رسوایی غرب با معیارهای دوگانه در شبکه‌های اجتماعی مقابل تحولات جهان

گروه جهان الف،   4001224053

معیارهای دوگانه غرب در شبکه‌های اجتماعی در قبال بحران اوکراین و جنگ‌های دیگر مناطق جهان از جمله خاورمیانه نشان می‌دهد که این معیارها اساسا ثابت نیستند و در راستای منافع آمریکا و اروپا تغییر می‌کنند.

به گزارش الف، بعد از آغاز مناقشه روسیه و اوکراین مواضع و معیارهای دوگانه غربی‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در قبال تحولات بین المللی و سیاست تبعیضی آنها از جمله موضوعاتی است که این روزها مورد توجه قرار می‌گیرد.

در همین راستا روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در مقاله‌ای  با طرح سوالاتی اعلام کرد: آیا عراقی‌ها حق ندارند شعار مرگ بر سربازان آمریکایی و مرگ بر «جورج بوش» رئیس جمهور اسبق آمریکا که  سرزمین  مردم عراق را اشغال و آنها را در نقاط مختلف جهان آواره کرده و بیش از یک میلیون نفر را کشتند، سر بدهند؟ آیا این مردم اجازه ندارند شعارهایی علیه رهبران و ارتش‌های کشورهای دیگر که در حمله به عراق مشارکت داشتند سر بدهند؟ 

این رسانه افزود: آیا فلسطینی‌ها حق ندارند  اسرائیل را نفرین کنند و شعار مرگ بر اسرائیل و همه مقامات این رژیم از زمان آغاز تجاوزاتشان در فلسطین تا امروز سر دهند؟ افغان‌هایی که خانه‌ها و مدارس و جشن‌های عروسیشان توسط جنگنده‌های آمریکایی بمباران شد چطور؟ آیا آنها حق ندارند شعار مرگ بر ارتش آمریکا و رهبران کاخ سفید سر بدهند؟  آیا کشورهای عربی اجازه ندارند شعار مرگ بر ارتش فرانسه و انگلیس و مقامات این کشورها که انواع تجاوزات را در قرن گذشته علیه اعراب مرتکب شدند سر بدهند؟

این روزنامه فرامنطقه‌ای ادامه داد: پاسخ به این سوالات نیاز به تامل زیادی ندارد؛ زیرا چنین کاری مجاز نیست و برجسته ترین مدرکی که در این زمینه در ذهن ما باقی مانده اتفاقی است که چند هفته پیش رخ داد؛ جایی که شماری از روزنامه نگاران عرب از روزنامه آلمانی «دویچه وله» اخراج شدند و علت آن مربوط به انتشار توییت‌هایی از جانب این روزنامه‌نگاران بود که گفته می‌شد اسرائیل را هدف قرار داده بودند.  از نظر غرب دنیای آزاد دنیایی است که به کشورهای غربی اجازه می‌دهد تا سایت‌های شبکه‌های اجتماعی را به سکویی برای نفرت‌پراکنی و دعوت به خشونت در راستای دستور و منافع این کشورها تبدیل کند؛  اما استفاده از فضای این شبکه‌ها علیه آمریکا و کشورهای غربی مجاز نیست.

در ادامه این مقاله آمده است: در همین چارچوب شرکت «متا» که مالک فیس بوک است اعلام کرد مشترکین صرفا مجاز به انتشار مطالب خشونت‌آمیز و نفرت انگیز علیه رئیس جمهور روسیه و نیروهای این کشور در جنگ اوکراین هستند.  به همین دلیل کاربرانی که این مسئله را رعایت نکردند حساب‌ها و صفحه‌هایشان بسته شد.  این در حالی است که غربی‌ها ادعا می‌کنند انتشار خشونت در شبکه‌های اجتماعی مجاز نیست. این استانداردهایی که غربی‌ها درباره آن صحبت می‌کنند و از کشورهای دیگر می‌خواهند که آنها را رعایت نمایند کجاست؟

به نوشته القدس‌العربی، نکته بارز در اینجا این است که هر آنچه که غرب به ویژه ایالات متحده درباره آزادی‌ها و دموکراسی و آزادی مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کند صرفاً دروغ و شانتاژ سیاسی است و معیارهایی که در این زمینه در نظر گرفته‌اند همزمان با تغییر شرایط و تغییر دستور کارها عوض می‌شود.  به عنوان مثال شرکت‌های غربی به مشترکین خود در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که اطلاعات آنها هرگز افشا نمی‌شود؛ اما چهار سال قبل متوجه شدیم که واتساپ قبل از این که در مالکیت فیسبوک قرار بگیرد اطلاعات میلیون‌ها کاربر را به برخی شرکت‌ها تحویل داده است. بنابراین بحث درباره استانداردها در کشورهای غربی به هدف آنها بستگی دارد و هر زمانی که قطب‌نمای سیاسی آمریکا و غرب به سمت و سوی دیگری گرایش پیدا کند این معیارها نیز دچار تغییر می‌شود.

در ادامه این مقاله عنوان شده است: در حال حاضر مسئولیت این شبکه‌ها بدنام کردن و شیطان جلوه دادن روسیه در بحران اوکراین است، به این ترتیب استانداردهایی که غربی‌ها در شبکه‌های اجتماعی وضع کرده بودند به راحتی تغییر می‌کند. از نظر آنها این حق رسانه‌های غربی و آمریکایی است که هر چه می‌خواهند درباره رئیس جمهور روسیه و ارتش این کشور بنویسند و کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز  باید همین رویکرد را دنبال کند. اما اتخاذ موضع متفاوت در همین شبکه‌ها ممنوع است.

القدس العربی نوشت، سوالی که اکنون مطرح می‌شود آن است که صاحبان این سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در طبقه‌بندی گفتمان‌ها چه مبنایی در نظر گرفته‌اند که اجازه انتشار فراخوان‌هایی که در آن دعوت به خشونت علیه روسیه می‌شود را صادر می‌کنند و این استانداردها بر چه اساسی تغییر می‌کند؟  مطمئنا آمریکا هرگز گرایش‌های سرکوبگرانه خود را که یکی از ارکان سیاست‌های این کشور است رها نمی‌کند. واشنگتن همواره شرایط و ماهیت مسیری که جهان باید طی کند را به کشورهای مختلف تحمیل می‌کند و رسانه‌ها نیز جزء همین بسترهای ایالات متحده هستند و مطالب آنها باید تحت کنترل واشنگتن قرار بگیرد.

در پایان این مقاله آمده است: به طور کلی علیرغم شکست‌های پی در پی آمریکا در نقاط مختلف جهان که آخرین آنها شکست مفتضحانه در افغانستان بود، سیاست چوپان و گله از ذهن سیاسی آمریکایی‌ها خارج نمی‌شود. اما استفاده از شبکه‌های اجتماعی در خط بحران روسیه و اوکراین و اجازه دادن به انتشار محتوای خشونت آمیز علیه یک کشور دیگر اعتبار این شبکه‌ها را کاملا از بین می‌برد و به دولت‌ها و کاربران اجازه می‌دهد که از آنها شکایت کنند؛ چرا که این شبکه‌ها نظر مشترکین خود را در مورد اقداماتی که انجام داده‌اند نپرسیده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

      2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      3. روسفیدی «هنیه»

      4. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      5. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

      15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین