خطیب‌زاده: امیرعبداللهیان فردا به مسکو می‌رود/ توقف مذاکرات به معنای بن‌بست نیست

گروه سیاسی الف،   4001223037 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان فردا عازم مسکو است.

خطیب‌زاده: امیرعبداللهیان فردا به مسکو می‌رود/ توقف مذاکرات به معنای بن‌بست نیست

به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در روز دوشنبه با اشاره به درخواست‌های جدید آمریکا در مذاکرات وین، گفت: علت بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌ها، یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از بن‌بست یا اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد این توقف تنفسی به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هماهنگ کننده برجام بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فروکاستن آنچه که در وین اتفاق می‌افتد به یک یا دو عامل، روشن کننده وضعیت نیست. چند موضوع کلی و البته محدود باقی مانده که تصمیمات آن باید در واشنگتن اتخاذ شود.

منتظر پاسخ آمریکا هستیم

وی با بیان اینکه ما در نقطه‌ای قرار داریم که به وین بر می‌گردیم و دور نهایی و رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را برگزار می‌کنیم، گفت: الان منتظر پاسخ آمریکا هستیم. البته رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و وزرای امور خارجه کشورها مدام با هم در ارتباط هستند و مذاکره کنندگان ارشد نیز با هم در ارتباط هستند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: آقای امیرعبداللهیان فردا عازم مسکو هستند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: آنچه که برای ما در این مسیر چراغ راهنما و چارچوب حرکت خواهد بود، منافع ملت بزرگ ایران است. این منافع، چارچوب‌های مذاکرات و توافق خوبِ نهایی را مشخص می‌کند.

علت توقف مذاکرات ایران و عربستان 

وی در تشریح علت توقف مذاکرات ایران و عربستان، گفت: تاریخی توسط دوستان ما در عراق برای گفت و گوهای دور پنجم میان ایران و عربستان سعودی اعلام شده بود؛ اما این تاریخ هنوز قطعی نیست. به محض اینکه این تاریخ قطعی شود، اعلام می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سکوت مجامع بین‌المللی در برابر اعدام‌های عربستان و اعتراض به وضعیت ادعایی حقوق بشر در ایران گفت: به‌رغم تعاملات بسیار مثبتی که بین جمهوری اسلامی ایران و کمیسر عالی طی چند ماه گذشته انجام شده است، بیان این ادعاهای بی‌اساس در اظهارات ایشان نه تنها سازنده نیست، بلکه مخرب تلقی می شود.

ایران تحمل وجود کانون دسیسه و توطئه در مزرهای خود را ندارد

خطیب‌زاده گفت: به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط و تعامل عمیقی با ما دارد، کانون ایجاد تهدید برای جمهوری اسلامی ایران باشد. کانون تهدید شدن به یک کشور ثالث برنمی‌گردد. رژیم صهیونیستی بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضد انقلاب و گروه‌ها و گروهک‌های تروریستی در این کشور انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: چندین بار به دولت مرکزی عراق تذکر داده شده است که مرزهای عراق،نباید به مرزهای ناامنی برای ایران تبدیل شود. ایران تحمل وجودکانون دسیسه و توطئه در مزرهای خود را ندارد، عراق نباید محل اعزام گروه‌های تروریستی به ایران شود.

اشراف کامل اطلاعاتی به نقاط حضور رژیم صهیونیستی در منطقه داریم

وی بیان داشت: انتظار جمهوری اسلامی ایران از دولت مرکزی عراق این است که یکبار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه سوءاستفاده از مرزهای خود را ندهد. رژیم اشغالگر قدس باید بداند ما اشراف کامل اطلاعاتی به تک تک نقاطی که در آن حضور دارند، داریم. اگر امروز به صورت آشکار بیان می‌شود برای این است که پیام دقیق‌تری را دریافت کنند.

دولت رییسی کشور را معطل مذاکرات وین نکرد 

وی بیان کرد: مسیر اول مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها است هیچ چیزی در دولت آیت‌الله رییسی معطل گفت وگوها در وین نبوده و نیست و نخواهد بود. بنابراین این موضوع را برای همه عزیزان می‌گویم که همه برنامه‌ها، اقدامات و طراحی‌ها در وزارتخانه‌های مختلف مبتنی بر نیازهای اولیه مملکت، اقتصاد مقاومتی، تاب‌آوری کشور طراحی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیگیری مسیر دوم گفت:‌ این وزارتخانه در مسیر اول مسئولیت‌های بسیاری در اقتصاد مقاومتی دارد اما مسیر دومی را که پیگیری می‌کند و مجری و مسئول پیگیری آن است مسیر رفع تحریم‌ها است.

خطیب‌زاده یادآور شد:‌ مادامی که ما امید به این داشته باشیم که حقوق ملت در چهارچوب خطوط قرمز تعیین شده و مصالحی که اندیشیده شده حفظ خواهد شد در وین هستیم برای اینکه مسیر رفع تحریم‌ها را به سرانجام درست آن برسانیم اما هیچ چیزی را معطل وین نخواهیم کرد.

آمریکا درخواست‌های شاذ و عجیبی در مدت ۱۱ ماه به کمیسیون مشترک داده است

خطیب‌زاده درخصوص رسیدن به توافق گفت: زبان انگلیسی شما بسیار خوب است لطفا این ضرب‌المثل را ترجمه کنید و بگویید که منتشر کنند که آمریکا ابتدا باید برادری خود را ثابت کند و بعد ادعای ارث و میراث کند، ایالات متحده عضو برجام نیست که بخواهد درخصوص برجام، چگونگی برجام و اعضای برجام تصمیم بگیرد، بهتر است ابتدا عضو برجام بشود و ثابت کند که عضو متعهد برجام است و بعد درخصوص اعضای دیگر برجام صحبت کند.

وی ادامه داد: رویه‌های برجام کاملاً روشن است الان ما در نقطه‌ای قرار داریم که همه باید  کمک کنیم تا با تصمیم جمعی و به صورت اجماعی بتوانیم به یک توافق خوب برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایالات متحده درخواست‌های شاذ و عجیب در این مدت ۱۱ ماه به کمیسیون مشترک داده است و در آنجا بحث شده است. آمریکا می‌داند اگر درخواستی بدهد همیشه به صورت غیرمستقیم به کمیسیون مشترک می‌آید و معمولا آنجا بحث می‌شود.

خطیب‌زاده درباره حضور روسیه در برجام گفت: یک پیش فرضی وجود دارد که من در مورد آن سوال نمی‌کنم و آن این موضوع است که آیا اتکای ایران در مذاکرات به طرف ثالثی بوده است یا خیر، من می‌خواهم از کلمه طرف ثالث (روسیه) شفاف‌تر صحبت کنم.

وی ادامه داد: ما طرف ثالثی در برجام نداریم، چهار کشور + ایران همه عضو برجام هستند و کمیسیون مشترک برجام هم با حضور تمامی اعضا شکل می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: فراموش نکنیم آنچه که در وین اتفاق افتاده برای اطمینان از بازگشت قابل‌راستی‌آزمایی و اینبار متعهدانه ایالات متحده به برجام و تعهدات او ذیل این موافقتنامه بین‌المللی بوده است یعنی 1+4 با هماهنگی اتحادیه اروپا این مذاکرات را با آمریکا انجام داده‌اند که مطمئن شوند.

کمیسیون مشترک برجام مسیر حفظ میراث شکست خورده ترامپ را انتخاب کرده است

خطیب‌زاده با اشاره به تعهدات ایالات متحده گفت: آقای بایدن به‌راحتی می‌توانست با یک دستور اجرایی تمام آنچه را که رئیس جمهور قبلی آمریکا انجام داده بود برگرداند، اما آقای بایدن بعد از چندماه مکث و بی‌عملی نهایتا مسیر مذاکرات پیچیده را با کمیسیون مشترک برجام انتخاب کرد و در این مسیر گفت و گوهای پیچیده با 1+4 و کمیسیون مشترک برجام هم مسیر حفظ میراث شکست خورده ترامپ را انتخاب کرد.

وی ادامه داد: تصمیم سیاسی که دولت آقای بایدن باید در نقطه اول می‌گرفت این بود که یا از میراث آقای ترامپ در این مذاکرات دفاع کند و یا از آنچه که ایالات متحده امضا کرده به عنوان برجام و یا سنت پایبندی به تعهدات بین‌المللی دفاع کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت آقای بایدن در مذاکرات وین هر روز یک کنشی از خود نشان داد. ماه‌ها به طول انجامیدن این مذاکرات به این دلیل است که اشتباه واشنگتن این بود که تلاش داشت با جعل ضرب الاجل، ایجاد هیجانات رسانه‌ای و روایت‌های غلط، ایران  از منافع و اهداف حقه خود و منافع حقه ملت عقب‌نشینی کند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: من این توضیحات را به این دلیل بیان می‌کنم که دو آسیب در شناسایی تحولات در وین این روزها احساس می‌شود. آسیب نخست فروکاستن موضوعات به یک یا دو موضوع هیجانی است که البته جریان رسانه‌ای بین المللی مایل است که این موضوع را به یک یا دو عامل خاص فرو بکاهد.

وی گفت: نکته دوم ساده‌سازی بیش از حد آن چیزی است که در وین اتفاق افتاده است متاسفانه امروز وین، آیینه دیروز رفتارهای غیر سازنده آمریکا است. همانطور که در ابتدای صحبتم هم عرض کردم که ما در نقطه توافق قرار نداشتیم اجازه بدهید در نقطه توافق قرار بگیریم و بعد در مورد موضوعات دیگر صحبت کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۴۲۱۰۸۱۲:۴۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
ظریف قبلا هم از نقش منفی روسیه گفته بود
ناشناس۲۴۴۲۲۹۴۱۵:۱۴:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
خدا کندامیرعبداللهیان جنگ اوکراین را خاتمه دهد برجام که به همت روس حل شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین