چرا شبکه اجتماعی تیک‌تاک بین نوجوان‌ها محبوب است؟

گروه فرهنگی الف،   4001212046

«تیک‌تاک» نام شبکه اجتماعی‌ست که دوسال است محل تولید ویدیوهای نوجوان‌ها و جوان‌های جهان است. جایی که آن‌ها می‌توانند با تولید یک ویدیوی جذاب یک شبه تبدیل به چهره مشهوری در شبکه شوند. اما تیک‌تاک چرا این‌قدر محبوب است؟

 چرا شبکه اجتماعی تیک‌تاک بین نوجوان‌ها محبوب است؟

به گزارش فارس،هرکدام از پلتفرم‌های مختلف شبکه اجتماعی محبوبیت خود را مدیون ویژگی‌هایی از خود است که توانسته یک خلاء عاطفی یا نیاز انسانی عموم مردم و یا بخش خاصی از آنها را پر کند و با سوار روی همان ویژگی آنها را به حضور و فعالیت در آن شبکه تشویق کرده‌است. اگر بزرگترها درباره توییتر و اینستاگرام صحبت می‌کنند. در دوسال اخیر «تیک‌تاک»‌تبدیل به یکی از 10 شبکه‌اجتماعی محبوب جهان شده‌است که از ویژگی‌ها و مشخصات آن نیز به خوبی می‌توان یافت که جامعه هدف آن از بچه‌های زیر 18 آغاز می‌شود. بچه‌های 18‌ساله‌ای که شاید در سایر شبکه‌های دیگر مثل یوتیوب شبیه موجودات عجیب و غریب و مهمان با آن‌ها برخورد شوند. اما تیک‌تاک شبیه سرزمین اصلی آنهاست.

«تیک‌تاک» با اسم «TiKTok» یک برنامه اشتراک ویدیو است که در سال 2016 در چین راه‌اندازی شد و تا سال 2020 توانست حدود 60‌میلیون کاربر در ایالات متحده، 100 میلیون کاربر در خود چین و 689 میلیون کاربر در سراسر جهان برای خودش دست و پا کند.

کاربران تیک‌تاک به گنجینه بی‌پایانی از ویدیوهایی دسترسی دارند که می‌توانند با آنها سرگرم شوند و هوش مصنوعی این شبکه از روی ویدیوهایی که تماشا می‌کنند و یا آن را دنبال می‌کنند برای آن‌ها محتواهای جدید و مشابه فراهم می‌کند تا همه جوره فضا را برایشان اعتیاد آور کند و این همان چیزی است که تیک‌‌تاک را به پلتفرمی جذاب تبدیل می‌کند چون به افرادی که حتی فالوئر کمی دارند کمک می‌کند تا یک‌ شبه با وایرال شدن ویدیویی که تولید کردند تبدیل به فرد مشهوری در شبکه شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نوجوان‌ها شیفته فناوری و رسانه‌های اجتماعی هستند و برخلاف نوجوانی نسل‌های قبل خود به دسترسی راحت به اینترنت عادت دارند.‌ بنابراین بیشتر به چت کردن، برقراری روابط و گذراندن اوقات فراغت خو به صورت آنلاین تمایل دارند که در این دوسال کرونا نیز به اوج خود رسیده‌است. آنها هر روزه دنبال فناوری و راه‌های جدید هستند و حضور در هر برنامه جدید را برای خودشان ضروری می‌دانند.

از این رو ویژگی‌های تیک‌تاک نیز دقیقا بر اساس نیازها و سلیقه‌های نسل تازه طراحی شده‌است. نسل جوان تازه برای پیام‌های مختصر و راحت و قابل هضم ارزش قائل است و حوصله متن‌های طولانی و یا کار کردن با نرم‌افزارهای حرفه‌ای و سنتی را برای تولید محتواهایش ندارد. از طرفی عاشق ساخت ویدیوهای مخصوص به خودشان با موسیقی‌های محبوبشان هستند و میل زیادی دارن محصول تولیدی خود را به نمایش بگذارند و این تولید نوعی وسیله ارتباطی آنها با باقی آدم‌های شبکه است.

تیک‌تاک به خوبی توانسته با ساده‌سازی و خودکارسازی فرآیند تولید و اشتراک‌گذاری ویدیو را به سطح بالاتری برساند و تنها کاری که کاربران باید انجام دهند این است که از همه‌چیز زندگی روزمره خود فیلم بگیرند و آن را بلافاصله آپلود کنند. به دلیل مشخصات تیک‌تاک نه تولید و نه مشاهده ویدیو نیاز به زمان یا تلاش زیادی ندارد.

 

علاوه بر این، هنگامی که کاربر برنامه را راه اندازی می کند، این مطالب ویدیویی کوتاه به صورت خودکار پخش می شود. ویدیوها یکی یکی شروع به پخش می کنند و بیننده در دریایی از مطالب ویدیویی جالب، هیجان انگیز و اعتیادآور گم می شود. به دلیل ماهیت اعتیاد آور محتوا، ساعت ها صرف تماشای ویدیوهای تصادفی برای مردم آسان است.

تیک‌تاک اجازه می‌دهد کاربر زمان خود را خلاقانه بسازد و همین باعث می‌شود او ساعت‌ها وقت خود را آنجا بگذراند و یا تولید ویدیو کند یا ویدیوی باقی کاربران را تماشا کند.

این برنامه به دقت نظارت می‌کند که شما با چه نوع ویدیوهایی درگیر هستید تا علایق‌تان را پیدا کند و ویدیوهای بیشتری که فضای مشترک با آنها دارند را به شما نشان دهد. همچنین تیک‌تاک به جای تمرکز روی روابط شما با افرادی دیگر، بیشتر روی محتوایی که می‌بینید حساس است و سعی می‌کند گنجینه نامتناهی از آن‌ها را به شما به عنوان مخاطب نشان دهد. چیزی که برای جوان‌های امروزی که چندان میلی به دنبال کردن افرادی که آن‌ها را به شکل حقیقی می‌شناسند در فضای مجازی ندارند و دنبال آشنایی‌های تازه‌اند جذاب است.

بسیاری از چهره‌ها و حتی برنامه‌های مختلف در جهان نیز برای وایرال کردن موج‌های خود کاربران جوان تیک‌تاکی را تشویق به تولید ویدیوهایی با یک مضمون و یا لب‌خوانی و یا ساخت ویدیو با یک آهنگ خاص می‌کنند و همین باعث می‌شود سرو کله زدن با تیک‌تاک برای کاربران تمامی نداشته باشد و آن‌ها را از این کمپین مجازی به کمپین دیگر میفرستند. جالب اینجاست که تاثیر گرفتن از موسیقی و یا ابتکارات ویدیویی افراد فعال در تیک‌تاک بسیار رایج است و خود شبکه نیز با توجه به هوش مصنوعی که دارد روی این موضوع مانور ویژه می‌دهد. همچنین تیک‌تاک در بسیاری موارد از محل زندگی کاربرانش نیز به خوبی استفاده می‌کند و به آن‌ها ویدیوهایی را نشان می‌دهد که در نزدیکی و اطراف آن‌ها تولید شده تا ارتباط بیشتری بگیرند.

در دوسال اخیر تیک‌تاک تبدیل به پاتوق اصلی نوجوانان و جوانان جهان شده‌است و بسیاری از آن‌ها قصد دارند با اینفلوئنسر شدن در این شبکه حتی پول در بیاورند. با این حال با بررسی این شبکه و ویدیو‌های پربازدید آن‌ به خوبی می‌توان فضای فکری نسل‌های تازه را پیرامون مسائل مختلف شناخت.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین