آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۵۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۴ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۸۹۲ نفر رسید.
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۷ هزار و ۹۴۸ نفر رسید.
آمار واکسیناسیون در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۳ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۲۳۳ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۵۴۶ نفر دُز دوم و ۲۳ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۵۵۸ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده اند.
مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۲ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۳۳۷ دُز رسید.
در شبانه روز گذشته ۳۴۷ هزار و ۱۵۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
***
افروغ : عملکرد دولت رئیسی در جلب اعتماد عمومی موثر بوده است
عماد افروغ، جامعهشناس و استاد دانشگاه درباره رویکردهای دولت سیزدهم درساخت اعتبار برای دولت، به همشهری گفت: شعارهای دولت و تاحدودی عملکرد دولت در برخی مسائل و مباحث و سیاستگذاریها در ساخت اعتبار و جلب اعتماد مردم مؤثر بوده است، اما باید این موضوع را درنظر داشت که تا رسیدن به نقطه مطلوبی که حکمرانی خوب را ترسیم کند راه طولانی در پیش است.
افروغ اضافه کرد: مسئولان دولت و قوه قضاییه بهعنوان ارکان اصلی حکمرانی در جامعه، وعدههای بسیاری برای تحقق عدالت اجتماعی به مردم دادهاند و این وعدهها سبب شده است انتظارهای مردم از مسئولان افزایش یابد. همزمان با افزایش انتظارها، تشنگی مردم برای تحقق شعارها و وعدههای داده شده نیز دوچندان شده است. از این رو، دولت باید زمانبندی خود را برای تحقق وعدههای خود و سیاستها، راهبردها و استراتژی که با استفاده از آن قصد محقق کردن این وعدهها را دارد اعلام کند. تا مردم بدانند دقیقا قرار است برای آینده چه اتفاقی در زندگی آنها یا سیاستهای کلان حکمرانی در جامعه رخ دهد. بهگفته وی، در ماجرای واکسیناسیون با تغییر دولت شاهد اعلام برنامه زمانبندی شده برای تزریق واکسن به مردم و گروههای سنی مختلف بودیم و مردم از این رویکرد استقبال کرده و به دولت اعتماد کردند. با نگاه به این تجربه باید گفت تا زمانی که برنامههای نظام حکمرانی برای مردم تشریح نشود، شهروندان این احساس را پیدا خواهند کرد که ممکن است حکمرانان جامعه وعدههای بیعملی به آنان بدهند و نمیتوانند به حکمرانان خود اعتماد کنند.
***
نظر عباس عبدی درباره رفتار دوگانه غرب در حقوق بشر
عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «انفجاري در مسجد شيعيان پاكستان رخ داد و موجب كشته و زخمي شدن بيش از ۲۵۰ نفر از نمازگزاران بيگناه شد. اين انفجار چنانكه بايد مورد توجه جهاني واقع نشد به ويژه همزمان است با جنگ اوكراين و همدرديهايي كه جهان غرب و بسياري از كشورها با عوارض جنگ براي مردم اوكراين داشته اند. از اينرو برخيها به مقايسه رفتار غرب با اين دو حادثه پرداختهاند و آن را نشانه دورويي و رياكاري در دفاع از حقوق بشر دانستهاند و به ادعاهاي غربيها تاختهاند...
طرح اين دوگانگي مبتني بر اين فرض است كه غربيها ادعا ميكنند كه در زمينه حقوق بشر نگرشي فراملي دارند و به ارزشها و حقوق انسانها فارغ از تعلقات نژادي، قومي، مليتي و جغرافيايي آنان باور دارند.
اگر چنين گزارهاي درست باشد و آن را بپذيريم، به معناي آن است كه به جهان اخلاقي پا گذاشتهايم، در حالي كه ميدانيم، در جهان كنوني حقوق انسانهاي فراواني ضايع ميشود و مورد ظلم و ستم قرار ميگيرند و چندان كسي هم دغدغه آنان را ندارد.
بنابراين گزاره مذكور از اساس مخدوش است و چنين ادعايي صحت ندارد. ما به عنوان يك ايراني اين مساله را به خوبي تجربه كردهايم.
اگر از بنده پرسيده شود كه بزرگترين انحراف حقوق بشري غرب و كلا جهان در نيم قرن گذشته در چه موردي رخ داده است، معتقدم كه بدون ترديد، بمباران شيميايي كردستان و ايران و به ويژه شهرهاي حلبچه و سردشت است...
اين بمباران بهطور قطع بايد به شوراي امنيت كشيده ميشد و عامل آن از همان زمان محكوم ميشد. ولي غرب در برابر اين جنايت بهطور كامل سكوت كرد كه اتفاقا در اين مورد سكوت به منزله همراهي نيز تلقي ميشد. بنابراين گزاره مذكور نادرست است...
آيا بايد انتظاري جز اين از آنان داشت؟ شخصا معتقدم، خير. نه فقط براي غربيها براي همه ما غيرممكن است كه بتوانيم احساسات انساني خود را فراتر از تعلقات ملي يا جغرافيايي يا سياسي و تمدني بروز دهيم. اين با موضوع نژادپرستي فرق ميكند... ولي آيا اين به معناي آن است كه هر رفتاري را ميتوانند انجام داد؟
پاسخ خير است. اگر همدردي نميتوان كرد حداقل بيطرفي را بايد رعايت كرد و ميتوان ظلم نكرد. براي مثال نميتوان به عروسي افغانستانيها حمله كرد و زن و مرد و كودك بيگناه را كشت و از كنارش به راحتي عبور كرد، ولي اقدام كماهميتتر از آن را در كشوري ديگر برجسته كرد.
يا حمله به عراق را كه مبتني بر يك دروغ بود مشروع جلوه داد ولي درباره اوكراين نظري متفاوت ابراز كرد.»
***
واکنش شریعتمداری به شرط روسیه برای توافق در وین
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «سخن از انجام توافق در میان است ولی متاسفانه از سوی تیم مذاکرهکننده کشورمان اطلاعات چندانی از چند و چون مذاکرات و آنچه دادهایم و آنچه گرفتهایم، منتشر نمیشود تا آنجا که جای خالی ما در تبیین واقعیات، دست حریف را برای تحریف باز گذاشته و حتی در کمال وقاحت، ایران اسلامی را « طرف سنگانداز»! و عامل به درازا کشیدن مذاکرات معرفی میکند!...
دیروز آقای لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبهای گفت «آمریکا باید تضمین بدهد که روابط اقتصادی و تجاری و سرمایهگذاریهای ایران با روسیه مشمول تحریمها نمیشود». اظهارات لاوروف این پرسش را پیش میکشد که مگر قرار است تحریمهای تجاری و اقتصادی باقی بماند که روسیه برای آنکه مشمول آنها نشود از آمریکا تضمین میخواهد؟!...
آمریکا به گواهی شواهد غیر قابل انکار، طی ۴۳ سال گذشته تمامی برگها و اهرمهای خود را برای مقابله با ایران اسلامی به میدان آورده و نه تنها طرفی نبسته، بلکه شکستهای فراوانی را متحمل شده است و امروزه از تحریمهای اقتصادی به عنوان اهرمی برای مقابله با جمهوری اسلامی بهره میگیرد و نه اینکه دغدغه برنامه هستهای ایران را داشته باشد. از این روی با جرأت میتوان گفت که حاضر نیست این اهرم را از دست بدهد.
گفتنی است که آمریکا در مقابله با روسیه و چین هم به همین حربه متوسل شده است و این با روال قبلی آمریکا که ادعای ابرقدرتی داشت همخوان نیست و از افول قدرت آن حکایت دارد. بنابراین راه کار اصلی و موثر، خنثی کردن تحریمهاست که خوشبختانه دولت آقای رئیسی در این زمینه موفقیتهای چشمگیری داشته است..
باید لغو همه تحریمها در توافق آمده باشد و گرنه لغو تحریمهای هستهای و بازگرداندن همان تحریمها به بهانههای دیگر، آب در هاون کوبیدن است. قرار است ما تحریمها را دور زده و خنثی کنیم نه آنکه آمریکا لغو تحریمها را دور بزند!»
مهدی خانعلی زاده کارشناس مسائل اروپا و بین الملل در گفت وگو با فارس، با اشاره به در خواست روسیه و چین از آمریکا مبنی بر دادن تضمین در برجام، اظهار داشت: به نظر می رسد در شرایط کنونی این اقدام موثر از طرف روسیه و چین برای پر کردن دست ایران بهمنظور کسب تضمین و تامین منافع ملی است.
خانعلی زاده گفت: به نظر می رسد برخی افرادی که در داخل کشور فضاسازی هایی علیه توافق می کنند نگرانی و ناراحتی از تامین منافع ملی ایران و کسب دست برتر در مذاکرات دارند.
این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: از همان ابتدا گرفتن تضمین جزء خواسته ها و خطوط قرمز ایران بوده و اکنون مطرح شدن آن از زبان روسیه و چین چیز جدیدی نیست و این موضوع خواسته به حق ایران بوده و اکنون طرفدار پیدا کرده است و کشورهای روسیه و چین بر این خواسته ایران در حال پافشاری هستند. یعنی این دو کشور با این حرکت، خواسته اصلی ایران را تأیید و بر صحت آن تأکید کردند.
***
مجلس به حذف ارز 4200 رای داد؟
به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 15 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با پیشنهاد اصلاح کل بند الحاقی (1) تبصره (1) ماده واحده لایحه مذکور با 194 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع موافقت کردند.
در بندالحاقی (1) تبصره (1) ماده واحده لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می شود در سال 1401 تا معادل سقف ردیف 18 جدول مصارف تبصره 14 این قانون را از طریق تأمین منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی، چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی در امور پزشکی از طریق بیمهها و یا طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ پایان شهریور 1400 و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.
الیاس نادران نماینده پیشنهاد دهنده اظهار داشت: دولت بر اساس این پیشنهاد میتواند هر کالایی که شرایط آن فراهم شد را از سبد ارز ترجیحی خارج کند به شرط اینکه قبلا تمهیدات لازم را برای جبران زیان رفاه مصرفکننده انجام شده باشد و مصرفکننده قیمت کالا را به قیمت شهریور 1400 دریافت کند و مردم آسیب نبینند.
وی افزود: در مورد دارو و تجهیزات پزشکی هم پیشنهاد دادیم یا از طریق بیمه و یا از هر طریق مطمئن دیگری که دولت بتواند آن را به انجام برساند باید فشار بر مردم جبران شود و این را به دولت اختیار دادیم که منعطف باشد و هم چارچوب مشخص میکند و هم بحث ارز ترجیحی را به نحوی عملیاتی میکند که قابلیت اجرا پیدا کند و دولت بر اساس این پیشنهاد اختیار دارد که ارز ترجیحی را برای برخی از کالاها اعمال کند و اگر نخواست اعمال کند جبران زیان رفاه مصرفکننده را انجام دهد.
به گزارش ایسنا، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حذف شد ارز ترجیحی در مجلس تصویب شده است گفت: خیر مجلس چنین مصوبه ای نداشته و این ارز حذف نشده بلکه بر اساس مصوبه امروز صبح مجلس این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس افزود: اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند بر اساس مصوبه مجلس، موظف است مابه التفاوت آن را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.
***
تقاضای صالحآبادی از نمایندگان مجلس
علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: در آستانه ورود به سال 1401 هستیم و بودجه کل کشور نیز در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و ان شالله نمایندگان تلاش کنند بودجه خوب و بدون کسری در سال جدید تحویل دولت بدهند تا بر اساس آن در سال آینده بر متغییرهای کلان پولی تسلط بیشتری داشته باشیم.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر پیش بینی وضعیت بهتر اقتصادی کشور در سال آینده گفت: کنترل پایه پولی، نقدینگی و تورم از محورهای اقتصادی سال آینده کشور است بر همین مبنا برنامه های مفصلی برای دستیابی به این اهداف تدارک دیده شده است و امیدواریم در سال آینده با تلاش مجدانه، به مرحله اجرا درآید.
***
حضور گروسی در تهران یعنی توافق نزدیک است؟
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بینالملل درباره سفر رافائل گروسی، مدیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی به تهران به فرهیختگان گفت: «ظاهر امر نشان میدهد که ما در مراحل پایانی مذاکرات هستیم چون کار دیگر از بخش سیاسی و دیپلماتیک که با حضور هیاتهای مذاکرهکنندگان ارشد جلو میرفت به سطح فنی رسیده و گروسی بهعنوان رئیس عالیترین نهاد نظارتی بر فعالیتهای هستهای کشورها به تهران سفر کرده است.
طبق تجربههای قبلی میتوان به این نتیجه رسید در روزهای منتهی به توافق برجام هم آمانو، مدیرکل وقت آژانس بینالمللی انرژی اتمی به تهران آمد و بعد از مذاکراتی که با مسئولان وقت داشت، بازدیدی هم از سایت پارچین به عمل آورد.
با توجه به این تحولات بهنظر میرسد در مراحل پایانی هستیم و قرار بر این است که کارها و هماهنگیها در چهارچوب مسائل فنی انجام شود. ولی نکته اینجاست که اینها هم به آن معنا نیست که الزاما و حتما همان اتفاقی بیفتد که رسانهها در این چند روز گفتهاند. اینکه مثلا در روز دوشنبه توافق حاصل شود.
ممکن است با چند روز تاخیر اتفاق بیفتد، یا حتی ممکن است در آخرین لحظات مسائلی مطرح شود که توافق را به تعویق بیندازد. الآن فقط میتوانیم بگوییم مسیر روبه جلو است و امیدواریها نسبت به رسیدن به توافق از هر زمانی بیشتر شده است.»