واکنش بهادری‌جهرمی به انتقادات نمایندگان از دولت/ توضیحات قالیباف درباره مصوبه واردات خودرو در سال آینده/ گروسی: در آستانه توافق با ایرانیم

گروه سیاسی الف،   4001225047

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش بهادری‌جهرمی به انتقادات نمایندگان از دولت/ توضیحات قالیباف درباره مصوبه واردات خودرو در سال آینده/ گروسی: در آستانه توافق با ایرانیم

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۲۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۱۳۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۹ هزار و ۲۸۹ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۳ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۹۱۵ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۷۵۰ نفر دُز دوم و ۲۵ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده اند.

بنابراین مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۵ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۹۰۲ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۷۳ هزار و ۱۸۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

واکنش بهادری‌جهرمی به انتقادات نمایندگان از دولت

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درباره انتقادات نمایندگان مجلس از دولت رئیسی به همشهری گفت: «معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اخیرا در جلسه هیأت دولت گزارشی از میزان تذکرها و سؤالاتی داد که نمایندگان مجلس نسبت به اعضای کابینه داشته‌اند و آن را با ابتدای دولت قبل قیاس کرده بودند.

بله، وقتی مقایسه صورت می‌گیرد حجم به‌نسبت بالا بوده است. من اینگونه تفسیر می‌کنم که بخشی از حجم مطالبات به‌خاطر شرایط روز است. وقتی شرایط باثبات و عادی است، نماینده هم به دولت وقت می‌دهد که سر صبر تصمیم‌گیری کند. یک وقت شرایط عادی نیست و انتظارات مردم و نماینده‌ها متفاوت می‌شود. یک بخش هم این است که از چه دولتی چه انتظاری می‌رود.

زمانی از فردی انتظار می‌رود کاری را با فلان سرعت و قدرت انجام دهد و از فرد دیگری انتظار متفاوتی می‌رود. انتظارات از این دولت انتظارات بالایی است. با تجربه‌ای که از عملکرد آقای رئیسی و اطرافیانش دیده شده، انتظار دارند که امور با سرعت، کیفیت و سلامت بیشتری پیگیری شود.

بخش سوم هم ناشی از اختلاف سلیقه نمایندگان با دولت است. بالاخره صددرصد نمایندگان به همه اعضای کابینه رأی نداده‌اند و ممکن است برخی از آنها نظر متفاوتی داشته باشند. ما از طرف مجلس چنین می‌پسندیم که بحث‌ها کارشناسی شده‌تر و در قالب مصوبات جمع‌بندی شود تا امور با تفکیک وظایف تقنینی و اجرایی با سرعت و ثبات بیشتری پیگیری شود...

 مسئله آن است که انتظار مضاعفی از این دولت می‌رود. انصافا دولت دارد توان مضاعف برای پیگیری امور، نیازها و مسائل روز مردم می‌گذارد. ممکن است نماینده‌ای احساس کند کوتاهی شده است. این حق نماینده است که تذکر، سؤال یا استیضاح کند.

[استیضاح] حق قانونی نماینده است ولی اینکه شما از من به‌عنوان سخنگوی دولت بپرسید که آیا اقدام درستی است، طبیعتا نه؛ چون این دولت هنوز در ابتدای راه است و کامل آثار عملکردش نمایان نشده است. هنوز بسیاری از برنامه‌های دولت نتوانسته در مسیر اجرا قرار گیرد. فراهم کردن زیرساخت‌ها در ماه‌های ابتدایی برای اجرایی کردن برنامه‌ها زمان می‌برد.

برخی جاها باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و برنامه‌ریزی‌های قبلی با توجه به اشراف اجرایی و آمار و ارقامی که در اختیار مدیران قرار گرفته، واقع‌گرایانه‌تر شود. به‌نظر من زمان برای طرح این صحبت‌ها خیلی زود است. دولت مجلس را در کنار خودش می‌بیند.»

***

توضیحات قالیباف درباره مصوبه واردات خودرو در سال آینده

به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در خلال بررسی موضوع واردات خودرو اظهار داشت: موضوع خودرو از موضوعات اختلافی با مجمع تشخیص مصلحت نظام است. 

وی ادامه دارد: در جلسه وقت مجلس درباره قانونگذاری واردات خودرو بر این موضوع اصرار کرده ایم و موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، ولی چون اکنون بررسی این موضوع در قانون بودجه می باشد کمیسیون تلفیق بر این مهم تاکید کرده است.

رئیس مجلس تصریح کرد:‌ اکنون جلسات مجلس با مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال برگزاری و مباحث در این حوزه در حال پیگری است، اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر بر نظر خود پافشاری کرد و قانع نشد اجازه دهید برای اینکه بودجه منتظر نماند به یک توافق دست پیدا کنیم.

***

حقوق نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص شفاف می‌شود
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ بند مربوط به مستثنی شدن انتشار حقوق نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از مصوبات بودجه ۱۴۰۱ را حذف کردند.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس، ایرادات شورای نگهبان در تبصره ۱۲ مربوط به مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رفع و تصویب شد.

در بند (ه) تبصره ۱۲ عبارت " دستگاه های موضوع ماده ۶۶ قانون محاسبات عمومی اصلاحی ۲۲/ ۱/ ۱۳۷۷ از شمول حکم این بند مستثنی هستند" حذف شد، لذا نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از انتشار حقوق و دستمزد خود مستثنی نیستند.

طبق مصوبه مجلس در بند (ه) تبصره ۱۲، دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند از تیرماه سال ۱۴۰۱ کلیه پرداخت‌های مستمر و غیرمستمر نقدی و غیرنقدی (معادل ریالی) مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تسهیلات به کلیه شاغلین و بازنشستگان از هریک از منابع و حساب‌های دولتی و متعلق به دولت نزد خود را به تفکیک شماره ملی با اختصاص شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، پرداخت نمایند.

متاهلین دارای دو فرزند کارت معافیت سربازی دریافت نمی کنند
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بند مربوط به اعطای کارت معافیت رایگان به مشمولان متاهل دارای دو فرزند را حذف کردند.

***

روسیه: به درخواست ما مفادی به متن توافق وین اضافه شد

روز سه شنبه وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری بعد از مذاکره با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان در این باره خبر داد.

وزیر خارجه روسیه ضمن پاسخ به پرسش ها گفت: ما ضمانت نامه کتبی دریافت کردیم. آنها در متن خود توافق مربوط به از سرگیری برجام آمده اند. در این متون حفاظت قابل اطمینان از کلیه پروژه ها و حوزه های فعالیت پیش بینی شده توسط برجام از جمله مشارکت مستقیم شرکت ها، متخصصان ما، من جمله همکاری آنها در پروژه های مهم مانند نیروگاه بوشهر و در تمامی موارد موجود در این زمینه است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری تاس گزارش داد ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای درباره تحولات توافق هسته‌ای و مذاکرات نوشته است: واکنش مذاکره‌کنندکان آمریکایی و اروپایی در وین نشان می‌دهد آن‌ها به خوبی درک می‌کنند مسئله چیست و مشروعیت لازم را به خواسته‌های ما می‌دهند.

تاس در ادامه به نقل از زاخارووا نوشت: متن توافق آتی به گونه‌ای اصلاح شده است که حفاظت از تمامی پروژه‌های مقرر در برجام و حیطه‌ فعالیت‌ها با مشارکت مستقیم متخصصان، همچنین به طور مثال همکاری روسیه-ایران در زمینه نیروگاه بوشهر-از تاثیرات مخرب محدودیت‌های ضد روسیه توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به شکلی قابل اطمینان حفاظت شود.

در این راستا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته با اشاره به اینکه واشنگتن شراکت مسکو در پروژه‌های هسته‌ای ایران ذیل برجام را تحریم نخواهد کرد، مدعی شد که این کشور به روسیه اجازه نخواهد داد از توافق هسته‌ای به عنوان راه گریزی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین استفاده کند.

***

گروسی: در آستانه توافق با ایران در مذاکرات وین هستیم

به گزارش فارس، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که طرف‌های حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند.

گروسی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فرانس‌۲۴ این ادعا را مطرح کرد. خبرنگار این رسانه از گروسی پرسید آیا با توجه به اینکه «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه گفته که از آمریکا ضمانت کتبی دریافت کرده طرف‌ها در آستانه توافق در مذاکرات وین قرار دارند. گروسی به این سوال پاسخ مثبت داد.

مدیر کل آژانس اتمی گفت: «بله، فکر می‌کنم در آستانه توافق هستیم. مشکلاتی که طی روزهای قبل پیش آمدند، البته مشکلات واقعی بودند.»

رافائل گروسی مدعی شد: «مشکلات ناشی از تحریم‌های جدید علیه روسیه باعث ایجاد وقفه در گفت‌وگوها شد. بنابراین، من خیلی خوشحالم که سرگئی لاوروف گفته که از آمریکا ضمانت دریافت کرده. امیدوارم به زودی به توافق دست پیدا کنیم.»

***

توصیه رئیسی به وزرا درباره خدمات نوروزی

سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۰ به تمام وزرا و مسئولان دستگاههای اجرایی خطاب کرد و گفت: به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در ایام تعطیلات نوروزی وقفه‌ و تاخیری در کارهای ضروری و مورد نیاز مردم ایجاد نشود.

رئیس جمهور ادامه داد: وظیفه همه مسئولان اجرایی خدمت به مردم است لذا در اولین فرصت در سال ۱۴۰۱ جلسه هیات دولت تشکیل خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی از همه دست اندرکاران سفرهای نوروزی خواست همه تلاش خود را بکارگیرند تا مردم در آرامش و امنیت به مسافرت بروند و به سلامتی این ایام را سپری کنند.

***

روحانی همچنان علاقمند به برجام

به گزارش ایلنا، حسن روحانی، رئیس جمهور سابق کشورمان در دیدار دوستانه جمعی از وزیران دولت سابق ضمن برشمردن مسایل مهم کشور از جمله مسایل اقتصادی و سیاست خارجی گفت: احیا برجام و رفع تحریم ها یک ضرورت انکارناپذیر است  

وی ادامه داد: رفع تحریم ها برای اقتصاد کشور یک مساله ضروری است و باید رفع شود. 

رئیس دولت یازدهم و دوازدهم با اشاره به تحولات مربوط به مذاکرات وین اظهار داشت: امکان احیای برجام هنوز وجود دارد و هر چند مشکلاتی به وجود آمده و همواره نیز در گفت وگوها و مذاکرات کشورهای مختلف با یکدیگر وجود داشته است اما می توان با مذاکره و تعامل آنها را رفع کرد.

روحانی با بیان اینکه مشکل فعلی در زمینه توافق مساله ایران نیست بنابراین باید در میان کشورهای عضو ۵+۱حل شود، تصریح کرد: منافع مردم و کشور در هر مساله ای همواره مهم است و باید تامین شود. قطعا در موضوع برجام این منافع با مذاکره قابل دسترس و تحقق خواهد بود.

***

محسن رضایی: نیاز به یک قیام اقتصادی داریم

به گزارش فارس محسن رضایی، معاون امور اقتصادی رئیس جمهور در یادواره شهید تجلایی در تبریز با تاکید بر اینکه امروز در شرایطی هستیم که باید یک قیام اقتصادی کنیم، گفت: همانطور که در انقلاب قیام سیاسی و در هشت سال دفاع مقدس قیام نظامی کردیم الان باید دولت و مردم با هم یک قیام اقتصادی کنند. 

وی ادامه داد: اینکه دولت فقط نظاره‌گر باشد کار به جایی نمی‌توان برد و باید خود نیز وارد اقتصاد شوند، هم دولت و هم مردم باید در کنار هم وارد این انقلاب اقتصادی شوند. 

رضایی بیان داشت: اینکه اقتصاد پشتوانه اقتدار و‌ زندگی مردم و تمدن ماست و ارزش این را دارد که یک قیام برای آن صورت گیرد. 

وی با اشاره بر اینکه ما در این دولت دو برنامه اعم از حل مسائل روزانه مانند کنترل گرانی و مهار زنجیرهای از دست رفته در اقلام مردم و دیگری اصلاحات اساسی صورت گیرد، گفت: باید جراحی‌های بزرگ انجام گیرد تا اقتصاد حل شود از این‌رو‌ شاید در برنامه دومی آثار دیرتر در زندگی مردم نمایان شود ولی شروع شده است. 

وی گفت: با حل مشکلات اقتصادی روزانه نمی‌توان کاری به زندگی مردم کرد ولی آنها هم باید حل شوند. 

***

«نازنین زاغری» در ازای 530 میلیون دلار به تیم انگلیسی تحویل داده شد

به گزارش فارس، «نازنین زاغری»که به جرم جاسوسی برای انگلیس در ایران دستگیر شده بود، از صبح امروز برای مبادله با تیم انگلیسی به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شد.

تیم ایرانی هم اکنون در حال طی کردن مراحل تشریفات برای تبادل با تیم انگلیسی است.

گفتنی است دوره محکومیت 5 ساله زاغری تمام شده و احتمالا تا ساعتی دیگر در ازای آزادسازی 530 میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در انگلیس، مبادله شود.

530 میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران پیش از آزادی زاغری به حساب ایران واریز شده است.

نازنین زاغری حدود ساعت 14:15 دقیقه به تیم انگلیسی تحویل داده شد. البته همچنان تشریفات برای تبادل وی در فرودگاه امام خمینی در حال انجام است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  10. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. اسراییل چه باید بکند؟ 

  21. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  25. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

آخرین عناوین