دود افزایش مالیات سیگار به چشم چه کسی می رود؟!

رضا گلین شریف،   4001120109 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ در حالی به تصویب مجلس رسید که در برخی از بخش های تامین منابع مالی دولت ابتکارات و تغییرات جدیدی به چشم می خورد. سرشناس ترین آنها افزایش درآمدهای مالیاتی بود که نسبت به سال های گذشته دایره گسترده تری را به خود اختصاص داده است. علاوه بر مالیات دستمزد، مشاغل، ثروت و ... افزایش ۶۰ درصدی مالیات سیگار در نوع خود جالب توجه بود.

دود افزایش مالیات سیگار به چشم چه کسی می رود؟!

به گزارش الف بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده قرار است از تولید هر نخ سیگار مالیات جداگانه‌ای اخذ شود، بر همین اساس مبلغ ۲۳۰ تومان به قیمت خرده ‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی و مبلغ ۳۰۰ تومان به قیمت هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین‌المللی اضافه می‌شود، همچنین از هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان داخلی، ۳‌ هزار تومان به عنوان عوارض اخذ می‌شود.

از آنجا که سیگار در راسته کالاهای آسیب‌رسان به سلامت جامعه قرار می گیرد در نگاه اول تعیین مالیات حداکثری برای آن منطقی به نظر می رسد اما برخی کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار دیدگاه مثبتی به این مسئله ندارند از نظر آنها با نهایی شدن این تصمیم نه تنها مصرف سیگار کاهش نمی‌یابد بلکه ورود غیرقانونی و قاچاق این کالا به کشور تشدید شده و در مقابل میزان تولید و درآمدهای مالیاتی دولت کاهش می یابد.

امیر محمدی، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی و سیاست های بازرگانی در گفتگو با «الف» به همین مسئله اشاره می کند:«گاهی اوقات قانونگذاران تصور می کنند با افزایش قیمت سیگار یا وضع مالیات سنگین می توانند هزینه های موجود را کاهش داده و یا کسب درآمد کنند در حالی که عموماً نتیجه عکس می دهد چون سیگار جزو آن دسته کالاهایی محسوب می شود که به شدت قاچاق پذیر است بنابراین اگر ترتیبی اتخاذ نشود تا از مبادی رسمی وارد شود به علت افزایش میزان تقاضا و مصرف در داخل کشور، قاچاق این محصول یک موضوع اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 در حال حاضر اگر ما بخواهیم میزان عوارض و مالیات سیگار را افزایش دهیم در واقع آن را به سمت قاچاق سوق دادیم اما اگر میزان این مالیات معقول باشد در کنار آن واردات متناسبی هم داشته باشیم به افزایش درآمد دولت کمک خواهد شد که یک موضوع کاملاً جدی است. اکنون دولت با توجه به وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آن در کشور کسری بودجه بالایی دارد ولی با توجه به بحث افزایش مالیات در بودجه سال جاری لازم است نوع کالا یا مشاغل را به درستی انتخاب کنند تا هدف آنها به درستی محقق شود در غیر این صورت ممکن است نتیجه مورد نظر معکوس شود.» 

ظاهراً هدف کلی از افزایش مالیات سیگار کاهش سرانه مصرف در جامعه، کمک به بهداشت عمومی و جلوگیری از اتلاف سرمایه است. بنابراین اگر بخواهیم افزایش قیمت سیگار یا حتی کاهش تولید یا واردات آن را در نظر داشته باشیم باید به فکر جایگزینی یا عواقب آن باشیم در غیر این صورت رواج  سایر مواد دخانی و یا حتی مواد مخدر خطرناک تر دور از انتظار نیست. حتی ممکن است شاهد رواج سیگارهای تقلبی و آلوده باشیم که اکثرا از مبادی مختلف به داخل کشور قاچاق می شوند.

  محمدی در این خصوص توضیح می دهد: «مصرف سیگار از جنبه های مختلفی قابل بررسی است و به راحتی نمی توان با برخی ابزارهای بازدارنده مثل افزایش قیمت خرید یا مالیات آن را کنترل کرد.  ضمن این که مصرف زیاد سیگار در جامعه نگران کننده است بخصوص که جوان ها و نوجوانان هم به نوعی آلوده این کار شده اند این موضوع یک زنگ خطر است و باید به درستی چاره اندیشی شود، بحث فرهنگی و آموزشی شاید مهمترین مسئله باشد که باید از طریق نهادهای ذیربط در اولویت قرار گیرد. البته با توجه به افزایش شدید تورم در جامعه به ویژه افزایش قیمت کالاهای خوراکی و مصرفی شاید بسیاری از مردم به صورت داوطلبانه مصرف سیگار خود را کم  یا قطع کنند. این راه حل در وهله اول باید به ذهن مردم برسد که هزینه های خودشان را مدیریت کنند و آن را برای یک کالای واجب تر کنار بگذارند.»

به نظر می رسد؛ در بلندمدت باید به موفقیت این گونه طرح ها خوشبین بود به شرطی که از شعار محوری فاصله بگیریم و با اجرای راهکارهای علمی و عملی به تحقق آرمان های اجتماعی جامه عمل بپوشانیم. برنامه های دولت باید در این خصوص مدون و هماهنگ باشد، شناخت نیازهای روحی و جسمی مردم بخصوص نوجوانان و جوانان در اولویت قرار گیرد و با افزایش اطلاعات عمومی جامعه و در غالب طرح های سالم سازی همراه با آگاه سازی و ارائه آموزش های پایه ای و اصولی در کنار توسعه اماکن ورزشی و تفریحی از همه مهمتر حل مشکلات اشتغال و مسکن می توان به کاهش معضلات اجتماعی از جمله مصرف دخانیات امیدوار بود. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۰۶۶۹۲۱۰:۵۱:۱۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
مالیات بر نوشابه و نوشیدنی های گازی مالت دار و ... را زیاد کنید . دیابت و پوکی استخوان دارد بیداد می کند. چرا کسی به فکر نیست؟
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۴۰۶۷۹۱۱۲:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
یک عده را به دود و دم مشغول بک عده را به مشروب و یک عده را به فوتبال یک عده زیادی را به هرسه و پر پرتو این هرز رفتن جوانان سرقت ثروت ملت و تصاحب ثروت های نجومی و افسانه ای و گنج قارونی
ناشناس۲۴۰۶۸۶۰۱۳:۴۲:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
عوامل اصلی فساد پنج میم۱_مواد مخدر۲_مسکرات۳_ماهواره ۴_منابع مجازی ۵_مفت خوران
ناشناس۲۴۰۶۹۳۰۱۵:۱۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
منفی برای کدام مورد ۱ تا ۵ دادی
ناشناس۲۴۰۷۳۹۲۰۶:۵۵:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
مفت خورهاو معتاد ها مشروب خورها منفی داده اند
ناشناس۲۴۰۶۸۹۰۱۴:۱۹:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
عده ای به سیخ سنگ عده ای به منکرات عده ای به تاتو و عربده کشی
ناشناس۲۴۰۶۷۱۱۱۱:۱۰:۰۵ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
99درصد مردمی که سیگار می کشند از مغازه می‌خرند و این که بگویید باعث می‌شود راه گریز شود حرفی اشتباه است و باید گران شود تا مجبور شوند کمتر کشیده شود
ناشناس۲۴۰۶۸۲۱۱۳:۱۷:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
سیگار ارزان هر نخ ۲۰۰تومان؟؟؟کجای دنیا این قیمت یک سیگار است؟؟؟درحالی که یک سیب بخواهی بخری حداقل دانه ای ۲۰۰۰تومان می شود؟؟؟ فکر کنم نویسنده دلش به حال سیگار وسیگاری ها می سوزه
دو صفر هفت۲۴۰۶۹۳۳۱۵:۲۰:۲۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
اصلا چرا باید در یک کشور اسلامی سیگار و مواد مضر به مردم فروخته بشه؟ چرا نباید کلا ممنوع باشه؟
ناشناس۲۴۰۷۰۶۳۱۸:۱۳:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
به همان دلیلی که در پایتخت کشور اسلامی، هر شهروند غیرسیگاری روزانه در حال دود کردن چهل نخ سیگار ناشی از تنفس هوای الوده است.
ناشناس۲۴۰۷۰۸۶۱۸:۴۲:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
اتفاقا یر عکس ترک سیگار سخت ر از سایر مواد مخدر هست
ناشناس۲۴۰۶۷۱۳۱۱:۱۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
باهمین استدلال کارخانه مشروبات الکلی با قیمت مناسب درست کنیم تا مشروبات تقلبی و قاچاق وارد نشود
ناشناس۲۴۰۶۸۵۱۱۳:۳۴:۴۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
عکس در تصویر که یک پسر بچه است متاسفانه حیا و عفاف از بین رفته و دست دختر بچه ها هم سیگار است که البته بسیاری از این سیگارها از طرف پسرها داخلش گرده نخود ریخته شده و به دختران داده میشود
ناشناس۲۴۰۶۹۰۰۱۴:۲۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
سیگار سر آغاز همه مفاسد است چرا در کشوری که روی اقیانوس نفت و گاز و معادن است و ثروت زیادی دارد چه نیاز به درآمد و مالیات از سیگار باید سیگار را در حکم مواد مخدر قرار دهید و تولید و واردات را قطع و با قاچاقچیان برخورد شدید شود
تبریزی۲۴۰۶۷۳۳۱۱:۴۸:۳۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
برخی از ترکیبات متن این خبر: initiatives = ابتکارات the increase in tax revenues = افزایش درآمدهای مالیاتی income tax = مالیات بر درآمد wealth = ثروت the review of the budget bill = بررسی لایحه بودجه retail price = قیمت خرده فروشی international logo = نشان بین المللی hookah tobacco = تنباکوی قلیان economist = کارشناس اقتصادی market participants = فعالان بازار cigarette consumption = مصرف سیگار smuggling of goods = قاچاق کالا legislators = قانون گذاران to impose heavy taxes = وضع مالیات سنگین to reduce existing costs = کاهش هزینه های موجود the increase in demand and consumption = افزایش میزان تقاضا و مصرف inevitable = اجتناب ناپذیر to increase the amount of duties and taxes = افزایش میزان عوارض و مالیات reasonable = معقول a high budget deficit = کسری بودجه بالا the desired result = نتیجه مورد نظر per capital consumption = سرانه مصرف alternative = جایگزین consequences = عواقب unexpected = دور از انتظار deterrent tools = ابزارهای بازدارنده a wake-up call = زنگ خطر relevant institutions = نهادهای ذیربط consumer goods = کالاهای مصرفی commodity = کالا in the long run = در بلند مدت practical solutions = راهکارهای عملی mental and physical needs = نیازهای روحی و جسمی housing problems = مشکلات مسکن social problems = معضلات اجتماعی the development of sports and recreation facilities = توسعه مراکز ورزشی و تفریحی
ناشناس۲۴۰۶۸۲۶۱۳:۲۲:۰۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
اگر آن ترک تبریزی بدست آرد دل ما را به خال هندویش بخشیم سمرقند و بخارا را
تبریزی۲۴۰۶۹۴۴۱۵:۲۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
تبریزی ها آذری هستن. ترک ها در ترکیه ساکنن.
ناشناس۲۴۰۷۰۶۵۱۸:۱۵:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
بنده به عنوان یک تبریزی که پدرم و پدربزرگم و سه نسل قبل از ان ساکن تبریز بودیم باید خدمتتون عرض کنم که هیچگاه از زبان پدربزرگم کلمه ای تحت عنوان آذری نشنیدم. او هم از پدرش چنین چیزی نشنیده بود. احتمالا آذری طی سی چهل سال اخیر کشف شده است.
ناشناس۲۴۰۷۴۱۳۰۸:۰۵:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
ترک ها از زمان حافظ در شیراز ساکن بوده اند
ناشناس۲۴۰۶۸۴۱۱۳:۲۹:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
تازه زبان یاد گرفتی که می خواهی یادت نرود؟
ناشناس۲۴۰۶۸۶۳۱۳:۴۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
خدایا همه مرضا شفای عاجل عنایت بفرما
ناشناس۲۴۰۶۹۱۲۱۵:۰۱:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
برخی ها نشان دادند که لیاقت هیچ چیز (و هیچ چیز) رو ندارن حتی خدمت بی منت رو. کاملا مشخصه اینجا مریض ها چه کسایی هستند. اگه شماها به زبان و سواد علاقه ندارید ما داریم. در ضمن نمی دونستیم کسی با تازه زبان یاد گرفتن می تونه به چنین سطحی برسه. . سپاس جناب تبریزی. کلی به دایره لغاتم اضافه شد.ادامه بدید لطفا.
دو صفر هفت۲۴۰۶۹۱۶۱۵:۰۴:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
آدم که بیاد زیر مطلبی که سیگاری ها و معتادها رو دور خودش جمع کرده مطلب علمی و آموزشی بذاره کامنت هایی بهتر از این نصیبش نمیشه. واقعا به حال این ملت باید گریست.
تبریزی۲۴۰۶۹۲۲۱۵:۰۷:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
"خدایا همه مرضا شفای عاجل عنایت بفرما" چه دعای قشنگی. بنده از صمیم قلب این آرزو رو برای شما دارم.
ناشناس۲۴۰۶۷۵۰۱۲:۰۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
بایدگران شود. این یک راه علمی است در تمام دنیا. کشور ما بهشت دخانیات است. یکی از راه های مهم و اساسی کاهش مصرف همین است. می دانید چرا مخالف دارد؟صنایع دخانی مشتریان جوان و تازه نفس می هواهند تا سالها پول به جیب بزنند. دخانیات ده ها هزار میلیارد گردش مالی دارد. از مواد مخدر بیشتر.اما درد سر مواد مخدر را هم ندارد. برای همین هوش های سیاه به هر چیزی متوسل می شوند که سود ۸۰۰ درصدی را برای خود حفظ کنند. مافیا هم دارند. همه جا دارند
ناشناس۲۴۰۶۷۹۸۱۲:۵۵:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
3 تا ورزشکار با 5 نفر همراه فرستادند المپیک زمستانی در چین. یکی دوپینگی از کار درآمد، یکی دیگر نتوانست مسابقه را تمام کند، دیگری هم در میان 100 نفر، نفر 87 شد. وزیر ورزش و و رییس کمیته المپیک ایران هم که به چین رفته بودند، نتوانستند با رییس کمیته جهانی المپیک دیدار کنند! چه کسی جوابگوی این مخارج هدر رفته است؟ آن هم در این وضعیت اقتصادی؟
ناشناس۲۴۰۶۸۳۵۱۳:۲۷:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
سیگار کشیدن برای نوجوانان و جوانان از ابتدا جنبه سرگرمی و تفریحی داشته است...
محمود.۲۴۰۶۸۴۵۱۳:۳۱:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
بنده خودم سیگار مصرف میکنم. هر بار که گرون شد، گفتم نمیکشم ولی نشد. سیگاری میشناسم که پیچ مهره فروشه، وقتی سیگار گرون میشد، اونم از لج قیمت پیچ مهره هاشو گرون میکرد
ناشناس۲۴۰۶۸۷۱۱۳:۵۳:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
با توجه به تعداد زياد علاقه مندان به سيگار در بين اقشار مختلف جامعه چرا مصرف درست را آموزش نمي دهيم...
ناشناس۲۴۰۶۸۷۳۱۳:۵۶:۲۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
به چشم مردم بدبخت و بیچاره!
ناشناس۲۴۰۶۸۸۱۱۴:۰۶:۴۶ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
افزایش مالیات سیگار به روی آوردن و افزایش مصرف مواد مخدری مانند مارجوانا و شیشه خواهد انجامید .
ناشناس۲۴۰۶۹۴۱۱۵:۲۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
فایده اش به جیب چه کسانی میرود؟؟؟
ناشناس۲۴۰۶۹۵۲۱۵:۴۹:۲۸ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
دو سال پیش مسافرتی به کشور ترکیه از طریق زمین داشتم. اکثر افرادی که میخواستن از مرز ایران وارد ترکیه شن نفری 3 بوکس سیگار دستشون بود. سوال کردم اینا چیه؟ گفتن قیمت سیگار در ترکیه 2 تا 3 برابر ایران هست. چرا سیگار باید در کشور ما اینقدر ارزان باشه که قاچق انجام بشه؟
ناشناس۲۴۰۶۹۹۹۱۶:۴۷:۵۴ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
مالیات سیگار مافیای سیگار را نگران کرده که این مقاله را نوشته اند. خب جلوی قاچاق را بگیرید اینکه دلیل نمیشه
ناشناس۲۴۰۷۰۹۴۱۸:۴۸:۲۹ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
درسته سیگار مادر اعتیاد هست ول آدم داریم تا آدم پدر من 82 سال سیگار کشید 92 سال هم عمر کرد ولی لب به مسکرات و مواد مخدر نزد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین