لازمه‌های تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

گروه تعاملی الف،   4010114002 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

درست کردن تابلو و نوشتن روی سربرگ، کار نیست. این فرمودۀ مقام معظم رهبری، تلنگری جدی به همۀ ماست که در هر جایگاهی هستیم، نگاهمان و کارهایمان را در ارتباط با مقولۀ تولید اصلاح و بازنگری کنیم. تفسیر به رأی نادرست از فرمایشات مقام معظم رهبری، یکی از اشتباهات هولناکی هست که می‌تواند اصل ماجرا را به مسیری نادرست برده و در نهایت هزینه‌های گزافی را به جامعه و کشور تقدیم کند.

لازمه‌های تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

گروه تعاملی الف - سجاد رحیمی مدیسه:

شاید یکی از پیش‌نیازهای مهم، شناخت درست تولید و نیازمندی‌های آن برای استمرار اشتغال‌آفرینی آن است. محصول وقتی تولید می‌شود، به بازاریابی حرفه‌ای نیاز دارد تا کانال‌های فروش خود را پیدا و در نهایت به دست مصرف‌کنندۀ نهایی برسد. محصولات تولیدی اعم از صنعتی یا دانش‌بنیان، با تحقق فروش و استمرار فروش، به اشتغال‌آفرینی منجر می‌شوند و این اشتغال‌زایی، پایدار و به نفع کشور خواهد بود. تولید در کشور ما سالیان سال است که از مسائلی رنج می‌برد که پرداختن به آنها از حوصلۀ این نوشتار خارج است؛ اما بعد از رفع مشکلات پیش روی تولید، این سؤال و این دغدغه برای تحقق شعار سال باید مطرح شود که: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین چه زمانی استمرار خواهد داشت و به توسعۀ اقتصادی کشور منجر خواهد شد؟

در پاسخ به این پرسش، پارامترهای بسیاری را می‌توان برشمرد و ساعت‌ها توضیح داد؛ اما شاید برخی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین موارد که باید توسط کسب‌وکارها، قانون‌گذاران و صاحبان صنایع و تولیدی‌ها مد نظر قرار بگیرد عبارتند از:

1. نگاه سیستمی: کارگران، کارمندان و مدیران باید به این موضوع واقف باشند که اگر در فرآیندهای تولیدی نگاه سیستمی واقعی (و نه شعارگونه) نداشته باشند، مجموعه به آن موفقیت مطلوب نخواهد رسید و در بسیاری جاها، متحمل هزینه‌های پیدا و پنهانی خواهند شد که در نهایت، منجر به آسیب‌های قابل توجه می‌گردد.

2. نگاه علمی و تخصصی به بازاریابی و فروش: تولید در کشور ما همیشه با مشکل بازاریابی و فروش مواجه بوده و هست. ضمن کنترل عوامل بیرونی از جمله محصولات قاچاق و وارداتی، تولیدکنندۀ داخل باید سیستم بازاریابی و فروش خود را به صورت علمی و بهینه‌شده، به‌روزرسانی نماید تا بتواند اشتغال‌زایی مجموعۀ خود را استمرار دهد. این موضوع با توجه به افزایش دستمزد کارگری و عوامل دیگر اقتصادی، اهمیت بسیار بالایی دارد.

3. بازنگری ساختارهای کهنۀ مدیریتی: ساختارهای کهنۀ مدیریتی بالا به پایین و اصول سلسله مراتبی، به هیچ عنوان پاسخگوی نیازمندی‌ها و چالش‌های بنگاه‌های تولیدی امروز در کشور نیست؛ چرا که چابک بودن، از ساختارهای مسطح و تیم‌های قدرتمند کاری به معنی واقعی کلمه و شایسته‌سالاری شکل می‌گیرد.

4. پرهیز از مدرک‌گرایی: باکیفیت بودن یک کارگر، کارمند یا مدیر بر چه اساسی باید شناخته و ارزشیابی شود؟ در دنیای پرشتاب امروز و با ظهور استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای موفق، آیا می‌توانند همانند سی یا چهل سال پیش، صرف داشتن یک مدرک ارشد و دکترا را معیاری برای شایستگی و توانمندی یک نیروی انسانی نه! سرمایۀ انسانی در یک سیستم تولیدی دانست؟ متخصصین حوزۀ کار و سرمایه‌های انسانی و بسیاری کارشناسان مربوطه، امروز به این نتایج رسیده‌اند که مدرک‌گرایی بدون در نظر گرفتن مهارت‌های نرم و علمی یک فرد، بزرگترین آسیب به بهره‌وری و رشد را خواهد زد.

5. کپی‌رایتنگ و تبلیغ‌نویسی: بخش مهمی از موفقیت یک بنگاه تولیدی، از فروش محصولات آن تحقق پیدا می‌کند. فروش محصول (چه در ارتباط با مشتری داخلی و چه در فرآیند پراهمیت و درآمدزای صادرات) با مفاهیم گسترده‌ای چون بازاریابی، برندینگ و تبلیغات در ارتباط است که درون‌مایۀ همۀ این پارامترها، متن و محتوای جذاب برای ارتباط گرفتن با مشتری است. به طور یقین اهمیت ویژۀ بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی به این نیازمندی جدی، می‌تواند تحولی گسترده در رشد اقتصادی کشور را رونق دهد. کوتاه سخن آنکه اگر می‌خواهیم تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین به معنی واقعی کلمه محقق شود و در بیلبورد و سربرگ نامه در حد شعار نماند، باید نگاهی علمی، تخصصی و البته بومی شده به پارامترهای پراهمیت تأثیرگذار در فرآیندهای مختلف تولید داشته باشیم.

مسألۀ بسیار پراهمیت دیگر، توجه به ویژه به سرمایه‌های انسانی در تولید و تقویت آنها از تمامی جنبه‌های زندگی باکیفیت در همۀ زمینه‌هاست. سرمایۀ انسانی، مهم‌ترین عنصر هر سیستم، سازمان و یک بنگاه تولیدی است. تولید اساساً بدون عنصر انسانی اتفاق نمی‌افتد و با وجود رشد تکنولوژی و ابزارها، باز هم این انسان‌ها هستند که تأثیرگذاری نهایی را بر محصول و موفقیت یک مجموعه دارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین