واکنش بنیاد شهید به شایعات درباره فعالیت های اقتصادی اش

گروه اقتصادی الف،   4001209118 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید، به ادعاهای مطرح شده در برخی فیلمهای موجود در شبکه های اجتماعی واکنش نشان داد.

واکنش بنیاد شهید به شایعات درباره فعالیت های اقتصادی اش

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ اخیراً فیلمی از اعتراض چند تن از ایثارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی منتشر شده است که در آن مدعی شده‌اند، سازمان اقتصادی کوثر صاحب 13 نیروگاه است و 86 درصد از تولید مرغ و تخم مرغ کشور را در دست دارد. برای پیگیری صحت این اظهارات با یکی از مسئولان سازمان اقتصادی کوثر که مجموعه اقتصادی متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران است گفتگو کردیم.

سازمان تنها 75 درصد سهم یک نیروگاه را دارد نه 13 نیروگاه!

جواد وکیلی، معاون اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر، در پاسخ به خبرنگار ما درباره ادعای مالکیت سازمان بر 13 نیروگاه گفت: سازمان اقتصادی کوثر در حال حاضر سهامدار ۷۵ درصد نیروگاه زاگرس است که عملاً با توجه به تعلق ۲۵ درصد از سهام آن به مردم، حتی یک شرکت نیروگاهی را هم به صورت کامل در اختیار ندارد و کمتر از یک نیروگاه در اختیار سازمان اقتصادی کوثر است.

در بازار سرمایه نیز کمتر از ۵ درصد سهام نیروگاه دماوند در اختیار سازمان است که در معاملات بورس اوراق بهادار خریداری شده است. جمعاً در پرتفوی سرمایه‌گذاری سازمان، کمتر از یک نیروگاه داریم و ما به هیچ عنوان صاحب نیروگاه کامل نیستیم چه برسد به اینکه 13 نیروگاه داشته باشیم.

ادعای عجیب درباره سهم بنیاد از تولید گوشت مرغ

وی با تکذیب ادعای عجیب تولید 86 درصد مرغ کشور توسط بنیاد شهید گفت: سازمان اقتصادی کوثر از گوشت مرغ تولید و توزیع شده بازار که به صورت گرم و منجمد توزیع می شود، کمتر از یک درصد و کمی بیشتر از نیم درصد سهم دارد. در خصوص تولید جوجه یک روزه گوشتی که آن هم فقط مورد نیاز مرغداری‌های کشور است، سهم تولید سازمان سهم بیشتری است.

بنیاد شهید حتی یک سهم هم در شرکت مینو ندارد

معاون اقتصادی سازمان کوثر همچنین مالکیت بنیاد شهید بر شرکت مینو را رد کرد و توضیح داد: سهامدار اصلی کارخانجات مینو، گروه اقتصادی و خودکفایی آزادگان است که نماد «خودکفا» را در بازار سرمایه دارد و مجموعه‌ای از سهامداران آزاده‌ای هستند که در سال‌های قبل با هم یک مجموعه اقتصادی تشکیل دادند و حتی زیر مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران نیستند و یک شرکت تقریباً خصوصی است. سهامداران آن جمعی از ایثارگران هستند که شخصاً سهام را خریداری کردند و این شرکت هیچ ارتباطی به سازمان اقتصادی کوثر و مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران ندارد.

مجموعه اقتصادی و خودکفایی آزادگان، شرکت‌هایی مثل شرکت پخش قاسم ایران، شرکت صنعتی پارس مینو، گروه صنعتی مینو و غیره را دارد. البته گروه خدمات مالی و مدیریت معین آزادگان و پنج درصد شرکت سرمایهگذاری ملی ایران که وابسته به بانک ملی است سهامداران مجموعه کارخانه مینو هستند. یقیناً می‌شود گفت که در مجموع هیچ سهمی حتی یک سهم از مجموعه گروه مینو در اختیار سازمان اقتصادی کوثر و بنیاد شهید نیست.

درآمد سازمان کوثر به کجا می رود و چه می شود؟

وکیلی در واکنش به اظهارات یکی از حاضران در تجمع مقابل مجلس که مدعی است هلدینگهای بنیاد شهید به ایثارگران چیزی نمی دهند گفت: سازمان اقتصادی کوثر یک نهاد اقتصادی است که ذیل بنیاد شهید و امورایثارگران فعالیت می کند. این مجموعه به صورت هیأت امنایی اداره می شود و اعضای هیأت امنا مدیرعامل این مجموعه را انتخاب می کنند. سالانه جلسه‌ای به عنوان جلسه مجمع سازمان با حضور هیأت امنا برگزار می شود که در این جلسه صورت‌های مالی سالانه بررسی شده و بودجه تخصیص یافته برای سال بعد بررسی و تصویب و به سازمان ابلاغ می شود.

سازمان موظف است بر اساس بودجه ابلاغ شده با صرف منابع و انجام هزینه، به یک میزان سود مشخص شده در بودجه دست پیدا کند. این سود مشخص شده، طبق قوانین با نظر هیأت امنا در مجمع تقسیم می‌شود که غالبا بخشی از آن به بنیاد شهید و امور ایثارگران تخصیص پیدا می کند و بخشی دیگر صرف سرمایه‌گذاری مجدد، تعمیر و نگهداری سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و همچنین هزینه‌های مجموعه خواهد شد. بنیاد شهید هم بر اساس اولویت‌های خود برای خدمت‌رسانی به ایثارگران از محل سود کسب شده اقدام می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۲۵۲۳۳۲۱:۴۵:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۹
عيدي و پاداش پرداختي به مديران كوثر را اعلام كنيد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین