در نامه برخی تشکلهای حرفه ای و مهندسی طرح های عمرانی مطرح شد: هشدار جدی نسبت به مخاطرات گسترده تبصره ۴ لایحه ی بودجه ۱۴۰۱

گروه سیاسی الف،   4001203052

۹ تشكل حرفه‌اي و مهندسي فعال در احداث و پديد‌اوري طرحهاي عمراني در نامه ای به رييس سازمان برنامه، رييس جمهور، رييس مجلس شوراي اسلامي، رييس مركز پژوهشهاي مجلس و معاونت حقوقي رياست جمهوري نسبت به مخاطرات گسترده در تبصره ۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ هشدار دادند.

هشدار جدی نسبت به مخاطرات گسترده تبصره ۴ لایحه ی بودجه ۱۴۰۱

روز گذشته نامه‌اي از 9 تشكل حرفه‌اي و مهندسي فعال در احداث و پديد‌اوري طرحهاي عمراني به رييس سازمان برنامه، رييس جمهور، رييس مجلس شوراي اسلامي، رييس مركز پژوهشهاي مجلس و معاونت حقوقي رياست جمهوري ارسال شده و همزمان در اختيار ديده‌بان شفافيت و عدالت نیز قرار گرفت.
ديده‌بان شفافيت و عدالت در 19 بهمن ماه امسال در یک کنفرانس خبری نسبت به فساد قانونی در طرح های عمرانی و نفوذ کردن برخی افراد  در مجاری تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و شکل دادن به قانون هشدار داده بود. 
نامه‌ي متخصصان طرحهاي عمراني به وضوح نشان مي‌دهد كه هشدارهاي ديده‌بان از نظر فني، اقتصادي، حقوقي و اجتماعي نيز مورد تأييد كارشنان و اهل فن است و تصميم‌گيران كشور بايد با دقت و حساسيت بيشتري موضوع تبصره‌ي 4 لايحه‌ي بودجه‌ي 1401 و رويكرد نادرست آن را بررسي و چاره‌جويي كنند.
موسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت ضمن انتشار متن كامل نامه  تشكلهاي مهندسي و حرفه‌اي، همچنان بر خود واجب می‌داند كه نسبت به خطرات بزرگ، پیچیده و پنهان در این تبصره، خساراتی که به کشور و اعتماد عمومی وارد می آید  و فرصت‌هایی که به‌واسطه آن از مردم و کشور دریغ می‌شود را هشدار دهد.
به گزارش الف، متن این نامه بدین شرح است:
بسمه تعالی
رياست محترم جمهوري اسلامی ایران 
رياست محترم مجلس شوراي اسلامي
رياست محترم سازمان برنامه و بودجه كشور
ریاست محترم مرکز پژوهش های مجلس
معاونت محترم حقوقی رئیس جمهور
موضوع : هشدار جدی نسبت به مخاطرات گسترده فنی ، حقوقی ، اقتصادی و اجتماعی تبصره 4 لایحه ی بودجه 1401 و درخواست کنار گذاشتن این شیوه ی برخورد با طرح های عمرانی

باسلام و احترام؛
        به استحضار می رساند که مسأله‌ي طرحهاي عمراني، در غياب دو رکن تدبير و عزم كافي ، طي ساليان اخیر به معضل طرحهاي عمرانـي تبديل گردیده و از دولتـي به دولت ديگـر منتقل شده‌است ؛ تا جايي كه اكنون سخن از بحـران طرحهاي عمراني نيمه‌تمام است. بايد دقت داشت كه بحران طرحهاي عمراني ، فراتر از بحران كسب و كار فعالان صنعت احداث و انرژي است. گرچه بحران كسب ‌وكار مهم است اما شايد در نظر برخي ، موضوعي صنفي ـ تشکلی تلقي شود ، اما اولي بي‌گمان موضوعي ملي و نيازمند مشاركت همه‌ي دلسوزان كشور است. هشدار دلسوزانه متخصصان اقتصادي و قانونگذاري كشور ، شاهد بارز اين است كه ما اكنون درباره مسأله‌اي فراتشکلی و ملي گفتگو مي‌كنيم.

طرحهاي عمراني مهمترين مجراي تبديل منابع كشور به زيرساختها و سرمايه‌گذاريهاي ثابت است. زيرساختها و سرمايه‌گذاريهايي كه آموزش ، بهداشت و درمان ، ايمني و امنيت و حتي خوراك مردم كشورمان در گروي آنها است . سالهاست وعده‌هاي انتخاباتي و تمايلات بخشي يا منطقه‌اي سبب شده ‌است مطالعات آمايش سرزمین در پیدایش و مكان‌يابي درست طرحها و پروژها ناديده‌ گرفته ‌شود. به نحو مشابه تعيين ابعاد و احجام برخی طرح ها و پروژه‌ها نيز بيش از آن كه طبق نظرات كارشناسي باشد ، تابع فشارها و روابط مقامات شده ‌است . شيوه ‌هاي تعريف و طراحي ، اجرا و بهره‌برداري نيز به موقع تدبير و بهسازي نشده ‌است. البته هر يك از ما به تناسب اختيارات و قدرت خود ، در رسيدن به وضعيت كنوني مسؤوليت داريم . اما پرسش اساسي امروز اين است كه باید با چه شيوه‌اي با معضل طرحهاي نيمه‌ تمام مواجه شد و جهت‌گيري براي حل معضل باید چگونه باشد؟ تجربه‌اندوزی از گذشته ، اتکا به دانایی و تدبیر جمعی و بهسازي و اجراي دقيق قوانين ، يا اين كه ، تسامح و تساهل ، ضعف تدبیر ، در پيش گرفتن رفتارهاي غیر نظام مند و شتاب‌زده و واكنشهاي کوته‌بینانه؟ آيا مي‌توان براي حل معضل ناشي از ضعف تدبير ، مجوز بي‌تدبيري بيشتر صادر كرد و اميد بهبود داشت؟
برطبق اصل (44) قانون اساسی ، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران باید بر پایه سه بخش دولتی ، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح استوار باشد . مطابق قانون اساسی بخش غیردولتی نمی تواند جای بخش خصوصی را بگیرد . نگرش حاكم بر تبصره‌ي (4) لايحه‌ي بودجه‌ي 1401 علاوه بر جایگزینی بخش خصوصی با بخش غیر دولتی ، از نظر شتابزدگي و ضعف تدبير ‌كم‌‌نظير است. واگذاري دهها هزار پروژه بدون سازوكار مناسب و روشهاي اجرایی روشن و شفاف ، طی مدت سه ماه!! چنين بي‌نظمي و بي قاعدگي در گذشته را شايد تنها بتوان در دستورالعمل ماده (27) قانون الحاق (2) مثال زد. بر هم زدن تمام تجارب گذشته و سپردن اختيار سه قوه به چند نفر و طي مصوبه‌‌اي كه نه مجلس كنترلي بر آن داشته ‌است و نه هيأت وزيران!! همان شد كه اهل فن پيش ‌بينـي كـرده ‌بودند. دستورالعمل ماده (27) قانون الحاق (2) چه دستاورد عملي و ملموسـي در بستـر‌سازي و نهاد‌سازي مشاركت عمومي و خصوصي كشور داشت؟ چرا هنوز هم شاهد و نشانه‌‌اي از گفت ‌و شنود كارشناسي درباره‌ي اين روش مشاهده نمي‌شود؟ نه تنها در بيرون سازمان برنامه و بودجه کشور ، بلكه حتي در درون آن سازمان ، آيا گفت ‌و شنود و هم‌فكري براي بهبود اين دستورالعمل انجام شده ‌است؟ چقدر براي كاهش نقايـص مورد تذكر اعضاي مجلس شوراي اسلامي و مجمع تشخيص مصلحت نظام يا مراكز پژوهشي و تشكلهاي مردم نهاد و كارشناسان مستقل، اقدام شده‌ است؟
بيش از يك سال است مشاهده می¬شود كه تشكلهاي بخش خصوصي در فرآيند تصميم‌گيري و سياستگذاري مشاركت عمومي و خصوصي كنار گذاشته شده‌اند. با كمال تعجب اخيرا در رسانه‌ها دیده می¬شود كه حتي بيش از يك سال است گفت‌ و شنود ميان نهادهاي رسمي تصميم‌گيري مانند سازمان برنامه و بودجه کشور و مركز پژوهشهاي مجلس هم متوقف شده‌ است. در چنين فضايي ، مشاهده مي‌شود كه ناگهان در لايحه‌ي بودجه‌ي سالانه ، حكمي مانند « تبصره‌ي (4) لايحه بودجه 1401» درج شده ‌است كه طي آن قرار است طی مدت يك ماه ، تمام نظام فني و اجرايي كشور كه به تدریج طی 50 سال شكل گرفته ( و البته نيازمند بهسازي مدبرانه است ) ، طی مدت يك ماه دگرگون شود. از آن بدتر حكم شده ‌است كه بلافاصله طبق اين سيل مقرراتي جديد و طی مدت يك ماه ، انواع دارايي‌هاي مشهود و نامشهود كشور بايد واگذار شود. آيا چنين تجربه‌اي در جايي از جهان وجود دارد؟ دستاورد آن چه بوده‌ است؟ تدبير كارشناسي ، چقدر چنين رويكردي را تأييد مي‌كند؟ آيا مي‌توان بدون يك برنامه‌ي درازمدت يا لااقل پنجساله ( موضوع بندهاي (2  و 3 ) ماده‌ي يك قانون برنامه و بودجه كشور ، مصوب 1351) براي اصلاح نظام اجرايي طرحهاي عمراني به رفع معضل اين طرحها اميد واقعـی داشت؟ آيا هيچ تدبير و خرد كارشناسي مي ‌پذيرد كه معضل ايجاد ‌شده طي چند دهـه در 4 ماه حل شود؟ 
بنابراین پيشنهاد مي‌شود تبصره‌ي (4) لايحه بودجه حذف گردد و در اسرع وقت برنامه‌ريزي مدبرانه و متكي به تجربه در فضاي شفاف كارشناسي انجام شود و در سال مالي پيش‌رو ، يعني سال 1401 ، بر اجراي گام مربوط به همان سال نظارت و پافشاري شود. البته اگر اصرار به تصويب تبصره‌ي بودجه‌اي براي طرحهاي عمراني وجود دارد، در كنار هشدار نسبت به خطرات تبصره‌ي (4) لايحه 1401، پيشنهاد ايجابي براي حركت واقعي و بهسازي نظام طرحهاي عمراني نيز وجود دارد. اندكي تأمل در ذخيره دانش و تجربه‌ي كشور نشان‌ مي‌دهد، شواهد و ابزارهاي بسيار مناسبتري در نظام تدبير كشور وجود دارد. از جمله تدابيري مانند بند «د» تبصره‌ي (19) بودجه‌ي سال 1396 كه قبلا در مجلس تصويب و در شوراي نگهبان تأييد شده ‌است ، اما در اجراي آن تعلل شده ‌است. آيا بند یاد شده به مراتب مدبرانه‌تر و مؤثرتر از احكام مندرج در تبصره‌ي (4) لايحه‌ بودجه‌ سال 1401 نيست؟ آيا واگذاري بر اساس قوانين و مقررات شناخته‌شده‌ی برگزاري مناقصات كشور در فضاي شفاف و رقابتي و با رعايت مهلت هاي معقول ، بهتر از واگذاري با روشهاي خلق‌الساعه ، شتابزده ، مبهم و مجمل نيست؟
ما بـراين باوريم كه حل معضل طرحهاي عمراني جز با تدبير و عزم فراگير و بهره‌گيري از ذخيره دانش و تجربه تمام دست‌اندركاران دلسوز كشور از جمله بخش خصوصی ممكن نيست. ما بر اين باوريم كه مشاركت واقعي در احداث و اتمام پروژه‌ها جز از راه مشاركت واقعي در تدبير و برنامه‌ريزي ممكن نيست. ما تشكلهاي حرفه‌اي و تخصصي صنعت احداث و انرژي آمادگي كامل خود را براي پيمودن درست اين مسیر مهم و فوري اعلام مي‌‌كنيم و انتظار پاسخ مثبت از سوي قوای مقننه و مجریه كشور داريم.     
با تجدید احترام
رئیس هیأت مدیره 
بهروز گتمیری

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین