کاخ سفید: روسیه معافیت تحریمی خارج از برجام دریافت نخواهد کرد

گروه جهان الف،   4001228076
کاخ سفید: روسیه معافیت تحریمی خارج از برجام دریافت نخواهد کرد

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: روسیه هیچ معافیت تحریمی خارج از برنامه جامع اقدام مشترک دریافت نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود به سوالاتی پیرامون اظهارات اخیر یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران را تحریم نمی‌کند، پاسخ داد.

بنابر گزارش وب سایت رسمی کاخ سفید، جن ساکی در پاسخ به این سوال که "اگر دولت واشنگتن خواستار تحریم‌های سخت علیه روسیه است، چگونه اعطای معافیت تحریمی در رابطه با ایران را توجیه می‌کند؟" اظهار داشت: مطلقا هیچ مجوزی داده نشده است. آنها (روسیه) کمک بیشتر یا هیچ گونه لغو تحریم دریافت نمی‌کنند. آنها در گذشته نقش اجرایی در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران داشتند. به‌طور قطع این، همان چیزی است که ما درباره آن صحبت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شفاف‌تر بخواهم بگویم، این است که به‌طور قطع روسیه هیچ معافیت تحریمی یا کمک بیشتر خارج از چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا همان توافق هسته‌ای دریافت نخواهد کرد.

جن ساکی بار دیگر به نقش روسیه در اجرای بخش‌های مرتبط هسته‌ای در توافق 2015 اشاره و تاکید کرد: این، همان چیزی است که ما درباره آن صحبت می‌کنیم. این، بخشی از بحث و توافق پیرامون اجرای توافقی است که در سال 2015 به دست آمد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال خارج شدن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا خاطر نشان کرد: رفتار کنونی ایران در منطقه نشان می‌دهد که رویکرد دولت پیشین درقبال ایران و خروج از توافق هسته‌ای موثر نبوده و موجب امن‌تر شدن ما نشده است.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری آمریکا افزود: در حال حاضر مذاکراتی درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران (از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا) در جریان است. من قصد ندارم وارد جزئیات آن شوم اما تنها تاکید می‌کنم که وضعیت موجود، جایی که ما اکنون ایستاده‌ایم هیچ کاری برای ایمن‌تر کردن ما از هیچ نظر انجام نداده است. در واقع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فقط تقویت شده است.

به گزارش ایسنا، ا آغاز حمله روسیه به اوکراین در دو هفته گذشته و اعمال بی سابقه‌ترین تحریم‌های یک‌ و چند جانبه علیه روسیه از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی، مسکو با این ادعا که بخشی از تحریم‌ها بر تعهدات روسیه در چارچوب برجام تاثیر می‌گذارد، درخواست های جدیدی را برای مستثنی شدن از تحریم‌های آمریکا مطرح کرد.

موضوع درخواست های روسیه خیلی سریع در ادبیات مقامات حاضر در مذاکرات وین جا گرفت. این در حالی بود که از همان شروع جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از تحلیل‌گران بر این مساله تاکید کردند که جدای از محتوای مذاکرات و چالش‌های میان ایران و آمریکا بر سر بازگشت به برجام، این جنگ نیز تاثیر بسیاری بر مذاکرات خواهد داشت تا جایی که ممکن است سرنوشت مذاکرات را با ابهامی جدی رو به رو کند.

مقامات ایران نیز در رابطه با مواضع اخیر روسیه تأکید کردند، چیزی نباید مانع از اجرای مفاد توافق احتمالی در وین باشد و در این زمینه باید مفاد توافق احتمالی، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ باید مبنا قرار گیرد. ایران معتقد است منافع ملی و حقوق ملت ایران تنها عامل تعیین‌کننده موضع تهران در مذاکرات بوده و خواهد بود.

اکنون مقامات روسیه نیز می‌گویند که به همکاری‌های خود با ایران در چارچوب برجام ادامه می‌دهند و تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو مانعی برای ادامه این همکاری نخواهد بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک پس از دیدارش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مسکو تاکید کرد که اظهارات آمریکا مبنی بر این که مسکو در حال مانع تراشی بر سر راه تلاش‌ها در راستای احیای توافق هسته‌ای است، صحت ندارد.

وی در ادامه گفت، روسیه تضمین کتبی از واشنگتن دریافت کرده است که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو در پی حمله روسیه به اوکراین مانع همکاری[با ایران] در چارچوب توافق نخواهد شد.

همچنین یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به شرط فاش نشدن نامش گفت، آمریکا با روسیه بر سر احیای توافق هسته‌ای تعامل می‌کند.


به گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را که بخشی از توافق هسته‌ای است، تحت تحریم قرار نخواهد داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین