سامانه «ایران من» در تعقیب واکسن نزده ها!

گروه اجتماعی الف،   4001211027

در صورتی می‌توانید به سفر بروید که حتما واکسن زده باشید. امسال سفت‌وسخت این ماجرا رصد می‌شود.

سامانه «ایران من» در تعقیب واکسن نزده ها!
 

روزنامه شهروند در گزارشی آورده است:‌ آنهایی که با وسایل نقلیه عمومی قصد سفر دارند با کدملی‌شان وضعیت واکسن زدن یا نزدن‌شان رصد می‌شود و آنهایی که با خودروی شخصی خود قصد سفر دارند از طریق پلاک خودرو که به سامانه ایران من متصل است شماره کدملی صاحب خودرو استخراج شده و وضعیت تزریق واکسن آنها بررسی می‌شود.

خیلی از ما که دو سال قبل قید سفر را زده‌ایم و در خانه مانده‌ایم دل‌مان برای سفر لک زده است. برای عید نوروز سه سال قبل که خبری از کرونا و اتفاقات عجیب و غریبش نبود و هروقت که دل‌مان می‌خواست ساک‌مان را می‌بستیم و آن را زیر بغل می‌زدیم و هرجا که دل‌مان می‌خواست بدون ماسک و حرف‌وحدیث‌هایش سفر  می‌کردیم.

اما همین که پای این ویروس نامیمون به زندگی ایرانی‌ها باز شد اوضاع عوض شد و دو سال است که از ترس کرونا خیلی‌ها خانه‌نشین شده‌اند و قید سفر را زده‌اند.

مدت‌ها منتظر تزریق واکسن بودیم و به این امید که اگر واکسن بزنیم از شر این ویروس در امان می‌مانیم روزها و شب‌ها را با استرس سپری کردیم. همان موقع که هرکدام‌مان سوزن واکسن به بازوهایمان تزریق می‌شد با این امید که روئین‌تن شده‌ایم خوشحال و سرخوش از مرکز واکسیناسیون خارج می‌شدیم و چه بسا در طول بازگشت هم این ابرهای خیالی روی سرمان حرکت می‌کرد و در آنجا دوباره ساک سفر می‌بستیم و در ذهن‌مان برای عید برنامه‌ریزی می‌کردیم.

اما خیلی زود این ابرهای خیالی از بالای سر ما پرکشیدند آن هم زمانی بود که پای اُمیکرون به کشور ما باز شد. همان روزها بود که در آن سوی مرزها بسیاری از سفرهای کریسمس لغو شد و این نشان می‌داد که سفرهای عید نوروز هم با چالش روبه‌رو است.

توییتر سخنگوی ستاد ملی کرونا دوباره امید را برای رفتن به سفرهای نوروزی در دل آنهایی که برنامه‌ریزی‌هایشان خراب شده بود دوباره بازگرداند. او خبر داده بود که موج ششم کرونا تا حدود زیادی مهار شده است و آنهایی که واکسیناسیون خود را به‌طور کامل انجام داده‌اند می‌توانند در تعطیلات نوروزی بدون محدودیت به سفر بروند. البته این ماجرا تا زمانی به قوت خودش باقی است که دوباره بیماری اوج نگیرد که اگر در همین مدت کوتاه باقی‌مانده شیوه‌های بهداشتی رعایت نشود و بیماری اوج بگیرد دوباره تصمیم‌های جدیدی اتخاذ می‌شود.

امسال سومین نوروزی است که مردم با کرونا آن را سپری می‌کنند. عید سال ۹۹ بیشتر مردم از ویروس ناشناسی که آمار مرگ‌ومیر را هر روز بیشتر می‌کرد به‌شدت واهمه داشتند و این سبب شده بود که کمتر به سفر بروند.

اما اسفندماه ۹۹ مردم دیگر هراسی از ویروس و سفر نداشتند و اگرچه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با هدف ممانعت از گسترش شیوع کرونا، روی کاغذ محدودیت‌ها و جریمه‌هایی را برای ایام نوروز در نظر گرفت اما ناباورانه در آخرین روز سال، تمامی محدودیت‌ها  لغو شد.

اما در آستانه شروع سال ۱۴۰۱ وضعیت کمی تغییر کرده است و بیشتر مردم واکسن زده‌اند و همین ماجرا سبب شده که به فکر بستن کوله‌بار سفر باشند، بی‌آنکه از سویه اُمیکرون و مخاطرات آن ترسی به دل راه دهند. گویا با کاهش یافتن آمار روزانه و تغییراتی در نقشه رنگ‌بندی شهرها، کمی از نگرانی‌ها کاسته شده است.

با این وجود بسیاری از متخصصان بر این باورند که اگر ۷۰ درصد مردم دوز سوم یا همان بوستر کرونا را دریافت نکرده باشند سفرهای نوروزی بی‌خطر نیست و به همین دلیل زنگ خطر را به‌صدا درآوردند و اعلام کردند که اگر شرط ستاد ملی مقابله با  کرونا برای انجام سفرهای نوروزی جدی گرفته نشود و  با هجوم مسافران در یک‌بازه زمانی خاص روبه‌رو شویم وقوع پیک هفتم کرونا پس از پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ موضوع غیرمحتملی نخواهد بود.

اما با این‌وجود برخی از مسئولان بر این باورند که قله پیک ششم را رد کرده‌ایم و مشکلی با سفرهای نوروزی نخواهیم داشت.

 

قله پیک ششم را رد کرده‌ایم

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت تاکید کرده که سویه اُمیکرون با تلاش کادر بهداشت تحت کنترل است و اگر شرایط خاصی پیش نیاید مشکلی برای سفرهای نوروزی وجود ندارد و در صورتی که افراد واکسیناسیون خود را انجام داده‌اند نگرانی برای سفر نخواهند داشت.

 

سامانه‌ای برای رصد مسافران نوروزی

این موضوع را محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تاکید کرده و  براین باور است که قوانین امسال برای تردد مسافرت بسیار سفت‌وسخت اجرا می‌شود. واکسیناسیون افرادی که با خودروی شخصی به سفرهای نوروزی می‌روند از طریق کدملی و پلاک خودرو توسط دوربین‌هایی که به سامانه «ایران من» متصل هستند، رصد می‌شود.

او توضیح می‌دهد که همه دستگاه‌های استراتژیک مانند راه‌وشهرسازی و ناجا به سامانه «ایران من» در طرح محدودیت هوشمند کرونایی متصل هستند و افرادی که با وسایل حمل‌ونقل عمومی برای نوروز مسافرت می‌روند با ارایه کدملی در صورت تزریق واکسن کرونا، بلیت به آنها فروخته می‌شود و کسانی که با خودروی شخصی قصد عزیمت به شهرهای مختلف دارند، پلاک خودرو توسط دوربین ناجا ثبت شده و همراه با کدملی، روند واکسیناسیون آنها رصد می‌شود و در صورت عدم تزریق واکسن توسط راننده از مسافرت آنها جلوگیری می‌شود.

فرهادی به این نکته اشاره می‌کند که  فقط واکسیناسیون راننده رصد شده و امکانی برای رصد سایر سرنشینان خودرو وجود ندارد و  تقاضا می‌کند که از هموطنان برای پیشگیری از عدم تردد برای مسافرت، حتما اقدام به تزریق واکسن یا تکمیل روند واکسیناسیون خود کنند.

 

اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا

او با اشاره به اینکه طرح محدودیت هوشمند کرونایی در حال اجراست خاطرنشان می‌کند: «پایه اساسی اجرای طرح مدیریت هوشمند بر دو اصل اساسی واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی استوار است و فاز سوم این طرح در قالب نظارت واحدهای صنفی و صنعتی است. همچنین فاز چهارم نیز به ترددها و سفرهای برون‌شهری اختصاص پیدا می‌کند.»

کسانی که با خودروی شخصی قصد عزیمت به شهرهای مختلف دارند، پلاک خودرو توسط دوربین ناجا ثبت شده و همراه با کدملی، روند واکسیناسیون آنها رصد می‌شود.

معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت به این موضوع اشاره می‌کند که این طرح با هدف کنترل و نظارت هوشمند بیماری کرونا از طریق تبادل اطلاعات بر خط در بستر سامانه «ایران من» به‌منظور ایجاد تعادل در زندگی روزانه شهروندان و صیانت از سلامت آنان انجام می‌شود و از همه مردم می‌خواهیم همکاری‌های لازم را با انجام و تکمیل واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشته باشند.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو ستاد ملی کرونا به «شهروند» توضیح می‌دهد که حتی اگر فردی سه دوز واکسن خود را تزریق کرده باشد باز هم از ابتلا به اُمیکرون مصون نیست درواقع واکسن تنها جلوی وضعیت شدید و مرگ‌ومیر را تا حدود زیادی می‌گیرد و به همین دلیل تزریق دوز سوم بسیار اهمیت دارد.

او با تاکید بر اینکه تعداد کسانی که در کشور دوز سوم را زده‌اند تنها ۲۰ میلیون نفر هستند، ادامه می‌دهد: «نباید فکر کنیم که نوروز امسال از سال‌های دیگر کم‌خطرتر است. درست است که اُمیکرون نسبت به دلتا خطر کمتری دارد اما ماجرا این است که شیوع‌وچرخش این بیماری بسیار بالاست و همین موضوع می‌تواند افراد بیشتری را درگیر کند. در صورتی می‌توانیم با خیال‌راحت برای عید برنامه‌ریزی کنیم که حداقل ۷۰ درصد مردم دوز سوم را تزریق کرده باشند که این اتفاق هنوز رخ نداده و تا رسیدن به این آمار فاصله زیادی داریم.»

عضو کمیته علمی ستاد کرونا ادامه می‌دهد: «اجرای طرح شهیدسلیمانی که قرار بود امسال نیز ادامه پیدا کند بسیار اهمیت دارد؛ این طرح محورهای اصلی مدیریت اپیدمی را پوشش داده و تنها طرح‌جامع مدیریت اپیدمی است که می‌تواند در جریان سفرهای نوروزی به ما کمک کند.»

سوری تاکید می‌کند که مدیریت هوشمند در انجام سفرهای نوروزی می‌تواند بسیار نقش ‌تعیین‌کننده‌ای داشته باشد و باید طبق شاخص‌های اپیدمیولوژی، سنجش سطح خطر کرده و بر این اساس، مداخلات مناسب را اعمال کنیم. ما نمی‌توانیم برای تمام کشور یک نسخه واحد بپیچیم و تمامی سفرها در کل کشور را ممنوع کنیم. اعمال مدیریت هوشمند به این معناست که واکنش ما، متناسب با سطح خطر باشد و فقط هم وزارت بهداشت نمی‌تواند مشکل اپیدمی را به خوبی مدیریت کند. در تمام دنیا، متخصصان مختلف با یکدیگر تبادل‌نظر کرده یا با استناد بر مطالعات‌وتحقیقات‌بومی تصمیم می‌گیرند، متاسفانه ما فاقد تحقیقات‌بومی هستیم و از اجماع‌نظر علمی هم استفاده نمی‌کنیم.

او معتقد است که مردم باید با درایت برای سفرهای نوروزی تصمیم‌گیری کنند چراکه ویروسی که در حال‌حاضر در کشور ما است با  ویروسی که در آفریقا یا اروپاست  فرقی ندارد، اما تفاوت در نوع مدیریت اپیدمی و رفتارهای مردم است که باعث می‌شود تعداد جانباختگان کم‌ یا زیاد باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین