عصر جدید، ابزار پیشرفت فرد و جامعه

مینو خانی،   4010108001 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
عصر جدید، ابزار پیشرفت فرد و جامعه

سومین فصل برنامه استعدادیابی «عصر جدید» از شبکه سوم سیما در حال پخش است. همچنان احسان علیخانی، به عنوان طراح، تهیه‌کننده و مجری برنامه است. داورها به غیر از امین حیایی، تغییر کرده‌اند، شاید برای عوض شدن حال و هوای برنامه یا شاید برای ایجاد و طرح نظرات متفاوت یا شاید هم داوران قبلی خسته شده بودند. هر چه هست، عصر جدید یک بار دیگر خود را نه فقط در برنامه‌های تلویزیونی، که در دل مخاطبان انبوه جا داده است. حتی برای کسی مثل نگارنده که اجراهای دو فصل قبل را گاه به گاه در تلویزیون یا شبکه‌های مجازی می‌دید، نیز جایگاه کسب کرده است. حالا چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ چرا عصر جدید جذاب است؟

اول از ایرادهایی که از گوشه و کنار شنیده می‌شود، بگویم. اول، این برنامه تقلیدی از کشورهای دیگر است. درست است. این روزگار در هر شبکه تلویزیونی هر کشوری که نیم نگاهی انداخته شود، یک برنامه کشف استعدادها وجود دارد تا جایی که به سختی می‌توان طراح اولیه و ملیت اصلی این برنامه را پیدا کرد. اما چه اهمیتی دارد؟ مگر نه اینکه در بسیاری از برنامه‌ها و سیاست‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی، ورزشی و ... کشورها از روی دست یکدیگر می‌بینند؟ چرا اگر شرایط فوتبال کشور ما با کشور دیگری فرق کند، صدای فوتبال‌دوستان بلند می‌شود که در فلان کشور، با فوتبالیست اینطور رفتار می‌شود و برای فوتبال اینطور برنامه‌ریزی می‌شود و اینقدر بودجه تخصیص داده می‌شود. خب، حالا یک برنامه، نه بلکه چندین برنامه تلویزیونی هم کپی برابر اصل برنامه کشورهای دیگر باشد، اشکالش چیست؟
از تخصیص یک برنامه خوب به یک مجری ثابت می‌گویند. این هم مسلما مشکلی نیست، تا وقتی احسان علیخانی که جایگاه خود را خصوصا با برنامه‌های ماه عسل ماه رمضان و حتی اشک‌هایی که دم افطار از مردم گرفت پیدا کرده و حالا یک برنامه مفرح طراحی کرده و توانسته حق ساخت آن را به دست بیاورد و آن را به مرحله عمل برساند، چه اشکالی دارد؟ شاید اتفاقا یکی از برگ‌های برنده عصر جدید، مجری آن باشد. خصوصا که تا امروز احسان علیخانی بی حاشیه کار کرده و هیچ رفتاری که بر خلاف انتظار از یک مجری توانمند باشد، نداشته است. و البته خیّر بودن او و کمک به مردم در شرایط عام و خاص که بر خلاف خیلی از سلبریتی‌ها بدون حرف و حدیث هم بوده، بر وجه مثبت او می‌افزاید. 

اما اهمیت این برنامه به هیچ کدام اینها نیست. اهمیت عصر جدید در این جمله‌های شرکت‌کنندگان است که در روز راستی‌آزمایی گفته‌اند و دلیل هر کدام قبل از ورود به صحنه بزرگ عصر جدید به مخاطب نشان داده می‌شود: «آمدم تا بر صحنه عصر جدید دیده بشوم»، «آمدم تا عصر جدید برایم سکوی پرتاب باشد»، «آمدم تا توانم را به خودم و اطرافیانم ثابت کنم»، «آمدم تا... ». اینها یعنی پا گذاشتن در راهی پر امید. دو جوان عشایری که در حرم امام کار می کردند، در شرایطی که هیچ کس از تلاش آنها برای مهارت پیدا کردن در بندبازی خبر نداشت، به روی صحنه آمدند و درخشیدند.

پسرک کوچکی از شمال کشور توانش را بر روپایی زدن گذاشته بود و با شیرین زبانی دل مخاطب را برد، یا آن پسر نوجوانی که با کارت شعبده بازی می‌کرد، یا دختر کرمانی که عاشق بازیگری بود و  خود را به صحنه عصر جدید رسانده بود، یا پهلوانک‌های ایران زمین که خوش درخشیدند و همه آنهایی که با دیدن عصر جدید ذهن خود را به کار گرفتند تا ببینند چه دوست دارند و چه می توانند انجام دهند تا به این صحنه برسند و خود را بیازمایند و سکوی پرتابی داشته باشند، حدیث پا گذاشتن در راهی پر امید و پر نور است. چه ستاره‌ها را بگیرند چه نگیرند، چه اهمیتی دارد، خود را که به محک یک آزمون سخت (حداقل تا آن روز خود) گذاشته بودند. پس حالا می توانند همان را ادامه دهند، پس حالا می توانند خود را باور کنند که می توانند انتظاری بیش از قبل از خود داشته باشند. خودباوری، تلاش برای یک قدم جلوتر، استمرار بر برآورده شدن خواست و آرزو، ابزار پیشرفت فرد و جامعه است و عصر جدید این ابزار پرقدرت این روزگار ماست حتی اگر به دلیل برخی مصلحت‌ها، برخی حرفه‌ها و مهارت‌ها امکان راه‌یابی به صحنه عصر جدید را نداشته باشد. 

عصر جدید، پا گذاشتن در راهی پر امید است چون دست‌اندرکاران برنامه، خصوصا احسان علیخانی با به کار گرفتن فینالیست‌های دوره‌های قبل به کار و تشویق آنها در ادامه راه‌شان این راه پر امید را به مخاطبش نشان می‌دهد. سرگروه گروه جوانمردان ایران زمین، این بار با پهلوانک‌ها به صحنه آمد و نه فقط یک ورزش باستانی را که رو به فراموشی بود زنده کرد، بلکه راه پرتور و پرفروغی برای آن ایجاد کرد. عرفان طهماسبی، خواننده جوان جنوبی، فینالیست دوره قبل نه فقط در کنار شرکت‌کننده‌های  عرصه خوانندگی است، بلکه در تیتراژ پایانی سریال نجلا 2 هم خوانده است. دکتر علی رضایی، دانشجوی پزشکی اهل تبریز که با استندآپش درخشید، در کنار متقاضیان استندآپ است. محمد زارع، جوان شیرازی که به خاطر اجرای حرکات خاص نمایشی‌اش دومین برنده دوره قبل عصر جدید بود، در پشت صحنه و در کنار متقاضیان حرکات نمایشی است. مسلم است که مخاطبان این متن اینها را می‌بینند ولی نام بردم تا بر جمله شرکت‌کنندگان تاکید کنم: «آمدم تا عصر جدید سکوی پرتابم باشد». عصر جدید، فقط کشف استعداد نیست، بلکه ایجاد انگیزه و بالابردن توان و مهارتهاست، چه در عصر جدید به ثمر برسد چه نرسد، به قول داورها، همین که به صحنه عصر جدید رسیده اند، پیروزی است و گام بعدی زندگی‌شان، قطعا و مسلما پرقدرت‌تر خواهد بود. ایدون باد.

دیدگاه کاربران

علیرضا۲۴۵۲۱۸۰۰۹:۵۴:۵۵ ۱۴۰۱/۱/۸
هر برنامه‌ای که باعث بشه اعتماد بنفس جامعه بخصوص جوانان بالا بره قطعا در خور تقدیره.
dayani۲۴۵۲۱۹۵۱۰:۱۷:۳۸ ۱۴۰۱/۱/۸
نیمی از ماجرا را دیده اید، اینکه یکی توانایی کارهایی خاص را دارد و بنا را بر این گذاشتید که خودش بهتر شود و پیشرفت کند، اما نیمی دیگر این است که یا مسئولان ، یا سرمایه داران و یا کارخانه داران و یا هر فرد یا تشکیلاتی که میتواند توان این افراد را به راههای اقتصادی سالم هدایت کند ، به سر کار آید و با ارتباط با آنها و فراهم آوردن شرایط کار و اقتصادی مربوطه ، استعدادها را بحد اعلای شکوفایی برساند و نفع مادی و معنوی برای دارنده استعداد ، هدایت کننده آن و مردمی که از دیدن موارد لذت می برند فراهم آورد.
po۲۴۵۲۱۹۶۱۰:۱۷:۵۹ ۱۴۰۱/۱/۸
پیشنهاد میکنم بعضی از برندگان عصر جدید مانند جوانمردان ایران زمین در صحنه های بزرگتر و بین المللی مانند امریکن گات تلنت شرکت کنند
ناشناس۲۴۵۲۲۱۲۱۰:۳۱:۲۱ ۱۴۰۱/۱/۸
دیشب در برنامه عصر جدید کار از استعداد یابی گذشت و به خواستگاری ختم شد!!! عملا برنامه جاهایی تبدیل میشه به ماه عسل این با شعور مخاطب بازی کردنه
ناشناس۲۴۵۲۲۲۴۱۰:۵۱:۳۷ ۱۴۰۱/۱/۸
نتایج این برنامه از قبل معلوم است و ربطی به هنر و توانایی شرکت کنندگان ندارد.
ناشناس۲۴۵۲۲۳۷۱۱:۲۲:۵۳ ۱۴۰۱/۱/۸
عصر جديد قانون و مقررات جديد مي طلبد در عصر جديد نمي توان با قانون و مقررات قديم زندگي كرد
مهرداد۲۴۵۲۲۳۹۱۱:۲۷:۳۳ ۱۴۰۱/۱/۸
برنامه خوبی هست اما مشخص نیست که این برنامه برای شناسایی استعدادهای خاص هست یا هر کسی در برنامه حضور داشته باشد و یک اجرای استاندارد ارائه بدهد میتواند موفق به کسب امتیازات بشود؟ حتی به نظر میرسد خود داورها هم دقیقا روی موضوع اتفاق نظر ندارند! من روز گذشته برای اولین بار در سال جاری برنامه عصر جدید را نگاه کردم و جالبه نفر اول شخص تیر انداز شد. در صورتی که کاملا مشخص بود که این فرد به لحاظ مهارتی عقب تر از افراد گمنامی هست که در کشور ما هم اکنون در رشته تیر اندازی فعالیت دارند و برای بهبود مهارت تیراندازی با تمرین های چالشی تری روبه رو هستند. حالا کار ندارم که نفر اول رشته تیراندازی المپیک هم در کشور ما حضور دارد. حتی اسلحه ای هم که از آن استفاده میشد اسلحه کاملا معمولی بود که هیچ گونه لگدی نداشت که برای شرکت کننده چالش بر انگیز باشد (حالا کار به استاندارد پایین بر گزاری مسابقه ندارم که لوله تفنگ چندین بار حین اجرا به سمت تماشاگران چرخید!!!) خلاصه به نظرم این برنامه در فلسفه خودش دچار مشکل میباشد.
ناشناس۲۴۵۲۲۴۳۱۱:۳۳:۴۳ ۱۴۰۱/۱/۸
برنامه عصر جدید به دنبال انتشار این پیام است که هر کس موفق نشده است خودش مقصر است. پیامی که نادرست است. نوادر را نباید ملاک قضاوت قرار داد.
ناشناس۲۴۵۲۲۸۸۱۳:۰۱:۰۲ ۱۴۰۱/۱/۸
در اینکه چنین برنامه ای برای کشور ما لازم بود شکی نیست اما کاش فرد دیگری غیر از احسان علیخانی کارگردان و‌ مجری آن بود
ناشناس۲۴۵۲۳۰۲۱۳:۴۰:۲۹ ۱۴۰۱/۱/۸
این برنامه ها سرگرمی است ؛ خیلی جدی نباید گرفت .
رامین۲۴۵۲۳۰۳۱۳:۴۱:۱۴ ۱۴۰۱/۱/۸
یکی از کار های بد تیکه پرانی اقای مجری و بعضی داور ها در زمان اجرا برنامه هست که باعث میشود بیننده برنامه شرکت کننده را با دقت ملاحظه نکند کاش این اقای مجری از این تیکه پرانی هاش کم کنه و اینقدر از بالا به پایین نگاه نکنه علی رغم اینکه خیلی وقت ها قربون صدقه هم میره ولی بی مزه است این کار
ناشناس۲۴۵۲۳۲۸۱۴:۱۰:۲۰ ۱۴۰۱/۱/۸
بعضی از شرکت کنندگان با انتخاب سوژه های خاص ،عملا داوران را در موضعی قرار میدهند که مجبور به دادن رای سفید شوند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. مجلس مقابل این اقدام بایستد

آخرین عناوین