ثبت رکورد یکی از خشک‌ترین و کم‌بارش‌ترین ماه‌های زمستان‌ در بهمن‌ماه

گروه اجتماعی الف،   4001202102

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ضمن بیان اینکه میزان بارندگی در بهمن ماه ۵۵.۲ درصد کمتر از حد نرمال و دمای هوا یک درجه بیش از حد نرمال بوده است از بارش های کمتر از حد نرمال و افزایش دمای نرمال در اسفندماه خبر داد.

ثبت رکورد یکی از خشک‌ترین و کم‌بارش‌ترین ماه‌های زمستان‌ در بهمن‌ماه

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بارش در بهمن ماه۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: بهمن ماه امسال رکورد یکی از خشک‌ترین و کم‌بارش‌ترین ماه‌های زمستان‌ با بارندگی ۵۵ درصد کمتر از حد نرمال ثبت شد. در بهمن ماه ۱۷.۱ میلیمتر بارندگی ثبت شده است که این میزان بارندگی در بلندمدت برابر با ۳۸.۳ میلیمتر و ۵۵.۲ درصد کمتر از حد نرمال بوده است.

وی افزود: به ‌طور کلی بارندگی‌های فصل زمستان ۷۵.۴ میلیمتر و در بلند مدت ۷۱.۲ میلیمتر ثبت شده است که به نسبت زمستان سال گذشته خیلی بد نبوده است. بارندگی‌ها بیشتر در بخش‌های جنوب کشور  و متاسفانه بخش‌های غربی، جنوب غرب، شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز وضعیت مطلوبی نداشتند و بارندگی‌ها به‌خصوص در غرب و دامنه‌های جنوبی البرز همچون زنجان، تهران، قزوین، سمنان ، خراسان شمالی، خراسان رضوی، ایلام، کرمانشاه، بخش غربی لرستان و همدان به‌شدت زیر نرمال بوده و در بخش‌هایی همچون جنوب فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان بارندگی نرمال و بالای نرمال گزارش شده است.

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: بهمن‌ماه یکی از کم بارش‌ترین ماه‌ها بوده البته در کل کشور بارندگی‌ها زیر حد نرمال گزارش شده است و از ابتدای سال بارندگی (اول مهر) میزان بارندگی کشور ۱۱۵.۳ میلیمتر ثبت شد که این میزان بارندگی در بلندمدت ۱۳۲.۷ میلیمتر بود بنابراین بارندگی‌ها ۱۳ درصد کمتر از حد نرمال است.

وی درباره میزان بارندگی در برخی استان‌ها گفت: میزان بارندگی در برخی استان‌ها زیرحد نرمال بود که از جمله این استان‌ها کرمانشاه ۴۵درصد زیر حد نرمال، ایلام ۵۴ درصد زیر حد نرمال، خراسان شمالی  ۵۵درصد زیر حد نرمال، تهران ۳۱ درصد زیر حد نرمال و خراسان رضوی ۳۷ درصد زیر حد نرمال بود و در برخی استان‌ها نیز بیش از حدنرمال گزارش شد که در هرمزگان ۷۰ درصد بیش از حد نرمال و برخی دیگر مثل ایلام ، کرمانشاه و تهران بارندگی‌ها کمتر از نرمال بود.

وظیفه با اشاره به بهبود میزان بارندگی نسبت به سال گذشته اظهار کرد: میزان بارندگی‌ها و بارندگی‌های بلند مدتی که امسال داشتیم در مقایسه با سال قبل بهتر بوده است که این بهبود وضعیت به‌طور یکنواخت و در کل استان‌ها نیست بلکه یک میانگین کشوری است که کل کشور۲۸  درصد نسبت به سال گذشته بارندگی بیشتر بوده اما نسبت به بلندمدت۱۳درصد پایین تر است. 

وی درباره وضعیت دمای بهمن ماه گفت: دمای هوا در بهمن ماه بیش از حد نرمال بود و زمستان سردی نداشتیم و درغالب نقاط کشور دما از ابتدای سال یک درجه بیش از نرمال بوده و در فصل زمستان دمای هوا یک درجه بیش از حد نرمال و در بهمن ماه نیم درجه بیش از حد نرمال گزارش شده است اما وضعیت دمایی نیز در تمامی استان‌ها یکسان نیست. به عنوان مثال در استان‌های شمال غرب کشور زمستان دمای هوا نرمال و تا حدودی زیرنرمال بود و در استان‌های شمال غرب کشور مثل کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی دمای نرمال تا زیرنرمال داشتند و بقیه نقاط کشور دارای دمای نرمال تا بیش از حد نرمال بودند.

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: میانگین دمای کشور از ابتدای فصل تاکنون یک درجه بیش از حد نرمال بوده است که عدد خیلی درشتی نیست و تقریبا نزدیک به نرمال بوده و نسبت به سال گذشته که زمستان خیلی گرمی داشتیم، امسال تغییرات دمایی شدیدی نسبت به حد نرمال نداشتیم.

وظیفه درباره پیش بینی شرایط بارندگی اسفندماه اظهار کرد: نیمه اول اسفندماه روزهای کم بارشی هستند و به‌ئتدریج در نیمه دوم اسفند بارندگی‌ها شرایط بهتری پیدا می‌کند و به نرمال نزدیک می‌شود. به‌طور کلی  بارندگی در اسفندماه کمتر از حد نرمال خواهد بود. از اسفندماه تا اردیبهشت ماه که پنجره زمانی بارندگی است و در این مدت باقی مانده از فرصت بارش به‌خصوص برای نیمه جنوبی کشور نرمال خواهد بود و نه انتطار کم بارشی شدید و نه پربارشی داریم و این بارندگی‌ها فقط بارش میانگین بلندمدت را تامین می‌کند و با وجود کمبودهایی که از گذشته در غرب کشور داریم منابع آبی تامین نخواهد شد بنابراین در غرب کشور، جنوب غرب کشور و دامنه‌های جنوبی البرز و تهران تا پایان سال آبی با کم‌بارشی روبه رو خواهیم بود و این بارندگی‌ها کم بارشی‌ها را جبران نخواهند کرد.

وی افزود:از اول زمستان سال ۱۳۹۹ تا اول زمستان سال ۱۴۰۰ یکی از خشک‌ترین دوره‌های کشور سپری شد که این دوره یک رکورد خشکی محسوب می‌شود. این کم‌بارشی‌ها در برخی نقاط می‌تواند تشدید شود و اثرات قوی‌تری را به جای گذارد و با توجه به بارش های زمستانی در دوماه گذشته در صورت بارش نرمال در اسفندماه و اوایل بهار، به‌خصوص در عرض جنوب و غرب کشور بخش کشاورزی و کشت دیم متضرر نخواهد شد و شرایط مناسبی خواهد داشت چراکه کشت دیم به بارش‌های بهاره بسیار وابسته است.

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: با توجه به اینکه ذخیره آب پشت سدها و حجم آب‌ پشت سدها بسیار پایین است و بیشتر در حوزه کرخه و سدهایی که در استان تهران‌،البرز، قزوین قرار دارند و سدهایی که در حوزه شمال شرق کشور و خراسان شمالی و خراسان رضوی و همچنین در حوزه مرکزی و زاینده رود قراردارد وضعیتشان چندان مطلوب نیست درحدی که این نگرانی وجود دارد که در فصل بهار و تابستان با بحران آبی مواجه شویم.

وظیفه در پایان ضمن بیان اینکه بارش در اسفندماه کمتر از حد نرمال خواهد بود درباره وضعیت دمایی در این ماه تصریح کرد: در اسفندماه به لحاظ دمایی شرایط نرمالی خواهیم داشت و روند دمایی که از ابتدای سال حاکم بوده است کم و بیش ادامه خواهد داشت و با روند افزایش دما رو به رو خواهیم بود و دوره اوج سرما به پایان رسید اما همچنان با گذر سامانه‌های بارشی‌ متفاوت از کشور دوره‌های یک تا دو هفته‌ای بارش و افت دما را خواهیم  داشت ولی این کاهش دما نرمال است و وضعیت نابهنجار نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین