۵ روز قرنطینه برای بیماران اُمیکرونی کفایت می‌کند

گروه اجتماعی الف،   4001119038

یک متخصص بیماری های عفونی گفت: مهمترین مساله این است که سویه اُمیکرون جدی گرفته شود و تصور نشود که یک سرماخوردگی معمول بوده و به راحتی مرتفع می‌شود. خودبه‌خود ما در این سویه هم درگیری ریه داریم و علائم مهم بیماری مثل تب، سرفه‌های شدید و تنگی نفس باز هم مثل سویه‌های قبلی اهمیت بسیاری دارند.

۵ روز قرنطینه برای بیماران اُمیکرونی کفایت می‌کند

دکتر فرهاد عباسی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مطرح کرد: سویه اُمیکرون، یکی از ویژگی های آن قابلیت سرایت بالاست و علائمی شبیه یک سرماخوردگی متوسط تا شدید را به نمایش می‌گذارد وی علائم این سویه را تب، سرفه، گلودرد، عطسه، آبریزش، خستگی، ضعف، کوفتگی و بدن درد برشمرد.

عباسی اضافه کرد: در برخی افراد ممکن است یکی دو تا از علائم ظاهر شود و خفیف باشد و در برخی افراد ممکن است چند تا از علائم وجود داشته باشد، در برخی دیگر نیز همه علائم و به صورت شدیدتر ظاهر می‌شود.

وی عنوان کرد: خاصیت این گونه این است که به سرعت قابل سرایت است، چراکه ما می بینیم خانواده‌ها به صورت دسته جمعی مبتلا می‌شوند، بنابراین افرادی که در یک محیط، به‌خصوص محیط های بسته حضور دارند به سرعت ممکن است از هم این ویروس را بگیرند.

در سویه جدید، تظاهرات بالینی بیشتر در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی است

متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: در این گونه جدید، درگیری ریه کمتر اتفاق می افتد و تظاهرات بالینی بیشتر در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی است و ریه ها کمتر درگیر می شوند، اما ریه هم ممکن است درگیر شود و اینطور نیست که فکر کنیم علائم فقط مختص قسمت فوقانی دستگاه تنفس است و قسمت تحتانی دستگاه تنفس یعنی ریه‌ها درگیر نمی‌شود، اما میزان درگیری ریه نسبت به سویه‌های قبلی کمتر اتفاق می‌افتد.

وی در حال حاضر سویه غالب در کشور و در استان را به دلیل گستردگی بسیار زیاد و سرعت بالای انتشار سویه جدید، اُمیکرون عنوان کرد.

کماکان شیوه اصلی انتقال، تنفسی است

فرهاد عباسی در ادامه گفت: ظاهرا این سویه نسبت به سویه های قبلی مدت بیشتری روی سطوح باقی می‌ماند اما کماکان شیوه اصلی انتقال، تنفسی است. از طریق دهان و بینی وارد مجاری تنفسی شده و درگیری هم در همان نواحی اتفاق می‌افتد، و به همین جهت لازم است که مجاری تنفسی فوقانی را خوب پوشاند، از ماسک مناسب استفاده کرده و از تجمع در جوامعی که شلوغ و سربسته است پرهیز کرد، وی افزود: همچنان ماسک ساده ترین و مهمترین شیوه پیشگیری محسوب می‌شود.

مهمترین مساله این است که سویه اُمیکرون جدی گرفته شود

این متخصص در جواب این سوال که چه زمانی به سیر نزولی این پیک می‌رسیم، عنوان کرد: پیش بینی اینکه ما کی به پیک می‌رسیم و کی قله را پشت سر می‌گذاریم؟ سیر نزولی کی طی می‌شود و اینکه چه مدت در این پیک بمانیم؟ همه مواردی است که فاکتورهای متعددی در آن دخیل هستند و شاید الان خیلی زود باشد که بتوانیم با قطع و یقین درباره آن صحبت کنیم.

عباسی اضافه کرد: مهمترین مساله این است که سویه اُمیکرون جدی گرفته شود و تصور نشود که یک سرماخوردگی معمول است و مرتفع می شود.

وی تصریح کرد: در این سویه هم درگیری ریه داریم و علائم مهم بیماری مثل تب، سرفه های شدید و تنگی نفس باز هم مثل سویه‌های قبلی اهمیت بسیاری دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند بنابراین توصیه می‌کنیم افرادی که مبتلا می شوند به پزشک مراجعه کنند و مورد بررسی قرار بگیرند و اطمینان حاصل شود که علائم تهدید کننده درگیری در آنها وجود ندارد.

هر سرماخوردگی در حال حاضر اُمیکرون است

عباسی افزود: هر سرماخوردگی در حال حاضر اُمیکرون است؛ این قضیه باید جدی انگاشته شده و بی توجهی می‌تواند مشکل ساز شود.

وی گفت: مشکلی که ممکن است این سویه برای سیستم بهداشتی ایجاد کند این است که به هر حال درصد کمی از افراد ممکن است ریه شان درگیر شود، اگر که درصد ابتلا در سطح جامعه خیلی بالا برود آن درصد اندکی که ریه شان درگیر شده تعدادشان زیاد می شود و بار تحمیلی به بیمارستان ها افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم موارد پیشگیری رعایت همان استانداردهایی است که بارها و بارها گفته شده و لازم است مورد توجه قرار گیرد و همواره در جوامع باید ماسک داشته باشیم.

 برای بیماران اُمیکرون مرخصی را ۵تا ۷ روز لحاظ می کنیم

متخصص بیماری های عفونی مدت زمان قرنطینه را ۵ روز عنوان کرد و افزود: افراد بعد ۵ روز با ماسک می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌ها در محل کارشان حاضر شوند به همین جهت هم ما مرخصی ها را ۵ تا ۷ روز برای بیماران لحاظ می کنیم مگر اینکه شرایط خاص داشته باشد و بستری شود یا بیماری سخت داشته باشد، ولی به‌صورت کلی ۵ روز قرنطینه برای آن کفایت می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین