چند نکته در مورد مسدودسازی بیش از ۶۰ کانال تلگرامی در آلمان

گروه سیاسی الف،   4001129064 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«مفهوم محوری در ایده "آزادی" این است که آزادی به معنای یک قدرت و یا مفهومِ نامحدود نیست بلکه آزادی در کنار مفهوم "مسوولیت اجتماعی" است که معنای واقعی خود را پیدا می کند و اساسا برداشت بی حد و حصر از آزادی، برداشتی ناقص، محدود و حتی ضد آزادیِ‌واقعی است.»

چند نکته در مورد مسدودسازی بیش از ۶۰ کانال تلگرامی در آلمان

به گزارش الف؛ رسانه های آلمانی به تازگی اعلام کرده اند که پیام رسانِ "تلگرام"، تحت فشارهای دولت آلمان، مجبور به مسدود کردنِ 64 کانال تلگرامی در این کشور شده است. این اقدام ظاهرا پس از آن که "پلیس جنایی فدرال آلمان" درخواست های مکرری را جهت مسدودسازی پیام رسانِ تلگرام مطرح کرده، انجام شده است. استدلال اصلی نهادهای قضایی و امنیتی آلمانی علیه پیام رسان تلگرام این است که این پیام رسان به پلتفُرمی محبوب برای گروه های افراط گرای دست راستی و همچنین مخالفان استفاه از واکسن کرونا تبدیل شده و آن ها عملا در فضایی که این پیام رسان برای آن ها فراهم می کند، تئوری های توطئه و مسائل غیرواقعی و بعضا غیرقانونی خود را طرح و به نحو گسترده ای با دیگران به اشتراک می گذارند. در این میان، رسانه های آلمانی به طور خاص به فردی با نام "آتیلا هیلدمن" اشاره می کنند. وی از جمله مخالفان سرسخت واکسیناسیون کرونا است و با طرح تئوری های مختلف، مردم آلمان را به نزدنِ واکسن کرونا تشویق می کند. این فرد بیش از 100 هزار دنبال کننده در پیام‌رسان تلگرام دارد و هر آنچه می خواهد را فارغ از ارائه هر گونه سند و مدرکی منتشر می‌کند. 

موافقان اقدام اخیر در مسدودسازی 64 کانال تلگرامی در آلمان می گویند که در شرایطی که برخی شبکه های اجتماعی، فیلترهایی را در بحث ترویج دروغ و اطلاعات غلط از سوی افراد گوناگون در فضای خود تعریف کرده‌اند، تلگرام در این زمینه هیچ اقدامی انجام نمی دهد و درست به همین دلیل است که بسیاری از جریان های افراطی و بعضا مشکل ساز(مثلا در زمینه تشویق مردم به عدم تزریق واکسن کرونا که در نوع خود می تواند منجر به اوج‌گیری سویه های جدید ویروس کرونا شود، و یا طرح شعارهای افراط گرایانه که برخی اهداف افراطی و یا هدف قرار دادن برخی گروه های اجتماعی در جوامع مختلف را در دستورکار قرار می دهند)، در شرایط کنونی، تلگرام را پیام رسانی محبوب برای خود یافته اند. 

در این میان وزیر کشور آلمان حتی امکان مسدودسازی کاملِ پیام رسان تلگرام در کشورش را نیز رد نکرده و گفته که با دیگر شرکای این کشور در اتحادیه اروپا در حال مشورت و انجام رایزنی های لازم در این رابطه است. "مارکو بوشمن" وزیر دادگستری آلمان نیز اعلام کرده که اگر پیام رسان تلگرام بخواهد همچنان با بی خیالی و بی تفاوتی نسبت به نقاط نقص خود که زمینه را جهت بروز برخی مشکلات هموار می کند بنگرد، بدون تردید با واکنش قضایی آلمان نیز رو به رو خواهد شد. در این راستا، اینطور به نظر می رسد که چهار گزاره اساسی در مورد اقدام اخیر دولت آلمان علیه پیام رسان تلگرام بایستی به دقت مورد توجه قرار گیرد. 


1: آزادی محض در فضای مجازی بعضا مشکل ساز است
جهان کنونی از انسان و گروه های اجتماعی مختلفی تشکیل می شود. برخی از افراد و گروه های اجتماعی، ایده‌های خاصی را نمایندگی می کنند که این ایده ها در صورت مطرح شدن در قالب های جمعی، زیان‌بار بوده و می توانند حامل تبعات به شدت منفی برای کلیتِ جامعه باشند. آنچه اخیرا در آلمان اتفاق افتاده نمونه بارز این مساله است. وقتی حامیان اقدامات خشن و افراط‌گرایانه و یا طرفداران ایده هایی نظیر واکسینه نشدن علیه ویروس کرونا در این کشور با استفاده از فضای پیام رسانی نظیر تلگرام، نه تنها افکار مضر و مسموم خود را آزادانه بیان می کنند بلکه زمینه ایجاد تردیدهای گسترده اجتماعی را با دروغ پراکنی های خود نیز فراهم می کنند و اساسا بسیاری از افراد، مخصوصا طیف نوجوان و جوان را با افکار و تفکراتی مسموم مواجه می سازند که می توانند عواقب وخیمی برای کلیت جامعه داشته باشند و در عین حال با هیچ محدودیت خاصی نیز رو به رو نمی شوند، عملا نوعی زنگ خطر اجتماعی به صدا در می آید که بی توجهی به آن نه تنها جایز نیست، بلکه مرگبار نیز تلقی می‌شود. 
از این رو باید گفت گه آزادی محض در فضای مجازی بی معناست. در واقع آزادی تا جایی حاوی معنای واقعی خود است که موجب محدود شدن آزادی های دیگران و یا وارد آمدن خسارت های سنگین به کلیت جامعه نشود. مفهوم آزادی حتی در متون اصلی نظریه پردازانِ لیرالیسم غربی نظیر "جان استوارت میل" نیز حامل همین معناست و هیچگاه آزادی بی حد و حصر از سوی این دسته از نظریه پردازان تجویز نشده است. البته که در این میان باید نوعی تعامل میان ساختارهای رسمیِ سیاسی و قضایی، نهادهای مدنی، و شبکه های اجتماعی انجام شود تا مصادیق عینیِ آزادیِ غیرسازنده نیز تعریف شوند. اینکه کلیتِ تعریف این مساله به دولت ها واگذار شود، چندان منطقی به نظر نمی رسد. 

2: رونمایی از یک نقیصه جدیِ برخی از شبکه های اجتماعی
یکی دیگر از نکات و انتقاداتی که در چهارچوب اقدام اخیر دولت آلمان عیله پیام رسان تلگرام مطرح می شود این است که شبک های اجتماعی باید سامانه های مشخص و مفیدی را جهت مقابله با روندهای ارائه احتمالی اطلاعات دروغ و نادرست و همچینن طرح تئوری های توطئه در فضای خود فراهم سازند. این در حالی است که پیام‌رسان‌هایی نظیر تلگرام عاری از این ویژگی هستند و نوعی آزادیِ بی مسوولیت را ترویج می کنند. مساله ای که در هیچ کجای جهان پسندیده و درست به نظر نمی رسد. از این رو، ایده محدودسازی شبکه ها و پیام رسان‌های اجتماعی زمانی قوت و جان می گیرد که نقیصه ای اینچنینی به طور جدی مخاطب قرار نگرفته باشد و حتی نسبت به آن بی تفاوتی نیز اتخاذ شود. مساله ای که می تواند مورد سواستفاده بسیاری از گروه ها، تشکل ها و افرادی واقع شود که ایده های مخرب و غیرسازنده ای را در سر دارند. جدای از این ها، اساسا تعریف پروتکل های دقیق جهت مقابله با روند ترویج اطلاعات غلط و نادرست در شبکه ها و پیام رسان های اجتماعی، الزامی عینی است که به طور خاص پیام رسان هایی نظیر فیس بوک و توئیتر به این سمت حرکت کرده اند. همگان به یاد دارند که طرح ادعاهای غیرواقعی از سوی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا در موضوعات مختلف در شبکه اجتماعی توئیتر، جدای از اینکه به چالش های اجتماعی و بین المللیِ قابل توجهی دامن زد، موجب شد تا وی به طور کامل از این شبکه اجتماعی اخراج شود. 

3: طرح مجدد معادله چالشی آزادی-امنیت 
یکی از ابتدایی ترین مباحث و چالش ها در حیطه اندیشه سیاسی(چه در اندیشه سیاسی غرب و چه اندیشه اسلامی) این بوده که حریم آزادی ها تا چه اندازه است و در معادله ترجیحِ آزادی یا امنیت، کدامیک از اولویت برخوردارند؟ آنچه اخیرا در آلمان اتفاق افتاد به وضوح نشان داد حدی از آزادی هایِ مخل امنیت(که از بنیان منطقی و درستی نیز برخوردار نیستند) چندان شایسته نبوده و باید با آن ها برخورد شود. پیش از دولت آلمان، روسیه نیز برخوردی جدی را با پیام رسان اجتماعی تلگرام انجام داده بود. در واقع، مفهوم محوری در ایده آزادی این است که آزادی به معنای یک قدرت و یا مفهوم نامحدود نیست بلکه آزادی در کنار مفهوم مسوولیت اجتماعی است که معنای واقعی خود را پیدا می کند و اساسا برداشت بی حد و حصر از آزادی، برداشتی ابتر و ناقص است و وقتی این حالت از آزادی به جامعه و امنیت اجتماعی آسیب بزند(روشن است که در این زمینه باید بنیان های استدلال و منطق، بیش از طرح ادعاهای واهی قدرت داشته باشند)، باید در برخورد با آن جدی بود. 

4: رونمایی مجدد از استانداردهای دوگانه غربی
یکی دیگر از نکاتی که با اقدام اخیر دولت آلمان در رایزنی آن با شبکه اجتماعی تلگرام و مسدودسازی بیش از 60 کانال تلگرامی در این کشور برجسته می شود، رونمایی چندباره از استانداردهای دوگانه غربی در مواجهه با مسائلی از این دست است. کافی است مسائلی از این نوع در مورد ایران و یا برخورد با گروه ها و شبکه هایی که ایده هایی افراطی و خشونت بار را در فضای اجتماعی ترویج می کنند مطرح شوند، آن وقت شاهد خواهیم بود که اغلب جریان های سیاسی و رسانه ای غربی بدون تحلیل واقعی مساله و مشکل حقیقی، نسخه مقابله با آزادی های اساسی از سوی دولت ایران را مطرح می کنند و صدها بیانیه و قطعنامه علیه کشورمان صادر می شود. 
البته که مواجهه با مساله شبکه ها و پیام رسان های اجتماعی، بایستی کارشناسانه باشد و در مواجهه سیاستی کشورمان با این پیدیده های نوظهور، نقدهایی نیز وارد است، با این حال: تقابل با خشونت، افراط گرایی، ترویج دروغ، و طرح تئوری های توطئه یِ بی اساس و مشوقِ ایجاد اغتشاش اجتماعی در جامعه در قالب شبکه ها و پیام‌رسان های اجتماعی، اصلی است که باید به آن توجه ویژه شود و در چهارچوبی منطقی و درست، بایستی تا جای ممکن امکان رشد پدیده های اینچنینی را در عرصه فضای مجازی با تعریف پروتکل های مشخص، گرفت

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۱۲۵۴۵۰۷:۲۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
دقت کنید که تلگرام، پیام رسان مورد استفاده 90 درصد مردم آلمان نبود و اگر بود، هیچ کدوم از دولتمردان حتی جرات نمیکردن از گل بهش نازکتر بگن چون نیازمند رای مردم هستند... مقایسه با ایران، صحیح نبود
ناشناس۲۴۱۲۶۰۵۰۸:۴۸:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
مشکل تلگرام و اینستاگرام نیسن. مشکل اینترنت است. شعله اینترنت با اجرایی شدن طرح صیانت و اینترنت ملی در حد یک شمع کیک تولد خواهد شد.
ناشناس۲۴۱۲۶۵۰۰۹:۲۸:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
کسی که قانونمدار و درستکار است، نباید از جریان آزاد اطلاعات واهمه داشته باشد.
ناشناس۲۴۱۲۷۲۱۱۰:۵۶:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
چیزی که در دنیای اینترنتی می‌گذرد بیشتر جریان آزاد دروغ‌پردازی است و هر عاقلی اگر صلاح فرزندان و نسل آینده خود را می‌خواهد باید نسبت به این رهاشدگی نگران باشد واحساس مسئولیت کند
ناشناس۲۴۱۲۷۶۶۱۱:۳۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
برخورد صلبی هیچگاه موفق نخواهد بود. همانطور که توانستند جلوی رادیو موج کوتاه، ویدئو و ماهواره را بگیرند، جلوی اینترنت و فضای مجازی را هم می توانند بگیرند!
ناشناس۲۴۱۲۷۸۵۱۱:۵۴:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
اینترنت و فضای مجازی مانند پروژکتوری عمل می کند که صحنه را همیشه روشن نگه می دارد. با خاموش شدن فضای مجازی و تاریک شدن صحنه، دوستان می توانند با خیال راحت همه کار کنند!
ناشناس۲۴۱۲۸۱۰۱۲:۳۱:۴۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
عجب از آزاد!! آزاد در چارچوب قانون و نه بیشتر
ناشناس۲۴۱۳۴۱۶۲۳:۳۵:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
از جریان آزاد چیزای دیگه مثل مسائل مستهجن و ... چی؟
ناشناس۲۴۱۲۶۵۴۰۹:۳۳:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
درجایی که صدا ها انعکاس نمی یابند، تلگرام، اینستاگرام و فضای مجازی ابزار مهم و کاربردی «نهی از منکر و امر به معروف» در دست مردم است.
ناشناس۲۴۱۲۸۸۲۱۳:۵۱:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
فعلا این ابزارها بیشتر در خراب کردن زندگی ها کاربرد دارد تا نهی از منکر!
ناشناس۲۴۱۲۶۲۷۰۹:۱۳:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
چه خوب توجیه می‌کنی!؟
ناشناس۲۴۱۲۸۴۷۱۳:۱۳:۱۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
نه خیر، نویسنده مقاله خوب توجیه کرده بودند.
ناشناس۲۴۱۲۶۲۸۰۹:۱۴:۳۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
راستی اینکه میگن صدراعظم آلمان که دو روز پیش رفت روسیه، پشت همون میز بزرگه نشست، درسته!؟
ناشناس۲۴۱۲۹۰۳۱۴:۰۲:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
اره تازه قیمت هویج هم‌در المان اینقدر بالا رفته که هروز تو‌مطبوعات راجع بهش صحبت میشه
ناشناس۲۴۱۲۶۹۴۱۰:۲۷:۰۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
خخخه آنها از قبل قانون می گذارند که وقتی 90درصد استفاده کردن مشکل درست نشود نه اینکه مانند شما همه بروند آنجا تازه یاد قانون بیفتند!!!
علی۲۴۱۲۵۵۵۰۷:۳۹:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
حتی این مشکلات هم به برجام وصل می شود ، اگر برجام بود گوگل ، متا ، تلگرام هم در ایران دفتر و سرور داشتند و‌ نظارت بروی آنها آسان می شد
ناشناس۲۴۱۲۶۳۱۰۹:۱۵:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
وقتی آب خوردن به برجام وصل میشه، اینکه دیگه قطعا همینطوره!!
ناشناس۲۴۱۲۶۳۲۰۹:۱۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
دقیقا مثل FATF !!! سخنگوی دولت قبل می‌گفت بدون FATF نمی‌تونیم واکسن بخریم دکتر ظریف هم می‌گفت بدون FATF نمی‌تونیم عضو شانگهای بشیم همه اینا نشون میده تحلیلهای شما ۱۰۰درصد درسته
علی۲۴۱۲۹۸۰۱۵:۲۶:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
برادر عزیز ما عضو شانگهای هم بشویم یا باشیم ، وقتی نتونیم پول قانونی جابجا کنیم چه استفاده داره ؟
ناشناس۲۴۱۲۶۹۸۱۰:۲۹:۳۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
همین الان هم خواهان دفتر در ایران هستند
ناشناس۲۴۱۲۵۷۱۰۸:۱۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
همه اینها رو میگید که مردم آمادگی بستن شبکه های مجازی رو داشته باشند بعد هر کاری خودتون خواستید بکنید
ناشناس۲۴۱۲۶۹۵۱۰:۲۸:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
همه اینها برای هست که فضای مجازی همانند فضای واقعی نیاز به قانون و مجوز دارد و هر کی هرکی نباشد
ناشناس۲۴۱۲۵۷۵۰۸:۲۰:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
آزادی محض در فضا مجازی را کسی تایید نمی کند ولی این همه محدودیت در فضای مجازی کشور ما هم قطعا خیلی بدتر از آزادی محض است.
ناشناس۲۴۱۲۶۳۶۰۹:۲۰:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
آلمان الان ۶۴ کانال رو فیلتر کرده، اگر ۶۴۰۰۰ کانال هم توهم توطئه رو ترویج می‌کردن بازهم اونا رو می‌بست، هیچ کشوری درمورد امنیت خودش با کسی تعارف نداره!!
ناشناس۲۴۱۲۵۸۰۰۸:۲۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
چرا آلمان جلوی "جریان آزاد " اطلاعات را می گیرد ؟ یا مرگ خوبست برای همسایه ؟
ناشناس۲۴۱۲۵۹۸۰۸:۳۹:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
حالا بقیه امور را هم از آلمانی ها یاد بگیریم یا نه؟
ناشناس۲۴۱۲۶۳۹۰۹:۲۳:۲۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
الان که آلمانی‌ها از ما یاد گرفتن. مثل صدراعظم آلمان که رفت روسیه و پشت همون میزی که رئیسی نشست با پوتین جلسه داشت، خدا رو چه دیدی شاید چند وقت دیگه سربازهای آمریکایی رو از آلمان اخراج کنن!!!!
ناشناس۲۴۱۴۴۱۴۱۷:۲۲:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱
آلملن و روسیه الان در شرایطی هستند که هر لحظه ممکن است رو در روی یکدیگر قرار گیرند ولی ایران متحد روسیه است.
ناشناس۲۴۱۲۶۰۶۰۸:۴۸:۲۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
اینکه کسی از فضای مجازی استفاده کند و سلامت مردم را به واسطه تبلیغ نزدن واکسن انجام دهد همه موافق برخورد با این افراد هستند. اینکه گروهی افراطی مسائل نژادپرستی که در آلمان زیاد است را تبلیغ کنند آن هم همه موافق برخورد قانونی با آنها هستند اما در کشور ما براحتی با دلایل کلی شبکه اجتماعی را فیلتر می کنید و خودتان می روید در آنجا صفحه ایجاد می کنید. بخدا به ما می خندند
ناشناس۲۴۱۳۰۷۳۱۶:۵۵:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
دقیقا چیمون شبیه آلمانه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  24. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین