احمد توکلی : فساد شبکه‌ای کشور را تهدید می‌کند

گروه سیاسی الف،   4001208101 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
احمد توکلی : فساد شبکه‌ای کشور را تهدید می‌کند

دکتر احمد توکلی در گفتگو با آفتاب یزد در مورد چیستی فساد سیستمی گفت: ما با یک حلقه‌ فساد سیستمی و شبکه‌ای مواجه هستیم. گاهی قوانین از آغاز طوری می‌نویسند که اگر آن قانون اجرا شود، فساد شود و منابع به سمت خاصی برود.
دکتر احمد توکلی با بیان اینکه فساد مقوله‌ای است که اگر هرچه سریعتر به آن نپردازیم، همه‌گیر می‌شود، گفت: فساد در ابتدا به صورت پراکنده عمل می‌کند و ممکن است بخش اندکی از پرونده‌های قضائی را شامل شود. براساس علم اقتصاد در یک تقسیم‌بندی اگر تقریباً ۱۰ درصد پرونده‌ها در خصوص رشوه باشد از آن به عنوان فساد اطلاق می‌شود. من الان دقیقا نمی‌دانم در ایران چقدر است اما حس می‌کنم بیشتر است.

وی در ادامه با توضیح اینکه مبارزه با فساد باید از بالا شروع شود، گفت: در گذشته مقاماتی بودند که می‌خواستند زندگی دور از مردم داشته باشند و چون با حقوق‌های آن موقع نمی‌شد از این کارها کرد هنگامی که کسی به آنها تعارف می‌کرد خودشان را می‌فروختند. من آن موقع در روزنامه رسالت بودم و اینها را افشاء می‌کردم.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت، بیان داشت: در حال حاضر گستردگی فساد به این دلیل است که مدیران اجرایی کشور امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به خودشان کنار گذاشتند و فقط از موقعیت بالا به مردم دستور می‌دهند که این امر موجب شده است تا به تعبیر حضرت علی (ع) کم کم اشرار بر سر کار آیند.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت خاطرنشان کرد: فساد انواع مختلفی دارد اما ممکن است به تعبیر دیگری سیستمی نباشد. اما به این تعبیر که من می‌گویم قطعاً فساد سیستمی خواهد بود زیرا وقتی ما فساد شخصی در اداره‌ای را آشکار می‌کنیم از چند جای دیگر صدای آن در می‌آید. رهبر انقلاب نیز بارها و بارها فرمودند که با فساد مبارزه کنید اما مسولان آن را جدی نگرفتند به طوری که هم اکنون با فساد شبکه‌ای مواجه هستیم.
وی در تشریح فساد قانونی گفت: از این مرحله حادتر، وقتی است که فساد قانونی شود. بدین معنا که اگر مفسدین به مجاری تدوین قانون، دستگاههای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نفوذ کنند آنگاه قانون متناسب با حوایج آنان نوشته می‌شود و نه حوایج مردم و آن موقع است که قانونگرایی فساد می‌آورد. توکلی ادامه داد: مرحله‌ی دیگر آن State Capture، Elite Capture به معنی سلطه بر نخبگان و سلطه بر دولت است بدین تریتیب که کسانی موقعی در میان مقامات دولت نفوذ می‌کردند اما هم اکنون یک سطح بالاتر رفته‌اند و دولت را در دست می‌گیرند و آن موقع است که باید فاتحه‌ی همه چیز را خواند.متاسفانه ما به این مرحله‌ از فساد قانونی رسیده ایم؛ یعنی نفوذ کردن در مجاری تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و شکل دادن به قانون که وقتی قانون اجرا می‌‌شود منابع یک طرفه به سود افراد خاصی می‌رود.

وی با بیان اینکه برخی مفسدان در بودجه سال آینده نیز در حال ایجاد مفسده هستند، گفت: آنچه تحت عنوان مشارکت در تبصره ۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ و نیز لایحه مشارکت عمومی و خصوصی در کمیسیون عمران مجلس در حال بررسی است نمونه‌ای از آن است که برخی در صددند با دادن ظاهری فریبنده به آن اهداف خود را محقق سازند. پس در این جا به افراد خبره این کار نیاز است تا بتوانند جلوی آنها را بگیرند و مجلس قطعا جلو آنها را خواهد گرفت.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت بیان داشت:

یک مفهومی در مغرب زمین تحت عنوان مشارکت بخش خصوصی و بخش دولتی(Public Private Partnership) یا PPP متولد شد و آن بدین علت بود که چون هزینه‌ دولتها سنگین می‌شد و توان تامین آن را نداشتند، تصمیم گرفتند بخشی از وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کنند. در حال حاضر طرح‌های نیمه‌تمام زیادی وجود دارد که دولت توان تامین آنها را ندارد. بنابراین مسئولین ما هم تصمیم گرفتند تا از این روش موفق استفاده کنند اما فقط از اسمش استفاده می‌کنند و با رسم آن کاری ندارند. در این روش بخش خصوصی هم باید سرمایه بیاورد و هم مدیریت. اما اینجا کسی که کارواش دارد می‌آید کارخانه ماکارانی می‌خرد بدین معنی که کالا را به اهلش نمی‌فروشند.

دکتر توکلی افزود: نمی‌توان به استناد یک قانون عده‌ای پروژه‌ای را به کسی بفروشند، خودشان هم مقررات بنویسند، خودشان هم تصویب کنند، خودشان هم اجرا کنند، خودشان هم نظارت کنند. متاسفانه مشاهده می‌کنیم این افراد در قالب اصل ۴۴ بخشی از دارایی‌های دولت را که شامل بنگاه‌های اقتصادی مانند ذوب آهن، نیروگاه و… هستند را فروخته‌اند و بخش دیگر نیز توسط آنهادر حال فروش است. این اتفاقی است که در حال وقوع است. درواقع این قانونی که درست کرده‌اند یک فساد بسیار بزرگ قانونی می‌شود.

وی ادامه داد:در تمام دنیا معاملات دولتی فسادخیزترین بخش‌های یک دولت هستند و اتفاقاً همه کشورها به این مسئله حساس هستند و می‌خواهند کارکنان دولت پاک بمانند. رعایت اخلاق در معاملات دولتی و بخش عمومی بسیار مهم است که متاسفانه در لایحه مشارکت عمومی و خصوصی این خصیصه هیچ جایگاهی ندارد. زیرا احکام درج شده در این لایحه و نیز در دستورالعمل ماده ۲۷ قانون الحاق ۲ به هیچ عنوان مرتبط با ماده ۲۷ نیست.

رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت افزود:این مقرره تحت عنوان دستورالعمل مشارکت خصوصی و عمومی تصویب شده‌است که شامل کمیته‌ای هفت نفره تحت عنوان کمیته واگذاری است و این بنگاه‌ها هم بیشتر بنگاههایی با رویکرد و توجیه اجتماعی هستند یعنی کالای ممتاز تولید می‌کنند.

دکتر احمد توکلی بیان داشت: بنابراین دولت اجازه می‌گیرد که این صنف کالاها را بفروشد که این بسیار بد و مضر است. دارایی‌های قبلی که دولت فروخته بود را خرج روزمره و بودجه جاری کردند؛ در حال حاضر دولت از لحاظ دارایی اوضاع خوبی ندارد و هم اکنون قصد دارند کالاهایی را بفروشند که مردم دارند مستقیماً از آن استفاده می‌کنند.وی گفت: وقتی اینگونه می‌شود در واقع ما عده‌ای را از دایره مصرف کالاهای مهم حذف می‌کنیم و در نتیجه عده‌ای اولویت را از دست می‌دهند. بسیار خطرناک است و باید جلوی عواقب آن ایستاد و برای آن چاره یافت. اما در این دستورالعمل می‌گوید: بدون استثناء (غیر از امنیت و دفاع) هر دارایی که دولت دارد را می‌تواند بفروشد. مثلا دولت می‌تواند دستگاه دولتی که در حال کار و فعالیت است را بفروشد.توکلی گفت: در کجای دنیا تنها یک نفر برای ثروت ملت تصمیم می‌گیرد؟ باید قانونی بنویسند که منافع عمومی حفظ شود. در شرایطی که افراد بلند پایه نادرست از آب در می‌آیند، چرا اختیار را به یک نفر می‌سپارید؟


وی خاطرنشان کرد: ما اکنون در مرحله فساد قانونی هستیم. تنها یک مرحله مانده تا به آخر کار برسیم. اگر کاری نکنیم ممکن است به آن مرحله هم برسیم. ما به مصوبات مجلس حساسیم، ما به مصوبات کمیسیونهای دولت و به مصوبات هیئت دولت حساسیم. اینها به شکل قانونی فساد را می‌گذارند وسط و تماشا می‌کنند. کسی با آن برخورد نمی‌کند. تازه اگر برخورد هم شود می‌گویند غیر‌قانونی عمل می‌کنی و تو قانون‌شکنی که برخورد می‌کنی. ما در مرحله‌ی بدی هستیم که اگر ادامه یابد و تکرار شود برای همه‌ِی ما بد است و برای فرزندانمان هم بد است.

*****************

 محسن جلواتی قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت:

حق العمل ۲۰ میلیاردی برای نوشتن دستورالعمل‌های تحمیلی

محسن جلواتی قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه نفوذ افراد در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به گونه‌ای است که کاملا از تصویب قوانین، صورتجلسات، آیین نامه‌ها و… به نفع خود اطمینان دارند، گفت: سه نفر در (...) به همراه عده‌‌ای در بیرون انجمنی تحت عنوان انجمن علمی (...) تاسیس کردند که شامل یکی از وزرای سابق و چند نفر از مرتبطین آنهاست. این افراد از جمله افرادی هستند که هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی مشغول فعالیت و ایجاد مشکل برای دولت هستند.

وی ادامه داد:... سر کمیسیون عمران را نیز کلاه گذاشتند و گفتند به قانون مناقصات ۵۵ ایراد وارد است و با بیان اینکه این قانون ساری و جاری درخصوص طرح‌های دولت نیست، کمیسیون عمران مجلس را بدون اینکه هیچ دلیلی از آنها خواسته شود مجاب به کنار گذاشتن قانون مناقصات کردند. پس از آن دیده بان اعتراض خود را (در زمان مدیریت دکتر زاکانی) به مرکز پژوهش‌های مجلس برد و این مرکز در ۲۸/۱۱/۹۹ طی نامه‌ای به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواستار تشکیل جلسه جهت ارائه ۵۵ ایراد ادعایی از سوی آنها شد. اما متاسفانه (....) (سه نفر ذکر شده) حاضر به شرکت در جلسه نشدند. پس از امتناع از شرکت در جلسه، مرکز پژوهش‌های مجلس در تاریخ ۲/۱۲/۹۹ از آنها خواست تا ایرادات را به صورت مکتوب به این مرکز ارائه دهند. هم اکنون یکسال از این درخواست می‌گذرد و هنوز آنها جوابی ارائه نداده اند. قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت، گفت: این افراد با بخشی از افراد در اتاق (...) همراه و هماهنگ هستند و طی نامه‌ای از همکاران خود از طریق انجمن در شرف تاسیس خواستند تا آیین نامه‌های زیرمجموعه دستورالعمل را نیز خودشان بنویسند و برای هرکدام از آنها ۱ میلیارد تومان حق العمل طلب کردند که در مجموع برای ۲۰ آیین نامه می‌توانند ۲۰ میلیارد تومان دریافت می‌کنند و بدین ترتیب بودجه موسسه نوپای خود را تامین کنند.

جلواتی افزود: قرار است یکشنبه هفته آینده پس از یکسال جلسه‌ای در کمیسیون عمران مجلس با همین افراد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ترتیب داده شود.وی با اشاره به‌بندی از دستورالعمل مذکور، تصریح کرد: د راین بند آمده است اگر شرکت‌کنندگان در مزایده یا مناقصه قیمت برآوردی را تعیین نکردند، اعضای هفت نفره تصریح شده در دستورالعمل می‌توانند پروژه را در صورت تعیین ۵۱ درصد قیمت در مناطقی از شهر تهران و در مناطق کم برخوردار ۲۰ درصد قیمت برآوردی، واگذار کنند. این بدان معناست که شرکت‌کنندگان به راحتی می‌توانند با تبانی با یکدیگر قیمت ثابتی را مشخص کنند و پروژه را به شخص مورد نظر خود واگذار کنند و در مناطق کم برخوردار ۲۰ درصد قیمت عضو هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت بیان داشت: دیده بان شفافیت و عدالت در دولت قبل خریداران برخی از این پروژه‌ها را که پروژه‌هایی عام المنفعه است و با معیشت، در مان و آموزش مردم سر و کار دارد را شناسایی کرد و مشخص کرد کدام پروژه به چه کسی واگذار می‌شود. جلواتی در ادامه با بیان اینکه باند مذکور حتی در تلفیق امسال نیز نفوذ کرده اند، گفت: در تلفیق‌بندی را آورده‌اند که سندیکاها و هلدینگ‌هایی را که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه‌های کشور توسط آنها صورت می‌گیرد را حذف کنند و بر این اساس تنها عده خاصی شرایط استفاده از این دستورالعمل را دارا می‌باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۲۳۲۵۶۱۸:۴۲:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۸
این را هم بگویید که همه قوا دارند جدی با این اژدهای هفت سر می‌جنگد
باقریان۲۴۲۳۲۷۳۱۸:۴۹:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۸
آقای دکتر اگر سیستم قضایی ما به وظایف اش آنطوری که باید عمل میکرد حالا با فساد سیستماتیک به قول شما ما مواجه نبودیم
سید۲۴۲۳۳۶۳۱۹:۴۱:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۸
فساد و رانت و مافیا دیگر اسم و واژه هایی هستند که قدیمی شده و باید اسامی جدیدتری انتخاب نمود. دیروز بر اثر سهل انگاری یادداشتی به مخزن زباله کنار خیابان انداخته بودم در پی پیدا نمودش بودم که عده ای آمدند و گفتند مخازن زباله این منطقه برای ما هست و شما حق برداشتن هیچ چیزی از این مخازن نیستی . وقتی که زباله درون سطلها اینگونه صاحب پیدا میکند میخواهید بسیاری از مواردکه ارزشش چه مادی و چه معنوی است صاحب خود خوانده پیدا نکند
ناشناس۲۴۲۳۳۹۶۲۰:۰۱:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۸
از قوه قضاییه متشکرم که بدون توجه به وابستگی ها و مسولیتها با عوامل فساد از هر جناحی و در هر مسیولیتی برخورد کرده است
ناشناس۲۴۲۳۴۰۵۲۰:۰۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۸
جناب آقای دکتر توکلی ، جنابعالی بهتر از هر کسی می دانید که در نبود اراده ای برای مبارزه با فساد خیلی سال است که فساد شبکه ای در مملکت همه گیر شده است و بدتر از آن اینکه فساد در برخی نهادهای نظارتی اگر چند برابر بیشتر از دیگر نهادها نباشد قطعاً کمتر نیست !
ناشناس۲۴۲۳۴۱۳۲۰:۱۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۸
آقای دکتر فارسی را پاس داشته و بجای فساد سیستمی فساد شبکه ای را عنوان کرده اند
ناشناس۲۴۲۳۶۸۷۰۰:۵۶:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آقای قالیباف و نمایندگان محترم شما مخاطب این حرفها هستید در قانون گذاری دقت کنید هیچ منفذی برای اهل فساد باز نکنید
ناشناس۲۴۲۳۷۰۳۰۱:۱۲:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آقاى دكتر توكلى بسيارى از قوانين خودش مفسده ساز و تورم ساز هستند نمونه اش ماليات بر به اصطلاح خودروهاى لوكس ! خودرويى سالها پيش خريدارى شده ٢٠٠ ميليون تومان كه بيش از ١٠٠ ميليون ان بابت گمرگ به دولت پرداخت شده مدل ان ٢٠١٤ است بر اساس استانداردهاى جهان اكنون اين خودرو مستعمل محسوب ميشود و از اول هم خودروى خوب تلقي ميشده و نه خودرو لوكس طبقه متوسط ميتوانسته كم و بيش ان را بخرد حال بدليل سياست ها. غلط اقتصادى و پولى و مشكلات سياسى و حتى ندانم كارى وزارتهاى اقتصادى كشور مملكتمان دچار تورم شديد شده و ممنوعيت ورود خودرو و اين خودرو ارزش ٤ ميلياردى پيدا كرده و ماليات ٥٠ ميليون تومانى بر ان تحميل شده صاحب اتوموبيل توانايى خريد ٢٠٠ ميليون داشته باعث الودگى محيط زيست نميشده ١٠٠ درصد در زمان خودش گمرگ پرداخته و مصرف سوخت اتوموبيلش حداقل ممكن بوده داراى بهترين استاندارد فعلى جهان هم بوده خوب گناهش چيست توانايى پرداخت ماليات را ندارد مجبور به فروش ان ميباشد ، انهم كه ميپردازد حتما در كسب و كارى كه دارد بنوعى ان ماليات را از مردم ميگيرد بهرحال قانون غلط و ظالمانه خودش فساد اور و تورم زا ميباشد حكومت بايد اين را اعلام كند با پول ماليات داده شده و مشخص كه از چه راهى بدست امده ميتوان خودروى خوب و يا خانه خوب خريد نبايد هركسي بتو اند از هر راه نامشروع و پنهانی پول كسب كند و خانه و اتومبيل گران قيمت بخرد ... برويد قانون بگذرانيد كه افراد فقط وقتى ميتوانند كالايى لوكس و گران بخرند كه منشاء پولشان مشروع و ماليات پرداخت شده و شفاف باشد ……
ناشناس۲۴۲۳۸۶۹۰۸:۰۴:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۹
آقای اژه ای از شما و آقای رییسی ممنونم به خاطر آزاد سازی حریم دریاه ها به روی مردم .
ناشناس۲۴۲۴۰۱۷۰۹:۳۲:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۹
باید از تلاشهای دکتر توکلی برای مبارزه با فساد تقدیر و پشتیبانی شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. وحدت ملی با وعده صادق

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  12. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  13. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  14. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  15. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  16. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  20. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  21. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  22. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  23. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  24. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  25. یک سیلی برای تنبیه

آخرین عناوین