گزارش شمخانی درباره مذاکرات وین/ همتی: روحانی و جهانگیری از نامزدی من در انتخابات ناراحت بودند/ دستورات رئیسی درباره خودرو

گروه سیاسی الف،   4001211050

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

گزارش شمخانی درباره مذاکرات وین/ همتی: روحانی و جهانگیری از نامزدی من در انتخابات ناراحت بودند/ دستورات رئیسی درباره خودرو

آمار کرونا در ایران

بنابراعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۶۶ هزار و ۹۷۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۷ هزار و ۲۶۷ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابراعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۲ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۱۴۷ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۱۴۷ نفر دُز دوم و ۲۳ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۳۷۲ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۱ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۶۶۶ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۱۴ هزار و ۹۴۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

گزارش شمخانی به نمایندگان مجلس درباره مذاکرات وین

به گزارش ایسنا، صبح امروز در جلسه ویژه‌ای با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دبیرخانه شورا، آخرین تحولات مذاکرات لغو تحریم‌ها تشریح شد.

در جریان این جلسه، روند طی شده از ابتدای دور جدید مذاکرات در دولت سیزدهم و پیشرفت‌ها و چالش‌های موجود و همچنین اصلی‌ترین اولویت‌هایی که در دستور کار تیم مذاکره‌کننده ایران است به اطلاع نمایندگان حاضر در جلسه رسید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این جلسه با تاکید بر ضرورت حل سریع چند موضوع باقی مانده در مذاکرات که هنوز پیرامون آن توافقی حاصل نشده اظهار داشت: تجربیات تلخ ناشی از بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپا، تامین الزامات شکل‌گیری توافقی قابل اتکاء، متوازن و پایدار را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

 شمخانی تاکید کرد: راهبرد اصلی کشور در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، تمرکز بر ایجاد سازوکارهای بی‌اثر کردن ابزار تحریم است و خوش‌بختانه در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

سناریوهای جدید غرب در مقابل توافق

همزمان با جریان مذاکرات در کوبورگ، اما فشارهای رسانه‌ای، بازی مقصرنمایی و حتی تعیین ضرب‌الاجل توسط غرب در حال پیگیری است. درحالی که ایران از ابتدای مذاکرات مواضع واقعی و شروط اساسی خود را به عنوان خطوط قرمز اعلام و پیگیری کرده است، رسانه‌های غربی تلاش دارند تا وانمود کنند خواسته‌های تیم مذاکره‌کننده کشورمان مباحث جدیدی را در بردارد.

یک منبع نزدیک به مذاکرات وین در گفت‌و‌گوی با روزنامه ایران در واکنش به این فضاسازی رسانه‌ای گفته است: «مواضع هیأت ایرانی از ابتدا بر اساس اصول و مبانی روشنی بوده و این اصول در طول گفت‌و‌گوها تغییری نکرده است.»

این منبع نزدیک به مذاکرات با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز هیأت ایرانی بر مبنای همین اصول بر لزوم تصمیم‌گیری طرف‌های غربی در مورد چند موضوع باقی‌مانده در مذاکرات، تأکید دارد؛ گفت: «در حال حاضر سرنوشت گفت‌و‌گوها بیش از هر زمان دیگر به تصمیمات طرف‌های غربی بستگی دارد.»

متن توافق آماده شده است

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با مهر، درباره روند مذاکرات وین، اظهار داشت: دغدغه فعلی ما این است که آیا این بار آمریکایی‌ها به صورت واقعی می‌خواهند به توافق بازگردند و به آن پایبند باشند یا اینکه باز هم می‌خواهند از توافق خارج شوند. بر این اساس آنان باید به ایران تضمین دهند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند که با تعویق زمان و بدون ابتکار عمل ما را از خواسته منطقی خودمان منصرف کنند. در این موضوع راهکارهای مختلفی را ارائه دادیم. در وهله اول مقامات آمریکا باید تضمین سیاسی دهند و به صراحت اعلام کنند که می‌خواهند به این توافق پایبند باشند.

عمویی تاکید کرد: مطالبه دیگر ما آن است که طرف مقابل باید به ایران تضمین اقتصادی دهد تا اگر باز هم از توافق خارج شدند و ما متضرر شدیم، امکاناتی در اختیارمان باشد تا بتوانیم از این طریق ضرر و زیان اقتصادی خود را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه متن مفصلی برای توافق آماده شده است، گفت: با وجود این، چند موضوع اساسی وجود دارد و تا زمانی که این موضوعات حل نشود، نمی‌توان گفت که به توافق رسیدیم. همیشه مرحله آخر مذاکرات، مهم‌ترین مرحله است چرا که موضوعات اساسی باید در این مقطع تعیین تکلیف شود.

***

منافع ملی ایجاب می‌کند از اوکراین حمایت کنیم؟

در بخشی از سرمقاله کیهان آمده است: «مخاطب این بند آمریکو فیل‌ها است. همان کسانی که (به دروغ) مدعی‌اند همه چیز را -تاکید می‌کنیم- همه چیز را باید از دریچه «منافع ملی» دید و سیاست مورد نظر را بر این اساس انتخاب کرد.

مثلا وقتی (راست یا دروغ) گفته شد، خانم «تسیپی لیونی»، وزیر خارجه اسبق رژیم اسرائیل برای فریب رهبران برخی از این کشورهای مرتجع عربی با آنها همخوابه می‌شد، گفتند: «برای منافع ملی است، چه اشکالی دارد؟».

یا وقتی تصاویر تحقیر‌آمیزی از نشستنِ مثل بَرُه رئیس‌جمهور صربستان مقابل ترامپ منتشر شد نوشتند: «اگر برای منافع ملی است، ضروری است مقابل پست ترین آدم‌ها مثل یک بره زانو زد.»

این طیف که خیلی دوست دارند ایران را درگیر جنگ اوکراین کنند (همان‌طور که خیلی دوست داشتند ایران را وارد جنگ افغانستان کنند) و معتقدند در هر موضوعی باید منافع ملی را در اولویت قرار داد پاسخ دهند: آیا ورود ایران به این درگیری با توجه به تبعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی آن، به نفع منافع ملی ماست؟

ورود به این درگیری در مذاکرات هسته‌ای به نفع ما تمام می‌شود یا به ضرر منافع ملی مان است؟

درگیر شدن با روسیه آن هم بر سر اوکراینی که در تحریم‌های ضدایرانی غرب، با غرب همنوا شد، در وتو شدن قطعنامه‌های غرب و دور زن تحریم‌ها به ما کمک خواهد کرد یا چنین خبطی، منافع ملی را تهدید خواهد کرد؟

آیا گسترش ناتو به سمت شرق، به نفع منافع ملی ایران است یا به ضرر آن؟ مفتضح شدن برخی از این جریان‌های سیاسیِ واداده به غرب با وقوع جنگ اوکراین، یکی دیگر از آن برکات است. اینکه این جریان سیاسی، چطور چنین مسائل پیش پا افتاده‌ای را نمی‌فهمد باز می‌گردد به منظومه فکری شان. آنها غربگرا هستند و تحت هر شرایطی قطب نمایشان سمت غرب را نشان می‌دهد.»

***

همتی: روحانی و جهانگیری از نامزدی من در انتخابات ناراحت بودند

عبدالناصر همتی می‌گوید: جهانگیری و روحانی از تایید صلاحیتم در انتخابات ریاست‌جمهوری ناراحت شدند.

همتی‌ در‌ گفت‌وگو با نشریه آگاهی‌‌نو اظهار داشت:‌ فردای‌ ثبت‌نام‌ برای‌ انتخابات‌ ریاست‌‌جمهوری به جلسه ستاد‌ هماهنگی‌ اقتصادی‌ دولت‌ رفتم. آن‌ روز‌ ساعت‌ ۸‌ صبح‌ جلسه‌ ستاد‌ هماهنگی‌ اقتصادی‌ بود.‌ آقای‌ روحانی‌ یک‌باره‌ گفت:‌ شما‌ برای‌ چه‌ رفتید‌ ثبت‌نام‌ کردید؟‌ گفتم:‌ با‌ خودتان‌ هماهنگ‌ کردم.‌ گفت‌: چه‌ زمانی؟‌ گفتم‌: سرپایی‌ صحبت‌ کردیم.‌ گفت‌ آنکه‌ جلسه‌ نبود.‌ گفتم‌ چه‌ فرقی‌ می‌‌کند‌ آقای‌ دکتر‌ با‌ شما‌ صحبت‌ کردم‌ و‌ گفتید‌ ثبت‌‌نام‌ کنید.‌ حالا‌ ثبت‌‌نام‌ کرده‌‌ام‌ و‌ کاری‌ نمی‌شود‌ کرد.‌ 
 
همتی‌ می‌افزاید‌: صبح‌ روز‌ بعد‌ از اعلام‌ نتایج‌ افراد‌ تائید‌ صلاحیت‌ شده‌ که‌ نام‌ بعضی‌ جزو‌ آنها نبود‌ و‌ نام‌ من‌ بود‌‌ نیز به‌ جلسه‌ ستاد‌ هماهنگی‌ اقتصادی‌ دولت‌ رفتم. در آن‌‌ جلسه‌ آقای‌ جهانگیری‌ خیلی‌ عصبانی‌ به‌ نظر‌ می‌‌رسید.‌ بحث‌هایی‌ درباره‌ تایید‌ صلاحیت‌ها و اینکه دولت‌ باید‌ چه‌ کاری بکند، شد. آقای روحانی‌ به‌ من‌ گفت:‌ آقای همتی‌ شما‌ می‌خواهید‌ بمانید؟ گفتم:‌ یعنی‌ چه؟ گفت:‌ یعنی‌ می‌خواهی انتخابات‌ را‌ ادامه‌ بدهی‌ یا‌ استعفا‌ می‌دهی؟‌ گفتم:‌ الان‌ که تایید‌ شدم، استعفا‌ بدهم؟ معنایی‌ ندارد. برای نظام‌ خوب‌ نیست.‌ گفت:‌ نمی‌شود‌ شما‌ یا باید‌ بانک‌ مرکزی‌ باشید‌ یا در‌ انتخابات.‌ باید یکی‌ را‌ انتخاب‌ کنید.‌ خیلی‌ صریح‌ این‌ حرف‌ را‌ زد.‌ آقای جهانگیری‌ گفتند‌: در‌ لیست‌ اصلاح‌طلب‌ها‌ شما‌ رأی‌ نداشتید.‌ گفتم:‌ جنابعالی‌ حتما‌ حمایت‌ می‌کنید.‌ آقای‌ جهانگیری‌ گفت:‌ نه‌،‌ من‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ از‌ شما‌ حمایت‌ نمی‌‌کنم.‌ من‌ تعجب‌کردم‌ که‌ آقای‌ جهانگیری‌ چنین‌ برخوردی کرد.‌ نمی‌دانم‌ چرا‌ از‌ من‌ عصبانی‌ بود.

***

دستورات رئیسی درباره خودروسازی داخلی

آیت الله رئیسی در یک بازدید از پیش اعلام نشده از ایران خودرو، دستورهای مهمی در حوزه خودرو صادر کرد.

به گزارش ایسنا، در این بازدید رییس جمهور ابتدا از خودروهای موجود در انبارهای ایران خودرو بازدید میدانی به عمل آورد و با تأکید بر غیرقابل قبول بودن وجود این حجم از خودرو در انبار، دستورهایی برای ترخیص خودروها صادر کرد.

رییس جمهور پس از بازدید از انبار خودروهای ایران خودرو، با حضور در خطوط تولید در جریان آخرین وضعیت تولید قرار گرفت و دستورهای مهمی صادر کرد.

تامین قطعات و ترخیص فوری خودروهای دپو شده در انبارهای ایران خودرو، افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده، توقف تولید برخی خودروهای قدیمی و آغاز تولید چند خودروی جدید و با کیفیت، اجازه واردات منضبط و تحت نظارت از سال آینده، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، شفاف سازی فرآیند قرعه کشی و رفع ابهام کامل برای مردم با نظارت دقیق وزارت صمت از جمله این دستورها بود.

***

یارانه نقدی و معیشتی ثروتمندان حذف می‌شود

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در نشست علنی صبح امروز چهارشنبه (11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در روند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ب) و (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بند (ب) تبصره ( 14) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(3) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

***

نمایندگان مخالف و موافق حذف ارز ترجیحی تقریبا برابر هستند

مهدی طغیانی نماینده اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با برنا در رابطه با روند بررسی بودجه در مجلس و حذف ارز ترجیحی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، رقم ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تامین دارو و گندم و نهاده‌های دامی در نظر گرفته شده است، باید منتظر بمانیم تا در صحن مجلس هم تصمیم گیری بشود. دولت باید راهکار حذف ارز ترجیحی و نحوه جبران آن را مشخص کند.

وی ادامه داد: درخواست دولت این است که ارز ترجیحی که موجبات رانت و فساد را فراهم آورده است، حذف شود و حتی تاکید بر این است که این کار می‌تواند بدون تبعات ویژه‌ انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مطرح کرد: هنوز در دولت درباره راهکارهای جایگزین حذف ارز ترجیحی به جمع بندی نرسیده اند، اما آنان به صورت اجمالی می‌گویند که حتماً راهکارهای جبرانی دارند.

وی گفت: این موضوع هنوز در صحن علنی مجلس مورد بحث قرار نگرفته است و تعداد نمایندگان مخالف و موافق حذف ارز ترجیحی تقریبا برابر هستند. مجلس با دولت در این موضوع همراهی خواهد کرد.

***

سلیمی نمین: باقری براساس سیاست نظام عمل می‌کند

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصول‌گرا، در گفتگو با منیبان در واکنش به اینکه با توجه به اظهارات افرادی مانند سعید جلیلی و ... چرا از جریان اصول‌گرا صداهای دوگانه در خصوص مذاکرات وین به گوش می‌رسد، گفت: به نظر می‌رسد، سیر مذاکرات در روند خوبی قرار دارد و می‌تواند نقش قابل توجهی از حقوق ایران را ایفا کند. اینکه برخی اظهارنظرها در فضای مجازی می‌تواند تضعیف‌کننده اراده یا موقعیت ایران شود، پاسخ منفی است. حال بعضی‌ها نظرات خودشان را ابراز می‌کنند به‌خصوص کسانی که با کلیت مذاکرات مشکل دارند. قائل به این نیستند که ما در کنار تلاش‌های خود در داخل کشور برای پیشبرد امور، باید از دیپلماسی هم برای حل مشکلات و پیشبرد اهداف استفاده کنیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که ما باید محوریت را در داخل ایران قرار دهیم، به این معنی که متکی بر منابع داخلی و اراده ملی، مسائل را پیش ببریم اما دیپلماسی هم باید در خدمت اراده ملی باشد. برخی قائل به مذاکره نیستند اما این مسئله مقوله جدیدی نیست و طبیعتاً از قبل بوده و ادامه هم خواهد داشت. نقطه نظرات آنها هم شنیده می‌شود اما به‌طور وضوح سیاست نظام این نیست. یعنی سیاست نظام این نیست که ما از مذاکره و دیپلماسی به عنوان یک ابزار در جهت تقویت موقعیت خودمان بهره نگیریم.

سلیمی نمین با اشاره به سابقه همکاری باقری با جلیلی در جریان مذاکرات تصریح کرد: بر همین اساس شاهد هستیم که وقتی باقری و جلیلی همکاری می‌کردند خیلی قائل به مذاکره نبودند اما امروز باقری بر اساس سیاست نظام پیش می‌رود. در واقع آنچه در گذشته به عنوان زیرمجموعه جلیلی عمل می‌کرده، امروز عمل نمی‌کند و بر اساس سیاست نظام عمل می‌کند. منتهی خوب است که ما نقطه‌نظرات همه دلسوزان را بشنویم و با دقت بیشتری عمل کنیم چراکه طبیعتاً نگرانی‌های آنها را هم باید شنید اما سیاست نظام، قطعاً به این ترتیب است که ما از طریق دیپلماسی برخی از مسائل خودمان را پیش ببریم.

این فعال سیاسی اصول‌گرا ضمن تاکید بر اینکه از همان ابتدا در میان اصول‌گرایان در رابطه با مسائلی نظیر برجام و مذاکرات وین چندصدایی وجود داشته است، اظهار کرد: چند صدایی در میان اصول‌گرایان درباره برخی مسائل نظیر برجام و مذاکرات، سابقه قبلی دارد. به این ترتیب که در دولت احمدی‌نژاد و در زمان تیم مذاکره‌کننده جلیلی، چند بار اعلام شد که ما دیگر مذاکره نخواهیم کرد. کما اینکه احمدی‌نژاد به صراحت اعلام کرد با توجه به مسائلی که وجود دارد ما مذاکره را با اروپایی‌ها دنبال نخواهیم کرد اما بلافاصله رهبری مخالفت کردند و به هیچ‌وجه بحث مذاکره را نفی نکرد. لذا این چندصدایی بودن مقوله جدیدی نیست و به معنی اختلاف هم نیست چرا که در مسائل مختلف دیدگاه‌های متعددی وجود دارد. آنچه اهمیت دارد این است که نظام در نهایت با شنیدن نقطه‌ نظرات مختلف به یک تصمیم واحد برسد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. وحدت ملی با وعده صادق

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  12. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  13. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  14. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  15. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  16. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  20. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  21. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  22. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  23. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  24. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  25. یک سیلی برای تنبیه

آخرین عناوین