۳ دلیل نوسان بورس در هفته گذشته

گروه بورس الف،   4001213035

بازار سرمایه در هفته دوم اسفندماه درگیر یک حمایت جدی از شاخص کل بورس بود که همین مساله سبب شد، بورس شاهد رکود در معاملات باشد.

۳ دلیل نوسان بورس در هفته گذشته

به گزارش فارس، بازار سرمایه در حالی این هفته با کاهش اندکی مواجه شد که سهامداران حقیقی دست از ورود و معامله در نمادهای بزرگ و شاخص ساز کشیدند و به سمت سهم‌های کوچک بازار متمایل شدند.

به عبارت دیگر، در هفته دوم اسفندماه شاخص کل بورس روند نزولی داشت و در پایان هفته پائین ‌تر از سطح هفته پیش ایستاد، اما شاخص کل هم‌وزن سه روز صعودی متوالی را پشت سر گذاشت.

* رکود در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد

البته بازار سهام هنوز درگیر رکودی عمیق است، مانند آنچه سهامداران در دو ماه اخیر شاهد آن بودند. شاخص کل چند هفته ای است که در محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی قرار گرفته و در بازه ۱۰ هزار واحدی این عدد نوسان می کند. برخی کارشناسان این عدد در شاخص کل را یک حمایت جدی و قوی می دانند که بازار سرمایه نمی خواهد آن را از دست بدهد. عده دیگری از کارشناسان، رکود نسبی معاملات و افت شاخص کل را متأثر از تحولات بین‌المللی می‌دانند.

این رکود در حال حاضر به دلایل مختلف در بورس رخ داده است. برخی کارشناسان نوسان قیمت دلار را دلیل نوسان بازار سرمایه می‌دانند.

بازار سرمایه در هفته های گذشته درگیر یک دوگانه سهم های ریالی و دلاری بوده است و در این شرایط که بازار ارز در حال نوسان بوده است، رشد نمادهای ریالی تا حدودی توانسته کاهش قیمت سهم‌های دلاری را جبران کند.

البته افزایش قیمت نفت به دلیل مناقشه روسیه و اوکراین نیز سبب شده است که صنایع نفتی در یک هفته گذشته روند صعودی در پیش بگیرند.

* نوسان شاخص کل پیرامون یک حمایت قوی

شاخص کل بورس در هفته دوم اسفند ماه نزول کرد تا پس از یک هفته بازهم بازدهی منفی 0.6 درصدی را ثبت کرد. پس از آن که هفته پیش شاخص رشد 0.46 درصدی را پشت سر گذاشت، روز شنبه شاخص 5 هزار و 440 واحد پائین آمد. روز یکشنبه نیز افت شاخص ادامه یافت و 3 هزار 578 واحد نزول کرد.

اما روز دوشنبه شاخص صعود کرد و با افزایش 2 هزار و 642 واحدی مواجه شد. روز چهار‌شنبه دوباره شاخص نزول کرد و 744 واحد پائین آمد تا بازار سرمایه هفته ‌ای نزولی را پشت سر بگذارد. شاخص کل بورس در هفته دوم اسفند با افت هفت هزار و 120 واحدی به عدد یک میلیون و 281 هزار و 190 واحد رسید.

* رشد نمادهای کوچک بازار

برخلاف شاخص کل، در هفته دوم اسفندماه شاخص کل هموزن با صعود همراه شد. این شاخص در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 3 هزار و 855 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 1.17 درصدی را ثبت کرد.

شاخص کل هموزن در روز شنبه کاهش 790 واحدی پیدا کرد. روز یکشنبه هزار و 282 واحد رشد کرد. روز دوشنبه شاخص کل هموزن سه هزار و 148 واحد رشد کرد.

روز چهارشنبه نیز شاخص کل هموزن برخلاف شاخص کل رشد 215 واحدی داشت و در انتهای هفته در عدد 334 هزار و 162 واحدی ایستاد. این مساله نشان می‌دهد سهامداران به سهم‌های کوچک بازار سرمایه استقبال بیشتری پیدا کرده‌اند.

* بیشتر شدن رکود نسبی در معاملات بازار سهام

در هفته دوم اسفندماه، در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی نسبت به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 170 هزار و 920 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود.

میانگین ارزش معاملات کل هفته 39 هزار و 94 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 40 هزار و 451 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 3 درصدی داشته است.

در هفته گذشته ارزش معاملات خرد نیز افت کرد و در کانال 2 هزار میلیارد تومانی نوسان کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس دو هزار و 9 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم دو هزار و 820 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 28 درصدی داشته است.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه، افت ارزش معاملات خرد را به معنی رکود نسبی معاملات بازار است. همین کارشناسان معتقدند، در صورتی که میزان معاملات در بازار سرمایه به بیش از 5 هزار میلیارد تومان تثبیت شود، می‌توان امیدوار به پایان رکود در بازار سرمایه باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین