار جزئیات قراردادها و اسامی شرکت‌ها را نداشته باشید. منتقدان می‌توانند روند پیشرفت پروژه‌ها را نقد کنند، صرف انتشار اسامی شرکت‌ها جز اینکه راه را برای تحریم باز می‌کند، چه فایده‌ای دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۵۸۸۴۷۲۱:۰۳:۳۶ ۱۴۰۱/۱/۱۷
فسادها از همین انتشار نکردن اطلاعات شکل می گیره . کینه ی ما از آمریکا داره خودمون رو از پا در میاره برای همین یه جای این شیوه برخورد با دشمن آشتباهه !!
ناشناس۲۴۵۸۸۵۰۲۱:۰۶:۵۸ ۱۴۰۱/۱/۱۷
جامعه رها شده است و متاسفانه بر اثر کوتاهی نیروی انتظامی اشرار و اراذل و اوباش گستاخ شده و نیروی انتطامی فقط نظاره گر است و این جای بسی تاسف است
ناشناس۲۴۵۸۹۵۴۲۳:۵۷:۵۹ ۱۴۰۱/۱/۱۷
مافیای دارو از دولت ومجلس قوی تر است مگر خدا به این مردم رحم کند
ناشناس۲۴۶۳۴۴۷۰۷:۴۰:۱۲ ۱۴۰۱/۱/۲۳
فقط دارو مافیا نیست. هر کار انحصاری در ایران پشتش یک مافیا است.
ناشناس۲۴۵۹۰۴۳۰۵:۱۶:۱۳ ۱۴۰۱/۱/۱۸
داریم می بینیم کاهش قیمت هارا
ناشناس۲۴۵۹۰۷۸۰۷:۴۷:۱۷ ۱۴۰۱/۱/۱۸
هیچ شرکت بزرگی نمیتونه محرمانه در ایران سرمایه گذاری کنه. بالاخره واقعیت این ادعاها زمانی افشا میشه.
ناشناس۲۴۵۹۹۰۵۱۵:۵۹:۲۱ ۱۴۰۱/۱/۱۹
آقای اوجی؛ جاسوسهای اقتصادی وصنعتی بسیار قویتر و فعالتر از جاسوسهای سیاسی هستند. ضمن اینکه دانستن حق مردم کشور است.
ناشناس۲۴۶۴۳۳۷۰۹:۰۷:۴۵ ۱۴۰۱/۱/۲۴
پترو شیمی ها چاله فسادند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین