رشد دوباره قیمت محصولات پروتئینی در آخرین روز سال + جدول نرخ ها

گروه اقتصادی الف،   4001229023

قیمت محصولات پروتئینی مثل گوشت و مرغ در آخرین روز سال هم در حال افزایش است، به نظر می‌رسد انگیزه سودجویی در شب عید از سوی برخی فروشندگان، مهمترین دلیل این رشد قیمت‌ها است زیرا انبارها که خالی نیست؛ قطعا جدیت در برخورد با سودجویان، نمی‌گذارد گرانی‌ها، شیرینی عید را برای مردم تلخ کند.

 

به گزارش فارس،‌ امروز 29 اسفند و روز تحویل سال نو  جنب و جوش در همه بازارها بیشتر شده و مردم خود را برای یک اتفاق مهم، نو شدن، تازگی و انقلاب در طبیعت که نشانه ای از تحول دوباره است، آماده می کنند. به رسم دیرین و مهمان نوازی ایرانی ها، دید و بازدید و پذیرایی از مهمان‌ها در این ایام بیشتر شده و نیاز به اقلام و خوراکی‌ها هم بیشتر می‌شود.

‌همین موضوع بهانه‌ای شد تا مجددا گزارشی از آخرین وضعیت محصولات پروتئینی‌ در بازار آماده کنیم و مردم در جریان تازه‌ترین قیمت‌های بازار قرار گیرند و مسئولان هم ضعف ها و مشکلات را برطرف کنند.

گزارش میدانی خبرنگار فارس از منطقه 19 تهران است که به دلیل موقعیت مکانی منطقه می‌تواند میانگینی از قیمت در سطح شهر تهران باشد.

 

 

*مرغ‌ با گرانی همراه شده است/ دهن کجی به نرخ مصوب

بر اساس این گزارش، امروز قیمت مرغ در بازار تا 4 هزار تومان افزایش یافت و فروشندگان کیلویی 34 تا 35 هزار تومان می فروختند، ویترین برخی مغازه ها مرغ نداشت روی تابلوی برخی مغازه ها، قیمتی برای مرغ درج نشده بود که دو دلیل داشت یا مرغ نداشتند یا به قیمتی گرانتری می فروختند که نمی خواستند در معرض دید بازرسان باشد.

قطعات مرغ در ویترین مغازه ها پُر بود، قیمت‌هایش هم نسبت به خود مرغ خیلی بالاتر و تا دو برابر هم عرضه می‌شد مثلا فیله مرغ کیلویی 65 هزار تومان بود و بقیه قطعات از ران مرغ گرفته تا ساق مرغ به قیمت هایی بین 32500 تا 59000 فروخته می شد.

نرخی که ستاد تنظیم بازار برای مرغ مصوب کرده کیلویی 31 هزار تومان است و برخلاف روزهای گذشته امروز مرغ در بازار به نرخ تعیین شده وجود نداشت.‌

مدیر یکی از فروشگاه‌های محصولات پروتئینی در منطقه 19 تهران در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: امروز مرغ در میدان بهمن (مکان عرضه عمده) ‌به نرخ مصوب پیدا نمی‌شد و دو سه هزار تومان گرانتر خریدیم و الان با حاشیه سود محدود، کیلویی 35 هزار تومان می‌فروشیم.

‌فراوانی قطعات مرغ برخلاف مرغ کامل در بازار دو دلیل عمده دارد نخست، نرخ‌های آنها پایه و مبنا ندارد و تا دو برابر نرخ خود مرغ هم فروشنده‌ها می‌توانند بفروشند که برای آنها سودآوری خوبی دارد و حتی برخی سهمیه‌های مرغ را به صورت قطعه‌ می‌فروشند و دوم آنکه نظارت بر قیمت قطعات مرغ کمرنگ است و بازرسان اگر نظارتی هم کنند بیشتر به مرغ کامل است؛ تا یک ماه پیش قطعات مرغ قیمت مصوبی نداشت به دنبال درج گزارش‌های متعدد در رسانه‌ها، نرخی برای قطعات مرغ تعیین کردند اما مغازه داران در سایه بی نظارتی و انگیزه سودجویی، فروش قطعات را به مرغ کامل ترجیح می دهند.

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی است که مشتری‌ها در مواجهه با نبود مرغ کامل، مجبور می شدند قطعات مرغ را به قیمت گرانتری بخرند.

درباره علت گرانی مرغ از مغازه‌دار دیگری پرس و جو کردم، حسن آقا که‌ کاسب قدیمی محل است، می‌گوید: ‌«همه ساله در چند روز عید با افزایش تقاضا قیمت مرغ بالا می‌رود و چند روز پس از عید دوباره پایین میاید این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده‌اند که انبارها پُر است و مردم نگران نباشند».

بنابراین گزارش دولت برای کالاهایی که ارز 4200 تومانی می‌دهد،  قیمت گذاری می کند، نهاده دامی ارز دولتی می‌گیرد و سالانه بیش از 5 میلیارد دلار ارز برای آن پرداخت می‌شود، برای اینکه مردم اثر ارز یارانه دار را در زندگیشان لمس کنند دولت نرخ ارزانتری را برای آن تعیین می‌کند. بنابراین اگر قیمت گران‌تر شود مثل این است که ارز دولتی را هدر داده‌اند و به جای مردم عده ای خاص از آن منتفع می شوند.

 

 

*تخم مرغ چند نرخی در بازار از شانه‌ای 43 هزار تومان تا 60 هزار تومان

تخم‌مرغ هم این روزها در بازار چند نرخی است، برخی مغازه‌دارها به همان قیمت مصوب شانه ای 43 هزار تومان می‌فروشند اما مغازه‌های زیادی هم هستند که برای مشتری ها قیمت های 50 هزار تومان به بالا تا 60 هزار تومان برای یک شانه تخم‌مرغ طلب می‌کنند.

‌ستاد تنظیم بازار نرخ هر شانه تخم مرغ را 43 هزار تومان تعیین کرده است، همانطور که در بالا اشاره شد این قیمت گذاری به دلیل تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده های دامی است.

 

 

* قیمت گوشت نسبت به 20 روز پیش گرانتر شده است

قیمت گوشت هم در بازار نسبت به آخرین گزارشی که خبرگزاری فارس در 11 اسفند منتشر کرد، افزایش یافته است. ‌گوشت گوسفندی نسبت به 11 اسفند امسال، کیلویی حدود 20 هزار تومان و گوشت گوساله کیلویی 5 هزار تومان ‌رشد قیمت داشت.

در منطقه 19 تهران قیمت هر کیلو ران گوساله 215000 تومان فروخته می شود. ران گوساله هم کیلویی 170 هزار تومان است که نسبت به 20 روز پیش افزایش‌هایی به ترتیب 20 و 5 هزار تومانی دارند.

 

 

* رشد سه هزار تومانی قیمت ماهی

بررسی میدانی خبرنگار فارس حاکی است‌ ماهی هم نسبت به 20 روز پیش رشد قیمت دارد و در هر کیلو 3 هزار تومان گرانتر شده است، امروز هر کیلو ماهی قزل آلا 78 هزار تومان فروخته می‌شود که نسبت به سه هفته پیش 3 هزار تومان رشد قیمت داشته است.

جدیدترین قیمت محصولات پروتئینی
محصول(کیلوگرم) قیمت(تومان)
ران گوسفند 215000
ران گوساله  170000
گوشت چرخ کرده  129000
مرغ 35000
تخم مرغ(شانه) 43 تا 60 هزار
ران مرغ 32500
سینه مرغ بدون استخوان 60000
فیله مرغ 65000
بال مرغ 40000
کتف مرغ 40000
کمر مرغ 45000
گردن مرغ 9000
ماهی قزل آلا 78000
بوقلمون 46000
قارچ  42000
جگر گوساله  185000
گوشت منجمد 119000

 

بنابراین گزارش قیمت محصولات پروتئینی گوشت، مرغ، تخم مرغ و ماهی، تقریبا همگی این روزها در حال افزایش است این در حالی است که اتفاق خاصی رخ نداده که عامل این گرانی باشد، تقاضای نوروز هم به حدی نیست که قیمت ها را اینقدر بالا ببرد.

به نظر می‌رسد انگیزه سودجویی عامل اصلی رشد قمیت ها شده است، مسئولان تولید و تنظیم بازار باید برای کنترل گرانی این گونه محصولات را به موقع به بازار تزریق کنند تا کمبود در بازار وجود نباشد و بهانه گرانفروشی نشود.

همچنین ضرورت دارد نظارت ها و بازرسی‌ها تقویت شود تا عده‌ای سودجو‌ شیرینی ایام عید را به کام مردم تلخ نکنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین