ابلاغ مهم درویشیان درباره شفافیت حقوق مسئولان/ واکنش همتی به حذف ارز ۴۲۰۰/ تکذیب مکاتبه رئیسی با رهبری درباره صداوسیما

گروه سیاسی الف،   4001218054

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

ابلاغ مهم درویشیان درباره شفافیت حقوق مسئولان/ واکنش همتی به حذف ارز ۴۲۰۰/ تکذیب مکاتبه رئیسی با رهبری درباره صداوسیما

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۱۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۸ هزار و ۴۳۳ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت،  تا کنون ۶۳ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۹۲ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۸۴۲ نفر دُز دوم و ۲۴ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۳۴۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۳ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۲۸۲ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۳۰۰ هزار و ۹۱۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

ابلاغ مهم درویشیان درباره شفافیت حقوق مسئولان

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری و نماینده ویژه وی برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی در نامه‌ای به رئیس سازمان امور اداری و استخدامی خواستار ایجاد دسترسی عمومی به اطلاعات سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران شد.

به گزارش ایسنا، در حالی که به موجب ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است ضمن راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران دستگاه های اجرایی امکان دسترسی به اطلاعات آن را برای عموم مردم فراهم نماید و انتشار گزارش از اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) و سامانه ثبت حقوق و مزایا در قانون بودجه سال 1400 نیز مورد تاکید قرار گرفته است، در عین حال هنوز این امکان جهت دسترسی عموم فراهم نشده است.  

حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان نماینده ویژه رییس جمهوری و هیات وزیران در امر مبارزه با فساد در راستای سیاست دولت در شفاف سازی و تحقق نظام عادلانه حقوق و مزایای کارکنان دولت و در پیگیری اجرای تکالیف قانونی طی ابلاغیه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۱ از رییس سازمان اداری و استخدامی کشور خواسته است ضمن ایجاد دسترسی عمومی به گزارش های آماری ماهانه از میانگین های پرداخت حقوق و مزایا در دستگاه های مختلف اجرایی در پایگاه اطلاعاتی آن سازمان، دستور دهد هر چه زود تر امکان دسترسی عمومی به بانک اطلاعاتی از ناخالص پرداختی به مدیران دستگاه های اجرایی فراهم شود. (نامه درویشیان درباره شفافیت حقوق مسئولان: صفحه اول و صفحه دوم)

***

تکذیب مکاتبه رئیسی با رهبری درباره صداوسیما

 محمد مهدی رحیمی مدیر روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری در واکنش به ادعایی در یک کانال تلگرامی در توئیتی نوشت: «رئیس جمهور مکاتبه‌ای با رهبر انقلاب در خصوص صدا و سیما نداشته اند.»

گفتنی است، یک کانال تلگرامی مدعی شده بود که رئیس جمهور بابت «عملکرد معاونت سیاسی صداوسیما» نامه مفصلی به رهبر معظم انقلاب نوشته و در این نامه حدوداً ۱۰ صفحه‌ای اشاره کرده که معاونت سیاسی صداوسیما با گزارش‌های مغرضانه و جهت دار که بنای آن اطلاعات غلط بوده، دائماً در حال تخریب دولت است و مقام معظم رهبری نیز پس از مطالعه نامه دستور بررسی مستندات را به «معاونت بررسی» دفتر می‌دهند که پس از چند روز، گزارش رئیس جمهور و مستندات آن تأیید می‌شود.

***

قالیباف قانون رتبه‌بندی معلمان را به دولت ابلاغ کرد

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در نامه‌ای به سید ابراهیم رییسی رییس جمهور قانون رتبه‌بندی معلمان را برای اجرا ابلاغ کرد.

این قانون در هفته جاری توسط شورای نگهبان تایید شد.

***

واکنش خطیب زاده به حمله موشکی رژیم صهیونیستی و شهادت دو تن از نیروهای سپاه

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه به دنبال جنایت روز گذشته رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به حومه دمشق که به شهادت دو نیروی مدافع حرم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجرشد، ضمن عرض تبریک و تسلیت به خانواده این دو شهید گرانقدر و هم رزمان ایشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  اقدام جنایت کارانه برگرفته از خوی تجاوزگری، اشغال و ترور رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر قطعیت بی‌مکافات نگذاشتن این گستاخی‌ و عملیات‌های ماشین ترور رژیم کودک کش صهیونیستی، پاسخگو نمودن این رژیم آپارتایدی در قبال اینگونه جنایات ضد انسانی را از اهداف محور مقاومت در منطقه دانست.

***

کاترین شکدم چگونه با رئیسی مصاحبه کرد؟

به گزارش خبرنگار مهر، اظهارات اخیر کاترین شکدم درباره حضور در ایران و مصاحبه و گفت‌وگو با مقامات ایرانی حسابی سروصدا کرده است. یکی از افرادی که گفته می‌شد شکدم به واسطه او در ایران حضور پیدا کرده است نادر طالب‌زاده کارگردان و مستندساز ایرانی است.

طالب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این‌باره این طور توضیح می‌دهد: اولین بار شکدم را طی کنفرانسی در خصوص مسائل جهان اسلام در تهران دیدم. چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ بود و شکدم از طریق شبکه‌ی روسی راشاتودی از من درخواست کرد با آقای [سید ابراهیم] رئیسی مصاحبه کند.

وی ادامه داد: من هم که آن زمان در تیم حمایت از آقای رئیسی بودم با مسئول امور رسانه‌ای ایشان مشورت کردم و به این نتیجه رسیدیم که راشاتودی برای انجام این مصاحبه بهترین گزینه است، چون [میان رسانه‌هایی که در غرب مخاطب دارند] منصفانه‌ترین رویکرد را دارد. درخواستش هم نکته‌ی غیرمشروعی نداشت. ...و در نهایت هم این مصاحبه از راشاتودی پخش شد.

***

واکنش همتی به حذف ارز ۴۲۰۰

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی در صفحه شخصی اینستاگرام خود درباره حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ یکی از معضلات اقتصادی کشور است و من از مخالفین این ارز بودم که مخالفت خود را بارها طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ به صورت کتبی و شفاهی اعلام کردم اما از سیاست‌های کلی نظام بود و باید ادامه پیدا می‌کرد که تاکنون تخصیص این ارز ادامه داشته است. 

وی حذف ارز ترجیحی را مشروط به اینکه با تدبیر و برنامه‌ریزی صورت بگیرد، اقدام درست دانست و افزود: اکنون که با انتظارات منفی تورم و تورم ۴۰ درصدی مواجه هستیم، حذف ارز ترجیحی باید با تدبیر صورت بگیرد. اکنون قیمت کالاهای اساسی بین ارز ۴۲۰۰ و نیمایی است که بعد از حذف ارز ترجیحی این کالاها، قیمت آن‌ها نزدیک قیمت ارز نیمایی می‌شود. بنابراین، حتما پس از حذف ارز ترجیحی با افزایش قیمت کالاهای اساسی مواجه می‌شویم که تاثیر خود را بر قیمت سایر کالاها و خدمات خواهد گذاشت.

رئیس کل سابق بانک مرکزی ادامه داد: اگر برای مابه‌التفاوت حذف ارز ۴۲۰۰ قرار است که کالابرگ الکترونیک تخصیص داده شود، تجربه اجرایی نشان داده است که در این زمینه مشکل داریم. امیدوارم که حذف ارز ترجیحی با کمترین آثار منفی و فشار بر طبقات ضعیف جامعه انجام و نرخ ارز نیز از حالت دو نرخی خارج شود. 

***

جبهه اصلاحات دچار اغتشاش هویتی است

علیرضا خوشبخت فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که نواقص جبهه اصلاحات باید چگونه مرتفع شود به ایلنا گفت: گام اول پذیرش نقص‌ها و شکست‌هاست. در حالی که بر مبنای آن چه از تریبون‌های مختلف اصلاح‌طلبی شنیده می‌شود، چهره‌های متنفذ این جریان اساسا به شکست قائل نیستند و اگر ناکامی‌ای هم وجود دارد آن را متوجه حاکمیت و تحلیل اشتباه مردم می‌دانند. پذیرفتن شکست‌ها و نقایص گام اول رفع آن‌هاست. گام دوم هم به کارگیری خردجمعی، پذیرش نقدها، ایجاد فضای آزادانه برای گفت‌وگو و البته دل کندن برخی از چهره‌های اصلاحات از کرسی‌هایی است که سال‌هاست در اختیار داشته‌اند. در سایه چنین فضایی است که نقایص جبهه اصلاحات و اساسا جریان اصلاح‌طلبی قابل احصا است و شاید راه‌‌حلی هم برای آن پیدا شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در این مورد که جبهه اصلاحات و بهزاد نبوی چگونه می‌توانند در میان اصلاح‌طلبان انسجام ایجاد کنند، گفت: جبهه اصلاحات به نظر دچار یک اغتشاش هویتی و گفتمانی است و با یک بحران راهبردی هم مواجه است. در میان اصلاح‌طلبان تعریف واحدی از اصلاح‌طلبی و اهداف آن وجود ندارد. گروهی اصلاح‌طلبی را دموکراسی‌خواهی می‌دانند، گروهی توسعه‌گرایی تعریف می‌کنند، گروهی آن را بال چپ نظام سیاسی می‌دانند و ... تا این تعاریف مختلف از اصلاح‌طلبی وجود دارد و هویت اصلاح‌طلبی مغشوش است، چشم‌اندازی برای رسیدن به انسجام وجود ندارد. شاید بهزاد نبوی و جبهه اصلاحات با برگزاری یک کنگره رسمی و علنی و به بحث گذاشتن این مسئله و سعی در رسیدن به یک جمع‌بندی تشکیلاتی رسمی بتوانند این مسئله را تا حدی حل کنند. بحث‌های محفلی و مخفی دردی را دوا نخواهد کرد، راهکار به نظر شفافیت، علنی بودن و رسیدن به یک جمع‌بندی تشکیلاتی است که در آن دیدگاه‌های مختلف مطرح شوند.

***

انتظار کیهان از توافق احتمالی

کیهان درباره مذاکرات وین نوشت: «نکته کلیدی و بسیار مهم، مسئله تضمین است. آمریکایی‌ها بارها و علناً گفته‌اند که نمی‌توانند تضمین کنند دولت بعدی این کشور به توافق پایبند باشد... تیم هسته‌ای کشورمان بارها اعلام کرده است؛ توافق با چنین حاکمیتی که حاضر به پذیرش مسئولیت امضای خود نیست را نمی‌پذیرد.

وقتی تضمینی وجود ندارد و دولت آمریکا هرگاه اراده کند می‌تواند از توافق خارج شود، یعنی ما با یک توافق نیم‌بند و لرزان مواجهیم. چنین توافقی از منظر اقتصادی دو خسارت موازی برای کشور در پی دارد.

نخست و مهم‌تر از همه آنکه این کار یعنی تشدید شرطی شدن اقتصاد کشور. اثرات و تبعات میراث شوم دولت تدبیر و امید در گره زدن اقتصاد کشور به مذاکره و توافق، همچنان پابرجاست و توافق متزلزل و بدون تضمین، این وضعیت خسارت‌بار را تشدید می‌کند.

نکته منفی بعدی اینکه وقتی توافق تضمین واقعی و عملی نداشته باشد، کدام کشور یا شرکت خارجی حاضر است براساس آن وارد کار جدی اقتصادی با ایران شود؟ متاسفانه یک جریان غربزده در داخل کشور اصرار دارد ضرورت این تضمین را زیر سؤال ببرد که مطمئنیم این ضرورت از دید تیم مذاکره‌کننده ایران اسلامی پنهان نمی‌ماند.»

***

چرا مذاکرات وین یک قدم مانده به پایان متوقف شده است؟

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین گفت: مذاکرات وین معطل تصمیم و پاسخ آمریکا است.

وی روز چهارشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا درمورد روند مذاکرات وین تصریح کرد: گفت وگوهای وین به دلیل ابتکار عمل ها و حسن نیت ایران طی چند هفته گذشته پیشرفت های قابل توجهی داشته است. توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ترسیم نقشه راه مشترک به منظور حل موضوعات باقیمانده شاهد این ادعا است.

این منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین افزود: در نقطه مقابل، تیم آمریکایی با کندی در تصمیم گیری سیاسی، روند دستیابی به یک توافق خوب را معطل کرده است.

وی ادامه داد: تیم آمریکایی در وین نیز منتظر دریافت دستورالعمل های لازم در خصوص موضوعات باقیمانده است. توافق در وین امروز بیش از هر چیزی نیازمند پاسخ آمریکا به پیشنهادی مطرح شده در مذاکرات است.

***

توضیحات یک نماینده مجلس درباره احتمال حذف ارز 4200 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در مورد چگونگی پرداخت ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ گفت: دولت ارز ترجیحی را در لایحه بودجه حذف کرده بود یعنی گفته بود همه ارزها باید با قیمت آزاد به فروش برسد ما ۹میلیارد دلار را استثنا کردیم و به دولت اجازه دادیم که این ۹میلیارد دلار را همچنان با قیمت ارز ترجیحی به فروش برساند. در واقع مجلس به دولت اجازه مجدد داد ۹میلیارد دلار برای ارز ترجیحی اختصاص دهد.

محسن زنگنه در گفت وگو با خبرنگار عصر ایران اظهار کرد: قبلا ارز با قیمت ۴۲۰۰ داده می شد دولت از هر طریقی ارز را چه از طریق بازار و چه صندوق توسعه می توانست تهیه کند و به وارد کننده اسکناس و حواله با قیمت ۴۲۰۰ می داد الان این حذف شده است یعنی ما هیچ ارزی را با قیمت کمتر از Ets در قانون پرداخت نمی کنیم وارد کننده ارز خودش را تامین می کند. آنجایی که دولت می خواهد حمایت کند مابه تفاوت ارز ترجیحی تا ارز آزاد را دولت یارانه ریالی می دهد در واقع ما یارانه ریالی داریم و یارانه ارزی به کسی پرداخت نمی شود.

وی ادامه داد: ما از دولت این ضمانت را گرفتیم که می تواند از روز اول هم ارز ترجیحی را کلا حذف کند اما اگر هر کالایی را خواست از شمول ارز ترجیحی خارج کند نباید باعث تورم و بالا رفتن قیمت کالا نسبت به ۱۴۰۰شود.

زنگنه تاکید کرد: در واقع مجلس به دولت اجازه داده است که ۹میلیارد دلار را به ارز ترجیحی اختصاص دهد و این موضوع را به دولت تکلیف نکرده است. هرکاری را دولت می تواند انجام دهد اما قسمت دوم مصوبه گفته است که قیمت ها نباید از قیمت۱۴۰۰بیشتر شود. برای ما مردم مهم هستند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد افزایش قیمت دارو، گندم، مرغ و تخم مرغ نیز گفت: برآوردمان این است که در حوزه قیمت مرغ و تخم مرغ نهایتا بین ۵۰ تا۷۰ درصد افزایش قیمت را داشته باشیم. قیمت لبنیات هم شاید ۳۰درصد افزایش داشته باشد. برای دارو  و گندم نیز مکانیزمی تهیه کرده اند که اصلا افزایش قیمت پیدا نکند. برای گندم ۷۰ همت گذاشته ایم. ما در تبصره ۱۴ که یارانه معمول است ۷۳ همت برای گندم می دهیم.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین