اجرای کامل طرح کهاب در پمپ بنزینها در گرو اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی

گروه اقتصادی الف،   4001121054

رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: مصوبات مرتبط با قانون هوای پاک و آیین نامه های مربوطه چند سال است که تدوین شده اما تامین مالی لازم برای اجرای طرح کهاب (جمع آوری بخار بنزین) در جایگاهها صورت نگرفته و این در حالی است که اجرای کامل طرح کهاب در پمپ بنزینها ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

اسدالله قلیزاده در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه آیین نامه کنترل و کاهش آلودگی هوا دارای ابهاماتی است و تا آنجا که ما مطلع هستیم مهمترین رکن آن یعنی تامین مالی انجام نشده است، اظهار کرد: تجهیزات مربوط بعضا وارداتی هستند و با افزایش نرخ ارز دچار تغییرات قیمتی می شوند. هم اکنون حداقل ۲۰۰۰ میلیاردتومان بودجه برای اجرای کامل طرح در جایگاهها نیاز است و چون نگهداری از تجهیزات مربوطه بسیار گران است بایستی هزینه مربوطه به جایگاهداران پرداخت شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه اجرای این طرح هزینه های جایگاهها را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد و در احداث جایگاه جدید نیز به همان میزان باید سرمایه گذاری بیشتری انجام شود، گفت: جایگاهداران و مجموعه صنفی ما از اوایل سال تلاشهای بسیاری برای رفع مشکلات مربوطه در جهت اجرایی شدن طرح کهاب انجام داده اند و مستندات آن موجود بوده و موارد و موانع را به هیات دولت و مسئولین نفتی اعلام کردیم که مهمترین مورد کمبود منابع مالی و تدوین قطعی استانداردهای لازم  است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده های نفتی افزود: بر اساس ماده ۱۶ اصلاحی آیین نامه کنترل و کاهش آلودگی هوا جایگاهداران تکلیفی مبنی بر پرداخت هزینه های این طرح ملی ندارند و فقط باید همکاری کنند که همکاری لازم وجود دارد و حتی در مصوبه برای روزهایی که جایگاه به دلیل اجرای طرح تعطیل می شود می بایست عدم النفع به آن پرداخت شود و اصولا همه دستگاهها باید نوعی هماهنگ باشند که اخلالی در سوخت رسانی به واسطه اجرای طرح یا نظارت بر آن ایجاد نشود.

قلیزاده با اعلام اینکه تعداد جایگاههایی که طرح کهاب در آنها کاملا و در هر سه بخش اجرا شده درصد ناچیزی از کل جایگاهها است توضیح داد: در بیش از ٥٠ درصد جایگاهها، جایگاهدار باید درآمد یکسال خود را برای اجرای این طرح هزینه می کرد و چون این کار شدنی نبود، هیات وزیران تخصیص بودجه را به عنوان راه حل مصوب کرد که متاسفانه تخصیص نیافته است و تجهیزات هر سال گرانتر می شود.

قلیزاده با اشاره به معضلاتی که این مصوبه ایجاد کرده است گفت: متاسفانه به جای حل اصل مشکل و اجرا شدن طرح، وزارت بهداشت با توجه به بند ۶ مصوبه و تفسیر خودش از مواد ۹۱ و ۹۵ قانون کار، شرکتهایی را به جایگاهها هدایت می کند که از آن ها پول بگیرند و آلایندگی را در جایگاه بسنجند؛ در حالیکه هیچ مستندی مربوط به پرداخت هزینه توسط جایگاهدار وجود ندارد. البته در تعامل با وزارت بهداشت برای پایان دادن به این موضوع هستیم و معتقدیم دستگاههای اجرایی نباید هزینه نظارت خود را از جیب بخش خصوصی تامین کنند و اصلا چنین نظارتی از مسیر خود منحرف می شود و تا این طرح اجرا نشده آلایندگی سنجی معنایی ندارد و پایش بدون اجرای طرح به هیچ هدفی نمی رسد.

وی افزود: اقدام وزارت بهداشت در تعقیب قضایی جایگاهداری که حاضر نیست هزینه نظارت دستگاه اجرایی را بپردازد منصفانه و زیبنده نیست و مورد اعتراض جدی جایگاهداران سراسر کشور است و هر روز این اعتراضات بیشتر می شود که در هر حال تعامل با این وزارتخانه و دستگاه قضایی هستیم تا مشکل حل شود.

به گفته وی بررسی ها نشان از تاثیر ۲ درصدی اجرای طرح کهاب در کاهش آلودگی هوا دارد و در قانون هوای پاک عوامل متعددی در خصوص منابع تولید آلودگی متحرک و ثابت باید مورد توجه قرار گیرد، ولی جایگاهداران به عنوان بخشی از جامعه، علاقه مند به اجرای طرحهای مربوطه هستند و درخواست منطقی آن ها مبنی بر تامین منابع مالی از سوی دولت و صدور تصویبنامه های بدون ابهام بایستی مورد توجه قرار گیرد.

قلیزاده با اشاره به رعایت پروتکلهای بهداشتی در جایگاههای سوخت و اینکه از زمان شیوع کرونا جایگاهداران بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان برای رعایت پروتکلها از سرمایه شخصی هزینه کرده اند گفت: در جایگاههای سوخت وسایل حفاظت فنی و بهداشتی کارکنان توسط جایگاهدار تامین و در اختیار آن ها قرار داده می شود و این مجموعه صنفی نیز تمام تلاش خود را مبنی بر رصد موضوع انجام می دهد.

به گزارش ایسنا، طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) شامل سه مرحله است که مرحله یک آن شامل لوله‌کشی از مخازن زیرزمینی تا محل تخلیه جایگاه‌های عرضه سوخت، در همه جایگاه‌های سراسر کشور اجرایی شده؛ مرحله دوم این طرح شامل بازیافت بخارات بنزین در خود جایگاه‌های عرضه سوخت و مرحله سه نیز شامل نصب دستگاه‌های استحصال بخارات بنزین در جایگاه‌هاست.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین