هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص بیماری سرخک

گروه اجتماعی الف،   4010116014

شیوع بیماری سرخک در برخی استان‌ها که رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منشا آن را افغانستان ذکر کرده است، این خطر را گوشزد می کند که تهران با توجه به تردد افغان‌ها بیش از دیگر شهرها در معرض خطر شیوع این بیماری قرار دارد.

هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص بیماری سرخک

به گزارش ایرنا، شیوع بیماری سرخک در افغانستان توجه سازمان بهداشت جهانی را هم به خود جلب کرده است و این سازمان بین المللی چندی پیش از افزایش بیماری سرخک در این کشور خبر داد و خواستار تسریع واکسیناسیون سرخک در برخی رده های سنی شد.
سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای از گسترش شیوع سرخک در میان کودکان افغانستان ابراز نگرانی و عنوان کرده است که در سه ماه گذشته حدود ۴۳ هزار کودک افغان به بیماری سرخک مبتلا شده و از این تعداد ۲۱۴ کودک جان‌ خود را از دست داده اند.
سرخک، مسری‌ترین بیماری عفونی است و به گفته کارشناسان هر بیمار در تماس با افراد دیگر می‌تواند منجر به بیمار شدن ۱۸ نفر شود. سرخک یک عفونت دوران کودکی است که در اثر نوعی ویروس ایجاد می‌شود و  می تواند برای کودکان جدی و حتی کشنده باشد.
در این شرایط و براساس گزارش های غیررسمی روزانه تعداد زیادی مهاجر افغان از مرزهای همجوار وارد ایران می شوند و استان تهران و پایتخت از جمله مکانهایی است که به جهت اشتغال مورد توجه جدی این مهاجران قرار دارد.
اینکه چه تعداد مهاجر افغان که عمدتا و در این روزها به صورت خانوادگی وارد استان تهران می شوند در دست نیست اما آنچه مسلم است با وجود شیوع بیماری سرخک در این کشور و مهاجرت افغان ها به همراه کودکانشان می تواند موجب شیوع این بیماری در پایتخت شود.

زالی در این  نشست که شماری از رسانه ها نیز آن را منعکس کردند، اظهار داشت: سرخک بالاترین میزان ابتلاء در ویروس‌ها را دارد و با توجه به شیوع این بیماری در افغانستان احتمال ناقل بودن اتباع جدید الورود وجود دارد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران خاطرنشان کرد: ما در کشور به صورت همگانی نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کردیم و در این خصوص نگرانی خاصی نیست، فقط به واسطه ورود اتباع به کشور و احتمال ناقل بودن آنها لازم است اقداماتی در راستای افزایش ایمنی و جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شود.

زالی افزود: یکی از اقدامات این است که با کمک فرمانداری‌ها تمام اتباع زیر ۱۸ سال شناسایی و واکسن ام ام آر به آن‌ها تزریق شود.

وی اشاره ای به تعداد مهاجران افغان که به تازگی وارد ایران شده اند نکرد اما واکسیناسیون تمام اتباع زیر ۱۸ سال را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: تمام کودکان با رده سنی ۶ تا ۱۱ ماه که سفر خارج از کشور داشته‌اند باید مورد بررسی قرار گیرند.

این هشدار در حالی است که گواهینامه حذف سرخک به‌صورت بومی در ایران ۳سال پیش از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) صادر شد، اما موارد شناسایی بیماری به‌صورت وارداتی در کشور رو به افزایش است و تنها در سه ماه گذشته نزدیک به ۵۰ مورد ابتلا به سرخک در کشور شناسایی شده است.

تب، سرفه خشک، آبریزش بینی، گلودرد، چشم‌های ملتهب و بثورات پوستی از جمله علائم بیماری سرخک است که ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود.

راه انتقال ویروس سرخک از طریق تنفس و قطره‌های تنفسی است و ممکن است افرادی که در برابر این ویروس واکسینه نشده باشند در مجاورت با افراد بیمار مبتلا شوند.

به گزارش ایرنا، واکسن سرخک در کشور ما در قالب واکسن سه گانه MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک، سرخچه و اوریون است در ۲ نوبت ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین