بیژن مقدم: تعیین بودجه کلان و برقراری تشریفات اداری «جهاد تبیین» را به محاق می‌برد

گروه سیاسی الف،   4001223027 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی الف با اشاره به تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به مجلس پیرامون تصویب بودجه کلان برای جهاد تبیین گفت: ویژگی کار جهادی کم شدن تشریفات، هزینه‌ها و بروکراسی‌ پیچیده است و لذا آنچه که می‌تواند توصیه‌های باارزشی مانند موضوع جهاد تبیین را به محاق ببرد، آلوده کردن آن به تشریفات، بودجه و بروکراسی است.

بیژن مقدم: تعیین بودجه کلان و برقراری تشریفات اداری «جهاد تبیین» را به محاق می‌برد

ایکنا: رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان ضمن بیان نکاتی درباره جهاد تبیین تصویب بودجه‌ای سنگین در مجلس شورای اسلامی برای جهاد تبیین را غلط و بی‌نتیجه خواندند و گفتند: من با این شیوه برخورد با مسائل موافق نیستم و تجربه گذشته نیز نشان می‌دهد این بودجه‌ها غالباً هدر می‌رود. البته مسئولانی که این بودجه‌ها در وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به دست آنها می‌رسد افراد مؤمن، سالم و قابل اعتمادی هستند ولی طبیعت این کار غلط است و امیدواریم مسئولان به این موضوع توجه کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس لازمه موفقیت در جهاد تبیین را «به‌روزرسانی ابزارها در جنگ نرم» دانستند و بیان کردند: همچنان‌که دیگر نمی‌توان در جنگ‌های سخت از ابزارهای قدیمی استفاده کرد، در جنگ نرم نیز باید ابزارهای خود را به‌روز کنیم البته بعضی شیوه‌های قدیمی مانند منبر و مداحی همچنان اثرگذار و بدون جایگزین هستند.

بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و مدیرمسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره این تذکر جدی رهبر معظم انقلاب با اشاره به فهم‌های غلط و نارسا از بیانات ایشان گفت: این فهم‌های غلط همواره وجود دارد اما گاهی اوقات این برداشت غلط در اظهارنظر و مصاحبه است اما در برخی موارد برداشت غلط به یک اقدام عملی تبدیل می‌شود که اینجا خیلی بدتر است.

وی افزود: نمونه دیگر این برداشت‌های غلط از بیانات رهبری درباره «آتش به اختیار» است که برخی تصور کردند می‌توانند هر کار غیر قانونی را انجام دهند چون رهبری دستور آتش به اختیاری داده‌اند. در واقع فهم غلط منجر به اقدام غلط می‌شود. رهبر انقلاب بارها به مدیریت جهادی اشاره کرده‌اند و اخیراً چندین بار جهاد تبیین را مطرح کرده‌اند اما مسئله این است که بسیاری از کارها در کشور بیشتر از بودجه نیاز به همت، فهم درست، اراده و جمع شدن نیروها کنار همدیگر دارد و در نهایت اگر لازم باشد بودجه می‌خواهد.

مقدم اظهار کرد: الان بسیاری از دستگاه‌ها در کشور وظیفه تبیین را برعهده دارند ولی آن را انجام نمی‌دهند و وقتی رهبری این وظایف را با عناوین و واژه‌های جدیدتر و به‌روزتر مطرح و جهت را روشن می‌کنند عده‌ای فکر می‌کنند باید بودجه‌ای بگیرند، ساختمان و ستاد درست کنند و نیرو جذب کنند و در آخر کار نتیجه‌ای جز تبلیغات ظاهری و کم‌مایه حاصل نمی‌شود.

تبیین وظیفه دستگاه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی است
این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: درباره جهاد تبیین نیز همین اتفاق افتاد و ایشان بارها درباره این موضوع و ویژگی‌های آن و دلایل موضوعیت پیدا کردن آن در وضعیت فعلی صحبت کردند و پیش از آن جنگ روایت‌ها و جریان تحریف را بیان کرده بودند که همه اینها با هم پیوند دارد. این بیانات مسئولیت‌هایی برای دستگاه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی کشور ایجاد می‌کند. صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و ... وظیفه دارند چنین کارهایی انجام دهند و دلیلی ندارد بودجه اضافه برای جهاد تبیین در نظر گرفته شود.

وی افزود: این نشان می‌دهد مسئله درست فهمیده نشده است که خوشبختانه خود ایشان زودتر و قبل از اینکه بودجه به تصویب نهایی برسد، وارد شدند و جلوی آن را گرفتند و اگر وارد نمی‌شدند حتماً کسانی که منتقد تصویب چنین بودجه‌ای بودند متهم به مخالفت با سخن رهبری می‌شدند. رهبری جهت و وظیفه‌ای را تعیین کردند و دستگاه‌ها با همین بودجه‌ و امکانات می‌توانند وظایف خود در زمینه جهاد تبیین را انجام دهند و مهم این است که روح و جهت‌گیری خود را در این مسیر قرار دهند نه اینکه بودجه بسیار کلانی برای این وظیفه ذاتی خود بگیرند آن هم در حالی که کشور مشکلات بسیاری دارد.

کار جهادی؛ کم‌هزینه و بدون تشریفات
مقدم در پاسخ به این سؤال که در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند آیا تصویب چنین بودجه‌ای برای جهاد تبیین، نوعی بدبینی و دافعه در مردم نسبت به این اقدام ایجاد نمی‌کرد، گفت: هر کاری که تبدیل به تشریفات و بروکراسی شود زیر سؤال می‌رود و ضایع می‌شود حتی اگر به اسم کار جهادی باشد. به عبارتی ویژگی کار جهادی کم شدن تشریفات، هزینه‌ها و بوروکراسی‌ پیچیده است اما اگر قرار بر این شد که همه اینها باشد و همه بنشینند تا همه امکانات فراهم شود، اصلا با کار جهادی تضاد دارد.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی الف ابراز کرد: در کار جهادی باید از خودگذشتگی داشت و یکی از این از خودگذشتگی‌ها در پول است که باید تا جایی که می‌توان با کمترین هزینه انجام شود و در کنار آن کار جهادی نیازمند اخلاص، اراده و تصمیم جمعی برای عمل است، لذا آنچه که می‌تواند توصیه‌های باارزشی مانند موضوع جهاد تبیین را به محاق ببرد، آلوده کردن آن به تشریفات، بودجه کلان و بوروکراسی است.

مقدم درباره ضرورت عبور از مرحله «تبیین جهاد تبیین» و ورود به مرحله اقدامات عملی و ارائه طرح‌های نو در هر حوزه گفت: موضوع جهاد تبیین مختص به یک حوزه و عرصه نیست و هر کس در حوزه کاری خودش می‌تواند جهاد تبیین را انجام دهد. جهاد تبیین دولت ارائه عملکرد و دستاوردهای خودش به شکل مناسب و قانع‌کننده است و در عین حال پاسخ مناسب به شبهات مطرح‌شده درباره عملکردش است اما جهاد تبیین در حوزه تاریخ انقلاب و ایران این است که اگر کسی این تاریخ را تحریف کرد در مقابل آن واقعیت را بیان کرد و جلوی این تحریف را گرفت و ترفندهای تحریف‌گران را برای مردم بیان کرد و سواد رسانه‌ای را ارتقا داد، لذا جهاد تبیین محدود به هیچ حوزه‌ای نیست زیرا ابعاد مختلفی دارد.

وی یادآور شد: البته اینکه نخبگان سخنان رهبری را تبیین کنند خوب است و نباید آن را کنار گذاشت. اگر هم بدفهمی در این اظهارنظرها باشد خود ایشان آن را بیشتر توضیح می‌دهند و این فهم‌های غلط اصلاح می‌شود مانند موضوع آتش به اختیار و جوان‌گرایی در مدیریت‌ها که برداشت‌های اشتباهی از آن انجام گرفت و ایشان آن را اصلاح کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۴۱۸۷۵۱۰:۱۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
تبیین خوبی بود
باهر۲۴۴۲۰۹۰۱۲:۳۱:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
احسنت احسنت تبارک الله بعضی ها فقط منتظرند ببینند رهبر چه میگوید و چه سو استفاده ای از آن می‌توانند بکنند تا هم خود را مقرب نشان دهند و هم جیب خود را پرکنند و هم چون خود را دوآتشه نشان میدهد کسی جرات نکند با آنها در مورد خلافهایشان برخوردی بکند ولی در این میان اصل موضوع مطرح شده هم ضایع می کنند و بدون هیچ نتیجه ای.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  12. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  17. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  18. اسراییل چه باید بکند؟ 

  19. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  20. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  21. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25.   واکنش فراجا به اقدام تروریستی در سیب و سوران/فطر خونین شهدای راه امنیت در سیستان وبلوچستان

آخرین عناوین