سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت: طرح موضوع کمبود دارو، کوبیدن بر طبل تشویش اذهان عمومی است

گروه اجتماعی الف،   4001209037

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اینکه ادعای فوت ۴۰۰ بیمار تالاسمی به دلیل دارو ادعای سنگینی است که بی محابا از سوی برخی افراد مطرح می شود گفت: اگر ادعا می شود نبود دارو و تجهیزات سبب مرگ بیماران شده، چرا سندی ارائه نمی شود.

طرح موضوع کمبود دارو، کوبیدن بر طبل تشویش اذهان عمومی است

محمد هاشمی در گفت و گو با ایرنا، درخصوص برخی اظهارات  مبنی بر تغییر آمار وزارت بهداشت درباره کمبودهای دارویی در کشور با تاکید بر اینکه این وزارتخانه هیچگاه اعلام نکرده که ۵۰۰ قلم کمبود دارویی در کشور وجود دارد، اظهارداشت: آنچه اعلام شده بود اینکه درصورت تامین نشدن به موقع ارز ممکن است بعد از چندماه کمبودها به ۵۰۰ قلم برسد که به لطف خدا و با حمایت های دولت، بخشی از نیاز ارزی تامین شد و مشکلی به وجود نیامد.

وی همچنین درخصوص کمبود ۱۹۰ قلم دارو در کشور، توضیح داد: موجودی این مقدار دارو کمتر از سه ماه است که عدد بدی نیست؛ ممکن است کمبود ۱۹۰ قلم داروی اعلامی در بازه زمانی دوهفته و یک ماه رفع شده و هیچ وقت وارد کمبود نشوند. ما موجودی داروهایی که به کمتر از یک ماه برسد را کمبود تلقی می‌کنیم که موارد مطروحه شامل این موضوع نمی شوند. موجودی ۵۲ قلم دارو کمتر از یک ماه است به این معنا که از نظر موجودی، وضعیت مناسبی ندارند.

 هاشمی ادامه داد: شیوع کرونا در کشور سبب شده نگاه ها بیشتر به سمت حوزه بهداشت و درمان متمرکز شود که ممکن است برخی موضوعات در این حوزه پررنگ تر جلوه داده شده و بزرگنمایی شوند. طرح موضوع کمبود دارو، کوبیدن در طبل تشویش اذهان عمومی است؛ در شرایطی که افراد در حوزه سلامت درگیر تامین اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی برای بیماران هستند تا آنها آسوده خاطر باشند اقداماتی صورت می گیرد که سبب ناآرامی در کشور می شود.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: وضعیت فعلی دارو ۱۰۰درصد مطلوب نیست اما نسبت به سال های گذشته بدتر هم نیست؛ کمبود وجود دارد اما پایدار نگه داشته شده است.

ادعای فوت ۴۰۰ بیمار تالاسمی به دلیل دارو ادعای سنگینی است

وی درخصوص ادعای مطرح شده مبنی بر فوت ۴۰۰ نفر از مبتلایان به تالاسمی به دلیل نبود دارو، توضیح داد: بارها از دوستی که در انجمن تالاسمی ادعا می کند نبود دارو و تجهیزات سبب مرگ بیماران شده، درخواست کرده ایم، سند ارائه کند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. اگر فردی در رسانه ای ادعایی دارد باید از وی مدرک درخواست شود. ادعای فوت ۴۰۰ بیمار تالاسمی به دلیل دارو ادعای سنگینی است که نیاز به اثبات دارد؛ آنها می توانند مدارک خود را ارائه هند چرا که این موضوع قابل پیگیری است.

 هاشمی در پایان با تاکید بر اینکه بارها اعلام شده است که داروهای تولید داخل بیماران تالاسمی موجود است اما واردات داروهای خارجی به دلیل تحریم ها با کندی پیش رفته و اندک است، بیان کرد: انتشار اینگونه اخبار بیش از آنکه کمک کننده باشد تنها سبب ایجاد شبهه و تشویش در ذهن مخاطب می شود؛ اینکه برخی منافع حزب خود را در این شرایط مطرح کنند و پای بیماران را برای پررنگ کردن مسائل حزبی خود به میان بکشند، کار درستی نیست.

به گزارش ایرنا،  مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز شب گذشته گفت: تولید سرم در کشور افزایش یافته و کارخانه ‌ها پیوسته در حال تولید و تأمین سرم هستند.

حمیدرضا اینانلو یکشنبه شب در پاسخ به مطلبی در فضای مجازی مبنی بر سهمیه بندی شدن سرم، با بیان اینکه این سازمان هیچ گونه سهمیه بندی را برای سرم در داروخانه‌ های منتخب یا خاص اعمال نکرده است، گفت: به دلیل اینکه مصرف و تجویز سرم به صورت بی رویه افزایش یافته به دانشگاه ‌های علوم پزشکی در استان‌ های مختلف اجازه داده شده که بر اساس اولویت بندی و نیاز مصرف مراکز درمانی، سرم با هدف کنترل تجویز و مصرف، بین مراکز درمانی توزیع شود.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینکه تولید سرم در کشور افزایش یافته است و کارخانه ‌ها پیوسته در حال تولید و تأمین سرم هستند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۵ شرکت تولید کننده سرم با همه ظرفیت فعال هستند، تصریح کرد: مقرر شده است که این شرکت ها حتی تعطیلات عید نوروز را کم کنند و با همه توان تولید داشته باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین