حسابداری با اکسل چقدر مفید است؟

گزارش بازرگانی،   4001201029

اکسل را می‌توان نرم افزاری حساب گسترده یا Spread Sheet دانست که هدف اصلی استفاده از آن برای جمع‌آوری و پردازش اطلاعات است. این اطلاعات شامل انواع مختلف اعداد، تاریخ یا موارد دیگر هستند. این اطلاعات درون جداول طبقه‌بندی شده قرار می‌گیرند. از نرم افزار اکسل برای مقاصد مدیریتی استفاده بیشتری می‌شود تا بتوان اطلاعات را به صورت سازمان‌دهی شده مورد بررسی قرار داد. یکی دیگر از کاربردهای اصلی اکسل در حسابداری است. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم حسابداری با اکسل چقدر مفید است و چه مزایا و معایبی دارد.

اطلاعات قابل دسته‌بندی در اکسل

اکسل به دلیل ساختار سازمان‌دهی شده برای طبقه‌بندی اطلاعات مدیریتی، سازمانی و حسابداری بسیار مفید است. در واقع اکسل را می‌توان نرم افزاری ساده با قابلیت برنامه‌نویسی به زبان VBA دانست که با قطعه کدهای کوتاه برای نتیجه‌گیری‌های مفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان ساده می‌توان گفت اطلاعاتی که بتوان به صورت جدول تغییر داد قابلیت وارد شدن داخل اکسل را دارند. برخی از اطلاعاتی که می‌توان داخل اکسل وارد کرد شامل موارد زیر هستند:

  • فهرست مشتریان

  • تاریخ خرید و مبالغ هرکدام

  • فهرست درآمد و مخارج

  • لیست دانش‌آموزان یا شرکت کنندگان در یک کلاس یا دوره

  • فهرست تاریخ تولد

  • اطلاعات ساعات و تاریخ ورود و خروج کارمندان

موارد مذکور تنها بخشی از اطلاعاتی هستند که قابلیت ذخیره‌سازی در اکسل را دارند. اما از کاربردی‌ترین دلایل استفاده از اکسل می‌توان به امور حسابداری اشاره کرد.

تعریف ساده از حسابداری چیست؟

حسابداری را می‌توان یک سیستم هوشمند برای انجام امور مالی دانست. این امور شامل مواردی همچون جمع‌آوری، طبقه‌بندی و مدیریت هزینه‌ها است. موارد استفاده از سیستم حسابداری را می‌توان در گستره کوچک تا بزرگ همچون شرکت‌ها و سازمان‌ها در نظر گرفت. در گذشته امور حسابداری با کاغذ و خودکار و چرتکه انجام می‌شود ولی به مرور زمان نرم افزار حسابداری توسط شرکت‌های گوناگون ارائه شد. در این میان اکسل یکی از نرم افزارهای کاربردی است که با بهره‌گیری از دانش کافی می‌تواند برای امور حسابداری مورد استفاده قرار گیرد.

اکسل در حسابداری چقدر مهم است؟

اکسل از مجموعه نرم افزارهای آفیس است که برای سازمان‌دهی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. حسابداری را می‌توان یکی از مشاغلی دانست که با اکسل گره خورده است. به همین دلیل بسیاری از نرم افزارهای حسابداری قابلیت دریافت خروجی به صورت اکسل را دارند. سپیدار یک نرم افزار جمع حسابداری است که به دلیل امکانات متنوع و رابط کاربری آسان مورد استقبال مشاغل مختلف قرار گرفته است. آموزش سپیدار از مواردی است که همه افراد فعال در این حوزه باید بگذرانند. اکسل به دلیل بهره‌گیری از محیطی ساده و کاربردی برای حسابداری شخصی و شرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم افزار اکسل امکانات متعددی در تحلیل داده‌ها و ارائه گزارش‌های حسابداری در اختیار افراد فعال در این حوزه قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای اکسل به شرح زیر است:

  • ارائه لیست رویدادهای مالی به صورت فایل جداگانه

  • طبقه‌بندی داده‌ها با عناوین دلخواه

  • ارائه گزارش‌های مالی همچون ترازنامه سود و زیان و جریان‌های مالی

  • ایجاد جدول حقوق و دستمزد ، اضافه کار و پاداش

  • بررسی انبار و موجودی کالاها

  • ایجاد کاربرگ حسابداری

در صورتی که حسابدار بتواند از اکسل استفاده کند، امور به صورت بهینه و با سرعت بیشتری پیش می‌روند.

اکسل مکمل نرم افزار حسابداری

از زمان گسترش امور حسابداری نیاز به یک پلتفرم جامع جهت انجام محاسبات بیش از پیش احساس شد. نرم افزارهای متعددی توسط شرکت‌ها ارائه شدند. در این میان سپیدار سیستم توانست با ارائه نرم افزار حسابداری توانست جایگاه مناسبی میان سازمان‌ها کسب کند. این نرم افزار به دلیل بهره‌گیری از امکانات متنوع و رابط کاربری آسان اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حسابداران با استفاده از این نرم افزار و یادگیری اکسل قادر خواهند بود اطلاعات را به صورت سازمان‌دهی شده مورد بررسی قرار دهند.

کاربرد نرم افزار اکسل در حسابداری چیست؟

اکسل یک نرم افزار ارائه شده توسط کمپانی مایکروسافت است که به دلیل محیط کاربری آسان برای امور سازمان‌دهی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار به دلیل پشتیبانی از برنامه‌نویسی VBA با استفاده از کدهای ساده قابلیت برنامه‌ریزی دارد. شغل حسابداری با این نرم افزار گره خورده و فعالان این حوزه می‌توانند به راحتی با اطلاعات را دسته‌بندی کنند. برخی از کاربردهای نرم افزار اکسل در حسابداری شامل موارد زیر است:

انجام محسبات مالی در اکسل

یکی از رایج‌ترین کاربردهای اکسل در میان حسابداران است زیرا به نسبت مشاغل دیگر بیشتر با اطلاعات دسته‌بندی شده سر و کار دارند. از مزایای اصلی استفاده از اکسل می‌توان به محاسبه انواع مختلف استهلاک، نرخ بازدهی، نرخ بهره و نرخ سود اشاره کرد. امور آماری همچون محاسبه چارک، انحراف معیار، میانگین هندسی، فراوانی و واریانس با استفاده از اکسل محاسبه می‌شوند. محاسبات مالی را می‌توان از مهم‌ترین کاربردهای اکسل دانست.

رسم نمودارهای گرافیکی دقیق و کاربردی در اکسل

از امکانات کاربردی اکسل در امور حسابداری می‌توان به رسم نمودار صورت‌های مالی، مدل‌سازی داده‌ها و ایجاد ارتباط بین آن‌ها اشاره کرد. انواع نمودارهای میله‌ای، خطی، دایره‌ای، استوانه‌ای و نقطه‌ای به صورت گرافیکی قابلیت ترسیم در اکسل را دارند.

نظم‌دهی اطلاعات، امری کاربردی در اکسل

قابلیت نظم‌دهی اطلاعات در اکسل از موارد کاربردی است. با استفاده از این قابلیت می‌توان اطلاعات را طبقه‌بندی کرده و تغییر شکل و فرمت در آن‌ها اعمال نمود. به عنوان مثال امکان دارد اطلاعات مالی در دو برگه جداگانه ذخیره شده باشند. اکسل این قابلیت را دارد اطلاعاتی از جنس مالی را روی یک نمودار ترسیم و مقایسه کرد.

برنامه‌نویسی اطلاعات حسابداری در اکسل

اکسل یک نرم افزار کاربردی با پشتیبانی از قابلیت برنامه‌نویسی VBA است. با آموزش دانش برنامه‌نویسی کافی می‌توان اطلاعات را پردازش و گزارش‌های ارزشمندی تهیه کرد. به عنوان مثال می‌توان در یک برگه با وارد کردن اطلاعات چک‌های دریافتی و تاریخ سررسید آن‌ها، راس دقیق را محاسبه کرد.

انتقال اطلاعات بین برگه‌ها در اکسل

مایکروسافت نرم افزار اکسل را به گونه‌ای طراحی کرده است که برگه‌های آن قابلیت انتقال اطلاعات را داشته باشند. به عنوان مثال می‌توان اسامی کارکنان یک شرکت را داخل یک برگه وارد کرد و در برگه‌های جداگانه نسبت به محاسبه حقوق و دستمزد هرکدام پرداخت. با استفاده از قابلیت لینک‌سازی بین برگه‌ها امکان کلیک برروی نام هر کارمند و مشاهده دقیق صورت کارکرد شخص وجود دارد.

شرکت سپیدار سیستم، ارائه دهنده نرم افزار جامع حسابداری

در گذشته فعالان حوزه حسابداری با استفاده از ابزارهای نوشتاری و چرتکه امور خود را به انجام می‌رساندند. شرکت سپیدار سیستم با ارائه نرم افزار حسابداری توانست گام مهمی در زمینه ارائه خدمات مالی بردارد. این نرم افزار از قابلیت‌هایی همچون محاسبات و ارائه خروجی اکسلی پشتیبانی می‌کند. برای دریافت اطلاعات دقیق و مشاوره درباره خرید نرم افزار سپیدار، به وبسایت مراجعه کرده یا با شماره تماس 81022000-021 تماس حاصل فرمایید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین