گرانی شب عید از کف بازار تا پستوهای فضای مجازی!

بهاره یاری،   4001228002 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بوی نوروز و بهار، هر فردی را این روزها بر سر شوق می آورد تا برای خرید شب عید راهی بازار شود یا به فضای مجازی سری بزند اما در بسیاری مواقع این شوق و ذوق با سرخوردگی به پایان می رسد! 

گرانی شب عید از کف بازار تا پستوهای فضای مجازی!

مشتری رو به فروشنده می کند و می گوید قیمت این عسل ها چند است؟ فروشنده می گوید: ما هر از چند ماه برای یکی از اجناس خود تخفیف های 30 تا 40 درصدی در نظر می گیریم. این عسل ها نیز از همان نوع است! مشتری در حال برانداز کردن عسل با بسته تبلیغات رنگارنگ مزین شده است که کشمش هایی که در گوشه مغازه خودنمایی کرده نظرش را جلب می کند: چه کشمش های خوش رنگی این ها را می خواهم

فروشنده می گوید: نه این کشمش ها را پیشنهاد نمی کنم چون کیفیت خوبی ندارد! 

 مشتری که در ذهن ناخودآگاهش به فروشنده اعتماد کرده برای خرید عسل مصمم تر می شود و سرانجام آن را با قیمت چند برابری خریداری می کند!

این موقعیت تنها یک نمونه از هزاران مورد است که طی آن برخی با تخفیف های غیرمنطقی 30 تا 50 درصدی یا عدم نصب برچسب قیمت  مشتریان ساده و بی اطلاع را سرکیسه کرده وآن ها را فریب می دهد.

البته گاهی هم پیش می‌آید که به دلیل عادت به خرید از یک مغازه گمان می‌‌ بریم که ارقام کالاهای عرضه شده واقعی است. تا این که به صورت اتفاقی همان کالا را از جای دیگر تهیه می‌کنیم و متوجه می‌شویم که آن را گران خریده ایم! 


رد پای گرانی ها در فضای مجازی
رد پای این گران‌فروشی ها در فضای مجازی هم به وفور به چشم می خورد.به گفته مریم  که این روزها به خاطر ویروس کرونا حال و حوصله رفتن به بازار را نداشته و معمولا به فروشگاه های مجازی در اینستاگرام سر می زند، قیمت اجناس در زیر پست های این شبکه مجازی  و در هنگام تماس با فروشنده تفاوت زیادی دارد. او می گوید:فروشنده ها به بهانه تغییر قیمت ها،آن را افزایش می دهند.

نگار هم که یک پیراهن را با هزینه 600 هزار تومان به صورت اینترنتی خریداری کرده است هنگامی که بسته پستی را باز می کند،متوجه می شود  که این لباس از نظر اندازه، رنگ و جنس با عکس تبلیغاتی آن کاملا متفاوت است! 

به این ترتیب است که فروشندگان با هر نوع ترفندی از کف خیابان تا پشت فضای مجازی بر طبل گرانی ها می کوبند.

نونوار کردن به چه قیمت؟
هر چند نو کردن وسایل خانه و خرید لوازم مورد نیاز،هر شخصی به خصوص خانم های خانه دار را در فرارسیدن نوروز وسوسه می کند اما با دیدن قیمت های گزاف قید آن را می زنند.

یکی از راهکارهای ارائه شده از سوی برخی کارشناسان و دولت این است که قیمت تولیدکننده بر روی کالا درج شود، روشی که به باور برخی مسئولین می تواند دست سوداگران و دلالان را کوتاه کند.

به گزارش ایرنا،معاون اقتصادی و کسب و کار اتاق تعاون ایران گفت: طرح درج قیمت تولید کننده با ایجاد شفافیت، به استانداردسازی نظام توزیع و به تصمیم گیری نظام برنامه‌ریزی کالاها کمک شایانی می‌کند.«رضا وفایی یگانه» در مورد درج قیمت تولیدکننده روی کالاها با عنوان «طرح خرید شفاف» اظهار داشت: این طرح هزینه‌های نظام توزیع را شفاف کرده و به کشور در جهت استاندارد سازی نظام توزیع که از دغدغه‌های مهم اقتصاد مقاومتی است، کمک می‌کند.
معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور نیز با تأکید بر این‌که مردم باید روی قفسه‌های فروش هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف‌کننده را مشاهده کنند، گفت: اگر همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی سامانه ۱۲۴ و سایر اپلیکیشن‌ها مثل «آپ »و «روبیکا» در دسترس باشد این مشکل حل می‌شود که این امکان نهایتا طی روزهای آینده در دسترس مردم خواهد بود.
به گفته «عباس تابش» رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هر کالایی بیشتر از ۳۰ درصد قیمت تولید فروخته شود، گران‌فروشی به حساب خواهد آمد.
«حسن اله یاری» مدیر کل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی نیز در گفتگوی زنده تلویزیونی شبکه افق تاکید کرد:لازم است که قیمت اجناس از کارخانه تنها با ۲۰ درصد سود و بر اساس قیمت تولید کننده محاسبه شود و از معضل گران‌فروشی جلوگیری شود.
وی با بیان این که در شبکه تولید فرایند بررسی قیمت داریم،ادامه داد: قیمت بعضی لوازم خانگی مشمول کالای تنظیم بازار شده و طبق بررسی ها و مدارک و مستندات، قبل از عرضه اعلام می شود.
اله یاری در پاسخ به این پرسش که با متخلفان در افزایش قیمت چگونه برخورد می شود،بیان کرد:برای بسیاری از شرکت های متخلف تشکیل پرونده شده است و به مراجع قانونی ارجاع داده می شود.
بر پایه این گزارش، قیمت مصرف کننده بر روی برخی کالاها خصوصا در سوپرمارکت ها  وجود دارد و تا حدودی هم موفق عمل نموده است اما جای خالی قیمت ها بر روی دیگر محصولات ، پوشاک و لوازم خانگی معضلی است که همچنان پابرجاست.با این وجود می بایست منتظر ماند و دید که با درج قیمت تولید کننده و سود ۱۰ تا ۳۰ درصدی محصولا، از آشفته بازار گرانی ها کاسته می شود یا نه؟

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۴۵۹۷۹۰۰:۵۲:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
ما می خواهیم زندگی مادی و معنوی شما مرفه باشد
ناشناس۲۴۴۶۱۴۱۱۱:۲۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
آقای رئیسی گرونی را کم کن بخدا این وضع خیلی سخته برا مردم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین