سفر بدون تشریفات اژه‌ای به اصفهان / روایت لیلاز از فساد شبکه‌ بانکی/ انتقاد دادستان کل کشور از مافیای خودرو!

گروه سیاسی الف،   4001127080 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

سفر بدون تشریفات اژه‌ای به اصفهان / روایت لیلاز از فساد شبکه‌ بانکی/ انتقاد دادستان کل کشور از مافیای خودرو!

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۳۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۷۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۵۶۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۴ هزار و ۲۳۸ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۱ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۱۳۸ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۵۹۴ نفر دُز دوم و ۲۱ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۵۵ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

بر این اساس  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۸۷ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۱۵۹ هزار و ۴۸۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

روایت لیلاز از فساد شبکه‌ بانکی

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی و فعال سیاسی به شرق گفت: «من دو مأموریت بسیار فوری در روزی که آقای رئیسی شروع کرد قائل بودم؛ یکی مقابله با کرونا که دیدید به محض اینکه خواستند، تحت حاکمیت یگانه درست شد؛ یعنی تمام پیش‌بینی نظری من در کرونا تحقق پیدا کرد.

دوم کنترل تورم است که این موضوع بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر است. می‌شود انجامش داد و هیچ پیچیدگی دانشی ندارد. برخلاف خیلی از ادعاها من مسئله امروز ایران را دانایی و دانش نمی‌دانم، من می‌گویم ما همه دانش را داریم، فقط اراده اجرایش و اینکه منافع‌مان اجازه اجرایش را بدهد مسئله است.

امکان هم دارد که این کار را انجام دهیم؛ اما الان باید جواب دهیم که می‌خواهیم برای کنترل تورم به فساد شبکه بانکی پایان دهیم یا نه. فساد شبکه بانکی به اجزای حاکمیت می‌خورد؛ یعنی چالش اصلی حکومت این است...

من این قابلیت را در جمهوری اسلامی هنوز می‌بینم که اگر احساس کند و به این جمع‌بندی برسد تصمیم‌های بنیادین مهمی می‌گیرد.

یکی از تصمیمات مهم، مبارزه با فساد است که اساس تغییر است. هنوز ما نشانه‌هایی جدی از اقدام در این زمینه ندیده‌ایم. اگر بی‌انضباطی و ناترازی شبکه بانکی اصلاح شود من به این جمع‌بندی خواهم رسید که تصمیم به مبارزه گرفته‌اند.

امروز که با هم صحبت می‌کنیم، آمار رسمی می‌گوید 300 هزار میلیارد تومان زیان انباشته شبکه بانکی است.

این میزان دقیقا همان است که به نقدینگی جدید تبدیل شده و از جیب فقیرترین و فرودست‌ترین اقشار جامعه ایران بیرون آمده، به طبقه نوظهور حاکم به‌عنوان وام بانکی داده شده که هرگز برنخواهد گشت که مقدار زیان انباشته اینها خیلی بیشتر است و از آن مهم‌تر، اینها مقدار زیادی دارایی مسموم دارند که همه این دارایی‌ها از روی محاسبه‌کردن اموالی است که وثیقه بانکی گذاشته‌اند برای گرفتن وام‌هایی که هرگز پرداخت نخواهند شد.

اگر آقای رئیسی آمادگی داشته باشد در مقابل این روند بایستد احساس می‌کنم تحولاتش شروع شده. از ایشان نشانه‌هایی می‌بینیم به‌همین‌دلیل از ایشان ناامید نیستم؛ اما فکر می‌کنم باید منتظر بهار 1401 برای مبارزه با تورم شویم.»

***

سفر بدون تشریفات اژه‌ای به اصفهان

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژه ای رئیس عدلیه طی دستوری خطاب به «مرکز رسانه قوه قضائیه»، «اداره کل تشریفات» و «یگان حفاظت قوه قضائیه »، بر لزوم تقلیل و به حداقل رساندن هزینه‌ها و تشریفات در برنامه های مربوط به رییس قوه قضائیه تصریح کرد.

بر همین اساس، رئیس دستگاه قضا مجموعه‌های فوق‌الذکر را مکلف کرد تا در اقدامات و برنامه‌های خود ضمن تلاش برای بازدهی مناسب، نسبت به تقلیل و کاهش محسوس مخارج و هزینه‌های خود اقدام کنند.

بدین ترتیب، سفر اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به استان اصفهان بدون انجام هرگونه تشریفات مرسوم صورت گرفت، به گونه‌ای که رئیس دستگاه قضا بدون همراهی اعضای شورای عالی قوه قضائیه و حتی رئیس و مسولین حوزه ریاست با یک پرواز عمومی به اصفهان عزیمت کرد و بنا بر دستور رئیس قوه قضائیه در فرودگاه اصفهان نیز استقبال‌های متداولی که از مقامات عالی‌رتبه صورت می‌گیرد، انجام نگرفت.

گفتنی است با توجه به دستور اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای جهت مدیریت و کاهش هزینه‌ها در دستگاه قضایی، زین پس سفرهای رئیس قوه قضاییه حتی‌الامکان بدون اِعمال پروتکل‌های مرسوم در زمینه‌های حفاظت، رسانه و تشریفات صورت خواهد گرفت.

***

پیشنهاد امیرعبداللهیان به آمریکا بابت تضمین توافق

به گزارش ایرنا، حسین امیر عبداللهیان در گفت و گوی اختصاصی روزنامه فایننشیال تایمز  که امروز منتشر شد، گفت که واشنگتن قاصر از رسیدگی به خواسته ایران مبنی بر ارائه تضمین در مورد عدم خروج طرف های امضاکننده برجام از این توافق بوده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: افکار عمومی در ایران به دلیل خروج آمریکایی ها از برجام نمی تواند گفته های رئیس یک حکومت، چه برسد ایالات متحده باشد، را به عنوان ضمانت بپذیرد.
وی پیشنهاد کرد که کنگره آمریکا در بیانیه ای سیاسی تعهد خود به برجام را ابراز کند.

وزیر امور خارجه به فایننشیال تایمز گفت که به مذاکره کنندگان ایرانی اعلام کرده به طرف های غربی پیشنهاد کنند تا "دستکم مجالس یا سران مجالسشان، از جمله کنگره آمریکا، در قالب بیانیه ای سیاسی تعهد خود به توافق (هسته ای) و بازگشت به اجرای برجام را اعلام کنند."

امیرعبداللهیان افزود: تعهدات ایران به روشنی فرمول ریاضی است. کاملاً روشن است که قرار است چه کاری انجام دهیم و این تدابیر چگونه از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی خواهند شد. بنابراین طرف دیگر نمی تواند هیچ نگرانی داشته باشد، اما ما همچنان درخصوص موضوع ضمانت ها (ضرورت ضمانت آمریکا برای عدم خروج از برجام) نگرانیم.

وزیر امور خارجه گفت: ما در این دوره با مشکلاتی مواجهیم چرا که طرف دیگر فاقد یک ابتکار عمل جدی است.

***

انتقاد دادستان کل کشور از مافیای خودرو!

به گزارش دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در نوزدهمین جشنواره تولید ملی افتخار ملی خطاب به وزیر صمت که در جمع مهمانان همایش حاضر بود، اظهار داشت: شما مسئول صنعت کشور هستید و باید امانتدار مردم باشید. همانگونه که می دانید اخیرا مقام معظم رهبری از وضعیت خودروسازی گلایه داشتند و شما باید این مسئله را پیگیری کنید. در دولت قبل ما هرچه تلاش کردیم و چندین جلسه با وزیر صمت داشتیم و بسیار پیگیری کردیم، اما نتیجه‌ای نداشت و اقدامی انجام نشد.

دادستان کشور ادامه داد: بنده اولا به عنوان یک شهروند و ثانیا به عنوان مدعی العموم از شما درخواست و مطالبه جدی داشته و خواهم کرد که به فریاد صنعت خودروسازی برسید. قبلا هم گفته‌ام که صنعت خودروسازی گرفتار اختاپوسی شده است که نمی‌گذارد وضعیت آنگونه که شایسته مردم است پیش برود. در این راستا شما با تمام توان و با کمک نیروهای سالم و توانمند و کاردان کار را دنبال کنید و بدانید که ما هم در قوه قضاییه همراه و پشتیبان شما هستیم.

وی گفت: از این موضع کوتاه نیایید و صنعت خودروسازی کشور را از این وضعیت نجات دهید. قطعا مافیایی که نمی‌گذارد صنعت خودرو آبرویی متناسب با شرایط کشور داشته باشد برای شما موانع ایجاد خواهد کرد اما شما از موانع و مشکلات نهراسید و هرجا که نیازمند کمک بودید بدانید که ما در کنار شما هستیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه یکی از اصلی ترین گلایه های مردم همین وضعیت خودروها است، گفت: باید همه تلاش کنیم تا وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد و کارگران و کارفرمایان و نهایتا مردم از وضعیت تولید کشور رضایت داشته باشند.

***

آمار عجیب میرکاظمی درباره طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام

به گزارش تسنیم، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم تودیع و معارفه معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه، گفت: میزان کارها و طرح هایی که در این معاونت در سطح ملی و استانی داریم بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه بیش از 2هزار و 500 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد، افزود: متاسفانه گاهی با فشارهای سیاسی طرح های بدون توجیه اقتصادی آغاز می شود.

معاون رییس جمهور ادامه داد: در حال حاضر متوسط عمر طرح ها به 17 سال رسیده، اگر با شیوه های فعلی بخواهیم راه را ادامه دهیم این طرح ها را باید طرح های باستانی نامید.

***

شمخانی: با آمریکا و اروپا مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت

به گزارش ایرنا علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی همزمان با مذاکرات وین نوشت:«آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهداتشان در برجام مردود شدند. اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اضافه کرد: «با آمریکای بدعهد و اروپای بی‌عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت.»

***

مذاکرات ایران و کره جنوبی برای آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری «کی بی اس نیوز» کره جنوبی، سئول و تهران برای یافتن راه حل جهت آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی به دلیل تحریم های آمریکا به مشورت و مذاکره پرداختند. 

بنا بر اعلام وزارت امورخارجه کره جنوبی، در راستای این مذاکرات دو روزه، مقام های دولتی دو کشور به نمایندگان و بانکداران ایران در سئول پیوسته اند.  

براساس این گزارش حدود ۷ میلیارد دلار دارایی های ایران در ۲ بانک کره جنوبی به دلیل تحریم های آمریکا در زمان خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸  مسدود شده است.

در حالی که شرکت کنندگان در مذاکرات کره جنوبی و ایران درباره آزادسازی دارایی های مسدود شده به تبادل نظر می پردازند همچنین به دنبال گفت و گو برای از سرگیری تجارت نفت درصورت لغو تحریم های آمریکا نیز هستند.  

***

تاکید رئیسی بر کنترل مستمر بازار

سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به تلاش شبانه روزی دولت برای جبران کاستی‌ها و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم گفت: همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی موظف هستند، اخبار مطرح شده در حوزه فعالیت خود را با دقت رصد و پیگیری کرده و در صورت صحت بلافاصله برای رفع مشکل اقدام کنند و مواردی که با هدف ایجاد نگرانی و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی منتشر میشود را برای مردم تبیین کنند.

 رئیسی تاکید کرد: نباید اجازه داد عده ای با سوداگری و انتشار اخبار کذب و دروغ، زندگی و معیشت مردم را دچار مشکل کرده و تلاش‌های انجام شده را زیر سوال ببرند.

رئیسی در ادامه بر رعایت عدالت در جذب نیروی انسانی در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف تاکید کرد و گفت: اقدامات انجام شده در حوزه نیروی انسانی در تمام دستگاهها و سازمان‌های اداری باید تابع مقررات و عادلانه باشد.

***

وظیفه مدعی العموم در قبال جنایت اهواز چیست؟

علی مطهری، نماینده سابق مجلس درباره جنایت بریدن سر زن 17 ساله و گرداندن آن در خیابان در اعتماد نوشت: «وظيفه مدعي‌العموم در اين حادثه سنگين است. ممكن است افرادی بگويند در اين ماجرا زنی به قتل رسيده و قاتل و مقتول و اوليای دم خويشاوند نزديك هستند، بنابراين ممكن است اولياي دم رضايت بدهند و با پرداخت ديه مساله حل شود، بنابراين مساله مهمی نبوده است.

ولي اين‌طور نيست. در اينجا حق اجتماع نقش اول را دارد. مردي كه جنايتي با اين كيفيت مرتكب شده و ايجاد رعب در جامعه كرده است به‌طوری كه ده‌ها روز ذهن جامعه به آن مشغول بوده است يك قتل معمولی انجام نداده بلكه وجدان و عواطف جامعه را جريحه‌دار و آرامش روانی افراد را مخدوش كرده و ترس و رعب را بر جامعه حاكم نموده است.

مدعي‌العموم بايد در دفاع از حق اجتماع، مجازات در خور تعيين كند و البته اين مجازات بايد در اسرع وقت اجرا شود، زيرا فلسفه مجازات، يكي تسكين خاطر جنايت ديدگان است كه در اينجا غير از خويشان مقتول شامل ساير افراد جامعه نيز مي‌شود، و ديگر عبرت ديگران تا كسي چنين جنايتي را تكرار نكند. اگر مجازات قاتل چند سال ديگر انجام شود، مانند اكثر اين‌گونه پرونده‌ها، فلسفه و هدف مجازات تامين نمي‌شود.»

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۱۰۷۷۳۲۳:۱۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
یک بچه هم فهمیده دولت قبل واکسن وارد نمی کرد
اينجي۲۴۱۰۹۵۵۰۸:۰۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
نکات جنابان ليلاز و مطهري حائز اهميت بود...
دلفان۲۴۱۰۹۷۱۰۸:۴۲:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
کاش مطهری در باره مقتول نیروی انتظامی(شهید رنجبر) هم فتوایی میداد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین