تعطیلات نوروز را به استان گلستان سفر کنید

گزارش بازرگانی،   4010106021

استان شمالی گلستان یکی از جاهای بسیار زیبا با جاذبه‌هایی کمتر شناخته‌شده است که می‌تواند یک سفر نوروزی عالی را برای شما رقم بزند. هر چند که این بخش از کشور عزیزمان هم شمال محسوب می‌شود اما در مقایسه با استان‌های مازندران و گیلان، گردشگران کمتری را در روزهای نوروز دارد. شاید به دلیل اینکه گردشگران نوروزی با جاذبه‌های بی‌نظیر استان گلستان آشنا نیستند. این مطلب را بخوانید تا برای سفر نوروزی خود به استان گلستان برنامه‌ریزی کنید.

شهرستان‌های استان گلستان

در ابتدا خوب است که با شهرهای این استان زیبا و پر از جاذبه آشنا شوید. استان گلستان که در زمان گذشته بخشی از استان مازندران بود، پس از استقلال و جدا شدن از استان مازندران، دارای 34 شهر و 15 شهرستان و است که نام‌ شهرستان‌های آنها به این قرار است: گرگان، گنبد کاووس، بندر ترکمن، علی‌آباد کتول، آزادشهر، کردکوی، کلاله، آق‌قلا، مینودشت، گالیکش، بندر گز، گمیشان، سیمین‌شهر، رامیان و مراوه تپه.

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های استان گلستان اسب‌سواری است

پرورش اسب و مسابقات سوارکاری در ایران به نام استان گلستان سند خورده است. شهرستان گنبد کاوس دارای مجهزترین و بزرگ‌ترین پیست اسب‌دوانی کشور است. این پیست دارای امکانات رفاهی برای اقامت گردشگران، به همراه استخر شنا و اصطبل‌های تابستانه و زمستانه است که سالیانه دو سری مسابقات در آن برگزار می‌شود: کورس بهاره که از اولین جمعه‌ی فروردین به مدت 20 هفته، در شهرهای گنبد، آق قلا و بندر ترکمن برگزار می‌شود. سری مسابقات دوم کورس پاییزه نام دارد که همانطور که از نامش پیداست در پاییز برگزار می‌شود.

از آبشارهای استان گلستان چه می‌دانیم؟

طبیعت استان گلستان بسیار زیبا است. در این منطقه از کشورمان آبشارهای معروف زیادی وجود دارد که هر یک از آنها می‌توانند به شما انگیزه‌ای قوی برای سفر بدهند. اگر بلیط هواپیما داخلی بخرید و به استان گلستان بروید، هر کدام از این آبشارها می‌توانند سفری بی‌نظیر به بخش از استان را برای شما رقم بزنند:

  • آبشارهای لُوه: این آبشارها در حوالی روستای لوه و شهر گالیکش واقع شده است. مجموعه‌ی این آبشارها به پارک ملی گلستان که جای بسیار دیدنی است، نزدیک است.
  • آبشار کبودوال: آبشاری در دل جنگل‌های نزدیک علی‌آباد کتول است که آبش زلال بوده و آشامیدنی است.
  • آبشار آق‌ سو: یک آبشار پله‌ای و خزه‌ای در مرز استان گلستان و خراسان شمالی است.
  • آبشار زیارت: در نزدیکی روستای زیارت است که امکان رفتن با ماشین تا ۱۰۰متری آن وجود دارد.
  • آبشار رنگو: آبشار رنگو در شش کیلومتری گرگان و در دل جنگل رنگو. دسترسی به این آبشار از روستای توشن ممکن است. برای رسیدن به آبشار رنگو باید در جنگل رنگو حدود پنج ساعت پیاده‌روی کنید.
  • آبشارهای شیرآباد: چندین آبشار و غار در این مجموعه در نزدیکی شهر کوچک خان‌ببین وجود دارد. برای رفتن به آنها باید وارد یک مسیر خاکی در سه کیلومتری خان‌ببین بشوید، مسیری که به روستای شیرآباد می‌رود.
  • آبشار لاشو: در نزدیکی شهر فاضل‌آباد که 25 متر ارتفاع دارد و بسیار زیبا است.
  • آبشار گلستان: واقع در پارک ملی گلستان که بسیار دیدنی است و در سفر نوروزی باید برای رفتن به آن تجهیزات گرم به همراه داشت.
  • آبشار باران‌کوه: یک آبشار خزه‌ای واقع در پارک جنگلی باران‌کوه که به دلیل مسیر نه چندان سرراستش، بکر و دست‌نخورده است.
  • آبشار شادان: یک آبشار هفت طبقه که 40 متر ارتفاع دارد و در حوالی شهر کردکوی واقع شده است.

بخش‌های تاریخی شهرستان گرگان

با خرید سریع بلیط هواپیما به گرگان بروید و از بافت تاریخی این شهر زیبا دیدن کنید. در سه محله‌ی نعلبندان، میدان و سبزه مشهد ساختمان‌هایی از دوران سلجوقیان و صفویان وجود دارد. علاوه بر این بناهای زیادی مانند حمام، مدرسه، خانه‌ها و بازارهای تاریخی، مساجد و تکایا متعلق به دو قرن اخیر یعنی دوران قاجار و پهلوی منتظرند که شما از آنها دیدن کنید. این بازدیدهای بی‌نظیر را از دست ندهید.

از کاخ اختصاصی گرگان دیدن کنید

حالا که در گرگان مشغول دیدن آثار تاریخی این شهر هستید، از کاخ اختصاصی خاندان پهلوی هم دیدن کنید. این کاخ یکی از ۱۲ قصر پهلوی‌ها بوده و کاخ اختصاصی یا کاخ سلطنتی گرگان نام دارد. این کاخ در دوران رضا شاه ساخته شده و امروزه منطقه‌ی حوالی آن را پارک شهر گرگان تشکیل می‌دهد. کاخ اختصاصی دوطبقه است و قطعاتی از وسایل زندگی خاندان پهلوی در طبقه‌ی دوم آن به معرض نمایش گذاشته شده است.

تنها جزیره‌ی شمال ایران چه نام دارد؟

تنها جزیره‌ی شمال ایران‌ آشوراده نام دارد که یک مکان بسیار زیبا با اکوسیستم منحصربه‌فرد است. آشوراده دارای تالاب‌های طبیعی است که سالانه یک میلیون پرنده‌ی مهاجر را به سوی خود می‌کشد. به یاد داشته باشید که تالاب‌های آشوراده از مهم‌ترین تالاب‌های جهان به شمار می‌آیند. اینجا زیستگاه اسب‌های وحشی نیز هست که شاید بتوانید در سفر به آشوراده آنها را ببینید. برای رفتن به آشوراده می‌توانید از بندرترکمن سوار قایق شوید.

برج گنبد کاوس

شهرهای استان گلستان دارای جاذبه‌های تاریخی زیادی هستند که یکی از آنها برج گنبد کاوس است. این برج با نام برج میل نیز معروف است و عمری نزدیک به هزار سال دارد و مهم‌ترین بنای تاریخی این استان است. افتخارات این برج به اینجا ختم نمی‌شود زیرا برج آجری گنبد کاوس با ارتفاع ۷۲ متر، بلندترین برج جهان است که تماماً از آجر ساخته شده است.

از سایر جاذبه‌های گنبد کاوس دیدن کنید

اگر هنوز در گنبد کاوس هستید و از برج معروف این شهر دیدن کرده‌اید، سایر جاذبه‌های آن را نیز ببینید. شما می‎توانید در اطراف دریاچه‌ی‌ مصنوعی گنبد کاوس و یا پارک توریستی الغدیر روزهای بهاری را تجربه کنید، به زیارت آرامگاه خالد نبی و یا امامزاده یحیی بن زید بروید، در بازار بزرگ روس‌‌ها سوغاتی بخرید، به اسب‌سواری در مجتمع سوارکاری گنبد کاوس بپردازید، از شهر تاریخی جرجان و تالاب‌های آلماگل، آجی‌ گل و آلاگل دیدن کنید.

در کدام بازارهای استان گلستان خرید کنم؟

سفر نوروزی بدون خرید کامل نمی‌شود و چه جایی بهتر از بازارهای سنتی استان گلستان که بتوانید محصولات خاص و منحصربه‌فرد این منطقه را از آنها بخرید؟ دو بازار سنتی این استان یعنی بازار ساحلی بندر ترکمن و بازار مرزی اینچه ‌برون می‌توانند جاهای مناسبی برای خرید سوغاتی و یادگاری‌های سفر به این استان باشند. اول این که خوب است بدانید سوغاتی‌های استان گلستان انواع دستباف‌های ترکمن هستند که پشتی، قالی و قالیچه و وسایل نمدی، به همراه روسری و پوشاک ترکمن و زیورآلات را در بر می‌گیرند. شما در بازار بندر ترکمن می‌توانید این اقلام را خریداری کنید.

بازارچه‌ی شهر مرزی اینچه برون که از توابع شهرستان گنبد کاووس است، در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد. شهر اینچه برون در ادبیات ایران نامی آشنا دارد و حوادث رمان آتش بدون دود اثر نویسنده‌ی معروف نادر ابراهیمی، در اینچه برون رخ می‌دهد. در این بازار نیز کالاهای مختلفی عرضه می‌شوند.

غذاهای محلی استان گلستان را نوش جان کنید

وقتی به استان گلستان سفر می‌کنید حتماً باید خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ی ترکمن‌های عزیز را نوش جان کنید. با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی منطقه، غذاهای مردم ترکمن، بر پایه‌ی گوشت گوسفند و سبزیجات هستند. از خوردن آش‌ها و نان‌های محلی این منطقه غافل نشوید و به ویژه هلی آش را حتماً تست کنید. از سایر غذاهای مردم ترکمن می‌توان به بروک، مرغانه تچین، ماش پتی خارش، چکدرمه، کئی ترشک، باسترمه و خورش ساک اشاره کرد.

بازدید از شهر گمیشان

شهر گمیشان که کمتر از یک ساعت با گرگان فاصله دارد، با پیشینه‌ی‌ تاریخی‌اش، بعد از گرگان، دومین شهر تاریخی استان گلستان است. گمیشان دارای یک بافت قدیم است که دوران قاجار و پهلوی تعلق دارند و بسیار زیبا و منحصر به هستند. ساختمان‌های بافت قدیم شهر دو طبقه و سه‌ طبقه هستند و با اتاق‌های تودرتو و دالان‌ها و شومینه‌هایی که در هر اتاق قرار دارد، از معماری روسی الهام گرفته‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین