ماجرای اختلال شش ساعته فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ

گروه فناوری الف،   4010106016

اختلال شش ساعته سرویس‌های فیس‌بوک شامل شبکه اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ، دومین قطعی بزرگ پس از سال ۲۰۰۸ بود که در ابتدا شائبه‌هایی مانند هک جهانی و فیلترینگ در ایران را مطرح کرد و درنهایت علت آن تغییرات پیکربندی اشتباه اعلام شد.

ماجرای اختلال شش ساعته فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ

 به گزارش ایسنا، بروز اختلال در شبکه‌های اجتماعی موضوع جدید و عجیبی نیست و هر از گاهی اخباری از مشکلات ارتباطی در شبکه اجتماعی جهانی شنیده می‌شود، با وجود این، گاهی پیش می‌آید که اختلال در پلتفرم‌ها از حالت عادی خارج شده و حتی ممکن است چند ساعت هم طول بکشد و این موضوع منجر به اعتراضاتی هم در میان کاربران می‌شود؛ هرچند معمولا پس از گذشت چند ساعت و با برگشتن این شبکه‌ها به حالت عادی، با وجود ضررهایی که ممکن است به آن کسب‌وکار و شرکت وارد شده باشد، دیگر برای کاربر مساله‌ای مطرح نیست، زیرا باز هم قادر به استفاده از شبکه محبوب خود شده است.

در این میان یکی از اختلالات جنجالی سال ۱۴۰۰، مربوط به شرکت فیس‌بوک بود که به دلیل مالکیت واتس‌اپ و اینستاگرام، این دو پیام‌رسان و شبکه اجتماعی را هم دچار اختلال کرد. اگرچه در ماه‌های مرداد و شهریورماه سال ۱۴۰۰، اینستاگرام با اختلال مواجه شده بود و هزاران کاربر در سراسر جهان در دسترسی به این شبکه اجتماعی با مشکل روبه‌رو شده بودند، اما یکی از بزرگ‌ترین اختلالات و قطعی‌های چند ماه گذشته و حتی دومین قطعی بزرگ پس از سال ۲۰۰۸، در مهرماه ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، زمانی که سرویس‌های فیس‌بوک از جمله فیس‌بوک، واتس‌اپ، اینستاگرام و مسنجر به مدت شش ساعت از دسترس خارج بودند.

در این اختلال بزرگ، علاوه بر اپلیکیشن‌های اصلی فیس‌بوک، سایر سرویس‌های این شرکت از جمله فیس‌بوک ورک‌پلیس و آکیولس هم دچار مشکل شدند و همچنین در حالی که بسیاری از کاربران جهانی این سرویس‌ها به سیگنال، توییتر و تلگرام هجوم برده بودند، تا جایی که تگرام که البته در ایران چند سالی می‌شود که فیلتر شده، برای مدت کوتاهی با کندی مواجه شد. در عین حال، اختلال شش ساعته سرویس‌های فیس‌بوک، به گزارش نت‌بلاکس ضرری ۵۰۰ میلیون دلاری به اقتصاد جهانی وارد کرد و روی دست مارک زاکربرگ -مدیرعامل فیس‌بوک- هم ضرری هفت میلیارد دلاری گذاشت.

البته پس از برطرف شدن این اختلال شش ساعته که علت آن ابتدا مشکلات تکنیکی و در نهایت «تغییر پیکربندی اشتباه» ذکر شد، فیس‌بوک بار دیگر هم در فاصله کمتر از یک هفته از اختلال قبلی، به‌مدت دو ساعت از کار افتاد و هزاران کاربر شبکه اجتماعی فیس‌بوک و اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس اینستاگرام از مشکل دسترسی به این سرویس‌ها خبر دادند که این بار هم شرکت فیس‌بوک تغییرات پیکربندی اشتباه را عامل دومین قطعی جهانی سرویس‌هایش اعلام کرد.

با وجود این در ایران به دلیل سابقه فیلترینگ‌ها و اختلالات یا کند شدن پهنای باند که به‌صورت ناگهانی در برخی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها ایجاد شده، از جمله فیلترینگ تلگرام و توییتر، یا اختلالات در کلاب‌هاوس و وایبر، اخبار اختلالات این‌چنین، در میان کاربران جلب توجه زیادی می‌کند و از سوی دیگر، پیش از اینکه افراد حاضر در این شبکه‌های اجتماعی به دنبال این باشند که اختلال و قطعی آنها کی برطرف می‌شود، می‌خواهند بدانند که مشکلات ایجادشده در شبکه جهانی است، یا به‌دلیل تصمیم مسوولان به فیلترینگ.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین