سفر نخست وزیر پاکستان به روسیه برای پیشبرد خط لوله گازی شمال-جنوب

گروه جهان الف،   4001205036

عمران خان، نخست وزیر پاکستان روز چهارشنبه برای پیشبرد ساخت خط لوله گازی چند میلیارد دلاری با همکاری شرکت‌های روسی که احداث آن مدتها به تاخیر افتاده است، به مسکو سفر کرد.

به گزارش ایسنا، سفر نخست وزیر پاکستان برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و گفت وگو درباره مسائلی شامل همکاری اقتصادی تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که چند کشور غربی روسیه را به دلیل اعزام نیروهای نظامی به مناطقی از شرق اوکراین، هدف تحریم‌های جدید قرار دادند.

سخنگوی وزارت انرژی پاکستان درباره خط لوله گازی پاکستان استریم به رویترز گفت: هر دو کشور مشتاق به راه‌اندازی هر چه سریعتر این پروژه هستند. وی تایید کرد حمد اظهر، وزیر انرژی در این سفر عمران خان را همراهی می‌کند.

 این خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری که به عنوان خط لوله گازی شمال-جنوب نیز معروف است، ابتدا در سال ۲۰۱۵ مورد موافقت قرار گرفته  و قرار بود برای ساخت آن از یک شرکت روسی استفاده شود و توسط هر دو کشور روسیه و پاکستان تامین مالی شود.

عمران خان در گفت وگوی پیش از این سفر درباره وضعیت در اوکراین و احتمال تحریم‌های جدید و تاثیر آنها بر همکاری اسلام‌آباد با مسکو ابراز نگرانی کرد.

هنوز معلوم نیست جدیدترین تحریم‌ها چه تأثیری روی این پروژه خواهند گذاشت که قرار است گاز طبیعی مایع وارداتی را از کراچی به نیروگاه‌های ایالت شمال شرقی پنجاب کند. این پروژه برای پاکستان به خصوص بخش برق این کشور به دلیل رشد وابستگی پاکستان به LNG وارداتی اهمیت خاصی دارد.

بر اساس گزارش رویترز، این پروژه خط لوله به دلیل تحریم‌های قبلی با تاخیرهایی روبرو شد. خان روز سه شنبه به روسیه تودی گفته بود خط لوله شمال-جنوب دچار تاخیر شد. یکی از دلایل آن، تحریم‌های آمریکا علیه شرکتهای مشارکت کننده در این پروژه بود. بنابراین مشکل پیدا کردن شرکتی بود که تحریم نشده باشد.