دروغ زیبا یا عدم مدیریت، مسئله مهم بازار مسکن

گزارش بازرگانی،   4001218017

قیمت های اخیر در بازار مسکن به همراه روند بی سابقه افزایش که در سالهای اخیر بوجود آمده است، شاید برای بسیاری از مردم تنها از نظر کاهش توانایی خریدشان مهم باشد؛ اما علت شناسی و بررسی دقیق آن شاید بسیاری از دروغ های زیبا را برملا نماید.

مدیریت در هر کشوری به خصوص در کشورهای درحال توسعه، مسئله بسیار مهمی است که ضعف در آن می تواند تمامی منابع یک مملکت آباد را به باد داده و یا از منابع بسیار کم آن بهشتی را برای مردمانش بسازد.

سامانه املاک داران قصد دارد در این نوشتار به تحلیل واقعیت های بازار املاک بپردازد.

سیاست های غلط یا کوتاهی در ساخت مسکن

مسکن یکی از نیازهای اولیه هر فرد است که باید دولت ها برای رفع این نیاز در هر برنامه پنج ساله و یا حتی بلندمدت تر چاره ای بیندیشند. تخمین میزان رشد جمعیت و پیش بینی میزان مسکن مورد تقاضا، بر عهده موسسات آماری است که مسئولیت تامین آمارهای صحیح را برای ارگان های دولتی برعهده دارند. همچنین تمرکز بر آمارهای خرید و فروش و یا ساخت و ساز تنها در یک شهر و آن هم شهر برخوردار تهران نمی تواند برای سیاست گذاری های دولت و یا مرجع قانون گذر، منبع درست و دقیقی را ارائه دهد.

از آمارها که بگذریم متاسفانه تاکید بر تعداد خانه های خالی در سال های گذشته و لزوم ارائه آن ها به مردم برای اجاره و یا خرید، یک اشتباه دیگر در پیش بینی میزان نیاز کشور به مسکن بوده است. بسیاری از این خانه های خالی متعلق به افرادی است که نیازی به اجاره این خانه ها ندارند و از طرفی آنقدر متراژ این قبیل املاک زیاد است که، افراد عادی جامعه توان اجاره و یا خرید آن ها را ندارند.

به نقل از مهندس رضا ضیایی یکی از فعالان و کارشناسان حوزه مسکن؛ بزرگترین مشکل حال حاضر جامعه ما کاهش ساخت و سازها است. که این امر هم از دو مسئله نشات می گیرد یکی گران زمین مورد نیاز سازندگان و دیگری گرانی مصالح ساختمانی. مهندس ضیایی می گوید: در ابتدای یک پروژه ساختمانی، مسائل مالی بررسی شده و طرح توجیهی و اقتصادی آن نوشته می شود و با این تخمین پروژه آغاز می گردد. اما در ادامه مسیر با افزایش بی رویه مصالح ساختمانی و یا حتی دستمزدها رو به رو هستیم و بدین صورت تورم بار اضافه ای را بر دوش ما می گذارد. تا جای که در بسیاری از مواقع مجبور به پیش فروش آپارتمان می شویم تا بتوانیم نقدینگی خود را تامین نماییم. همین مسائل باعث افزایش قیمت تمام شده مسکن نیز می شود.(از آنجائیکه که کلاهبرداری ها در پیش فروش آپارتمان افزایش یافته است، تیم مشاوره حقوقی املاک داران دانلود نمونه قرارداد پیش فرش آپارتمان را به کاربران عزیز توصیه می نماید.)

پس از گرانی طولانی مدت مسکن و هم اکنون که در رکود به سر می بریم بسیاری از افراد، آدرس غلطی را به مردم داده و سعی کرده اند که مشاوران املاک را مسبب این گرانی ها اعلام کنند. اگر چه گاهی اشتباهات ناخواسته و کوتاهی بعضی از مشاوران محترم باعث ایجاد مشکلاتی در روند معاملات می شود اما تورم و عدم نیاز سنجی حوزه مسکن آنقدر مسئله کلانی است که فعالیت غلط تعدادی از مشاوران نمی تواند به طور وسیع آن را تحت پوشش قرار دهد.

مدیریت صحیح تنها راهکار گرانی ها

یکی از مشکلات خاص کشور ما روی آوردن اغلب جوانان آن به رشته های حقوق، پزشکی و مهندسی است. در صورتیکه در کشورهای پیشرفته تلاش می شود از قشر جوان و با هوش در شاخه های انسانی استفاده شود و این دسته از افراد به اداره جامعه و سایر حرف دیگر بپردازند.

مدیران جوان و خوش فکر می توانند با خلاقیت و نوآوری، استراتژی جدید را برای این بخش در نظر گرفته و همراه با برنامه ریزی دقیق، مشکلات را راحت تر حل نمایند. واگذاری بسیاری از امور به جوانان به خاطر بهره بردن آن ها از نیروی جوانی و نشاط حاصل از آن، باعث پیگیری بیشتر امور و در نهایت حصول نتایج بهتر می شود.

در زمینه مسکن نیز ساخت واحدهای آپارتمانی کوچک و ارزان قیمت و همچنین نیازسنجی افراد جامعه می تواند کمک شایانی را به اقتصاد کشور، کاهش تورم در بخش مسکن و رونق بازار نماید. از طرفی تحقق اهداف دولت در زمینه ساخت مسکن ارزان قیمت و ملی برای جوانان می تواند، بار بزرگی را از دوش این بازار برداشته و آن را به سمت قیمت های صحیح رهنمون سازد.

توجه به وب سایت های تخصصی حوزه مسکن همچون املاک داران و خدمات ویژه ای که در زمینه خرید و فروش آپارتمان در اصفهان ارائه می دهد، از افزایش بی رویه و غیر کارشناسانه قیمت ها جلوگیری می نماید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین